Ei muuta kuin renkaat vaihtoon, autossa kun ei oo mitään vikaa
Kieltämättä negatiivinen kokemus nuo Pirellit.
Vetely kohtuu rajua\terävää urissa joka johtunee ilmeisesti jäykästä rungosta ja siinä melussa oli pykälän ero..
Jos nyt saisin valita niin nexen tai hankook tulisi alle, ämmässä nexenit 8000 sarjalaiset ja on kyllä sairaan hiljaiset vaikka muuten meteliä löytyykin.
Ja eipä mitään kun kulmilla olin muutenkin
Nexeneissä näyttäis olevan pari db:tä hiljaisemmat arvot vielä kuin Nankangeissa, joten taidan sellaiset hankkia kun pääsen Pirelleistä eroon. Hankook meni muistaakseni samaan luokkaan Pirellien kanssa. Tuolta Rengasonlinesta näkee hyvin nuo renkaiden db arvot. Ja kuten eilen juttelin, niin jos db arvo kasvaa kymmenellä niin korvinkuultavan äänen määrä kaksinkertaistuu
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Tarkoitan korviinkuultavaa äänieroa. Tuossa linkkamassasi jutussa puhutaan tehon lisäämisestä, jolla vaikutus db määrään. Nämä ovat täysin kaksi eri asiaa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää kun kuultavaan ääneenpaineeseen lisätään 10dB niin äänekkyys kaksinkertaistuu.
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Tuolta Rengasonlinesta näkee hyvin nuo renkaiden db arvot.
Eikös siellä näy ohiajomelu? Ei siis se melu mikä auton sisälle Suomen karkeilla teillä kuuluu. Siihen kun vaikuttaa enemmän renkaan pehmeys kuin urakuviot yms. Kerran ostin Nexenit, en tee sitä virhettä enää...
Eikös siellä näy ohiajomelu? Ei siis se melu mikä auton sisälle Suomen karkeilla teillä kuuluu. Siihen kun vaikuttaa enemmän renkaan pehmeys kuin urakuviot yms. Kerran ostin Nexenit, en tee sitä virhettä enää...
Aivan oikein, ohiajomelua nuo arvot ovat, mutta osahan siitä kantautuu myös auton sisälle eli jollakin asteikolla korreloi myös sisälle tulevaa melua.
Mistä mahtoi huono fiilis jäädä Nexeneistä? Itsellä ei niistä nimittäin ole kokemusta.
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Eikös siellä näy ohiajomelu? Ei siis se melu mikä auton sisälle Suomen karkeilla teillä kuuluu. Siihen kun vaikuttaa enemmän renkaan pehmeys kuin urakuviot yms. Kerran ostin Nexenit, en tee sitä virhettä enää...
Mulla ämmässä viime kesänä ostetut nexenit ja ei ole kyllä mitään moitittavaa, ja ennen kaikkea ovat hiljaiset.
Mitä sitten tarkoittakaan "korvilla kuultuna kaksinkertainen äänenpaine"? Epäilen ettei löydy kahta ihmistä jotka voisivat arvioida sellaisen eron saman suuruiseksi.
Toiselle se voi olla 3db, toiselle 10 ja jollekin muulle vaikkapa 20db. Jopa samalla henkilölläkin saattaa arviot heittää 100% eri kuuntelukertojen välillä. Mitä hyötyä moisesta arvostelukriteeristä, kun on käytettävissä täsmällisiä teknisiä yksiköitäkin.
Ja tosiaan, renkaiden ilmoitettu db on ulkoa mitattu ohiajomelu. Auton sisälle kuuluvaa ääntä tai sen sävyä/häiritsevyyttä ne ei kerro.
Siitä kun lähtee että vannekoko max 19" ja renkaat non RFT ni siitä on hyvä jatkaa.
Noh... tämä ääni asia ei niin yksinkertainen ole. Toiset on enempi kuuroja kuin toiset ja sillä selvä
Kyllähän ne parhaiten selviää nuo sisäänkuultavat äänet dB mittarilla kun ajelee eri renkailla. Kun Pirelleissä ilmoitetaan ohiajomeluksi 74dB ja esim Nankangeissa 71dB niin ero sisämelussa on selvä. Tämä tuli eilen testattua kahden ei ehkä niin kuuron korvilla
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Siitä kun lähtee että vannekoko max 19" ja renkaat non RFT ni siitä on hyvä jatkaa.
