Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 rengaskulmat pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    F11 rengaskulmat pielessä

    Terve,

    Kävin yrittämässä nelipyöräsuuntausta ja lopputulos herättää kyllä ihmetystä.

    Ensinnäkin, säätö tehtiin 17" vanteet alla mutta 19" ohjearvoilla, koska uusi 19" paketti saadaan alle alkuviikosta. Ajan säästön vuoksi tämä säätö tehtiin etukäteen ja oletus oli sekä minulla että korjaamolla, ettei tämä aiheuta ongelmia.

    Tulokset ovat vaan niin hämmentäviä, ettei tässä nyt enää tiedä mitä ajatella. Korjaamo epäili, josko kuitenkin vaikutti tuo vanteiden koko mittaukseen ja ystävällisesti tarjoutui samaan kauppaan tarkastamaan kulmat uudestaan kunhan saan uudet renkaat alle. Etupään Camberista oli kuitenkin puhe, ettei olisi säädettävissä vaan pitäisi vaihtaa tukivartta jos halutaan säätää? Kai nyt jokaista mitattavaa arvoa voi säätää?? Pelko on, että menevät uudet renkaat piloille näillä arvoilla.

    Ymmärtääkseni takapää tuli aika hyvin kohdalleen ja etupään aurauskin, mutta loput näyttää käsittämättömän huonolta. Tuo Camberi kai nyt eniten vaikuttaa renkaan kulumiseen jos ei ole kohdillaan? Voiko "väärän" kokoinen vanne mitenkään aiheuttaa mittausvirhettä??

    Auto: 530DA 10/2010 F11 vakio ohjauksella ja alustalla. Mittausarvot liitteenä. Mitä sanoo arvon raati?
    Attached Files
    Last edited by mobility; 28-08-2014, 15:44. Reason: liite lisätty
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #2
    Jos niillä on vehkeet ollut kunnolla paikallaan, niin kyllä sulla isompaa vikaa siellä. Joku kolariauto? Tollaset heitot etupäässä näkee jo ihan silmällä.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • mobility
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 84
      • Oulu

      #3
      Kuten sanottu, hämmentävää. Olen noilla 17" renkailla jo 8 tkm ajanut, eikä ne silti näytä että olisivat vain toisesta reunasta kuluneet. Reunoilta enemmän kuin keskeltä kuitenkin. Eikä se nyt oikeastaan huono ole ollut ajaakaan, vaan lievän uraherkkyyden olen pistänyt loppuun ajettujen renkaiden piikkiin suurimmalta osin.

      Auto on entinen leasing auto (kuten tavallista), eikä ainakaan BMW historia sisällä kolareita.

      Olisi hienoa, jos joku osaisi sanoa suoraan, että mittaus meni pieleen tuon "väärän" vannekoon vuoksi. Tai sitten vakuuttaa, ettei se ainakaan sen vuoksi mennyt pieleen.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Kyllähän noista etupään camber-lukemista väistämättä tulee mieleen, että auto olisi kokenut kylkikolarin. Koko etuapurunkoa pitäisi saada hieman oikealle, niin molempien camberit olis lähempänä nollaa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Kyllähän noista etupään camber-lukemista väistämättä tulee mieleen, että auto olisi kokenut kylkikolarin. Koko etuapurunkoa pitäisi saada hieman oikealle, niin molempien camberit olis lähempänä nollaa.
          Ei välttämättä. On voinut jäädä etukelkka väärin asemointua jo tehtaalta lähtiessä, mistäs sitä tietää, nykyiset laaduntarkistukset ja maanantai-ruuhkat

          Siis jos F1x:n etupään kulmat enää apurungon asennosta riippuu. En ole enää niin varma kun on niin erilainen kuin nämä McPerson tyylin rakenteet.
          Last edited by Havis; 28-08-2014, 17:37.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14439
            • Oulu

            #6
            Kyllä tuommonen +2,24 astetta camberia jo näkys selvästi, että onkohan nyt ollu mittalaite kunnolla kiinni vanteessa. :think
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • mobility
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 84
              • Oulu

              #7
              Semmosen huomion tein mittauksessa, että kun testeri pyysi liikuttamaan autoa eteen, nosturissa oleva "kiekko" eturenkaan alla luisti ja ainakaan kuskin puolen eturengas ei pyörinyt kuin korkeintaan puoli kierrosta. En tunne tuollaisen testerin toimintaa, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tuokin jotain täytyy vaikuttaa. Itseasiassa samalla järjellä tuntuisi, että siinä eteen/taakse pyörimisessä sitä camberia juuri mitataan. Ratin kääntelyllä sitten taas jotain muuta.

