Irrottaa vaan pallonivelen siitä ylätukivarresta, ja kampeaa ylöspäin, tai löysää sisäpäätä..
Kiitti! Mitä sisäpäätä tarkoitit ? Jos ensi viikolla saisi Eibachin jousisetin niin pääsisi vaihtamaan. Näissä usein pätee että hyvin suunniteltu on jo melkein puoliksi tehty
Kiitti! Mitä sisäpäätä tarkoitit ? Jos ensi viikolla saisi Eibachin jousisetin niin pääsisi vaihtamaan. Näissä usein pätee että hyvin suunniteltu on jo melkein puoliksi tehty
Löysää sitä kolmiotukivarren pultteja korin päästä, niin saa käännettyä edestä helpommin. Ja muistaa kiristää pultit niin että koko paketti on nolla asennossa uusilla jousilla.
Löysää sitä kolmiotukivarren pultteja korin päästä, niin saa käännettyä edestä helpommin. Ja muistaa kiristää pultit niin että koko paketti on nolla asennossa uusilla jousilla.
Eli siis sen saman ylätukivarren korinpuoleisia pultteja ?
Katselin, että ei sinne saa avaimia väliin moottoritilan puolelle..:think
530D xDrive; saako ton jousi-iskaripaketin irti ilman, että ottaa sen "wishbonen" ( se ylätukirauta ) irti ? Sitähän ei saa muuten pois oikealta kuin ottamalla sen elektroniikkaboksin pois ? Vai onko helpompaa ottaa vetoakseli pois ? Eikös se silloin mahdu tulemaan alakautta ?
Itse otin sen sähköboxin pois. Ei se loppupeleissä mahoton homma ole, pääsee sit yläkautta niihin ylätukivarren muttereihin käsiks eikä tarvii uusiaa sitä vetarin pulttia.
Jos meinaat sen vetarin löysätä niin muista avata se napapultti sillon kun jarrut on vielä kasassa. Oli muistaakseni jossain 300nm se napapultti.
Eli siis sen saman ylätukivarren korinpuoleisia pultteja ?
Katselin, että ei sinne saa avaimia väliin moottoritilan puolelle..:think
Tosiaan jousen etupuolella oleva pultti menee konehuoneeseen päin ja vaatii avaimet sekä konehuoneseen että pyöräkoteloon. Jousen takapuolella olevan pultin vastamutteri on auton rakenteissa, eli sihen riittää avain vain pyöräkotelon puolelle.
Itse otin myös ecun irti, kun ei honittanut ruveta taistelemaan tuon ylätukivarren pallonivelen pultin kanssa, kun näytti yhtä kivalta kuin Audeissa, missä se on yleensä niin jumissa, että pultti menee poikki tai sit sen kanssa palaa muuten tolkuttomasti aikaa. Taisin kokeilla sen verran, että tuntui olevan jumissa, joten jätin loput kokeilut suosiolla toiseen kertaan, sit kun on uusi osa valmiina.
Itse otin sen sähköboxin pois. Ei se loppupeleissä mahoton homma ole, pääsee sit yläkautta niihin ylätukivarren muttereihin käsiks eikä tarvii uusiaa sitä vetarin pulttia.
Jos meinaat sen vetarin löysätä niin muista avata se napapultti sillon kun jarrut on vielä kasassa. Oli muistaakseni jossain 300nm se napapultti.
Katselinkin ISTAsta, että eipä se nyt ihan mahdoton homma ole siitä irroittaa. Luultavasti nappaan sen itsekin pois niin on sitten ainakin kunnolla tilaa.
Kuskin puolelta menee vetari uusiksi niin ainakin siellä puolella lähtee vetari irti.
Itse otin sen sähköboxin pois. Ei se loppupeleissä mahoton homma ole, pääsee sit yläkautta niihin ylätukivarren muttereihin käsiks eikä tarvii uusiaa sitä vetarin pulttia.
Jos meinaat sen vetarin löysätä niin muista avata se napapultti sillon kun jarrut on vielä kasassa. Oli muistaakseni jossain 300nm se napapultti.
