Originally posted by Tommix
View Post
2011 F11 ajovalon lasi halki
Collapse
X
-
Onko kukaan vaihtanut F1x adaptiivisien pre-LCI umpioiden tilalle vastaavia LCI umpioita? Kiinnostaisi tietää onko miten isot talkoot tiedossa jos valot päivittää ja onko ylipäätään mahdollista.
Tuleekohan noiden uusien umpioiden mukana ohjainlaite vai pitääkö hommata vielä erikseen/käyttää vanhaa?F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
-
LCI:n adaptiivisien xenonien yhteydessä tulee myös älykäs kaukovaloavustin joten ei taida ihan heittämällä mennä...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostLCI:n adaptiivisien xenonien yhteydessä tulee myös älykäs kaukovaloavustin joten ei taida ihan heittämällä mennä...F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
-
On jonkinlaiset talkoot edessä, ei mene pelkällä umpioiden vaihdolla.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Sen verran alkoi halkeamat umpioissa leviämään että päätin tehdä asialle jotain.
Päädyin sitten kokeilemaan pelkkien pleksin vaihtoa kun ei oikein tuo uusien umpioiden ostaminen houkutellut. Tilasin uudet pleksit Bimmer Jakesilta ja hintaa liimoineen ja toimituskuluineen tuli 182€. Eli 182€ vs n.1500€ tässä vaiheessa heti miellyttävämpi summa. Uudet pleksit tuli noin parissa viikossa koska ei ollut heillä tilaus hetkellä varastossa. Pleksit kun sain käsiini sain yllättyä heti positiivisesti niiden laatuun ja tulipa jopa kylkiäisenä BMW motorsportsin avaimenperä.
Seuraava homma olikin ottaa umpiot autosta irti, joka tarkoitti että puskuri pitää ottaa irti. Toimeen kun ryhtyi niin eipä siinä tainnut mennä kuin vajaa tunti että oli umpiot pöydällä. Tässä vaiheessa taas hieman lisää vanhojen pleksien ja uusien vertailua. Vertaillessa uusia ja vanhoja kävi ilmi että molemmista löytyy tismalleen samat merkinnätkin, lukuunottamatta referenssilukemaa. Vanhoissa luku 17,5 ja uusista tämä puuttui kokonaan, mutta siitäkin huolimatta taas lisää hyvänolon tunnetta.
Sitten ei muuta kuin härkää sarvista ja hommiin. Ensiksi umpioista kaikki irtoava puretaan pois, että voidaan minimoida hajonneet osat työn edetessä. Ledien tiivistykseen on käytetty jotain erikoista massaa joka on todella elastista ja tarttuvaa. Kun alkaa jäähdytysripoja vetämään pois umpiosta kannattaa samalla rapsutella massaa irti umpion puolisesta pinnasta, jotta massa jää jäähdytysripoihin kiinni ja täten voidaan uudelleen käyttää kasatessa.
Umpion pleksi on kokonaan liimalla kiinni F1x malleissa, ainoastaan umpioiden paissä on pienet metalli hakaset pitämässä pleksiä rungossa liiman kovettumisen ajan. Nämä hakaset lähtee pihdeillä nykäisemällä pois. Sitten ei muuta kuin dremeliin tai vastaavaan katkaisulaikkaa. Itse havaitsin hyväksi vaihtoehdoksi timanttilaikan. Tässä vaiheessa jos epäilyttää että onkohan tämä hyvä idea voi leikin jättää vielä kesken, nimittäin kohta ei ole enää paluuta entiseen.
Jos mieli on vahva ja ratkaisu tuntuu oikealta jatkaa ei muuta kuin laikka laulamaan. Yksinkertaisuudessaan vanhan pleksi leikataan irti umpiosta läheltä liitoskohtaa. Tässä vaiheessa ei ole niin tarkkaa mistä kohtaa leikkaa. Riittää kun pysyttelee 1-2cm päässä liitoskohdasta ja varoo sisällä meneviä johtoja. Kun leikkaus on suoritettu ympäriinsä pitäisi pleksin irrota umpiosta. Pleksin mukana lähtee valojenympärillä oleva harmaa kehys ja valkea luomivalo. Luomivalolle menevän johdon liitin pitää irroittaa ennen kuin pleksin saa kokonaan irti. Seuraavaksi kannattaa irroittaa harmaa muovi pleksin sisästä, joka on kiinni ruuveilla pleksissä.