              Comment

              • BMW_Harrastaja
                BTCF Member
                • Dec 2012
                • 819
                • Oulu area

                #8
                Onhan tuossa edessä casterissakin aika iso ero camberin lisäksi, että on siellä jotain vikaa.
                BMW driver and owner since 2000.

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by mobility View Post
                  Semmosen huomion tein mittauksessa, että kun testeri pyysi liikuttamaan autoa eteen, nosturissa oleva "kiekko" eturenkaan alla luisti ja ainakaan kuskin puolen eturengas ei pyörinyt kuin korkeintaan puoli kierrosta. En tunne tuollaisen testerin toimintaa, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tuokin jotain täytyy vaikuttaa. Itseasiassa samalla järjellä tuntuisi, että siinä eteen/taakse pyörimisessä sitä camberia juuri mitataan. Ratin kääntelyllä sitten taas jotain muuta.
                  Arvot menee täysin pieleen jos kääntölevyt liikkuu autoa liikutettaessa.

                  Toisekseen alla pitää olla ne renkaat joitten asetuksilla säätö tehdään jotta saadaan luotettava tulos. Ei ole mahdollista säätää 19" asetuksilla kun alla 17" pyörät.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10037
                    • KVLA

                    #10
                    Jos nuo etucamperit olisi oikeasti noin,niin autohan lähtisi kaartamaan välittömästi,kun irroittaisi kädet ratista.Sekä suoraa ajettaessakin ratista täytyisi pitää ihan kunnolla kiinni.Ja renkaat olisi kuluneet jo varmasti silmin havaittavasti ketuilleen.Jotain on varmasti itse laitteissa pielessä tai niiden kiinnityksessä.

                    Ihmeellistä tuossa on vielä se,ettei asentaja ole kiinnittänyt poikkeamiin mitään huomiota.Missä nuo säädätit?
                    Last edited by Heguli 31; 28-08-2014, 23:52.

                    Comment

                    • BMW_Harrastaja
                      BTCF Member
                      • Dec 2012
                      • 819
                      • Oulu area

                      #11
                      Siltä tuo alkaa kuulostaa minustakin. Oikeat renkaat alle ja uusintamittaus.
                      BMW driver and owner since 2000.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Rengastus ei mitenkään selitä tuota epäsymmetriaa. Vika mittauslaitteistossa tai käyttäjän hanskavirhe toki aina mahdollista.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • BMW_Harrastaja
                          BTCF Member
                          • Dec 2012
                          • 819
                          • Oulu area

                          #13
                          En tarkoittanutkaan, että se siitä johtuisi, vaan että sama mitata uudelleen niillä renkailla mille ne kulmat oli tarkoituskin säätää.
                          BMW driver and owner since 2000.

                          Comment

                          • mobility
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 84
                            • Oulu

                            #14
                            Sen verran alkoi mieltä kaivertamaan että saatan käydä toisella laitteella ottamassa vertailumittaukset. Bongasin 30e tarjouksen, ilman säätöä. Ens viikolla sitten niillä uusilla renkailla uusiks säätöjen kanssa.
                            Last edited by mobility; 28-08-2014, 19:42.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Originally posted by mobility View Post
                              Sen verran alkoi mieltä kaivertamaan että saatan käydä toisella laitteella ottamassa vertailumittaukset. Bongasin 30e tarjouksen, ilman säätöä. Ens viikolla sitten niillä uusilla renkailla uusiks säätöjen kanssa.
                              Enkä se kuitenkin kannattaa käydä niillä 19" renkailla säädättämässä samaan hintaan uudestaan ja sen jälkeen vasta viedä muualle jos tuolla ei saada järkeviä arvoja...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