Announcement

Collapse
No announcement yet.

N74, N47S ja N47T jakoketjuongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7524
    • Jyväshyvä

    N74, N47S ja N47T jakoketjuongelma

    Satuinpä törmäämään tällaiseen, tässä tehtaan tarkempi kuvaus N47 sarjan koneiden jakoketjuongelmasta:

    PUMA 43863106-08 PDF

    Lyhyesti koostettuna:

    1 Case
    Moottorit N47, N47DK0, N47S, KAMPIAKSELIN valmistusajankohta
    (Akselin rattaassa on valmistuspäivä YYMMDD merkit 3-9)
    01.03.2007-05.01.2009
    Vaidettava
    - 11217803479 Kampeliakseli ja laakerit
    - 11417797896 Öljypumpun ketju
    - 11318506652 Jakoketju alempi
    - 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
    - 11277800523 Tasapainoitusakselin hammasratas
    - 11277802575 Tasapainoitusakselin hammasratas
    - 11277802576 Tasapainoitusakselin hammasratas
    - 11318510014 Jakoketju ylempi
    - 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
    - 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
    - 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain

    Case2
    Jos auto on uudemmalla kampiakselilla, MOOTTORI valmistettu 5.1.2009-1.3.2011:
    - 11318506652 Jakoketju alempi
    - 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
    - 11318510014 Jakoketju ylempi
    - 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
    - 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
    - 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain

    Case3
    Jos MOOTTORI on valmistettu 2.3.2011 tai myöhemmin:
    Ei riskiä jakoketjun katkeamisesta.

    Edit:
    Myös uudemmissa voi olla laahausongelmaa jolloin pitää vaihtaa pelkät laahaimet.

    Uudemmat laahaimet on erilaisia, ilman ristikkäisiä tukia.
    Last edited by MajorDrake; 03-11-2014, 18:42.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • Shappire
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 124
    • Sisä-Suomi

    #2
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Satuinpä törmäämään tällaiseen, tässä tehtaan tarkempi kuvaus N47 sarjan koneiden jakoketjuongelmasta:

    PUMA 43863106-08 PDF

    Lyhyesti koostettuna:

    1 Case
    Moottorit N47, N47DK0, N47S, KAMPIAKSELIN valmistusajankohta
    (Akselin rattaassa on valmistuspäivä YYMMDD merkit 3-9)
    01.03.2007-05.01.2009
    Vaidettava
    - 11217803479 Kampeliakseli ja laakerit
    - 11417797896 Öljypumpun ketju
    - 11318506652 Jakoketju alempi
    - 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
    - 11277800523 Tasapainoitusakselin hammasratas
    - 11277802575 Tasapainoitusakselin hammasratas
    - 11277802576 Tasapainoitusakselin hammasratas
    - 11318510014 Jakoketju ylempi
    - 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
    - 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
    - 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain

    Case2
    Jos auto on uudemmalla kampiakselilla, valmisettu 5.1.2009-1.3.20011:
    - 11318506652 Jakoketju alempi
    - 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
    - 11318510014 Jakoketju ylempi
    - 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
    - 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
    - 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain

    Case3
    Jos mootori on valmistettu 1.3.2011 tai myöhemmin:
    Ei riskiä jakoketjun katkeamisesta.

    Uudemmat laahaimet on erilaisia, ilman ristikkäisiä tukia.
    Käykäähän laittamassa nimi listaan.

    Last Update: 01 October 2013We have reached 4000 signatures... We already sent this petition to Norbert Reithofer, CEO of BMW Group, but the BMW Group continues to treat customers like idiots.We will never stop and maybe one day, BMW is forced to assume the error._______________________________________________________As BMW owners, when we buy BMWs, we do it with high expectations. We pay a premium for the engineering and attention to detail. Yet it comes as a surprise that the car giant BMW could get an engine design wrong? T...


    Kuukausi sitten istuin kohtuullisen tuoreen F10:n 2ltr dsl takapenkillä Hesassa. Kuski kertoi, että siihenkin autoon oli vaihdettu koko kone jakomielitaudin vuoksi

    Lienee tuo 3 ltr kone ainoa todellinen vaihtoehto.
    Last edited by Shappire; 17-10-2013, 20:26. Reason: Linkki korjattu
    F11 530 xD LCI

    Comment

    • TuroMat
      Newbiemmer
      • Oct 2013
      • 12
      • HKI

      #3
      Tottahan tuo, salaista tietoahan se kai on.

