Originally posted by fraatti
View Post
Ohjaukselle tulee yksi kaksinapainen johto minkä kautta säädetään muuttuvatilavuuksista kompressoria pulssimodulaatiolla. Magneettikytkimen kelalle tulee yksi +johto, ja kela maadoitetaan omalla piuhalla, mikä tulee koneen rungosta/maa terminaalista. Nuo magneettikytkimen kytkennät saa helposti näkyville ja mitattua, kun purkaa ilmanottoputken tieltä pois.
Kun laittaa ilmastoinnin päälle ja MAX napista hönkimään täysille, niin silloin on löydyttävä tuolta kelan + piuhan ja maa-piuhan väliltä normaali jännite mitä akun/latauksen tila on (12-14V suunnilleen). Kelan -johdon navasta runkoon pitäisi löytyä kontakti, ja kelan + ja - piuhan väliltä pitäisi löytyä muutaman ohmin vastus. Jos ei löydy, niin virtapiiri on poikki.
Sinne kelalle voi koittaa syöttää koneen käydessä suoraan 12V, ja jos magneettikytkimen kela on ehjä, niin kompuran pitäisi lähteä pyörimään.
Siinä magneettikytkimen piirissä on vielä lämpösuoja, mikä on, kumma kyllä, kertakäyttöinen. Se kun kerran laukeaa, niin se on sitten siinä, ei palaudu. Mietin että onko nyt joku juttu tuossa systeemissä että kompura tai magneettikytkin kuumenee muusta syystä ja täräyttää tuon lämpösuojan päälle?
No, joka tapauksessa mulla siis kelalle tulee jännite, mutta kelan vastus on nolla, ja maadoitus on kunnossa. Pulssimodulaation pinneistäkin löytyy jännite, mutta ei nyt ollut oskilloskooppia niin ei päässyt katsomaan millaista pulssia tulee..
Kai se pitää tuo kompura taas vaihtaa ja ottaa vanha kompura magneettikytkimineen ja lämpösuojineen leikkauspöydälle ja pitää tutkia mitä niistä löytyy. Moneen kompuramalliin noita hihnapyöriä magneettikytkimineen saa erikseen, mutta ei tähän malliin ilmeisesti löydy...
Comment