Originally posted by Halza
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9
Collapse
X
-
Last edited by Vanquish; 14-02-2018, 09:31.
-
-
Originally posted by Halza View PostAsensin Noxem 129 -anturin viikonloppuna viallisen Nox -anturin tilalle. Adaptioarvojen "sisäänajossa" moottori kävi välillä laihaseosmoodissa ja kulutus laski verrattuna aikaisempaan. Vaihdon jälkeen olen ajanut noin 100km eikä ole tullut vikakoodeja. Aika sitten näyttää olenko joutunut mainoksen uhriksi.
Leave a comment:
-
-
Kysyin tuolta bimmerprofs.com:sta tuosta NOx katin tukkeutumisesta. Tässä vastaus:
About exhaust restrict - the situation is pretty simple: sulfur amount, accumulated in NOx converter, is very small, just a few grams (the red line for error recording is just 3..4 grams). Such small amount cannot add additional pressure (increased back pressure).
The layer of sulfur is extremely thin (just a few microns).
I know several cases when guys removed NOx converter (for sure, after NOXEM installation, to keep a Stratified charge) after serious oil consumption (burned oil can clog up exhaust system, for sure). Even in these situations, torque increase was not observed.
Moreover - MSD80 doesn't know real sulfur amount accumulated in NOX converted. MSD just simply add virtual value (around 0.5 milligrams after each km). For sure, if NOx converter rapidly loses capacity, the virtual additional mount is included in calculations, but in reality, this means:
brand new NOx converter with ideal performance max available amount will be reached after 7000km, but weak NOx converter - after 4000km (so, the influence of real performance of NOx converter is pretty small) - in case if there is not a possibility to start desulphation sessions. In real conditions, MSD80 starts desulphation sessions every time (after few 2000km) when you drive with speed 110..140km (depends on software release and calculated sulfur level) regardless momentary performance of NOx converted. This means - regardless real poisoning MSD80 tries to keep NOx converter sulfur free (and these algorithms are the same if/when OEM NOx sensor or NOXEM is installed).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Vanquish View PostViallisella nox sensorilla auto käy pa seoksen suhteen normaalisti ja lambda on yksi. Rikkaalla käymiseen lienee jokin muu syy kuin viallinen nox anturi? Kerrotko miten tuo nox eliminointi järjestelmä toimii pidemmän päälle tai mikä on sen toimintaperiaate? Miten pönttö pysyy tyhjänä jos laihaseos säilyy toiminnassa? Hetken toki toimii pöntön tyhjentämällä ja ecun nollaamalla, mutta meneekö pian taas tukkoon? Ecu tunnistaa jos pönttö on tukossa. Vai tarkoittaako eliminointi sitä että nox ei ole käytössä-->laihaseos ei ole enään käytössä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostArvoja en tiedä kun harvoin ekana katsastetaan kun häiriövalot palaa eli olisi turhaan rahan haaskausta, mutta sen muistan kun yhtä tutkailin, että ennen mitään toimenpiteitä arvot olivat todella rikkaalla ja sillä olisi turha ollut koittaa katsastaa. Noxin eliminointi ja pöntön tyhjäys niin arvot olivat kuin uudessa autossa. Kuulemma kulutuskin tippui 2 litraa ja varmaan tippuikin, typerä systeemi.
Eliminointi menee käytännössä noin, oikeastaan riittää, että ecu ymmärtää kaiken olevan kunnossa, jolloin itse säätää seoksen laihalle.
Viallisella nox sensorilla auto käy pa seoksen suhteen normaalisti ja lambda on yksi. Rikkaalla käymiseen lienee jokin muu syy kuin viallinen nox anturi? Kerrotko miten tuo nox eliminointi järjestelmä toimii pidemmän päälle tai mikä on sen toimintaperiaate? Miten pönttö pysyy tyhjänä jos laihaseos säilyy toiminnassa? Hetken toki toimii pöntön tyhjentämällä ja ecun nollaamalla, mutta meneekö pian taas tukkoon? Ecu tunnistaa jos pönttö on tukossa. Vai tarkoittaako eliminointi sitä että nox ei ole käytössä-->laihaseos ei ole enään käytössä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Dualfun View PostPeriaatteessa teette siis softalla saman kuin mitä tuo anturi pyrkii tekemään - palautatte laihaseostilan käyttöön ja eliminoitte mahdollisesti rikkinäisen anturin. Erona on vain että myös itse katalysaattori saa käsittelyn, jotta se ei tämän huijatun toiminnan seurauksena enää kerää typpioksidia ja siten tukkeudu?
