Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 nelipyöräsuuntaus!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKV
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 116
    • Kainuu

    #16
    Originally posted by poke View Post
    onko teidän autoissa ollut lisäpainot kun on kulmia säädelty? Liekö miten paljon vaikutusta asialla?
    Virallisesti ainakin pitäisi olla lisäpainot säädettäessä kulmia kohdalleen. Tuossa linkki pappafoorumille: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=4970

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #17
      Originally posted by Stombe View Post
      ...???...
      ...???... Millä taialla iskarin asentoa muuttamalla saadaan pyöräkulmia muutettua, kun kerran kyseessä on tuon kuvan mukainen ripustus?!?!?!??!?!?!

      Jos jollain on parempaa tietoa saa selittää kiitos.

      Iskarin voi laittaa vaikka poikittain eikä se vaikuta pyöräkulmiin mitenkään, eikös vaan?

      Tainnut olla vähän plasebo säätöä nuo kulman muutokset tuossa mainitussa tapauksessa...
      Last edited by Havis; 10-05-2015, 12:48.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3112

        #18
        Originally posted by Havis View Post
        ...???... Millä taialla iskarin asentoa muuttamalla saadaan pyöräkulmia muutettua, kun kerran kyseessä on tuon kuvan mukainen ripustus?!?!?!??!?!?!

        Jos jollain on parempaa tietoa saa selittää kiitos.

        Iskarin voi laittaa vaikka poikittain eikä se vaikuta pyöräkulmiin mitenkään, eikös vaan?

        Tainnut olla vähän plasebo säätöä nuo kulman muutokset tuossa mainitussa tapauksessa...

        tätä minäkin ihmettelen. ainoa millä sitä etucamberia voisi tuossa säätää olisi, jos sen ylätukivarren (bumerangi) kiinnitys olisi korissa epäkeskoilla.

        niin olen minäkin tuohon omaani itse etujouset vaihtanut ja samalla jo säätöihin liittyviä asioita miettinyt.

        mutta jos tähän löytyy vinkkejä joita en ole huomannut niin kertokaa ihmeessä?
        Kulkineet/projektit:

        M2 F87
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • jms1601
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 338
          • P-Pohjanmaa

          #19
          Originally posted by poke View Post
          tätä minäkin ihmettelen. ainoa millä sitä etucamberia voisi tuossa säätää olisi, jos sen ylätukivarren (bumerangi) kiinnitys olisi korissa epäkeskoilla.

          niin olen minäkin tuohon omaani itse etujouset vaihtanut ja samalla jo säätöihin liittyviä asioita miettinyt.

          mutta jos tähän löytyy vinkkejä joita en ole huomannut niin kertokaa ihmeessä?
          Eihän tuo etuiskarin yläpään muutos mihinkään vaikuta kun alapää on nivelletty, näin ainakin itse kuvittelisin?
          Mulla nyt kulmat säädetty ja rengaspaineilla kokeilen nyt saada vetelyä vielä vähemmäksi. Urattomalla tiellä menee kyllä hienosti nyt, mutta uraisella tiellä ei paljon puhelinta räplätä kun on vastaan tulevan keulassa saman tien. Mun mielestä E61 ei ollut tuollainen vaikka taka ja etupää eriparia, mutta tässä vaikuttaa joko tuo tai sitten nuo Pirellin renkaat on vaan perseestä!?
          530e G30 M-Sport -21
          ***********************
          Ex Audi A6 allroad -17
          Ex X5 xd30 M-Sport -14
          Ex 530dA F11 M-Sport -11
          Ex E61 530xD M-Sport -08
          Ex 530DAT E61
          Ex E39 M-Sport

          Comment

          • Stombe
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 170
            • Keski-Suomi

            #20
            Originally posted by jms1601 View Post
            Eihän tuo etuiskarin yläpään muutos mihinkään vaikuta kun alapää on nivelletty, näin ainakin itse kuvittelisin?
            Mulla nyt kulmat säädetty ja rengaspaineilla kokeilen nyt saada vetelyä vielä vähemmäksi. Urattomalla tiellä menee kyllä hienosti nyt, mutta uraisella tiellä ei paljon puhelinta räplätä kun on vastaan tulevan keulassa saman tien. Mun mielestä E61 ei ollut tuollainen vaikka taka ja etupää eriparia, mutta tässä vaikuttaa joko tuo tai sitten nuo Pirellin renkaat on vaan perseestä!?
            No olipa nyt niin tai näin, tiedän vain sen mitä itse näin. Taisi vaan olla tärkeämpänä asiana se takapään säädöt...

