Originally posted by VilleP
View Post
F10/11 alustakeskustelua
Collapse
X
-
Kiitti! Mitä sisäpäätä tarkoitit ? Jos ensi viikolla saisi Eibachin jousisetin niin pääsisi vaihtamaan. Näissä usein pätee että hyvin suunniteltu on jo melkein puoliksi tehty
-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
-
Löysää sitä kolmiotukivarren pultteja korin päästä, niin saa käännettyä edestä helpommin. Ja muistaa kiristää pultit niin että koko paketti on nolla asennossa uusilla jousilla.Originally posted by macman_lahti View PostKiitti! Mitä sisäpäätä tarkoitit ? Jos ensi viikolla saisi Eibachin jousisetin niin pääsisi vaihtamaan. Näissä usein pätee että hyvin suunniteltu on jo melkein puoliksi tehty
F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
Eli siis sen saman ylätukivarren korinpuoleisia pultteja ?Originally posted by VilleP View PostLöysää sitä kolmiotukivarren pultteja korin päästä, niin saa käännettyä edestä helpommin. Ja muistaa kiristää pultit niin että koko paketti on nolla asennossa uusilla jousilla.
Katselin, että ei sinne saa avaimia väliin moottoritilan puolelle..:think-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
Itse otin sen sähköboxin pois. Ei se loppupeleissä mahoton homma ole, pääsee sit yläkautta niihin ylätukivarren muttereihin käsiks eikä tarvii uusiaa sitä vetarin pulttia.Originally posted by macman_lahti View Post530D xDrive; saako ton jousi-iskaripaketin irti ilman, että ottaa sen "wishbonen" ( se ylätukirauta ) irti ? Sitähän ei saa muuten pois oikealta kuin ottamalla sen elektroniikkaboksin pois ? Vai onko helpompaa ottaa vetoakseli pois ? Eikös se silloin mahdu tulemaan alakautta ?
Jos meinaat sen vetarin löysätä niin muista avata se napapultti sillon kun jarrut on vielä kasassa. Oli muistaakseni jossain 300nm se napapultti.-BMW F11 530xd -12
-BMW E60 530dA -04
-BMW E23 735iA -85
Ex
-BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
-BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
-BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
-BMW E39 528i 96
Comment
-
Tosiaan jousen etupuolella oleva pultti menee konehuoneeseen päin ja vaatii avaimet sekä konehuoneseen että pyöräkoteloon. Jousen takapuolella olevan pultin vastamutteri on auton rakenteissa, eli sihen riittää avain vain pyöräkotelon puolelle.Originally posted by macman_lahti View PostEli siis sen saman ylätukivarren korinpuoleisia pultteja ?
Katselin, että ei sinne saa avaimia väliin moottoritilan puolelle..:think
Itse otin myös ecun irti, kun ei honittanut ruveta taistelemaan tuon ylätukivarren pallonivelen pultin kanssa, kun näytti yhtä kivalta kuin Audeissa, missä se on yleensä niin jumissa, että pultti menee poikki tai sit sen kanssa palaa muuten tolkuttomasti aikaa. Taisin kokeilla sen verran, että tuntui olevan jumissa, joten jätin loput kokeilut suosiolla toiseen kertaan, sit kun on uusi osa valmiina.Mini Clubman Cooper S (F54)
Edelliset:
- BMW F11 535d Xdrive Individual
- Audi A4 B8 2.0 TFSI
- Peugeot 407 SW
- Peugeot 405
- Peugeot 205 XS
Comment
-
Katselinkin ISTAsta, että eipä se nyt ihan mahdoton homma ole siitä irroittaa. Luultavasti nappaan sen itsekin pois niin on sitten ainakin kunnolla tilaa.Originally posted by pyyn0 View PostItse otin sen sähköboxin pois. Ei se loppupeleissä mahoton homma ole, pääsee sit yläkautta niihin ylätukivarren muttereihin käsiks eikä tarvii uusiaa sitä vetarin pulttia.
Jos meinaat sen vetarin löysätä niin muista avata se napapultti sillon kun jarrut on vielä kasassa. Oli muistaakseni jossain 300nm se napapultti.