Nyt on etupää purettu. Otin sen sähköboksin pois, aika ahdasta olisi kyllä muuten ollut. On siinä oma hommansa, mutta niin on kyllä tapellessa sen tolpankin kanssa jos sitä ei ota pois. Suurin osa ajasta meni ihmetellessä miten liittimet lähtee auki ettei riko mitään. Kun sen ylätukivarren ottaa pois niin sitten onkin tilaa. Napapultit oli tosiaan tiukassa! Kuskin puolelle oli laitettu vielä lukitetta reilusti. 1.5m varrella sai lopulta auki kun koko painolla rynkytti. Hiukan pelotti että avain katkeaa ennen kuin lähtee. Oikea puoli lähti helpommin, ei ollut lukitetta. Mutta ei sekään pyssyllä auennut. Ihmetyttää vaan miksi toi vetarin pää / napa on tehty noin. Esim Fordissa vetarin pää menee varmaan 5cm navan sisään niin pulttia ei tarvitse vetää kahden miehen voimin kiinni. Eikä siinä olekaan kuin pieni pultti lähinnä melkein koristeena.
Vasen vetari vaihtuu samalla ja se lähti helposti vähän lyömällä samalla kun toinen veti samaan aikaan sitä ulospäin. Uuteen Löbron vetariin on vaan vaihdettava uusi kumi samantien koska alkuperäinen on niin kovaa kumia, että tuskin kestää edes yhtä talvea. SKF:n kumit on vaan loppu jokapaikasta. Motonetkin on vaihtanut Febin kumiin. Ei ole niin pehmeä kuin SKF, mutta huomattavasti pehmeämpi kuin vetarin mukana tuleva. Saa nyt sitten nähdä miten kauan se kestää.
Mutta kaikenkaikkiaan purku onnistui helposti. Kuskin puolen reaktiotangon pusla oli lähes täysin revennyt. Huomenna sitten jousien vaihdot tolppiin ja kasailua.
Kannattaa pistää mieleen se jousen asento tolpassa. Yläpää pitää oikeassa kohdassa suhteessa alapäähän. Se SKF:n kumi on ihan yhtä kova, yhden kerran ostaneena.
Koitin vetää linjaa lineaarilla iskariin kun jousi oli vielä kiinni. Aika tarkkaa saa kyllä mittailla jos meinaa, että se osuu ihan millilleen kohdalleen, itsellä ei kyllä ihan täysin osunut. Vaikea sitten sanoa painattaako se paljon sitä alatukivartta jos se ei ole täysin linjassa :think
Onneksi tilaa on ruhtinaallisesti kun ylätukivarsi on pois niin voi laittaa jousipuristimen kiinni kun yläpää on paikallaan. Jousta kasaan ja kääntää vaan alapään kohdalleen
Mä olen pari noita SKF:iä vaihtanut S-maxiin ja ne on ollut kyllä ihan pehmoisia. Venyy melkein liiankin helposti paineilmatyökalulla jos ei ole varovainen.
^ Onkohan jollain/jostain saatavissa tuon (X-Drive 500/600 srja) jousijalan alapään prikan ( eli mihin jousi makaa alapäästään) mittaa ? Sama takapäästä ? Ketuttaa tuon oman auton lievä lintta kuskiin päin, asentaisin tuon jousen alle muutaman millin prikat ( ilman strutin poisottoa).
Pitkällä se on, sorry ei vastannut kyllä sun kysymykseen. Ja kaiken lisäksi keula on tosi matalalla. Itse ratkaisin ton niin, että ajan ensin keulan vähän rampeille niin sen jälkeen mahtuu tavallinen Bahcon tunkki hyvin alle.
Vähän tuota epäilinkin ..... olen aiemminkin ’lelu’tunkilla pelatessani ajanut ensin lankkujen päälle ihan sivustakin nostaessani, täytyy jatkaa samaa peliä uuden tunkin kanssa.
Comment