memebuy23buy

Isot kilometrit F1x N57 xdrive

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    Isot kilometrit F1x N57 xdrive

    250tkm lähestyy ja nyt sitten pohdintaa että laittaako muutama kymppi välirahaa ja vaihtaa tuoreempaan samanlaiseen 535xd:hen vai jatkaako nykyisellä kärryllä seuraavat 250tkm ja käyttää tuon muutaman kymppitonnin korjauksiin mitä voisi olla edessä? Auto on ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan just se mitä tarvitsen ja mistä pidän. Merkin tai mallin vaihto ei kiinnosta, eikä uusimpia varustehimmeleitä osaa kaivata. Omassa yksilössä on suunnilleen isoimmat tyyppiviat kertaalleen korjattu, mm. jakolaatikko, ilmapussit taakse, yksi etuvetari, ilmastoinnin kompura (ei tyyppivika), oven vesivuoto jne.

    Nyt jos lähtee seuraavalle neljännesmiljoonalle, niin mihin olisi hyvä varautua?
    -alustan nivelistä ei ole tarvinnut vielä vaihtaa mitään, mutta alustassa ei kai mitään järin kallista osaa ole? Adaptiivista alustaa ei ole, joten iskaritkin saanee edullisesti jos tarvitsee?
    -voimalinjasta, etuvetarit ääntelee linkussa, mutta ei haittaa, ja jos kosahtaa, niin Löbrota saa sopuhintaan. Vaihdelaatikon viat ja korjauskulut? Millaisia tapauksia tiedossa? Entä kardaani, takaperä, takavetarit? Pyörän laakerit, ei liene kalliita?
    -moottorin riskit? Suuttimet, onko tiedossa riskejä ja millä kilsoilla mennyt ja kustannukset? Hehkuja ja hehkureleitä kai voi hajota ja suurin riski taitaa olla hehkujen katkeaminen kanteen, mistä seurauksena usean tonnin remppa? Turbot, ovatko vikaherkkiä ja millaisia vaihto/korjauskustannuksia? Onko latureita hajonnut millä kilometreillä?

    -kolmelitraisessa jakopään ongelmat lienee harvinaisia, mutta kai niitäkin on mennyt. Korjauskustannukset?
    Kovasti kiinnostaa kuulla kokemuksia jos kellä isoja määriä kilsoja takana.
    Jos vaihtobudjetti on 25-35k€ niin sillä rahalla rakentaa nykyistä autoakin aika paljon uusiksi sen sijaan että vaihtaa tuoreempaan max satkun ajettuun samanlaiseen...
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Runkolaakereita noista menee moottorista, liekö kuitenkaan huollolla osuutta asiaan kun on täysillä kirjoilla oleviakin porsinut.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2004
      • Tampere

      #3
      Vapaakytkintä ei näissä kutosdieseleissä yleensä ole latureissa joten laturit menee noin 300tkm +-50tkm.

      Jos huollot tehty ajallaan tai jopa ennenaikaisesti antaa se moottorille elinaikaa (laakerit)

      Sama juttu ilmansuodattimen kanssa, että ollut suhteellisen välein vaihdettu ja oikein (tiiviisti) paikoillaan.

      Akun päävirtakaapelin kontinpohjan läpivienti osaa hapettua näissäkin iän myötä (alapuoli)

      Testerillä näkee suutinten elinkaarta omalla testillään jos niitä haluaa lähteä arvuuttelemaan.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7551
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Runkolaakereita noista menee moottorista, liekö kuitenkaan huollolla osuutta asiaan kun on täysillä kirjoilla oleviakin porsinut.
        Eipä taida olla, rouvan X5 40d:stä meni kone vajaa 180 tkm ajettuna ja oli täydellä merkkihistorialla pl. itse tehty viimeisin huolto... Kiertokangenlaakeri pyörähti ajossa -> öljynpaineet alas -> runkolaakeri pyörähähti ja pukki naarmuilla -> "uusi" (60tkim ajettu) alakerta ja täydellinen kansiremontti, kokonaiskustannus 7ke uudella jakopäällä, laakereilla, öljy- ja vesipumpulla...