Kuskin puolelta menee vetari uusiksi niin ainakin siellä puolella lähtee vetari irti.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
Nyt on etupää purettu. Otin sen sähköboksin pois, aika ahdasta olisi kyllä muuten ollut. On siinä oma hommansa, mutta niin on kyllä tapellessa sen tolpankin kanssa jos sitä ei ota pois. Suurin osa ajasta meni ihmetellessä miten liittimet lähtee auki ettei riko mitään. Kun sen ylätukivarren ottaa pois niin sitten onkin tilaa. Napapultit oli tosiaan tiukassa! Kuskin puolelle oli laitettu vielä lukitetta reilusti. 1.5m varrella sai lopulta auki kun koko painolla rynkytti. Hiukan pelotti että avain katkeaa ennen kuin lähtee. Oikea puoli lähti helpommin, ei ollut lukitetta. Mutta ei sekään pyssyllä auennut. Ihmetyttää vaan miksi toi vetarin pää / napa on tehty noin. Esim Fordissa vetarin pää menee varmaan 5cm navan sisään niin pulttia ei tarvitse vetää kahden miehen voimin kiinni. Eikä siinä olekaan kuin pieni pultti lähinnä melkein koristeena.Originally posted by pyyn0 View PostItse otin sen sähköboxin pois. Ei se loppupeleissä mahoton homma ole, pääsee sit yläkautta niihin ylätukivarren muttereihin käsiks eikä tarvii uusiaa sitä vetarin pulttia.
Jos meinaat sen vetarin löysätä niin muista avata se napapultti sillon kun jarrut on vielä kasassa. Oli muistaakseni jossain 300nm se napapultti.
Vasen vetari vaihtuu samalla ja se lähti helposti vähän lyömällä samalla kun toinen veti samaan aikaan sitä ulospäin. Uuteen Löbron vetariin on vaan vaihdettava uusi kumi samantien koska alkuperäinen on niin kovaa kumia, että tuskin kestää edes yhtä talvea. SKF:n kumit on vaan loppu jokapaikasta. Motonetkin on vaihtanut Febin kumiin. Ei ole niin pehmeä kuin SKF, mutta huomattavasti pehmeämpi kuin vetarin mukana tuleva. Saa nyt sitten nähdä miten kauan se kestää.
Mutta kaikenkaikkiaan purku onnistui helposti. Kuskin puolen reaktiotangon pusla oli lähes täysin revennyt. Huomenna sitten jousien vaihdot tolppiin ja kasailua.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
Koitin vetää linjaa lineaarilla iskariin kun jousi oli vielä kiinni. Aika tarkkaa saa kyllä mittailla jos meinaa, että se osuu ihan millilleen kohdalleen, itsellä ei kyllä ihan täysin osunut. Vaikea sitten sanoa painattaako se paljon sitä alatukivartta jos se ei ole täysin linjassa :think
Onneksi tilaa on ruhtinaallisesti kun ylätukivarsi on pois niin voi laittaa jousipuristimen kiinni kun yläpää on paikallaan. Jousta kasaan ja kääntää vaan alapään kohdalleen
Mä olen pari noita SKF:iä vaihtanut S-maxiin ja ne on ollut kyllä ihan pehmoisia. Venyy melkein liiankin helposti paineilmatyökalulla jos ei ole varovainen.
-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
^ Onkohan jollain/jostain saatavissa tuon (X-Drive 500/600 srja) jousijalan alapään prikan ( eli mihin jousi makaa alapäästään) mittaa ? Sama takapäästä ? Ketuttaa tuon oman auton lievä lintta kuskiin päin, asentaisin tuon jousen alle muutaman millin prikat ( ilman strutin poisottoa).F13 640 DA X-Drive M-Sport -12
Comment
-
Pitkällä se on, sorry ei vastannut kyllä sun kysymykseen. Ja kaiken lisäksi keula on tosi matalalla. Itse ratkaisin ton niin, että ajan ensin keulan vähän rampeille niin sen jälkeen mahtuu tavallinen Bahcon tunkki hyvin alle.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
Comment