            Itsekkin vertaan ajotuntuntumaa E60:iin (jolla ajoin reilut 160tkm) niin se ei ollut yhtä uraherkkä 19" kompolla. En nyt sanoisi että renkaissa niinkään vikaa olis, itselläni on myös laadukkaat (ei Pirelli) merkkirenkaat olleet aina alla.
            F11 535d M-sport VOLL
            MB A180 -16
            Cagiva Xtra Raptor 1000
            Kupla Cab ATM -69
            *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3112

              #21
              Originally posted by jms1601 View Post
              Eihän tuo etuiskarin yläpään muutos mihinkään vaikuta kun alapää on nivelletty, näin ainakin itse kuvittelisin?
              Mulla nyt kulmat säädetty ja rengaspaineilla kokeilen nyt saada vetelyä vielä vähemmäksi. Urattomalla tiellä menee kyllä hienosti nyt, mutta uraisella tiellä ei paljon puhelinta räplätä kun on vastaan tulevan keulassa saman tien. Mun mielestä E61 ei ollut tuollainen vaikka taka ja etupää eriparia, mutta tässä vaikuttaa joko tuo tai sitten nuo Pirellin renkaat on vaan perseestä!?
              Näin minäkin sen pähkäilin. Olisiko stomben tapauksessa käynyt niin, että iskaritolpan alapulttia ei oltu löysätty ja yläpäätä siirrettiin ulospäin niin samalla alatukivarsi kääntyi hieman alaspäin, jolloin camberi vähentyi hieman? Tosin nykypäivän mittalaitteet on niin herkkiä että melkein jos vierellä aivastaa niin kulmat jo muuttuu

              Renkaista sen verran, että kun unohtaa ns. merkkirenkaat ja siirtyy keskikastiin, niin uraherkkyyskin vähenee huomattavasti. Pyöreäolkainen ja rungoltaan löysempi rengas toimii paremmin suomen urateillä. Ja runflatit täytyy myös unohtaa juurikin jäykän runkonsa vuoksi.

              Omissa kulkineissa on pitkään pyörinyt alla nankangin ns-2:et ja eipä ole uraiset tiet haitannu.
              Kulkineet/projektit:

              M2 F87
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6327
                • P-Pohjanmaa

                #22
                Siis onko niin että jos etupäätä tiputtaa niin kulmat ei muutu :think
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by jms1601 View Post
                  .... tuo tai sitten nuo Pirellin renkaat on vaan perseestä!?
                  Nyt ollaan asian ytimessa.

                  Comment

                  • jms1601
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 338
                    • P-Pohjanmaa

                    #24
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Nyt ollaan asian ytimessa.
                    En minäkään enään muuta syytä keksi kuin nuo renkaat, on vaan turhan kallista lystiä alkaa vaihteleen noita kumeja. Edellisessä e61 tuumaa pienemmät vanteet mutta kumin leveydet samat ja merkkinä oli Roadstone niin ei kyllä vedellyt noin. Veteleekö Vekulla miten Nankageilla?
                    530e G30 M-Sport -21
                    ***********************
                    Ex Audi A6 allroad -17
                    Ex X5 xd30 M-Sport -14
                    Ex 530dA F11 M-Sport -11
                    Ex E61 530xD M-Sport -08
                    Ex 530DAT E61
                    Ex E39 M-Sport

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14509
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by veku View Post
                      Siis onko niin että jos etupäätä tiputtaa niin kulmat ei muutu :think
                      Ei ole. Keulan madaltuessa tukivarsien asento muuttuu ja samalla myös camber/auraus.
                      Last edited by zener; 11-05-2015, 20:56.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • jms1601
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 338
                        • P-Pohjanmaa

                        #26
                        Originally posted by veku View Post
                        Siis onko niin että jos etupäätä tiputtaa niin kulmat ei muutu :think
                        Ei pitäis muuttua, edelleen iskarin alapää nivelletty.
                        Voin olla väärässäkin, en ole autoinsinööri?
                        530e G30 M-Sport -21
                        ***********************
                        Ex Audi A6 allroad -17
                        Ex X5 xd30 M-Sport -14
                        Ex 530dA F11 M-Sport -11
                        Ex E61 530xD M-Sport -08
                        Ex 530DAT E61
                        Ex E39 M-Sport

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6327
                          • P-Pohjanmaa

                          #27
                          Originally posted by jms1601 View Post
                          En minäkään enään muuta syytä keksi kuin nuo renkaat, on vaan turhan kallista lystiä alkaa vaihteleen noita kumeja. Edellisessä e61 tuumaa pienemmät vanteet mutta kumin leveydet samat ja merkkinä oli Roadstone niin ei kyllä vedellyt noin. Veteleekö Vekulla miten Nankageilla?
                          Hyvin kai tuo menee ,toki tekis mieli väittää että E61:nen meni paremmin :think
                          Vaimokaan ei oo mitään reklamoinu vaikka sieltä yleensä palautteen saa ekana ...toki heti varmaan heti kun jouset vaihtaa matalampiin

                          Kahvitellaan joskus ja ajellaan autot ristiin
                          Last edited by veku; 11-05-2015, 20:58.
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • MKV
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 116
                            • Kainuu

                            #28
                            Originally posted by zener View Post
                            Ei ole. Keulan madaltuessa tukivarsien asento muuttuu ja samalla myös camber/auraus.
                            Näin se taitaa mennä. Keulan madaltuessa esim. camberia tulee hieman lisää. Esim. F10 sport-alustan camberin ohjearvo edessä on -0°54' ... -0°04' ja vakioalustalle sama ohjearvo on -0°37' ... +0°13'. Eli tässä tapauksessa 10mm madalluksella camberin ohje-/ihannearvo pitäisi muuttua 0°17'.

                            Comment

                            • jms1601
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 338
                              • P-Pohjanmaa

                              #29
                              Kyllä se tänään tuli todettua, että rahalla ei välttämättä saa ja hevosella ei pääse, vai mitenkä se meni:think Eli siis Pirellit on liian jäykkä runkoiset Suomen uraisille teille ja isoääniset karheille pinnoille. Vekun pirssiä tänään kokkeilleena jossa "laatu" Nankangit alla, ei vedellyt ja äänimaailmakin oli aivan eri kuin Pirelleillä
                              Taidanpa lähteä rengaskauppaan ja olisiko kellään tarvetta Pirellin P-Zero renkaille, hinta on kohdillaan.

                              Ja kiitos vielä Vekulle kun kävit pyörähtään ja sai selvyyden tuohon vetely asiaan d
                              Last edited by jms1601; 16-05-2015, 19:48.
                              530e G30 M-Sport -21
                              ***********************
                              Ex Audi A6 allroad -17
                              Ex X5 xd30 M-Sport -14
                              Ex 530dA F11 M-Sport -11
                              Ex E61 530xD M-Sport -08
                              Ex 530DAT E61
                              Ex E39 M-Sport

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6327
                                • P-Pohjanmaa

                                #30
                                Originally posted by jms1601 View Post
                                Kyllä se tänään tuli todettua, että rahalla ei välttämättä saa ja hevosella ei pääse, vai mitenkä se meni:think Eli siis Pirellit on liian jäykkä runkoiset Suomen uraisille teille ja isoääniset karheille pinnoille. Vekun pirssiä tänään kokkeilleena jossa "laatu" Nankangit alla, ei vedellyt ja äänimaailmakin oli aivan eri kuin Pirelleillä
                                Taidanpa lähteä rengaskauppaan ja olisiko kellään tarvetta Pirellin P-Zero renkaille, hinta on kohdillaan.

                                Ja kiitos vielä Vekulle kun kävit pyörähtään ja sai selvyyden tuohon vetely asiaan d
                                Ei muuta kuin renkaat vaihtoon, autossa kun ei oo mitään vikaa

                                Kieltämättä negatiivinen kokemus nuo Pirellit.
                                Vetely kohtuu rajua\terävää urissa joka johtunee ilmeisesti jäykästä rungosta ja siinä melussa oli pykälän ero..

                                Jos nyt saisin valita niin nexen tai hankook tulisi alle, ämmässä nexenit 8000 sarjalaiset ja on kyllä sairaan hiljaiset vaikka muuten meteliä löytyykin.

                                Ja eipä mitään kun kulmilla olin muutenkin
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