Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 webaston toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • stormbug
    replied
    Moi, kuulin juttua et F10/11 olis sellanen mukavuustoiminto vakiona, että vetää sisäilman ohjainläpät kiinni aina kun auton sammutta ja jotta jälkiasenteinen webasto toimisi kuten pitää, täytyy näiden ilmaläppien sulkeutuminen jotenkin estää.

    Itsellä on 2013 F11 ja siinä jälkiasenteinen webasto. Nyt ruvennut tuntumaan siltä, että webasto kyllä toimii, mutta puhallusteho ohjaamoon on olematon. Niin mietin olisiko nyt käynyt niin, että ne läpät menevätkin syystä x kiinni?

    Tässä vielä historiana sellainen, että auton karttaohjelma päivitettiin ja ilmeisesti siinä yhteydessä myös idrive(?) kaiketi päivitettiin tms. Mietin, että voisiko olla, että se läppien sulkeutuminen olisi estetty "auton" päästä, jolloin tämä softapäivitys olisi nollannut nuo asetukset.

    Eli, onko kellään hajua sulkeeko tuo vakiona ne läpät ja miten niiden sulkeutuminen on yleensä estetty?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by pyyn0 View Post
    Se akkus nyt on vaan niin kohmelossa että ei ota mitään virtaa vastaan, Itsellä vuoden vanha akku ja akunlämmitin mutta siltikn tänään 4h ajon jälkeen "lataa akkus"
    Näin itsekin päättelin. Oli siis eilen yli 6h latauksessa n. 14 asteen hallissa, avasin kontin pohjan, joten akkukin pääsi lämpenemään. Ei herjoja himaan ajaessa. Jätin koko illaksi ja yön yli lataukseen Ctekillä edelleen, tosin ulkona kylmässä. Aamulla Webasto lähti toimimaan ja ei herjoja autossa. Seurataan akun kuntoa...

    Originally posted by alpine3 View Post
    Oliko siis lämpimässä latauksessa? Kylmässä ei varmasti lataudu kunnolla täyteen niinkuin yllä mainittu.
    Päivällä oli runsas 6h.

    Originally posted by zakspeed View Post
    Jos akku testien perusteella kunnossa niin tarkistaisin auton ohjelmistotason.

    I-levelistä Fxx-15-11-501 eteenpäin on turhaa akkuherjailua vähennetty.
    Täytynee tarkistaa tuo ohjelmisto. Kiitos!

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Oli siinä sen verran virtaa, että käynnistyi helposti. Toki esim. sisävalot eivät syttyneet ovia avatessa eli virransäästötilassa oli. Omituista vaan, että noin äkkiä on soronoo..

    Paha sanoa, onko päässyt jäätymään kokonaan.
    Jos akku testien perusteella kunnossa niin tarkistaisin auton ohjelmistotason.

    I-levelistä Fxx-15-11-501 eteenpäin on turhaa akkuherjailua vähennetty.

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Tänään aamulla edelleenkään Webasto ei lähde päälle, vaikka oli yön yli latauksessa. Ajotietokone ilmoitti, että syynä akku vähissä tai polttoaine. No, tankki on lähes täynnä. Nyt lämpimässä hallissa koitan saada hieman autoa sulamaan ja akku lämpiämään. Mutta kyllähän peli on selvä, yli 5 vuotta vanha akku vai miten kommentoitte?
    Oliko siis lämpimässä latauksessa? Kylmässä ei varmasti lataudu kunnolla täyteen niinkuin yllä mainittu.

    Leave a comment:


  • pyyn0
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Oli siinä sen verran virtaa, että käynnistyi helposti. Toki esim. sisävalot eivät syttyneet ovia avatessa eli virransäästötilassa oli. Omituista vaan, että noin äkkiä on soronoo..

    Paha sanoa, onko päässyt jäätymään kokonaan.
    Se akkus nyt on vaan niin kohmelossa että ei ota mitään virtaa vastaan, Itsellä vuoden vanha akku ja akunlämmitin mutta siltikn tänään 4h ajon jälkeen "lataa akkus"
    Last edited by pyyn0; 27-12-2021, 21:48.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Jos ollut kohtuu tyhjä ja päässyt jäätymään, niin vainaa voi tosiaan olla.
    Oli siinä sen verran virtaa, että käynnistyi helposti. Toki esim. sisävalot eivät syttyneet ovia avatessa eli virransäästötilassa oli. Omituista vaan, että noin äkkiä on soronoo..

    Paha sanoa, onko päässyt jäätymään kokonaan.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Jos ollut kohtuu tyhjä ja päässyt jäätymään, niin vainaa voi tosiaan olla.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Se edellinen vaihto varmaan rekisteröitiin? Jos tulee pelkkää lyhyttä ajoa(alle 20km) per päivä, niin kokeilisin älylaturilla vielä vetää akku täyteen. Toki taitaa ehtoo puolella olla jos ei ota enää virtaa vastaan uuden tavoin.
    Joo, rekisteröitiin kyllä aikanaan. Tällä hetkellä tulee tuon kaltaista ajoa paljon (tällainen diesel on siihen hiukan väärä valinta, mutta toistaiseksi mennään tällä vanhalla uskollisella juhdalla).

    Kokeilen vielä latailla, mutta vähän tuntuu, ettei ota vastaan virtaa kuten pitäisi.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Se edellinen vaihto varmaan rekisteröitiin? Jos tulee pelkkää lyhyttä ajoa(alle 20km) per päivä, niin kokeilisin älylaturilla vielä vetää akku täyteen. Toki taitaa ehtoo puolella olla jos ei ota enää virtaa vastaan uuden tavoin.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Akunvaihdon aika?