Miten mitatut typpioksidiarvot ovat muuttuneet pakokaasutestissä ennen jälkeen? Toki lähtökohta on varmasti huono jos asiakkaalla on jo ongelmia auton kanssa (katalysaattori täynnä tai anturi rikki)...
Eliminointi menee käytännössä noin, oikeastaan riittää, että ecu ymmärtää kaiken olevan kunnossa, jolloin itse säätää seoksen laihalle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostKyllä haittaa, ei sitä muuten poltettaisi pois. Edelleenkin jos aikoo autoa pitää niin pönttö tyhjäksi ja uusi softa. Tuo huijaava anturi on tekohengitystä ja sopii jos aikoo hankkiutua autosta eroon.
Miten mitatut typpioksidiarvot ovat muuttuneet pakokaasutestissä ennen jälkeen? Toki lähtökohta on varmasti huono jos asiakkaalla on jo ongelmia auton kanssa (katalysaattori täynnä tai anturi rikki)...
Leave a comment:
-
-
Onko kukaan poistanut noita katteja ja käynyt kokeileen katsastaa autoa sen jälkeen?
Kilometrimäärä anturilla ja katilla on ilmeisesti rajallinen.
Mulla on ajettu anturilla ja katilla 164tkm. Ainut mitä autolle on tehty, niin yksi suutin 60tkm:n kohdalla. Toki se puolien vaihto takaisinkutsu on tehty.
Mitä kilsoja te olette päässeet?
Niin toi mun auto on -09, eli viimeinen E60. Autolla on ajettu vain 98:lla. En tiedä onko sillä sitten vaikutusta asiaan.
Leave a comment:
-
-
Kyllä haittaa, ei sitä muuten poltettaisi pois. Edelleenkin jos aikoo autoa pitää niin pönttö tyhjäksi ja uusi softa. Tuo huijaava anturi on tekohengitystä ja sopii jos aikoo hankkiutua autosta eroon.
Leave a comment:
-
-
Mielenkiintoinen korvausosa.
Suurin osa mainituista vikakoodeista on toki vialliseen anturiin liittyviä, jotka tulisivat kuntoon millä tahansa anturilla, mutta ilmeisesti DME:n huijaus tulee kysymykseen vain seuraavilla:
30E9 nitric oxide catalytic converter, aging
30EA nitric oxide catalytic converter, sulphurized*
Nämähän toki ovat koodeja jotka tulevat kun NOx anturi havaitsee NOx konsentraation ppm arvon kasvavan. Eli ilmeisesti anturi laskee tuota arvoa alemmaksi vs tehdasosa jolloin DME ei tunnista katalysaattorin (viallista) toimintaa.
Haittapuolena tuossa on että auton jatkaessa toimintaa virheellisesti täytteeneellä NOx katalysaattorilla laihaseos tilassa, sufaatin määä jatkaa kasvua. Olisi tärkeää tietää tapahtuu automaattinen poltto edelleen, sillä muuten tuloksena on tukkeutunut katalysaattori. Tämän vuoksi tehdasanturin toiminta lopettaa auton laihaseo tilojen käytön mikäli laskennallinen sulfaatin määrä kasvaa liian suureksi, siihen asti kunnes pidempi ajo tasainen ajo mahdollistaa automaattisen polton. Toki jos anturi on viallinen, tieto puuttuu ja polttoakaan ei toki tapahdu - saati laihaseos tilaa missään vaiheessa.
Siitä en tiedä tai ota kantaa millainen tuon katalysaattorin rakenne on, haittaako sulfaatti virtausta - vrt. keskustelu yllä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Maili View PostOnko kellään kertynyt jo kokemuksia Noxem 129 nox anturista? Näyttää katsastus säädökset kokoajan tiukentuvan. Ei taida viittiä radikaalisti pönttöä tyhjätä. Josko se katin vaihdon kuittaamalla ja tuolla anturin vaihdolla menisi. Ainakin mainostetaan , että alkaa pelaamaan. Monesti tietysti joutuu mainoksen uhriksi
Leave a comment:
-
-
Onko kellään kertynyt jo kokemuksia Noxem 129 nox anturista? Näyttää katsastus säädökset kokoajan tiukentuvan. Ei taida viittiä radikaalisti pönttöä tyhjätä. Josko se katin vaihdon kuittaamalla ja tuolla anturin vaihdolla menisi. Ainakin mainostetaan , että alkaa pelaamaan. Monesti tietysti joutuu mainoksen uhriksi
Leave a comment:
-
Leave a comment: