Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vanquish
    replied
    Originally posted by Halza View Post
    Hyvin on toiminut, ei vikakoodeja. Kulutus on pysynyt aisoissa joten oletan että kone on käyttänyt laihaseosmoodia.
    Täällä kulutus näyttäää kesällä matalia 5l/100km tasaisella ja suoralla 80km/h nopeudella tuolla anturilla. Tasanipeudella ei ole koskaan ennen näkynyt 4:lla alkavia lukemia. Kannattaa tehdä kalibrointiajo vaihdon jälkeen niin kone toimii erityisen tasaisesti.
    Last edited by Vanquish; 14-02-2018, 09:31.

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Originally posted by Halza View Post
    Hyvin on toiminut, ei vikakoodeja. Kulutus on pysynyt aisoissa joten oletan että kone on käyttänyt laihaseosmoodia.
    Taidan itsekin hankkia myös tuon Noxem 129 emulaattorin
    Last edited by Milko75; 03-04-2018, 10:49.

    Leave a comment:


  • Halza
    replied
    Originally posted by takatalvi View Post
    Miten on anturi toiminut?
    Hyvin on toiminut, ei vikakoodeja. Kulutus on pysynyt aisoissa joten oletan että kone on käyttänyt laihaseosmoodia.

    Leave a comment:


  • takatalvi
    replied
    Originally posted by Halza View Post
    Asensin Noxem 129 -anturin viikonloppuna viallisen Nox -anturin tilalle. Adaptioarvojen "sisäänajossa" moottori kävi välillä laihaseosmoodissa ja kulutus laski verrattuna aikaisempaan. Vaihdon jälkeen olen ajanut noin 100km eikä ole tullut vikakoodeja. Aika sitten näyttää olenko joutunut mainoksen uhriksi.
    Miten on anturi toiminut?

    Leave a comment:


  • Halza
    replied
    Kysyin tuolta bimmerprofs.com:sta tuosta NOx katin tukkeutumisesta. Tässä vastaus:

    About exhaust restrict - the situation is pretty simple: sulfur amount, accumulated in NOx converter, is very small, just a few grams (the red line for error recording is just 3..4 grams). Such small amount cannot add additional pressure (increased back pressure).
    The layer of sulfur is extremely thin (just a few microns).
    I know several cases when guys removed NOx converter (for sure, after NOXEM installation, to keep a Stratified charge) after serious oil consumption (burned oil can clog up exhaust system, for sure). Even in these situations, torque increase was not observed.
    Moreover - MSD80 doesn't know real sulfur amount accumulated in NOX converted. MSD just simply add virtual value (around 0.5 milligrams after each km). For sure, if NOx converter rapidly loses capacity, the virtual additional mount is included in calculations, but in reality, this means:
    brand new NOx converter with ideal performance max available amount will be reached after 7000km, but weak NOx converter - after 4000km (so, the influence of real performance of NOx converter is pretty small) - in case if there is not a possibility to start desulphation sessions. In real conditions, MSD80 starts desulphation sessions every time (after few 2000km) when you drive with speed 110..140km (depends on software release and calculated sulfur level) regardless momentary performance of NOx converted. This means - regardless real poisoning MSD80 tries to keep NOx converter sulfur free (and these algorithms are the same if/when OEM NOx sensor or NOXEM is installed).

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Vanquish View Post
    Viallisella nox sensorilla auto käy pa seoksen suhteen normaalisti ja lambda on yksi. Rikkaalla käymiseen lienee jokin muu syy kuin viallinen nox anturi? Kerrotko miten tuo nox eliminointi järjestelmä toimii pidemmän päälle tai mikä on sen toimintaperiaate? Miten pönttö pysyy tyhjänä jos laihaseos säilyy toiminnassa? Hetken toki toimii pöntön tyhjentämällä ja ecun nollaamalla, mutta meneekö pian taas tukkoon? Ecu tunnistaa jos pönttö on tukossa. Vai tarkoittaako eliminointi sitä että nox ei ole käytössä-->laihaseos ei ole enään käytössä?
    Rikkaalla käymisen syy oli tietenkin se polttoprosessi. Noxin eliminointi on pysyvä ratkaisu eli Nox-pönttö ei täyty enää, koska se tyhjennetään eli on aivan tyhjä pönttö, romut pois sisältä. Nox-anturin voi vaikka heittää metsään jos haluaa, mutta paikoilleen se nyt kannattaa jättää ulkonäkösyistä. Ohjelmaan kerrotaan, että kaikki on hyvin pöntön täyttöasteen suhteen ja Nox-anturi on tyytyväinen päästöihin eli laihaseosmoodilla mennään ja pysyvästi. Siinä lyhyesti miten tuo homma toimii.