    Taustaa: Akku asennettu autoon 2017 tammikuussa, kun orkkis sanoi sopimuksen irti -22 pakkasessa. Paikalle vuoden toisessa Webastollisessa autossa ollut Varta 105Ah AGM eli vastaava, mikä siellä olikin. Homma on toiminut vuosia hyvin, toki lämpimässä hallissa ollut lähes joka yö.

    Auto on nyt ollut ulkona jatkuvasti. Eilen F11 Webasto ei käynnistynyt, auto kyllä. Kävi 15min joutokäyntiä, sitten ajoa n. 10km. Perillä: "lataa akku". Sama takaisin tullessa. Oli latauksessa yön yli, mutta kyllä tuo akku täytynee uusia. Toki seisoi 2pv ja 3pv sitten käytin Webaa 30min, sit ajoa pätkissä eli vajaana seisomaan. Olisi pitänyt ladata...

    Tänään aamulla edelleenkään Webasto ei lähde päälle, vaikka oli yön yli latauksessa. Ajotietokone ilmoitti, että syynä akku vähissä tai polttoaine. No, tankki on lähes täynnä. Nyt lämpimässä hallissa koitan saada hieman autoa sulamaan ja akku lämpiämään. Mutta kyllähän peli on selvä, yli 5 vuotta vanha akku vai miten kommentoitte?

    Leave a comment:


  • Stake
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Eli ei tunnista webaston syttymistä. Nouseeko jäähdytysnesteen lämmöt yhtään kun webaston käynnissä/lämpeneekö letkut? Väylävika luultavimmin tulee liittimestä/johdoista tai sitten weban kortin vika.
    Ei ehdi letkut eikä jäähdytysneste lämmetä.

    *EDIT* Päivitetäänpä tätä hiukan eli aiemmassa testissä saattoi kylmä keli ja pienoinen hätäily olla syynä mutta nyt testattuani uudelleen letkut lämpenevät selvästi mutta sisäpuhallus on kylmää siitä huolimatta. Webasto pysyi päällä muutaman minuutin ennen kuin sammui.

    Tämän jälkeen käynnistin auton ja pidin kättä puhallussuuttimen edessä jolloin muutaman sekunnin päästä puhallusilma tuntui hetken aikaa lämpimältä ja viileni taas. Ajossa moottori kuitenkin lämpeni mielestäni hieman nopeammin kuin ilman webaston starttia ja myös lämmintä alkoi tulla sisälle nopeammin.

    Olisiko tässä nyt kuitenkin vika kiertovesipumpussa?
    Last edited by Stake; 17-12-2021, 09:13. Reason: Päivitys

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Stake View Post
    Lukituksen aukaisun jälkeen kun testasin lämmitintä niin lähtee päälle, savutus normaalia mutta sammuu n. 30 sekunnin jälkeen.

    Luin ISTAlla koodit ja lämppäriin liittyen antoi seuraavat koodit:

    -8011E8; Independent heating: no flame formation after start of SHZH in normal operation

    -8011EE; Independent heating: LIN-bus communnication fault, no LIN message

    ISTAsta en löytänyt sen ihmeenpiä korjausohjeita. Onko täällä kukaan törmännyt samoihin vikakoodeihin?
    Eli ei tunnista webaston syttymistä. Nouseeko jäähdytysnesteen lämmöt yhtään kun webaston käynnissä/lämpeneekö letkut? Väylävika luultavimmin tulee liittimestä/johdoista tai sitten weban kortin vika.

    Leave a comment:


  • Stake
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Koodit lukisin ISTA:lla, niin saisi kunnon selitykset koodeille. Ensimmäinen on webaston vesipumpusta, eli se luultavasti ei toimi, joten webasto keittää ja menee lukkoon muutoman kerran jälkeen. Toinen koodi ei liity webastoon.
    Lukituksen aukaisun jälkeen kun testasin lämmitintä niin lähtee päälle, savutus normaalia mutta sammuu n. 30 sekunnin jälkeen.

    Luin ISTAlla koodit ja lämppäriin liittyen antoi seuraavat koodit:

    -8011E8; Independent heating: no flame formation after start of SHZH in normal operation

    -8011EE; Independent heating: LIN-bus communnication fault, no LIN message

    ISTAsta en löytänyt sen ihmeenpiä korjausohjeita. Onko täällä kukaan törmännyt samoihin vikakoodeihin?
    Last edited by Stake; 12-12-2021, 12:10. Reason: Tekstin korjaus

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Stake View Post
    Omassa lakkasi webasto toimimasta pari viikkoa sitten ja tarkastin Carlylla vikakoodeja.
    Antoi mm. koodit 8011D8, 8011FD sekä 8011E2.
    Viimeisin tarkoittanee sitä että lämmitin on lukkiutunut epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeen mutta mistäs noiden ensimmäisten perusteella kannattaa vikaa lähteä haeskelemaan?
    Koodit lukisin ISTA:lla, niin saisi kunnon selitykset koodeille. Ensimmäinen on webaston vesipumpusta, eli se luultavasti ei toimi, joten webasto keittää ja menee lukkoon muutoman kerran jälkeen. Toinen koodi ei liity webastoon.

    Leave a comment:


  • Stake
    replied
    Omassa lakkasi webasto toimimasta pari viikkoa sitten ja tarkastin Carlylla vikakoodeja.
    Antoi mm. koodit 8011D8, 8011FD sekä 8011E2.
    Viimeisin tarkoittanee sitä että lämmitin on lukkiutunut epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeen mutta mistäs noiden ensimmäisten perusteella kannattaa vikaa lähteä haeskelemaan?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