Seuraavaksi kannattaa tyhjentää umpion koppa kaikista sisuskaluista, ihan vain ettei mitään mene rikki. Tässä tyhjennys hommassa kannattaa käyttää sellaisia hanskoja joista ei jää jälkiä esim. lateksi- tai nitriilihanskoja. Valon sisällä oleviin osiin et halua sormenjälkiä tai mitään muutakaan jälkiä koska näkyvät lopputuloksessa. Kromisia osia kannattaa käsitellä todella varovaisesti. Niissä pinnoite on niin ohutta ja pehmeää että niiden puhdistaminen pyyhkimällä on mahdotonta rikkomatta pintaa. Kannattaa kuvata sisuskalut umpion sisällä hyvin jos ei ole valokuvamuisti, helpottaa nimittäin huomattavasti kasaamista.
Sitten kun kaikki tärkeät ja helposti rikkoutuvat osat ovat pois umpion kopasta voi alkaa työstämään seuraavaa vaihetta. Leikkaus operaatiota jatketaan leikkaamalla nyt mahdollisimman tarkasti kaikki vanhat pleksin palat pois. Osa pleksistä jää liiman sisään kopan uraan joka pitäisi saada myös puhtaaksi. Sitten leikataan urassa oleva pleksisoiro poikki joltakin pitkältä sivulta, että saadaan kohta mistä voidaan alkaa repimään sitä pois urasta. Liima jolla pleksi on liimattu kiinni on todennäköisesti tuulilasiliimaa, eli aika hankalasti työstettävää. Oman kokemuksen perusteella parhaaksi työkaluksi osoittautui oskilloiva työkalu (multitool) jossa n.30mm leveä metalliterä. Tällä kun usutti pleksin ja kopan väliseen rakoon siten että terä alkaa upota liimaan ja samalla lämpenemään oikein kunnolla. Sitten vain edestakaisin uraa ajamalla että savu nousee, liima lämpenee samalla juuri oikesta kohtaa ja muuttuu notkeammaksi. Tämä sama operaatio toistetaan pleksisoiron molemmille puolille lyhyelle matkalle kerrallaan. Sitten vain pihdeillä lujasti kiinni soiron päästä ja vetämään pois sitä urasta. Tätä toistetaan niin pitkään että on saatu kokonaan vanha pleksi pois urasta. Pleksissä on muutamia ohjaintappeja jotka katkeavat omiin koloihinsa, nämä saa helpoiten pois poraamalla.
Lähes alkaa olla voiton puolella, mutta sitten alkaa varmaankin kaikista työläin vaihe. Vanhojen liimajämien pois kaivelu liimaurasta. Tähän ei oikein löytynyt muuta ratkaisua kuin ihan mekaaninen leikkaaminen ja repiminen. Tähän totesin parhaaksi työkaluksi 4-5mm leveän taltan joka on erittäin terävä. Taltta on sen verran jäykkä että saa tarittavan määränvoimaa kohdistettua liimaan että lähtee leikkaantumaan. Mattopuukko tahtoo leikkaantua kiinni liimaan heti kun vähän syvemmälle leikkaa. Ei muuta kuin valtava määrä nysväämistä ja punnertamista että saa milli milliltä leikattua vanhaa liimaa urasta pois. Tässä voisi toimia hyvin myös iso kolvi johon modaisi leikkuuterän kärjeksi. Sillä voisi saada liiman sulamaan tarkasti leikkauskohdasta ja liiman saisi leikattua sulattamalla pois. Tässä vaiheessa kun liimat oli saatu pois urasta oli jo lähes voittajafiilis, mutta se ei onneksi kestänyt kauaa kun muisti että toinen umpio on vielä jäljellä.
