Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmastoinnin vikaakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    #31
    Originally posted by fraatti View Post
    Tuleekos ohjaukselle muutakuin yksi johto?

    Mitäs tuon toimintaan vaikuttaa jos ylimenovastus kasvaa jossain? Jännite laskee -> virta kasvaa?

    Kummalliselle tuntuu että happani noin nopeasti. Tuleeko - koneen maan kautta?
    Tämä on pelkkää mutuilua. :think

    Ohjaukselle tulee yksi kaksinapainen johto minkä kautta säädetään muuttuvatilavuuksista kompressoria pulssimodulaatiolla. Magneettikytkimen kelalle tulee yksi +johto, ja kela maadoitetaan omalla piuhalla, mikä tulee koneen rungosta/maa terminaalista. Nuo magneettikytkimen kytkennät saa helposti näkyville ja mitattua, kun purkaa ilmanottoputken tieltä pois.

    Kun laittaa ilmastoinnin päälle ja MAX napista hönkimään täysille, niin silloin on löydyttävä tuolta kelan + piuhan ja maa-piuhan väliltä normaali jännite mitä akun/latauksen tila on (12-14V suunnilleen). Kelan -johdon navasta runkoon pitäisi löytyä kontakti, ja kelan + ja - piuhan väliltä pitäisi löytyä muutaman ohmin vastus. Jos ei löydy, niin virtapiiri on poikki.
    Sinne kelalle voi koittaa syöttää koneen käydessä suoraan 12V, ja jos magneettikytkimen kela on ehjä, niin kompuran pitäisi lähteä pyörimään.
    Siinä magneettikytkimen piirissä on vielä lämpösuoja, mikä on, kumma kyllä, kertakäyttöinen. Se kun kerran laukeaa, niin se on sitten siinä, ei palaudu. Mietin että onko nyt joku juttu tuossa systeemissä että kompura tai magneettikytkin kuumenee muusta syystä ja täräyttää tuon lämpösuojan päälle?
    No, joka tapauksessa mulla siis kelalle tulee jännite, mutta kelan vastus on nolla, ja maadoitus on kunnossa. Pulssimodulaation pinneistäkin löytyy jännite, mutta ei nyt ollut oskilloskooppia niin ei päässyt katsomaan millaista pulssia tulee..
    Kai se pitää tuo kompura taas vaihtaa ja ottaa vanha kompura magneettikytkimineen ja lämpösuojineen leikkauspöydälle ja pitää tutkia mitä niistä löytyy. Moneen kompuramalliin noita hihnapyöriä magneettikytkimineen saa erikseen, mutta ei tähän malliin ilmeisesti löydy...

    Comment

    • mirrinmurkina
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 161
      • Tuusula

      #32
      Juuttuneen läpän sijainti

      Googlen kautta ei löydy tietoa vikakoodista(8011AC). Osaisikohan joku sanoa mihin läppään tuo koodi viittaa niin tietäisi pääseekö käsiksi helposti vai pitääkö kojelauta purkaa.
      Attached Files
      f10 535xi vm2011
      ---
      ex:
      e92 335i vm2007
      e90 320i vm2005
      e46 328CiA vm1999

      Comment

      • JiiVee92
        BTCF Member
        • Mar 2017
        • 946
        • Kouvola/Myllykoski

        #33
        Sisäkierron läppä, ja olisiko blocking, että siellä on jumia. :think
        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
        NYT: E61 530xd -08 käyttis
        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10946
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by mirrinmurkina View Post
          Googlen kautta ei löydy tietoa vikakoodista(8011AC). Osaisikohan joku sanoa mihin läppään tuo koodi viittaa niin tietäisi pääseekö käsiksi helposti vai pitääkö kojelauta purkaa.
          Kuten edellä sanottiin kyseessä on sisäkierron läppä. Kun ISTA:lla luit koodit, niin miksi et samalla katsonut läpän sijaintia? ISTA:sta löytyy myös tarkat ohjeet mitä pitää purkaa tuon vaihdossa.. Muistaakseni vaihdettiin konehuoneen puolelta.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Kajakki2
            Newbiemmer
            • Mar 2018
            • 17
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by HV530XD View Post


            Ohjaukselle tulee yksi kaksinapainen johto minkä kautta säädetään muuttuvatilavuuksista kompressoria pulssimodulaatiolla. Magneettikytkimen kelalle tulee yksi +johto, ja kela maadoitetaan omalla piuhalla, mikä tulee koneen rungosta/maa terminaalista. Nuo magneettikytkimen kytkennät saa helposti näkyville ja mitattua, kun purkaa ilmanottoputken tieltä pois.

