Announcement

Collapse
No announcement yet.

ERROR: 93F9 Spannung Energiereserve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #31
    Originally posted by tabasco View Post
    Joskushan tilaa on niin, että elkon voi laittaa makuulle levyyn nähden vaikka se ei pystyyn mahtuisikaan, eli taivuttaa jalat ja antaa konkan köllötellä kyljellään. Yleensä myös voi korvata vähän isommalla, kunhan jännitteenkesto on vähintään sama.

    Sitten on tietysti tulkinnanvarainen juttu, että saako näitä itse askarrella - ainakin kovaa polemiikkia on kuulunut mm. apukuskin penkin tunnistematon ohittamisesta sopivalla kytkennällä, vaikka se lähinnä lisäisikin turvallisuutta aina laukaisemalla apukuskin bägin, oli penkki sitten miehitetty tai ei.
    Kyseessä on täysin eri asia. Jos moduulin korjaus tehdään asiantuntemattomasti eli ei onnistu jää myöskin valo palamaan ja kuka tahansa tajuaa ettei bagi toimi.
    Tunnistinmaton ohitus ei ole korjaus, vaan ohitus. Korjauksena voi vaihtaa ehjän tunnistinmaton mikä ei kovin vaikeaa ole.
    Valitettavasti osa näistä tunnistinmaton ohittavista kytkennöistä näyttää ohjainlaitteen livedatalta tarkasteltuna siltä ettei penkissä istuta. Tällöin bagi ei laukea vaikka penkissä istuttaisiinkin ja tämä saattaa joissakin tilanteissa olla vakava asia. Nimittäin jos e61 laittaa sellaisen huijaavan palikan joka näyttää että penkissä istutaan koko ajan pitää joko turvavyöhälytys koodata pois tai pitää vyötä koko ajan kiinni tyhjällä penkillä. No, kiinanpoikapa tekee tuotteen joka ei anna hälytyksiä eli kertoo koko ajan ettei penkillä istuta... en todellakaan suosittele moisia virityksiä.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #32
      Sanotaan tähän vielä lisäksi ettei otsikon mukainen vika pääsääntöisesti korjaannu pelkästään konkat uusimalla. Osalle moduuleista ei järkevää korjausta edes ole tehtävissä, suurin osa tulee kuntoon.

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #33
        Originally posted by WSE1 View Post
        Valitettavasti osa näistä tunnistinmaton ohittavista kytkennöistä näyttää ohjainlaitteen livedatalta tarkasteltuna siltä ettei penkissä istuta. Tällöin bagi ei laukea vaikka penkissä istuttaisiinkin ja tämä saattaa joissakin tilanteissa olla vakava asia. Nimittäin jos e61 laittaa sellaisen huijaavan palikan joka näyttää että penkissä istutaan koko ajan pitää joko turvavyöhälytys koodata pois tai pitää vyötä koko ajan kiinni tyhjällä penkillä. No, kiinanpoikapa tekee tuotteen joka ei anna hälytyksiä eli kertoo koko ajan ettei penkillä istuta... en todellakaan suosittele moisia virityksiä.
        Hyvä huomio. E46:ssa ja E39:ssä ei vielä ole turvavyöhälytystä ja siksi ainakin niissä joko koodaus tai se vastus/diodi-kytkentä oletettavasti toimii.

        Jos tuossa modulissa ei pelkät konkkien vaihdot auta, siellä on siis ilmeisesti myös juotoksia korjattava, oletan?
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • tabasco
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 851
          • fin

          #34
          Originally posted by WSE1 View Post
          Kyseessä on täysin eri asia. Jos moduulin korjaus tehdään asiantuntemattomasti eli ei onnistu jää myöskin valo palamaan ja kuka tahansa tajuaa ettei bagi toimi.
          Tunnistinmaton ohitus ei ole korjaus, vaan ohitus. Korjauksena voi vaihtaa ehjän tunnistinmaton mikä ei kovin vaikeaa ole.
          Valitettavasti osa näistä tunnistinmaton ohittavista kytkennöistä näyttää ohjainlaitteen livedatalta tarkasteltuna siltä ettei penkissä istuta. Tällöin bagi ei laukea vaikka penkissä istuttaisiinkin ja tämä saattaa joissakin tilanteissa olla vakava asia. Nimittäin jos e61 laittaa sellaisen huijaavan palikan joka näyttää että penkissä istutaan koko ajan pitää joko turvavyöhälytys koodata pois tai pitää vyötä koko ajan kiinni tyhjällä penkillä. No, kiinanpoikapa tekee tuotteen joka ei anna hälytyksiä eli kertoo koko ajan ettei penkillä istuta... en todellakaan suosittele moisia virityksiä.
          En minäkään suosittele. Lähinnä pointtini oli siinä, että omatoiminen askartelu turvalaitteiden kanssa ei välttämättä aina ole kovin fiksua. Siitähän tässä nimenomaan keskustellaan. Eli jos nyt joku ESD-piikki tms. rikkookin jotain kortilla ja bagit ei sitten kolarissa laukeakaan, voi korjaajalle tulla tukalat oltavat.

