Omassa F13 pelissä on sekä Dynamic drive että x-drive ja korkeat/pehmeät jouset (vaikka M-Sport onkin), voinko laittaa alle 25/20 laskevan Eibach-jousisarjan ?
Onko muilla jäänyt f10 keulimaan etupäästä -35mm pudottavien h&r jousien kanssa? Omaan tuli 6 viikkoa sitten kyseiset jouset alle ja tänä aikana autolla ajettu reilu n. 3500 km, eli luulisi että alusta olisi suurinpiirtein hakenut paikkansa? Napa-kaari mittaa on edessä reilu 5mm enemmän kuin takana. Ja auto siis vm. 2014 f10 520d m-sporttina.
Madaltavilla jousilautasilla tuota keulaa saisi varmaan 10-20mm alemmas, mutta voi olla että sukeltaa taas liikaa vrt. takapää. Pitäis varmaan jotkut laatu coilit vaan laittaa alle niin ei tarvisi tuskailla tällästen asioiden kanssa:think
Omassa F13 pelissä on sekä Dynamic drive että x-drive ja korkeat/pehmeät jouset (vaikka M-Sport onkin), voinko laittaa alle 25/20 laskevan Eibach-jousisarjan ?
On kyllä kummallinen tosiaan tuo alusta... -35mm H&R:n jouset laitoin pari vuotta sitten tuohon F10 530d:n ja nyt kun meni iskarit vaihtoon niin korkeutta tuli sentti pari lisää edessä ja takana verrattuna siihen mitä muutoskatsastuksessa otteeseen on merkitty. Iskarit vaihtui Bilsteinin B4:iin ja kaikki tukivarret on kiristetty niin että paino oli päällä ja niin että vakaajan tangot olivat irti.
P.S. Noihin B4:iin ei muuten pysty laittamaan madaltavia jousilautasia koska tolpassa valmiiksi olevat lautaset ovat kiinteät sen kanssa.
Onko muilla jäänyt f10 keulimaan etupäästä -35mm pudottavien h&r jousien kanssa? Omaan tuli 6 viikkoa sitten kyseiset jouset alle ja tänä aikana autolla ajettu reilu n. 3500 km, eli luulisi että alusta olisi suurinpiirtein hakenut paikkansa? Napa-kaari mittaa on edessä reilu 5mm enemmän kuin takana. Ja auto siis vm. 2014 f10 520d m-sporttina.
Madaltavilla jousilautasilla tuota keulaa saisi varmaan 10-20mm alemmas, mutta voi olla että sukeltaa taas liikaa vrt. takapää. Pitäis varmaan jotkut laatu coilit vaan laittaa alle niin ei tarvisi tuskailla tällästen asioiden kanssa:think
On kyllä kummallinen tosiaan tuo alusta... -35mm H&R:n jouset laitoin pari vuotta sitten tuohon F10 530d:n ja nyt kun meni iskarit vaihtoon niin korkeutta tuli sentti pari lisää edessä ja takana verrattuna siihen mitä muutoskatsastuksessa otteeseen on merkitty. Iskarit vaihtui Bilsteinin B4:iin ja kaikki tukivarret on kiristetty niin että paino oli päällä ja niin että vakaajan tangot olivat irti.
P.S. Noihin B4:iin ei muuten pysty laittamaan madaltavia jousilautasia koska tolpassa valmiiksi olevat lautaset ovat kiinteät sen kanssa.
Omassa autossa nuo samat jouset ja tiputusta tuli vain n. 20-25mm mikä oli pettymys...
Muutaman tuhannen kilsan jälkeen etupää oli tippunut vielä jokusen millin mutta luvattuun -35mm ei päästy lähellekään..
Nuo ilmoitetut pudotukset suhtautuu tietenkin uuteen autoon. Jotkin +150tkm ajetut jouset voi olla kuoleentuneet jo jos jonkin verran niin pudotus ei ole sitten niin iso ja iskarien kunto vaikuttaa myös tottakai, loppuunajetuilla iskareilla auto makaa vain jousien varassa.
Omaan makuun H&R -35mm oli F10 oikein sopiva, maavaraakin jäi vielä kohtuullisesti eikä auto näyttänyt teinilintalta...
Nuo ilmoitetut pudotukset suhtautuu tietenkin uuteen autoon. Jotkin +150tkm ajetut jouset voi olla kuoleentuneet jo jos jonkin verran niin pudotus ei ole sitten niin iso ja iskarien kunto vaikuttaa myös tottakai, loppuunajetuilla iskareilla auto makaa vain jousien varassa.
Omaan makuun H&R -35mm oli F10 oikein sopiva, maavaraakin jäi vielä kohtuullisesti eikä auto näyttänyt teinilintalta...
102tkm tällä hetkellä oman auton mittarissa ja tiputus oli alkuperäisestä aika tarkalleen 20mm, eli aika lähelle sitä mitä pitäisikin, kun tuo m-sportin alusta taitaa olla n.15mm vakiota matalampi?
Madallus on myös omaan silmään juuri sopiva eikä tosiaan pilaa käytännöllisyyttä tai ajomukavuutta. Toivotaan, että joku ihme vielä tapahtuisi ja laskisi tuo keula sen 5mm niin olisi täydellinen balanssi omaan makuun
Onko f10 535d lowslung sports suspensionilla riittävän särmä ajettava, vai onko noista active steering, servotronic,dynamic drive, 4-pyöräohjaus sun muista lisävarusteista merkittävä hyöty? Eli jääkö siinä paitsi jostain merkittävästä, jos ajelee karvalakimmalla mallilla?
Onko f10 535d lowslung sports suspensionilla riittävän särmä ajettava, vai onko noista active steering, servotronic,dynamic drive, 4-pyöräohjaus sun muista lisävarusteista merkittävä hyöty? Eli jääkö siinä paitsi jostain merkittävästä, jos ajelee karvalakimmalla mallilla?
Ei ole kokemusta noista hienouksista mutta ihan normisysteemeilläkin on kyllä hieno ajettava. Tietenkin kaiken pitää olla kunnossa.
Aika paljon lisää vikaantumismahdollisuuksia tulee jos on muuta kuin normialusta ja ohjaus.
-BMW 530d Touring -14 LCI -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon -Zetor 6245-89 -David Brown 996 -76 -MF 35 -58 -Tunturi Super Sport -85 -Tunturi Super Sport -77
Olen yhtä 4-pyöräohjauksen/ aktiivisen kallistuksen vakaimen omaava F13 RWD ajanut ja täytyy sanoa että meni messevästi, selkeä ero omaan f13 X-Drive ei 4-pyöräohjaukseen/ säätyvät iskarit/kallistuksen vakain.
Säätyvät iskarit tuntuvat hieman 'keinotekoisen' kovilta kovimmillaan, kunnon normaalityylinen iskari hoitaa homman paremmin.
Tällä vähäisella kokemuksella jos uutta tilaisin niin rastittaisin 4-pyöräohjauksen ja aktiivisen kallistuksen vakaimen, en muuta.
Comment