        Myös yhdestä 535xd:stä meni kone varoittamatta 230 tkm kohdalla mutta siinä kyllä oli syynä huono huolto, öljynvaihtovälit oli venyny 34 tkm välillä,
        ilmansuodatin oli täynnä kuraa ja varmaan vähän oli mennyt läpikin... Siinä sama homma, kiertokanki poikki ja kone jumiin.
        Last edited by MajorDrake; 10-02-2019, 17:29.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Eipä taida olla, rouvan X5 40d:stä meni kone vajaa 180 tkm ajettuna ja oli täydellä merkkihistorialla pl. itse tehty viimeisin huolto... Kiertokangenlaakeri pyörähti ajossa -> öljynpaineet alas -> runkolaakeri pyörähähti ja pukki naarmuilla -> "uusi" (60tkim ajettu) alakerta ja täydellinen kansiremontti, kokonaiskustannus 7ke uudella jakopäällä, laakereilla, öljy- ja vesipumpulla...

          Myös yhdestä 535xd:stä meni kone varoittamatta 230 tkm kohdalla mutta siinä kyllä oli syynä huono huolto, öljynvaihtovälit oli venyny 34 tkm välillä,
          ilmansuodatin oli täynnä kuraa ja varmaan vähän oli mennyt läpikin... Siinä sama homma, kiertokanki poikki ja kone jumiin.
          Joo, tota mietinkin et se on äkkiä aika täystuho jos iskee laakerivaurio ja öljynpaineet tippuu. Mulla öljynvaihdot ja ilmansuodatin vaihdot tehty ajallaan ja yksi ylimääräinen öljynvaihto löytyy historiasta. Nyt vaan huolestuttaa kun ilmansuodatin on aina vaihdatettu niin toivottavasti ammattilaiset ovat tehneet homma oikein...

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 2004
            • Tampere

            #6
            Originally posted by HV530XD View Post
            Joo, tota mietinkin et se on äkkiä aika täystuho jos iskee laakerivaurio ja öljynpaineet tippuu. Mulla öljynvaihdot ja ilmansuodatin vaihdot tehty ajallaan ja yksi ylimääräinen öljynvaihto löytyy historiasta. Nyt vaan huolestuttaa kun ilmansuodatin on aina vaihdatettu niin toivottavasti ammattilaiset ovat tehneet homma oikein...
            Kumpi moottori variaatio sinulla on? Suodatin koneen päällä vai sivussa?

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by zakspeed View Post
              Kumpi moottori variaatio sinulla on? Suodatin koneen päällä vai sivussa?
              Sivussa.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4657
                • Tampere

                #8
                Ajaisin nykyisellä. Tiedät sen viat ja historian. Uudessa autossa taas uudet murheet.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6327
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Ajaisin nykyisellä. Tiedät sen viat ja historian. Uudessa autossa taas uudet murheet.
                  Mulla oli vähän sama ajatus että jos olisi vaihtanut uudempaan F11 550d mutta toistaiseksi ajan nykyisellä kun ollut kaikin puolin hyvä peli
                  Satkun ajanut tällä 145-245tkm ja ollut nyt 4.5 vuotta.
                  Nämä vaihdettu minun aikana

                  laatikko öljyt huuhtelemalla
                  jarrupalat joka nurkkaan
                  Hehkut+rele (uusin aina kaikki kerralla)
                  Akku
                  Toinen ilmapussi
                  takaiskarit (kalliit)
                  alatukivarret +koiranluu 1 kpl

                  Öljyt vaihtanut 15-18 tkm välein ja ilmanputsarin joka toisessa huollossa.
                  Nyt vuoden vaihteessa kun kuume oli kova niin nykäisin kestopinnoitteen autoon ja etuvalot kiilloitettiin niin siirtyi autokuume.

                  Varmaan etuiskarit pitää jossain vaiheessa vaihtaa mutta toistaiseksi mehut pysyy sisässä ja kyyti tukevaa
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by veku View Post
                    Mulla oli vähän sama ajatus että jos olisi vaihtanut uudempaan F11 550d mutta toistaiseksi ajan nykyisellä kun ollut kaikin puolin hyvä peli
                    Satkun ajanut tällä 145-245tkm ja ollut nyt 4.5 vuotta.
                    Nämä vaihdettu minun aikana

                    laatikko öljyt huuhtelemalla
                    jarrupalat joka nurkkaan
                    Hehkut+rele (uusin aina kaikki kerralla)
                    Akku
                    Toinen ilmapussi
                    takaiskarit (kalliit)
                    alatukivarret +koiranluu 1 kpl

                    Öljyt vaihtanut 15-18 tkm välein ja ilmanputsarin joka toisessa huollossa.
                    Nyt vuoden vaihteessa kun kuume oli kova niin nykäisin kestopinnoitteen autoon ja etuvalot kiilloitettiin niin siirtyi autokuume.