          Comment

          • mika_z
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 56
            • Kokkola

            #35
            Originally posted by WSE1 View Post
            Sanotaan tähän vielä lisäksi ettei otsikon mukainen vika pääsääntöisesti korjaannu pelkästään konkat uusimalla. Osalle moduuleista ei järkevää korjausta edes ole tehtävissä, suurin osa tulee kuntoon.
            Kerro toki, mitä muuta vikaa näissä yleensä on jos ei noiden konkkien vaihto auta.
            Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 492
              • Pohjois-Savo

              #36
              Originally posted by mika_z View Post
              Muuten kyllä, mutta lämpöarvo liian matala. Pitäis olla 105 astetta. Tosin en tiedä kuinka merkityksellinen se on, mutta voisihan sillä kokeilla.
              Elkojen käyttöikä riippuu voimakkaasti lämpötilasta. Sanotaan, että ikä puolittuu, kun lämpötila nousee 10 astetta. "Long life"-elkojen käyttöiäksi luvataan usein 5000 tuntia nimellislämpötilassa. Eli jos 85 asteen elko kestää 85 asteessa 5000 h, 125 asteen elko kestää samassa lämpötilassa 80000 tuntia.

              Autokäytössä 80000 tuntia alkaa tietysti olla jo aika paljon..
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #37
                Pieni update tähän asiaan, kun näitä ongelmia tuntuu monella olevan ja joistakin autoista ei vika poistu pelkillä konkilla:

                Mulla tosiaan korjattiin kesällä nuo konkat WSE1:n toimesta (tai siis, oppipoika korjasi). Toimi jonkin aikaa, kunnes sama vika takaisin.
                -> Kokeilu toisella, varmasti ehjällä purkilla (toisesta autosta otettu): ei auttanut.
                -> Seuraavaksi siirretty originaalikonkat toimivasta boksista auton omaan: ei auttanut.
                -> Huonon akun vaihto Boschin AGM:n ja initialisointi. Auto toimii muuten paremmin mutta ei auttanut tähän vikaan.
                -> Viimeisenä auton takapään johtojen läpikäynti (akun terminaaleista eteenpäin aina selkänojan läpiviennille). Varsinaista vikaa ei sieltäkään löytynyt, mutta sen jälkeen loppui vikakoodit kuin seinään.

                MUTUILUA: tuossa E6x takapään johdotuksessa on jotain, joka alkaa aiheuttamaan virran/jännitteen vähyyttä ja vaikuttaa sitä kautta SGM:n.

                Mulla siis vika on pysynyt nyt useamman kuukauden poissa, mutta jos jollain ei suostu vika poistumaan konkkien vaihdolla, niin sitten olisi hienoa jos ko autoon tehtäisiin tuo takapään johtojen pitkällinen analyysi: uskoisin että siletä löytyy joku kohta johon voi osoittaa lopuksi sormella.
                Last edited by BeamR; 04-11-2013, 07:28. Reason: jestas mikä määrä typoja
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • djs^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1177
                  • Mikkeli

                  #38
                  nostetaas vähän ylös. Eli sama riivaus on nyt omassa autossa, airbagin valo syttyi ja ilmeisesti samat vikakoodit. Mistä näitä konkkia lähteä nyt etsimään, mikä on varaosanumero ja mikä on halvin mesta mistä etsiä? :think
                  EX :
                  -E36 316
                  -E36 325
                  -E39 523
                  -E39 530dA M-Sportx2
                  -E60 525dA M-Sport x2
                  -E60 545i Matte white
                  -E53 x5
                  -E91 3xx