      Säästetään kaikilta aikaa. Kaikissa takseissa 520d menee ketju, liiallisen tyhjäkäynnin takia. Ketju ei jäähdy tarpeeksi ja metalli kuluu nopeammin kuin siviilikäytössä. Siviilikäytössä on mennyt vain muutama satunnainen ketju käsittääkseni samasta syystä.

      Samaa liiallisesta tyhjäkäynnistä johtuvaa kulumista on myös Volksvagenin lippulaivassa Transporter T5 koneissa. Taksissa harvat ajaa sinne yli 600tkm asti ja siellä menee venttiililautaset puhki. Poliisin maijoissa samassa korissa ne menee ennen 350tkm viimeistään 400tkm, sen jälkeen koko kansi uusitaan.
      (Tieto on faktaa, itse olin katsomassa miltä näyttää venttiilin'lautaset' puhki kuluneena)

      Noita 520d vekottimia saa siis uudella (vahvistetulla koneella) yli 150tkm ajettuna tuotapikaa muutamia, huhun mukaan lähtee halvalla.

      Entinen taksi tuossakin

      Edit: Ai niin puhuakseni kaikille hyvää hyvyyttäni olen ymmärtänyt että joka ikinen ketjunsa rikkova kone menee takuuseen, mukisematta. Joten kirjotelkaa nimiä jos tahtoo. Suomen kuluttajansuojalaki tulee kyllä hätiin jossei auton nokkaketju kestä yli 150tkm.
      Last edited by TuroMat; 18-10-2013, 09:23.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by TuroMat View Post
        Tottahan tuo, salaista tietoahan se kai on.

        Säästetään kaikilta aikaa. Kaikissa takseissa 520d menee ketju, liiallisen tyhjäkäynnin takia. Ketju ei jäähdy tarpeeksi ja metalli kuluu nopeammin kuin siviilikäytössä. Siviilikäytössä on mennyt vain muutama satunnainen ketju käsittääkseni samasta syystä.

        Samaa liiallisesta tyhjäkäynnistä johtuvaa kulumista on myös Volksvagenin lippulaivassa Transporter T5 koneissa. Taksissa harvat ajaa sinne yli 600tkm asti ja siellä menee venttiililautaset puhki. Poliisin maijoissa samassa korissa ne menee ennen 350tkm viimeistään 400tkm, sen jälkeen koko kansi uusitaan.
        (Tieto on faktaa, itse olin katsomassa miltä näyttää venttiilin'lautaset' puhki kuluneena)

        Noita 520d vekottimia saa siis uudella (vahvistetulla koneella) yli 150tkm ajettuna tuotapikaa muutamia, huhun mukaan lähtee halvalla.

        Entinen taksi tuossakin

        Edit: Ai niin puhuakseni kaikille hyvää hyvyyttäni olen ymmärtänyt että joka ikinen ketjunsa rikkova kone menee takuuseen, mukisematta. Joten kirjotelkaa nimiä jos tahtoo. Suomen kuluttajansuojalaki tulee kyllä hätiin jossei auton nokkaketju kestä yli 150tkm.
        Laakkosen huoltomies joka oli perehtynyt asiaan kertoi että
        ketjusta kuluu rullat väärän hammaskulman takia.
        Sen takia vaihdetaan hammasrattaat/kampiakseli.
        Ketjun lämpeäminen voi tietysti olla toinen ongelma,
        laahaimetkin kun uusitaan erilaisiksi...


        Ei mene takuuseen. Alle 100 tkm ajetuissa kokonaan,
        alle 150 tkm ajetuissa asiakas maksaa työt (~2000€) ja yli 150 tkm ajetussa kaikki...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MKV
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 116
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Laakkosen huoltomies joka oli perehtynyt asiaan kertoi että
          ketjusta kuluu rullat väärän hammaskulman takia.
          Sen takia vaihdetaan hammasrattaat/kampiakseli.
          Ketjun lämpeäminen voi tietysti olla toinen ongelma,
          laahaimetkin kun uusitaan erilaisiksi...
          Kerronpa tässä lyhyesti omankin tarinan, jonka jo tuolla BMW Forumin puolella olen kertaalleen selittänyt. Eli 2/2012 käyttöönotettuun tuolloin 19tkm ajettuun 520d F10:iin tehtiin jakopään remontti viime marraskuussa.