            Kun laittaa ilmastoinnin päälle ja MAX napista hönkimään täysille, niin silloin on löydyttävä tuolta kelan + piuhan ja maa-piuhan väliltä normaali jännite mitä akun/latauksen tila on (12-14V suunnilleen). Kelan -johdon navasta runkoon pitäisi löytyä kontakti, ja kelan + ja - piuhan väliltä pitäisi löytyä muutaman ohmin vastus. Jos ei löydy, niin virtapiiri on poikki.
            Sinne kelalle voi koittaa syöttää koneen käydessä suoraan 12V, ja jos magneettikytkimen kela on ehjä, niin kompuran pitäisi lähteä pyörimään.
            Siinä magneettikytkimen piirissä on vielä lämpösuoja, mikä on, kumma kyllä, kertakäyttöinen. Se kun kerran laukeaa, niin se on sitten siinä, ei palaudu. Mietin että onko nyt joku juttu tuossa systeemissä että kompura tai magneettikytkin kuumenee muusta syystä ja täräyttää tuon lämpösuojan päälle?
            No, joka tapauksessa mulla siis kelalle tulee jännite, mutta kelan vastus on nolla, ja maadoitus on kunnossa. Pulssimodulaation pinneistäkin löytyy jännite, mutta ei nyt ollut oskilloskooppia niin ei päässyt katsomaan millaista pulssia tulee..
            Kai se pitää tuo kompura taas vaihtaa ja ottaa vanha kompura magneettikytkimineen ja lämpösuojineen leikkauspöydälle ja pitää tutkia mitä niistä löytyy. Moneen kompuramalliin noita hihnapyöriä magneettikytkimineen saa erikseen, mutta ei tähän malliin ilmeisesti löydy...
            Omassa F11 525D Xdrive 11/2012 -keksinnössäni tulee Ista+:lla esiin tämä vikakoodi: "8020c7 compressor clutch open circuit or short circuit to positive"
            Ja kompuran kytkin ei siis toimi lainkaan.

            Mittasin komprossorin kytkimelle menevän jännitteen, ja se oli (moottorin käydessä ja kun oli AC kytkettynä panelista pois päältä) 13,92V ja kun laitoin sen AC MAX:in päälle niin jännite oli kelan navalta 13,72V.

            Vastusarvoa ei päässyt mittaamaan kelan miinus- ja plusnavan väliltä moottorin käydessä kun siellä oli jännite päällä. Moottori sammuksissa ei kelan plusnavalle tullut jännitettä eikä myöskään ollut mitään vastusarvoa mitattavissa kelan plus- ja miinusnapojen väliltä.Kelan miinusnavalle tulee miinus kaikissa tilanteissa ilman vastusta.


            Mikähän ihme tuossa on vikana, ehkä jokin AC:n rele on viallinen ja mistä sellaisen osaa löytää kun omassa bemmissämme ei tullut mukana sitä sulake/relepiirrosta?

            Last edited by Kajakki2; 20-05-2025, 23:55.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5305
              • Pirkkala

              #36
              Jännite menee kompuralle asti niin sillehän se vaikuttaa että magneettikytkin siellä on peenä. Sen voit suoralla virralla varmistaa. Vai onko näissä jo säätötilavuuskompura? Se on semmonen joka pyörii kaiketi aina, tuotto on vaan nolla kun ei oo käyttöä.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Kajakki2
                Newbiemmer
                • Mar 2018
                • 17
                • Helsinki

                #37
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Jännite menee kompuralle asti niin sillehän se vaikuttaa että magneettikytkin siellä on peenä. Sen voit suoralla virralla varmistaa. Vai onko näissä jo säätötilavuuskompura? Se on semmonen joka pyörii kaiketi aina, tuotto on vaan nolla kun ei oo käyttöä.
                Jep, magneettikytkimen lämpökomponentti oli porsinut, korvasin sen pätkällä kuparijohtoa ja taas pelaa kompura, siis tämän ohjeen mukaan tuon tein:


                Ehdin jo toki tilaamaan uuden magneettikytkimen mutta se saapuu joskus ensi viikolla vasta niin pystyy nyt ajelemaan autolla kun AC toimii, voisihan sen uuden magneettikytkimen vaihtaa toki.
                Täytynee käyttää tuo ilmastoinnin täyttöhuollossa, on siellä paineita jäljellä mutta varmaan vajausta sen verran että kompura on käynyt käytännössä jatkuvasti ja se lämpövastus (tms) hajonnut.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7551
                  • Jyväshyvä

                  #38
                  Syynä sen lämpösuojan laukeamiseen voi olla ikä tai sitten se kompura kuumenee liikaa.Jos autosi palaa moisen takia ja vakuutusyhtiö lukisi viestisi täältä niin olisit vähän huonossa tilanteessa...
                  Kannattaa ainkain huolehtia että kaasuja on riittävästi kompurassa jottei sen takia kuumene liikaa...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Kajakki2
                    Newbiemmer
                    • Mar 2018
                    • 17
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Syynä sen lämpösuojan laukeamiseen voi olla ikä tai sitten se kompura kuumenee liikaa.Jos autosi palaa moisen takia ja vakuutusyhtiö lukisi viestisi täältä niin olisit vähän huonossa tilanteessa...
                    Kannattaa ainkain huolehtia että kaasuja on riittävästi kompurassa jottei sen takia kuumene liikaa...
                    Edit: no nyt on vaihdettu uusi tarvikemallinen magneettikytkimen kelayksikö, samalla lailla se toimii kuin ranettamanikin josta korvasin lämpökompoentin kuparijohdolla. Mittailin paineet ja taulukon mukaan olivat ihan ok. Piti silti käyttää bemmi ilmastointihuollossa, ja aivan turhaan, kylmäainetta oli jäljellä 793g/850g. ELi vanhuuttaan oli hajonnut se lämpösuojakomponentti.
                    Last edited by Kajakki2; 26-05-2025, 20:42.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