Tuosta olen samaa mieltä, mutta taas kerran alkoi lapsettaan keväällä ja piti laittaa ulkonäön perusteella vanteet ja kumit.
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Mistä mahtoi huono fiilis jäädä Nexeneistä? Itsellä ei niistä nimittäin ole kokemusta.
Ne oli minulla vain takana (ja myöhemmin vain edessä), toisen akselin renkaat oli Hankook V12. Nexenit oli aivan liian pehmeät, ne taipui alle ja meno oli jo pelottavaa kun ne oli takana. Siis vaikkapa 100km/h nopeudessa kaistanvaihto/ohitus, niin perä tuntui menevän ihan missä sattuu. Rengaspaineen nosto nosti vain melua ja epämukavuutta. Nexen 8000 235/40R18. Toki jos nuo on kaikilla akseleilla, niin ehkä tuota ei huomaa, meno on kuin ajaisi kitkarenkailla.
Nexen N Fera SU1:stä meinasin kokeilla, liekkö noilla samoja ominaisuuksia kuin 8000:lla?
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Ne oli minulla vain takana (ja myöhemmin vain edessä), toisen akselin renkaat oli Hankook V12. Nexenit oli aivan liian pehmeät, ne taipui alle ja meno oli jo pelottavaa kun ne oli takana. Siis vaikkapa 100km/h nopeudessa kaistanvaihto/ohitus, niin perä tuntui menevän ihan missä sattuu. Rengaspaineen nosto nosti vain melua ja epämukavuutta. Nexen 8000 235/40R18. Toki jos nuo on kaikilla akseleilla, niin ehkä tuota ei huomaa, meno on kuin ajaisi kitkarenkailla.
Mulla 245\35-19 ja 275\30-19 renkaat tuo koko ainakin toimii hyvin.
Nyt 3 kertaa käyty suuntauksessa ja vieläkin auto vetelee. Alla siis 20" vanteet. Edessä 245/35 kuluneet Pilot Sportit ja takana 285/30 uudet Pilot Sportit. Vanhoilla kuluneilla takarenkailla oli myös ongelmana auton vetely. Ohessa lappu edellisestä suuntauksesta. Itse näistä en ymmärrä mitään, joten voisko arvon herrasväki auttaa?:think
Nyt 3 kertaa käyty suuntauksessa ja vieläkin auto vetelee. Alla siis 20" vanteet. Edessä 245/35 kuluneet Pilot Sportit ja takana 285/30 uudet Pilot Sportit. Vanhoilla kuluneilla takarenkailla oli myös ongelmana auton vetely. Ohessa lappu edellisestä suuntauksesta. Itse näistä en ymmärrä mitään, joten voisko arvon herrasväki auttaa?:think
Etupään camper kulmat on ainakin aika vitullaan ja takapäätäkin pitäis saaha pystympään. Tuolla aiheesta aikapaljon lisää http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64155
Loppupäässä omaa tuskailua samasta aiheesta ja omassani renkaat lähtee vaihtoon huomenna.
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Nyt 3 kertaa käyty suuntauksessa ja vieläkin auto vetelee. Alla siis 20" vanteet. Edessä 245/35 kuluneet Pilot Sportit ja takana 285/30 uudet Pilot Sportit. Vanhoilla kuluneilla takarenkailla oli myös ongelmana auton vetely. Ohessa lappu edellisestä suuntauksesta. Itse näistä en ymmärrä mitään, joten voisko arvon herrasväki auttaa?:think
Onko vakioalusta vaiko tonttiin lyöty silitysrauta, mallia "mexico low rider" . Tai jotain siltä väliltä. Ajokorkeudella taitaa olla vaikutusta kulmien kohdilleen saamisessa.
Ainakin täällä päin liikkuu sellainen valkoinen F10, joka on niin suurilla pyörillä ja niin tontissa että ihmettelen miten sillä ylipäätään pystytään ajamaan ollenkaan. Jospa se ei ajakaan, pelkästään kruisailee...
Comment