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #39
                    Originally posted by djs^ View Post
                    nostetaas vähän ylös. Eli sama riivaus on nyt omassa autossa, airbagin valo syttyi ja ilmeisesti samat vikakoodit. Mistä näitä konkkia lähteä nyt etsimään, mikä on varaosanumero ja mikä on halvin mesta mistä etsiä?
                    Öö, tota, jos kysymykset on tuota tasoa, ja nyt puhutaan auton turvajärjestelmistä, suosittelen, että viet sen purkin jollekin asiantuntijalle hoitoon.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • GuGi_
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 700
                      • Vantaa city

                      #40
                      Originally posted by djs^ View Post
                      nostetaas vähän ylös. Eli sama riivaus on nyt omassa autossa, airbagin valo syttyi ja ilmeisesti samat vikakoodit. Mistä näitä konkkia lähteä nyt etsimään, mikä on varaosanumero ja mikä on halvin mesta mistä etsiä? :think

                      Nyt ei puhuta ihan samanlaisista konkista kuin hifi-miehillä yleensä löytyy kontista. Eikä niitä tietääkseni millään varaosanumeroilla mistään löydy. Nää konkat löytyy sieltä SGM-boksin piirilevyltä. Ja ite ei kannata alkaa ropaamaan jossei ole oikeesti hieman osaamista elektroniikkapuolesta.
                      "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                      F11 525d -11
                      E60 M5 -05
                      E12 530i -75
                      E32 730i - 91
                      Chevy Silverado 3500 -93
                      R33 Skyline GTS-T -93

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #41
                        Originally posted by BeamR View Post
                        Pieni update tähän asiaan, kun näitä ongelmia tuntuu monella olevan ja joistakin autoista ei vika poistu pelkillä konkilla:

                        Mulla tosiaan korjattiin kesällä nuo konkat WSE1:n toimesta (tai siis, oppipoika korjasi). Toimi jonkin aikaa, kunnes sama vika takaisin.
                        -> Kokeilu toisella, varmasti ehjällä purkilla (toisesta autosta otettu): ei auttanut.
                        -> Seuraavaksi siirretty originaalikonkat toimivasta boksista auton omaan: ei auttanut.
                        -> Huonon akun vaihto Boschin AGM:n ja initialisointi. Auto toimii muuten paremmin mutta ei auttanut tähän vikaan.
                        -> Viimeisenä auton takapään johtojen läpikäynti (akun terminaaleista eteenpäin aina selkänojan läpiviennille). Varsinaista vikaa ei sieltäkään löytynyt, mutta sen jälkeen loppui vikakoodit kuin seinään.

                        MUTUILUA: tuossa E6x takapään johdotuksessa on jotain, joka alkaa aiheuttamaan virran/jännitteen vähyyttä ja vaikuttaa sitä kautta SGM:n.

                        Mulla siis vika on pysynyt nyt useamman kuukauden poissa, mutta jos jollain ei suostu vika poistumaan konkkien vaihdolla, niin sitten olisi hienoa jos ko autoon tehtäisiin tuo takapään johtojen pitkällinen analyysi: uskoisin että siletä löytyy joku kohta johon voi osoittaa lopuksi sormella.
                        Miten sait toisesta autosta otetun purkin edes koodattua autoosi?
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #42
                          Originally posted by exautisti View Post
                          Miten sait toisesta autosta otetun purkin edes koodattua autoosi?
                          no eihän se onnistunutkaan. Se lienee toki mahdollista vaihtamalla toisen purkin VIN vastaamaan oman auton VIN:a. Tuon jälkeen sitten WSE1 siirsi ne Original teile konkat mun alkuperäiseen boksiin.

                          ei auttanut sekään.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            #43
                            sgm.n vin vaihettu ja pelittää

                            Just exautistin kans modattiin yhestä e60.stä käytetyn sgm.n vin onnistuneesti vastaamaan auton omaa. Ja sehän rupes pelittään!
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #44
                              Originally posted by Kissvesala View Post
                              Just exautistin kans modattiin yhestä e60.stä käytetyn sgm.n vin onnistuneesti vastaamaan auton omaa. Ja sehän rupes pelittään!
                              Winkfpllä?
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • Kissvesala
                                Moderator
                                • Jun 2010
                                • 3110
                                • Liminka

                                #45
                                Originally posted by suppari View Post
                                Winkfpllä?
                                Silläpä hyvinnii. Sen perään tietysti ncs encoding niinku muutenki päivityksien perään ja disillä piti vielä jotku ajastimet startata uudelleen käyntiin. Mikähän Time Services ny olikaan..
                                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                                Kissvesala.fi
                                Priva tai o443424479

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