    Leave a comment:


  • Vanquish
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Arvoja en tiedä kun harvoin ekana katsastetaan kun häiriövalot palaa eli olisi turhaan rahan haaskausta, mutta sen muistan kun yhtä tutkailin, että ennen mitään toimenpiteitä arvot olivat todella rikkaalla ja sillä olisi turha ollut koittaa katsastaa. Noxin eliminointi ja pöntön tyhjäys niin arvot olivat kuin uudessa autossa. Kuulemma kulutuskin tippui 2 litraa ja varmaan tippuikin, typerä systeemi.

    Eliminointi menee käytännössä noin, oikeastaan riittää, että ecu ymmärtää kaiken olevan kunnossa, jolloin itse säätää seoksen laihalle.

    Viallisella nox sensorilla auto käy pa seoksen suhteen normaalisti ja lambda on yksi. Rikkaalla käymiseen lienee jokin muu syy kuin viallinen nox anturi? Kerrotko miten tuo nox eliminointi järjestelmä toimii pidemmän päälle tai mikä on sen toimintaperiaate? Miten pönttö pysyy tyhjänä jos laihaseos säilyy toiminnassa? Hetken toki toimii pöntön tyhjentämällä ja ecun nollaamalla, mutta meneekö pian taas tukkoon? Ecu tunnistaa jos pönttö on tukossa. Vai tarkoittaako eliminointi sitä että nox ei ole käytössä-->laihaseos ei ole enään käytössä?

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Periaatteessa teette siis softalla saman kuin mitä tuo anturi pyrkii tekemään - palautatte laihaseostilan käyttöön ja eliminoitte mahdollisesti rikkinäisen anturin. Erona on vain että myös itse katalysaattori saa käsittelyn, jotta se ei tämän huijatun toiminnan seurauksena enää kerää typpioksidia ja siten tukkeudu?

    Miten mitatut typpioksidiarvot ovat muuttuneet pakokaasutestissä ennen jälkeen? Toki lähtökohta on varmasti huono jos asiakkaalla on jo ongelmia auton kanssa (katalysaattori täynnä tai anturi rikki)...
    Arvoja en tiedä kun harvoin ekana katsastetaan kun häiriövalot palaa eli olisi turhaan rahan haaskausta, mutta sen muistan kun yhtä tutkailin, että ennen mitään toimenpiteitä arvot olivat todella rikkaalla ja sillä olisi turha ollut koittaa katsastaa. Noxin eliminointi ja pöntön tyhjäys niin arvot olivat kuin uudessa autossa. Kuulemma kulutuskin tippui 2 litraa ja varmaan tippuikin, typerä systeemi.

    Eliminointi menee käytännössä noin, oikeastaan riittää, että ecu ymmärtää kaiken olevan kunnossa, jolloin itse säätää seoksen laihalle.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Kyllä haittaa, ei sitä muuten poltettaisi pois. Edelleenkin jos aikoo autoa pitää niin pönttö tyhjäksi ja uusi softa. Tuo huijaava anturi on tekohengitystä ja sopii jos aikoo hankkiutua autosta eroon.
    Periaatteessa teette siis softalla saman kuin mitä tuo anturi pyrkii tekemään - palautatte laihaseostilan käyttöön ja eliminoitte mahdollisesti rikkinäisen anturin. Erona on vain että myös itse katalysaattori saa käsittelyn, jotta se ei tämän huijatun toiminnan seurauksena enää kerää typpioksidia ja siten tukkeudu?

    Miten mitatut typpioksidiarvot ovat muuttuneet pakokaasutestissä ennen jälkeen? Toki lähtökohta on varmasti huono jos asiakkaalla on jo ongelmia auton kanssa (katalysaattori täynnä tai anturi rikki)...

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by -TT View Post
    Onko kukaan poistanut noita katteja ja käynyt kokeileen katsastaa autoa sen jälkeen?
    .
    Kymmeniä katsastanut itse ja asiakkaat toiset ja ei mitään ongelmaa. Ja miksi olisi kun ne päästöt mitä Suomessa mitataan eivät kasva.

    Leave a comment:


  • -TT
    replied
    Onko kukaan poistanut noita katteja ja käynyt kokeileen katsastaa autoa sen jälkeen?

    Kilometrimäärä anturilla ja katilla on ilmeisesti rajallinen.
    Mulla on ajettu anturilla ja katilla 164tkm. Ainut mitä autolle on tehty, niin yksi suutin 60tkm:n kohdalla. Toki se puolien vaihto takaisinkutsu on tehty.

    Mitä kilsoja te olette päässeet?

    Niin toi mun auto on -09, eli viimeinen E60. Autolla on ajettu vain 98:lla. En tiedä onko sillä sitten vaikutusta asiaan.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Kyllä haittaa, ei sitä muuten poltettaisi pois. Edelleenkin jos aikoo autoa pitää niin pönttö tyhjäksi ja uusi softa. Tuo huijaava anturi on tekohengitystä ja sopii jos aikoo hankkiutua autosta eroon.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Mielenkiintoinen korvausosa.


    Suurin osa mainituista vikakoodeista on toki vialliseen anturiin liittyviä, jotka tulisivat kuntoon millä tahansa anturilla, mutta ilmeisesti DME:n huijaus tulee kysymykseen vain seuraavilla:

    30E9 nitric oxide catalytic converter, aging
    30EA nitric oxide catalytic converter, sulphurized*

    Nämähän toki ovat koodeja jotka tulevat kun NOx anturi havaitsee NOx konsentraation ppm arvon kasvavan. Eli ilmeisesti anturi laskee tuota arvoa alemmaksi vs tehdasosa jolloin DME ei tunnista katalysaattorin (viallista) toimintaa.

    Haittapuolena tuossa on että auton jatkaessa toimintaa virheellisesti täytteeneellä NOx katalysaattorilla laihaseos tilassa, sufaatin määä jatkaa kasvua. Olisi tärkeää tietää tapahtuu automaattinen poltto edelleen, sillä muuten tuloksena on tukkeutunut katalysaattori. Tämän vuoksi tehdasanturin toiminta lopettaa auton laihaseo tilojen käytön mikäli laskennallinen sulfaatin määrä kasvaa liian suureksi, siihen asti kunnes pidempi ajo tasainen ajo mahdollistaa automaattisen polton. Toki jos anturi on viallinen, tieto puuttuu ja polttoakaan ei toki tapahdu - saati laihaseos tilaa missään vaiheessa.

    Siitä en tiedä tai ota kantaa millainen tuon katalysaattorin rakenne on, haittaako sulfaatti virtausta - vrt. keskustelu yllä.

    Leave a comment:


  • Halza
    replied
    Originally posted by Maili View Post
    Onko kellään kertynyt jo kokemuksia Noxem 129 nox anturista? Näyttää katsastus säädökset kokoajan tiukentuvan. Ei taida viittiä radikaalisti pönttöä tyhjätä. Josko se katin vaihdon kuittaamalla ja tuolla anturin vaihdolla menisi. Ainakin mainostetaan , että alkaa pelaamaan. Monesti tietysti joutuu mainoksen uhriksi
    Asensin Noxem 129 -anturin viikonloppuna viallisen Nox -anturin tilalle. Adaptioarvojen "sisäänajossa" moottori kävi välillä laihaseosmoodissa ja kulutus laski verrattuna aikaisempaan. Vaihdon jälkeen olen ajanut noin 100km eikä ole tullut vikakoodeja. Aika sitten näyttää olenko joutunut mainoksen uhriksi.

    Leave a comment:


  • Maili
    replied
    Onko kellään kertynyt jo kokemuksia Noxem 129 nox anturista? Näyttää katsastus säädökset kokoajan tiukentuvan. Ei taida viittiä radikaalisti pönttöä tyhjätä. Josko se katin vaihdon kuittaamalla ja tuolla anturin vaihdolla menisi. Ainakin mainostetaan , että alkaa pelaamaan. Monesti tietysti joutuu mainoksen uhriksi

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