          Oireena oli, että jakopäästä kuului tyhjäkäynnillä auton paikallaan seistessä asiaankuulumaton "kahnutus". Auto on yksityiskäytössä, ei taksi. Tyhjäkäyntiä ei ole ollut sen enempää kuin tuota "kahnutusta" silloin muutamia kertoja kuunnellessa. Ajoon on lähdetty aina heti ilman tyhjäkäyntiä.

          No, vaihtoivat molemmat ylä- sekä alapuolisen ketjun. Ne tulivat samanlaiset kuin entisetkin. Entisiä ja uusia vertaillessa niissä ei ollut eroa kulumisen, venymisen tms. suhteen. Vaihtoivat siis kuitenkin, kun oli uudet ketjut tilattu. Kaikki ketjuohjurit/laahaimet vaihdettiin myös ja ne tulivat kokonaan uudet ja erilaiset kuin vanhat. Osanumeroita en muista. Hammasrattaita, kampiakselia tai esim. kiristintä ei vaihdettu. Tällä hetkellä autossa mittarissa vajaa 40tkm ja ainakin toistaiseksi on toiminut ilman oireita tai ongelmia.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by MKV View Post
            Kerronpa tässä lyhyesti omankin tarinan, jonka jo tuolla BMW Forumin puolella olen kertaalleen selittänyt. Eli 2/2012 käyttöönotettuun tuolloin 19tkm ajettuun 520d F10:iin tehtiin jakopään remontti viime marraskuussa.

            Oireena oli, että jakopäästä kuului tyhjäkäynnillä auton paikallaan seistessä asiaankuulumaton "kahnutus". Auto on yksityiskäytössä, ei taksi. Tyhjäkäyntiä ei ole ollut sen enempää kuin tuota "kahnutusta" silloin muutamia kertoja kuunnellessa. Ajoon on lähdetty aina heti ilman tyhjäkäyntiä.

            No, vaihtoivat molemmat ylä- sekä alapuolisen ketjun. Ne tulivat samanlaiset kuin entisetkin. Entisiä ja uusia vertaillessa niissä ei ollut eroa kulumisen, venymisen tms. suhteen. Vaihtoivat siis kuitenkin, kun oli uudet ketjut tilattu. Kaikki ketjuohjurit/laahaimet vaihdettiin myös ja ne tulivat kokonaan uudet ja erilaiset kuin vanhat. Osanumeroita en muista. Hammasrattaita, kampiakselia tai esim. kiristintä ei vaihdettu. Tällä hetkellä autossa mittarissa vajaa 40tkm ja ainakin toistaiseksi on toiminut ilman oireita tai ongelmia.
            Ongelma onkin erin laajuinen eri ikäisissä autoissa, kuten 1. viestissä linkitetyssä PDF:ssä kerrotaan...
            Alkupään koneisiin vaihdetaan enemmän osia kuin 5.1.2009 jälkeen valmistettuihin.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • MKV
              Bimmer Rookie
              • Mar 2012
              • 116
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Case3
              Jos mootori on valmistettu 1.3.2011 tai myöhemmin:
              Ei riskiä jakoketjun katkeamisesta.

              Uudemmat laahaimet on erilaisia, ilman ristikkäisiä tukia.
              No joo, luin kyllä läpi tuon. Lähinnä tämä Case3 ihmetyttää, kun minunkin auto on reilusti tuon pvm jälkeen valmistunut. Eikä tämä tuon minun auton kohdalla kyllä liiallisesta tyhjäkäynnistä ainakaan johtunut. Eipä taida olla ongelma poistunut uudemmistakaan...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7524
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by MKV View Post
                No joo, luin kyllä läpi tuon. Lähinnä tämä Case3 ihmetyttää, kun minunkin auto on reilusti tuon pvm jälkeen valmistunut. Eikä tämä tuon minun auton kohdalla kyllä liiallisesta tyhjäkäynnistä ainakaan johtunut. Eipä taida olla ongelma poistunut uudemmistakaan...
                Itseasiassa kun tuota pdf:ää tavaa oikein ajatuksen kanssa, siellä sanotaan:
                "Für Motoren N47T Produktionszeitraum ab 01.03.2011 und bereits erfolgten Reparaturen mit
                Führungsschienen ohne Versteifungsstege:
                Diese Fahrzeuge dürfen nicht nochmal repariert werden! Akustik ist momentaner Serienstand!"

