Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ei vaihda aina 4:sta isommalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1255
    • Kainuu

    Ei vaihda aina 4:sta isommalle

    Kun tuolla 7 osiossa on niin hiljaista niin laitanpa tänne seuraavasta "ongelmasta". Laitat vakkarin esim 87 niin risteyksen jälkeen kun palautat resumella nopeuden niin toisinaan auto vaihtaa 8 vaihteelle ja toisinaan ei. Manuaali puolella kun käyt vaihtamassa 8:lle ja pukkaat takaisin D:lle jää 8 päälle. Kun nopeuspyynnin nostaa 89 menee 8 päälle. Vika vai ikävä ominaisuus? Auto on F01 740xd eli vastannee 535xd:ta tekniikaltaan.
    EDIT
    Otsikon ensimmäinen asia jäänee ominaisuudeksi mutta miten kun pari kertaa tehnyt risteyksestä lähtiessä niin että kierrokset jää huutamaan 3000 korville ja ne ei ajamalla laske vaan täytyy kaasu nostaa lähes kokonaan ylös niin hetken kulutta alkaa laskea normaaliksi. Tällöin myös vakkari ei toimi. Vikako vaiko ominaisuus?
    Tänään selvisi testerillä että auto antaa vikakoodia öljytason liian alhainen. Saa nähdä onko yhteydessä näihin oireisiin. Aamulla ei 100% varmuudella ollut luistoa risteyksessä mutta piteli kierroksia ylhäällä aiemmin kuvatun laisesti.
    Tänään otettu näyte vaihteisto öljystä joka oli ihan mustaa ja sisälsi hiukan metalli hilettä. Nyt mielenkiinnolla odotellaan miten käy. Ensin koittavat ilmeisesti öljyn vaihtoa huuhtelemalla.
    Last edited by makebm5; 02-02-2018, 18:31.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

    #2
    Sanosin että ominaisuus koska 88 on vielä aika pieni vauhti 8 pykälälle. Kulutus jopa kasvaa jos jurnuttaa liian matalilla kiekoilla. En olis kovin huolissani..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1255
      • Kainuu

      #3
      Lisätään tähän vielä että kun alat napsuttelemaan vaikka tuosta 88 kilometri kerrallaan alaspäin niin laatikko vaihtaa 7.lle kun 81 vaihtuu ruutuun. Voisi ajatella että joistain tuosta nopeudesta alkaen ylöspäin pitäisi 8 olla päällä aina tasamaalla tasanopeutta ajaessa.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • H3nu
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 252
        • Hämeenlinna

        #4
        Originally posted by makebm5 View Post
        Lisätään tähän vielä että kun alat napsuttelemaan vaikka tuosta 88 kilometri kerrallaan alaspäin niin laatikko vaihtaa 7.lle kun 81 vaihtuu ruutuun. Voisi ajatella että joistain tuosta nopeudesta alkaen ylöspäin pitäisi 8 olla päällä aina tasamaalla tasanopeutta ajaessa.

        Juuri noin sen kuuluukin toimia. Hystereesi estää jatkuvan vaihteiden edestakaisin kelaamisen.
        BMW F82 M4 -16
        BMW F20 116d M-sport -14
        Aprilia Dorsoduro 900 -20
        Sea-Doo RXP300RS -16

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          #5
          Kokeilin tänään omalla 535xd:llä noita nopeuksia ja tosiaan mullakin kuormituksesta riippuen siinä 85-88 mittarinopeudessa mennään joko 7 tai 8 vaihteella. Välitykset on sellaiset että kasilla kierrokset tuossa on noin 1200rpm, ja se on tuon kasivaihteisen turbiinin lukituksen rajamailla. Jos tippuu alle, niin turbiinin lukitus ei välttämättä mene päälle ja kulutus kasvaa. Jos noissa vauhdeissa laatikko pykältää seiskalle, niin kierrokset on siinä 1500rpm tuntumassa. Turbiini lukittuu varmasti ja ollaan paremman väännön ja hyötysuhteen alueella. Eli kyllä tuo taitaa ihan ominaisuus olla. Hassu juttu sinänsä, että ennen tätä keskustelun avausta en ollut kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Melutasossa ei ole mitään eroa 7 ja 8 välillä ja jos loota vaihtaa, niin vaihto on niin huomaamaton, että ei ole tullut siihen kiinnitettyä mitään huomiota. Toivottavasti pystyn jatkossakin ajelemaan noilla nopeuksilla kiinnittämättä laatikon käytökseen mitään huomiota... Laittaisin tosiaan asian ko laitteen ominaisuudeksi, ei viaksi.

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15251
            • Ajamisen Iloa

            #6
            Suosittelen ajamaan huomattavasti kovempaa.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1255
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by H3nu View Post
              Juuri noin sen kuuluukin toimia. Hystereesi estää jatkuvan vaihteiden edestakaisin kelaamisen.
              Kyllä kyllä mutta voisi olla selkeämpi tuo kytkeytymisen raja eikä "sattuman" varaista. Esim ei kytkeydy 86 ja kytkeytyy 87. Pois kytkentä sitten vaikka 81.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1255
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by HV530XD View Post
                Kokeilin tänään omalla 535xd:llä noita nopeuksia ja tosiaan mullakin kuormituksesta riippuen siinä 85-88 mittarinopeudessa mennään joko 7 tai 8 vaihteella. Välitykset on sellaiset että kasilla kierrokset tuossa on noin 1200rpm, ja se on tuon kasivaihteisen turbiinin lukituksen rajamailla. Jos tippuu alle, niin turbiinin lukitus ei välttämättä mene päälle ja kulutus kasvaa. Jos noissa vauhdeissa laatikko pykältää seiskalle, niin kierrokset on siinä 1500rpm tuntumassa. Turbiini lukittuu varmasti ja ollaan paremman väännön ja hyötysuhteen alueella. Eli kyllä tuo taitaa ihan ominaisuus olla. Hassu juttu sinänsä, että ennen tätä keskustelun avausta en ollut kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Melutasossa ei ole mitään eroa 7 ja 8 välillä ja jos loota vaihtaa, niin vaihto on niin huomaamaton, että ei ole tullut siihen kiinnitettyä mitään huomiota. Toivottavasti pystyn jatkossakin ajelemaan noilla nopeuksilla kiinnittämättä laatikon käytökseen mitään huomiota... Laittaisin tosiaan asian ko laitteen ominaisuudeksi, ei viaksi.
                Hyvä kuulla että ominaisuus.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 505
                  • Pohjois-Savo

                  #9
                  Originally posted by makebm5 View Post
                  Kyllä kyllä mutta voisi olla selkeämpi tuo kytkeytymisen raja eikä "sattuman" varaista. Esim ei kytkeydy 86 ja kytkeytyy 87. Pois kytkentä sitten vaikka 81.
                  No kuormitushan siihen vaikuttaa myös, kokeile vaikka ajaa jyrkkään ylämäkeen 90 km/h, niin eiköhän mene seiskavaihteelle aika äkkiä. Täällä mäkisessä maastossa ihan jatkuvaa, ettei isoimmalla vaihteella pääse edes tuota 90 km/h (mittari)nopeutta.
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1255
                    • Kainuu

                    #10
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    No kuormitushan siihen vaikuttaa myös, kokeile vaikka ajaa jyrkkään ylämäkeen 90 km/h, niin eiköhän mene seiskavaihteelle aika äkkiä. Täällä mäkisessä maastossa ihan jatkuvaa, ettei isoimmalla vaihteella pääse edes tuota 90 km/h (mittari)nopeutta.
                    Totta että vaihtaa mäkeen alaspäin ja normaaliahan se onkin. Tuo mitä mainitsin testasin ihan tasamaalla.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 505
                      • Pohjois-Savo

                      #11
                      Originally posted by makebm5 View Post
                      Totta että vaihtaa mäkeen alaspäin ja normaaliahan se onkin. Tuo mitä mainitsin testasin ihan tasamaalla.
                      Tasamaallakin vaikuttaa tuuli ja tien pinta.. ja ties vaikka vaihteiston lämpötila ym.
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1255
                        • Kainuu

                        #12
                        Kierrokset jää ylös

                        Otsikon ensimmäinen asia jäänee ominaisuudeksi mutta miten kun pari kertaa tehnyt risteyksestä lähtiessä niin että kierrokset jää huutamaan 3000 korville ja ne ei ajamalla laske vaan täytyy kaasu nostaa lähes kokonaan ylös niin hetken kulutta alkaa laskea normaaliksi. Tällöin myös vakkari ei toimi. Vikako vaiko ominaisuus?
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          #13
                          DPF poltto pitää kierroksia ylhäällä ja muutenkin vaihdot töksähtelee eri tavalla.

                          Voisko vaan tämmösestä olla kyse?
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by touring39 View Post
                            DPF poltto pitää kierroksia ylhäällä ja muutenkin vaihdot töksähtelee eri tavalla.

                            Voisko vaan tämmösestä olla kyse?
                            Ja kylmänä tietysti lämmitetään laatikon öljyt mahdollisimman äkkiä "huudattamalla" laatikkoa.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1255
                              • Kainuu

                              #15
                              Originally posted by jaki View Post
                              Ja kylmänä tietysti lämmitetään laatikon öljyt mahdollisimman äkkiä "huudattamalla" laatikkoa.
                              Joo sen ominaisuuden hokasin F10 kanssa jo että kylmänä liikkeelle lähtiessä käyttää esim 1 vaihdetta hetken korkeammilla kierroksilla. Mielestäni muuten tuota "huudattamista" ei juuri huomaa.
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