Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 Ilmastointi vuotaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKYL
    BTCF Member
    • Aug 2013
    • 41
    • Laukaa

    #61
    Originally posted by Art_Zi View Post
    Ok, Schmiedmannilla näyttää kuivaimen arvioiduksi asennusajaksi 1-2 tuntia.

    Onko tuossa muuta ku päällypellit irti kennojen päältä ja yläkautta se putki auki?

    Ei oikein löydy netistä kuvia tai mitään DIY-ohjeita...
    Juurikin noin. Lukkorenkaalla patruuna pesässään. Tuossa Schmiedmannilla varmaan mukana ilmastoinnin täyttö jne.
    Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

    Comment

    • MazterI
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 312
      • Jyväskylä

      #62
      Itsellä on viimein höyrystinurakka käsillä kun vuoto sinne vahvistui. Sisäpuolelta on purettu jo aikalailla kaikki mahdollinen, mutta ilta loppui kesken ja pitää jatkaa huomenna... Onko kellään kokemuksia mitä kaikkea pitää konehuoneen puolelta purkaa?

      Sen verran kerkesin sielä riipiä että raitisilmakaukalot, suodattimet ja ne muovit mutta siihen loppui aika. Aika ahtaalta tuntuu kolmilitraisessa tuo väli nähdä, eli pitääkö peräti imusarjaa alkaa irrottelemaan tilaa tehdäkseen?

      Entäs sisäpuolella, oletteko ottaneet sen koko puhallin hökötyksen irti vai purkanut "ylhäältäpäin" kennoon asti? Silmät alkoi olla jo siihen malliin ristissä että tarvii huomenna katsoa paremmalla ajatuksella...

      Comment

      • kye
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 320
        • Forssa

        #63
        Kojelaudan alta pitää saada se lämmönjakokotelo, jossa höyrystin ja lämmityslaitteen kenno ovat, pöydälle.
        Kotelo on muutamalla ruuvilla kiinni tulipellin läpi.
        kyseessä kaiketi 3-litranen dieseli. Kannattaa ottaa imusarja irti. Saa sitten helpommin lämmityslaitteen letkut ja ilmastoinninputket yms. irti.
        Niiden raitisilmakaukalomuovién lisäksi pitää purkaa siitä tuulilasin alta sellainen hiukan moottori leveämpi muovi pois. Tämän takana niitä ruuveja joilla se lämmönjakokotelo kiinni tulipellissä.
        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
        - N42/46 jakopäät
        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

        tied. 0407247465

        Comment

        • MazterI
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 312
          • Jyväskylä

          #64
          Sainkin selviteltyä tämän ja purettua. Auto on 3-litran bensa, ja siitä sai muovit irti ilman imusarjan purkua.

          Takaisku tuli siinä vaiheessa kun aloin pistää pakettia kasaan: mulla oli tilattuna paisuntaventtiiliin 4 orkkis o-rengasta, mutta tarkemmin katsottuna siinä olikin 2 kertaa toisen puolen tiivisteet. Eli konehuoneen puoleisia uusia ei ollut. Vanhoilla en saanut tuota pitämään kun kokeiltiin typellä olisiko ne pitänyt, eli tiivisteitä odotellessa...

          Onko muilla vaihdon tehneillä ollut ongelmia saada tuota liitosta pitäväksi? Olettaisin että pitäisi uusilla tiivisteillä alkaa pitämään heittämällä? Mutta niin kuin sanottu, tuo konehuoneen puolelta putkien liittäminen on ahtaahko, vaikka purkaisi imusarjankin pois.

          Comment

          • Art_Zi
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 170
            • Kemi

            #65
            Originally posted by JKYL View Post
            Lähempänä varttia kuin tuntia tuo kuivaimen vaihto.
            Noniin kuivain on vaihdettu. Atoy:lla Kemissä meni vajaa tunti...kaikki muuta paikat josta kävin vaihtoa kysyyn ni hinnottelivat tuon 2 tunnin urakaks...sanoin tästä Atoylla niin tuumasivat vaan, että niinno riippuu ihan että kuka sen työn tekee, että kauanko siinä menee
            E61 525dA preLCI -2007
            VW Typ2 -1967
            Ex. E46 328ia touring

            Comment

            • JKYL
              BTCF Member
              • Aug 2013
              • 41
              • Laukaa