                Eli ts. jos uudemman mallin laahaimet jotka on ilman ristivahvistuksia on jo vaihdettu, ei voida korjata uudstaan, vaan ääni on "normaalia"...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • MKV
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2012
                  • 116
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Eli ts. jos uudemman mallin laahaimet jotka on ilman ristivahvistuksia on jo vaihdettu, ei voida korjata uudstaan, vaan ääni on "normaalia"...
                  Jaaha. Taitaapa olla sitten niin, että tuota 3/2011 uudemmissa ei tarvitsisi vaihtaa kuin laahaimet? Vaikka onhan sitä siinäkin... Minulla tuossa se "kahnuttava" ääni kyllä hävisi tuon remontin jälkeen eikä ole ilmaantunut takaisin ainakaan vielä. Eihän se normaalilta kuulostanut ennen remonttia, eikä pitäisi siltä kuulostaa missään tilanteessa.
                  Last edited by MKV; 18-10-2013, 15:58.

                  Comment

                  • skt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2013
                    • 348
                    • Etelä-Pohjanmaa

                    #10
                    N47:n sylenteri halkesi

                    murtui N47:sta sylintereiden välistä sen verran, että päästi jäähdytysnestettä pihalle sylinterin kautta 100 tkm:n korvilla. Pari purkkia jaksoin täytellä, sit meni vaihtoon. Paikallinen paja oli pari vastaavaa vaihtanut. Ei ilmeisesti yhtä yleinen ongelma, muttei ainutlaatuista N47 koneiden kanssa.

                    Onko tullut vastaan tarkempaa tietoa onko tiettyyn moottorierään liittyvä valuvika vai myös suunnitteluvirhe?
                    F11 LCI 520d -14
                    F45 225xe -17
                    Ex. E61 LCI 520d -08,
                    Skoda Octavia mk2 -06, Golf GTI mk3 -96

                    Comment

                    • Ruot0
                      Newbiemmer
                      • Mar 2007
                      • 16
                      • Hamina

                      #11
                      Originally posted by skt View Post
                      murtui N47:sta sylintereiden välistä sen verran, että päästi jäähdytysnestettä pihalle sylinterin kautta 100 tkm:n korvilla. Pari purkkia jaksoin täytellä, sit meni vaihtoon. Paikallinen paja oli pari vastaavaa vaihtanut. Ei ilmeisesti yhtä yleinen ongelma, muttei ainutlaatuista N47 koneiden kanssa.

                      Onko tullut vastaan tarkempaa tietoa onko tiettyyn moottorierään liittyvä valuvika vai myös suunnitteluvirhe?
                      Omasta autostani (320d, -08, 138t ajettu) todettiin sama homma. Sylinteriputki haljennut ja koko kone uusiksi.. Goodwill hakemus laitettu menemään ja toivotaan että tulisivat edes vähän vastaan kustannuksissa..

                      Comment

                      • BemariAndy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 230
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #12
                        Eikai sole poka mikhän :



                        Ja on muuten muutama moottori noitakin tehty! Facebookista luin että jollakin oli tullut Skeida Oktaaviaan n. 20 tonnin remontti, kun vaihteisto oli korkannut samalla!!! Eli onhan noita muissakin. Porsikoon sitten jos on niin tullakseen Vaihtomoottori sisään jne.
                        * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                        * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                        Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by BemariAndy View Post
                          Porsikoon sitten jos on niin tullakseen Vaihtomoottori sisään jne.
                          Niin, ja vaihtomoottorissa kohta sama homma.
                          Selkokielellä: ostaa vaihtokoneen ja tekee siihen tuon jakopäärempan ennen asentamista paikalleen.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3102

                            #14
                            Originally posted by jaki View Post
                            Niin, ja vaihtomoottorissa kohta sama homma.
                            Selkokielellä: ostaa vaihtokoneen ja tekee siihen tuon jakopäärempan ennen asentamista paikalleen.
                            ts. vaihtaa mm. kampiakselinkin uuteen. edullista harrastetta sanon minä.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • -rik
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 827
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Jakopäävikoja on esiintynyt myös mersun w212 korimallin alkupään malleissa ainakin. Olivat veholla eka huollossa vaihtaneet jakopäänketjun ja en tiiä oliko sinne jotain muutakin vaihdettu "varmuuden vuoksi".

                              Kumma homma mikä siinä on että ei enää osata yhtäkkiä tehdä jakopäitä, mitä helvettiä niissä on tapahtunut että ei saada kestämään? :think
                              ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