Umpion kopan sisälle on työtövaiheessa varmasti kerääntyny jos jonkinlaista moskaa, niin ne pitäisi putsailla huolella pois. Mitä puhtaamman kopasta saa sitä parempi lopputulos. Tässä vaiheessa voi jo varovasti mallailla uutta pleksiä kopan uraan ja katsoa että mahtuu menemään pohjaan asti sekä istuu muutenkin hyvästi. Jos kaikki näyttää sopivan kuten pitää voi alkaa kasaamaan sisuskaluja takaisin umpioon. Kasatessa umpiota kannattaa kaikki osat putsailla paineilmalla huolellisesti jotta saa kaikki muovimujut pois. Samalla kun optiikka on käsillä voi putsata projektorin linssin molemmin puolin jos on likainen. Mutta älä missään tapauksessa koske heijastin pintaan!!. Seuraavaksi voi kiinnittää harmaan muovikehyksen uuden pleksin sisäpintaan. Kiinnitys tapahtuu ruuveilla, kuten vanhassakin. Ruuvin reijissä ei ole kierteitä ja ovat aika tiukat vääntää pohjaan, mutta kyllä ne sinne menevät kun maltilla vääntää. Kun kaikki on kasassa voi taas mallailla koko komeutta kasaan. Luomivalossa oleva liitin pitää muistaa laittaa omaan hahloonsa jotta kun pleksi painetaan kiinni liitin painuu myös kiinni. Sovitus vaiheessa liitin kannattaa vielä olla pois hahlosta niin ei tarvitse sitä irroitella uudestaan.
Jos tuntee tarvetta testata että umpioissa kaikki toimii uudelleen kasauksen jälkeen, kannattaa se tehdä tässä vaiheessa. Olisi nimittäin kohtuullisen ikävää huomata tällaisen vaivan jälkeen kun kaikki on kasassa että esim. jokin liitin umpiosta on jäänyt irti. Eipä siinä jos kaikki pelaa niin seuraavaksi liimaus kasaan. Liimauksessa voi käyttää omantunnon mukaan mitä liimaa haluaa, mutta suositeltavaa on käyttää tuulilasiliimaa. Muistuttaen että mikään muu ei pidä pleksiä paikoillaan kuin tuo liima ja se altistuu kohtu koville olosuhteille. Liima pursotetaan uraan siten että täyttyy hieman yli puolenvälin koko syvyydestä. Tällöin liimaa on riittävästi mutta ei turhaan tursua yli ja sotke joka paikkaa. Sitten vielä viimeiset putsaukset puhaltelemalla että saadaan kaikki roskat pois umpion ja pleksin sisältä. Kun on todettu että kaikki on puhdasta ja valmista aletaan sovittmaan pleksiä... Muistithan laittaa liittimen takaisin paikoilleen!! Pleksi asettuu uraan aika helposti ja painuu pohjaan kun painaa varovasti umpiota vasten. Jos liimaa tursuu yli ei kanata pyyhkiä sitä pois märkänä, vaan poistaa tarvittaessa leikkaamalla kun liima on kuivunut. Tässä vaiheessa voi olla ylpeä suorituksesta ja ihailla omaa aikaansaannostaan. Eipä siinä muuta kuin odotella että liima kuivuu ja sitten pääsee asettelemaan umpiot takaisin keulalle. Tässä vaiheessa kun tuntuu jo lähes liian hyvältä muistaa että toinen umpio on vielä tekemättä. Kannattaa vielä liiman kuivumisen jälkeen varmistaa luomivalon liittimen kontakti painamalla varovasti liitintä kiinni polttimonvaihtoreijästä.
Tulipahan tarina, mutta eipähän tarvitse seuraavien sokkona lähtee tekemäänF15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
-
Molemmat umpiot halki F10
Onko kukaan vaihtanut mihinkään tuning pajan valoihin halkeamisen jälkeen vai orggistako suositellaan? Mietin voisko tuning valot olla jopa halvempia kuin orkkikset? Mulla 10/2011 ja normi xenonit. Missähän vaihto onnistuis PK-seudulla sopuhintaan kun ei itsellä ole tilaa ja ehkä osaamistakaan? Niin ja kandeeko lamput tilata jostain nettikaupasta vai marmorilta? Vahinkokeskustakin seurailen jos löytyisi. Kiitokset!
Comment
-
-
Originally posted by sonikk View PostHyvää tarinaa, mutta onko näissä liima niin tiukkaa ettei pleksi irtoa lämmittämällä? Olisi melkolailla simppelimpi homma. :thinkKäyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by sonikk View PostHyvää tarinaa, mutta onko näissä liima niin tiukkaa ettei pleksi irtoa lämmittämällä? Olisi melkolailla simppelimpi homma. :thinkF15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
-
Originally posted by Tommix View PostE9X malleissa lähtee ihan kuumailmapuhallinta näyttämällä. attc: tapauksessa olisin ehkä maalannut nuo kromiosat mustaksi, siis jos saa nuo vaan irti.F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
Comment