              #66
              Itsellä höyrystin nyt vaihdettu, selkeä vuotokohta löytyi paisuntaventtiilin jälkeen ja vuoti nesteet kennotilan pohjalle ja sieltä kondenssivesiputkea pitkin vaihdelaatikon kohdalta ulos.
              Tässä tähänkin topiciin muutama ärsykekuva projektista. Työ ei kokonaisuudessaan ole mitään raketti-tiedettä. Vaihto-osat kannattaa tilata valmiiksi, varata aikaa pari päivää ja torx-ruuvareita sekä -räikkäpäitä. Radio Rock soimaan, tilaa auton ympärille ja "pari" asennus-olutta. Kaverista on apuja kojelaudan sekä IHKA-mötikän liikuttelussa.
              Voin koota tästä pikku ohjeen, koska kuvia napsin työn aikana ns.riittävästi.
              Imusarjan irrotus on turha toimenpide, ei tuo lisäarvoa. Ilmaputsarin kotelon yläosan irrotus tuo riittävän tilan. Ilmastoinnin putkien kannatin on hyvä irrottaa moottoritilan oikean puolen pyöräkaaresta, antaa liikkumavaraa läpivientiä kohdistettaessa. Itse rikoin toisen putken tiivisteen tässä kohtaa asennuksessa.
              Attached Files
              Last edited by JKYL; 11-08-2016, 20:06.
              Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

              Comment

              • JKYL
                BTCF Member
                • Aug 2013
                • 41
                • Laukaa

                #67
                Ja siinä kuivaimen vaihto kuvina. Etuosan pellit irti torx-ruuveista, mutteri kiinni patruunatilan korkin päähän, painaa korkkia pultin päästä alaspäin ja samalla sokkarengas irti ja nyppää korkin pois pultin avulla. Patruuna pois tilastaan ja uusi tilalle, tarkastaa korkin tiivisteet että kunnossa ja korkki kiinni jne. Työaika 20min.
                Attached Files
                Last edited by JKYL; 11-08-2016, 20:14.
                Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

                Comment

                • Art_Zi
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 170
                  • Kemi

                  #68
                  Originally posted by JKYL View Post
                  Ja siinä kuivaimen vaihto kuvina. Etuosan pellit irti torx-ruuveista,. Työaika 20min.
                  Ja korjaamot hinnoitelee 2 tuntia...jepjep
                  E61 525dA preLCI -2007
                  VW Typ2 -1967
                  Ex. E46 328ia touring

                  Comment

                  • JKYL
                    BTCF Member
                    • Aug 2013
                    • 41
                    • Laukaa

                    #69
                    Originally posted by Art_Zi View Post
                    Ja korjaamot hinnoitelee 2 tuntia...jepjep
                    Toki vaatii vielä järjestelmän täytön ja tiiveyskokeen eli "plus jotain" tulee vielä tämän itse vaihdon päälle.
                    Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

                    Comment

                    • Art_Zi
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 170
                      • Kemi

                      #70
                      Originally posted by JKYL View Post
                      Toki vaatii vielä järjestelmän täytön ja tiiveyskokeen eli "plus jotain" tulee vielä tämän itse vaihdon päälle.
                      Juu toki, mutta mulle ilmoittivat että maksaa 2 tunnin työ + ilmastointihuolto Eli eikös tuohon mene se n. 20min norm. Ilmastointihuollon päälle?
                      E61 525dA preLCI -2007
                      VW Typ2 -1967
                      Ex. E46 328ia touring

                      Comment

                      • JKYL
                        BTCF Member
                        • Aug 2013
                        • 41
                        • Laukaa

                        #71
                        Originally posted by Art_Zi View Post
                        Juu toki, mutta mulle ilmoittivat että maksaa 2 tunnin työ + ilmastointihuolto Eli eikös tuohon mene se n. 20min norm. Ilmastointihuollon päälle?
                        Juu, näin juuri. Hyvin ovat hinnoitelleet
                        Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2217
                          • Vantaa

                          #72
                          Olisiko PK-seudulla hörystimen kennon vaihtajaa? Tai vinkkiä hyvästä paikasta missä se kannattaa suorittaa?
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2217
                            • Vantaa

                            #73
                            Höyrystin vaihdettu. Vaan eipä ollut vanhassa vikaa, joten meni rahat kankkulan kaivoon... Mukavaa. Varmaan keulan kennoa uusimaan seuraavaksi.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • jhelen
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2015
                              • 248
                              • Ulvila

                              #74
                              Itsellä vaihdettiin myös hyörystimen kenno keväällä. Läpivientiputket olivat molemmat ehjät, mutta todella pieni häivähdys väriainetta näkyi itse kennon pinnassa. Koko kesän on nyt toiminut (4 kk ) kun ennen piti kuukauden välein lisätä ainetta.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #75
                                Originally posted by VilleP View Post
                                Höyrystin vaihdettu. Vaan eipä ollut vanhassa vikaa, joten meni rahat kankkulan kaivoon... Mukavaa. Varmaan keulan kennoa uusimaan seuraavaksi.
                                Kannattaa viedä sellaiseen ilmastointikorjaamoon jossa koeponnistetaan TYPEllä järjestelmä, vuoto löytyy varmasti. Yleisimmät vuotopaikat on kompuran akselin tiiviste, lauhdutin (keulalla) ja kuivain/liitokset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