                    Varmaan etuiskarit pitää jossain vaiheessa vaihtaa mutta toistaiseksi mehut pysyy sisässä ja kyyti tukevaa
                    Mulla myös nyt jo toinen kestopinnoite auton pinnassa minun omistusaikana. Valojen myllytystä harkinnut, mutta toistaiseksi valotehossa pärjännyt kun vaihdoin vuosi sitten tuoreet xenon-polttimot ja laitoin keulalle ledi lisäpitkät.

                    Mitä kustansi uudet hehkut ja rele? Oliko irroituksessa ongelmia?

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by HV530XD View Post
                      Mulla myös nyt jo toinen kestopinnoite auton pinnassa minun omistusaikana. Valojen myllytystä harkinnut, mutta toistaiseksi valotehossa pärjännyt kun vaihdoin vuosi sitten tuoreet xenon-polttimot ja laitoin keulalle ledi lisäpitkät.

                      Mitä kustansi uudet hehkut ja rele? Oliko irroituksessa ongelmia?
                      En kyllä yhtään muista kuluerää,yleensä vaihdatan melko alkuvaiheessa nuo sekä akun jolloin ne pelaa omistusajan moitteitta.
                      En muista että olisi ollut mitään maata mullistavaa vaihdossa.
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • pyyn0
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 1072
                        • Fin

                        #12
                        Originally posted by HV530XD View Post
                        Mitä kustansi uudet hehkut ja rele? Oliko irroituksessa ongelmia?
                        Noin satasen on ohjain ja hehkut alle 20 kipale. Itsellä irtosi vaivatta kaikki hehkut. Ja sanoisin että helpommin irtos n57 kuin yhdestäkään m57:sta.
                        -BMW F11 530xd -12
                        -BMW E60 530dA -04
                        -BMW E23 735iA -85
                        Ex
                        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                        -BMW E39 528i 96

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1968
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Jos otsikossa pysytellään niin isoja kilsoja ajatellen niin löytyykö m550d voimansiirrosta ja koneesta vahvempia osia kuin esim 530xd? Eli onko jakolaatikko, kardaani ja vetarit samat? Hinnan ero 53x tai m550d välillä ei enää mikään järkyttävä ole. M550d on ilmeisesti ainakin eri lohko ja kanget kun kesymmissä.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4657
                            • Tampere

                            #14
                            M550d vs muut N57:t

                            M550D kardaani ja vetarit omansa, etukardaani ja etuvetarit samat, jakolaatikko sama
                            perä sama (eri välitys), vaihdelaatikko sama, takakelkan yms puslat samat

                            Jotain M550D koneen eroja:
                            M550d:n männissä tapinreijät holkitettu.
                            x Runkolaakerien raakeripinnat leveämmät? sekä jotain muita vahvikkeita laakereoinnille. Eri laakerit. (Widened main bearing blocks with transitions increase the strength in the area of the crankshaft bearing. Transverse reinforcements to the crank chamber apron brace the main bearing cap and reduce deflection of the bearing cap in the engine’s longitudinal direction. )
                            x uusi kampiakseli
                            x kannen ja runkolaakerien yhteinen kiinnitys samaan inserttiin lohkon sisällä. (jäykistää pakettia)
                            x Männän puristuskorkeus +1mm
                            x Männän maljan reunat uudelleensulatetut (tämä on tullut muistaakseni myhemminkin käyttöön sarjatuotantokoneissa)
                            x Männäntapin DLC-pinnoite
                            x 1mm lyhyempi kiertokanki ja se on muutenkin uudelleen suunniteltu
                            x myös kansi "hip-threated" (vähemmän huokosia valussa)
                            x kannen jäädytyskanavat muokattu
                            x venttiilikokoja muokattu, imu 27.2 -> 29.2 mm pako 24.6 -> 26 mm, pakopuolen naulat tehty "Nimonic:sta"
                            x palotila uudelleen suuniteltu
                            x jakopään ketju vahvistettu ja pinnoitettu suuremman pumpun tuottaman lisärasituksen takia
                            x uusi värinänvaimennin
                            x muokattu öljynkierto
                            x lohkossa muokattu jäähdytysveden kierto
                            x eri kannentiiviste
                            x suurempi ja tehokkaampi öljy vesi lämmönvaihdin
                            Last edited by fraatti; 29-04-2019, 06:46.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1400
                              • Kuopio

                              #15
                              Jos vaihtaa ölkät vaikka 20-25tkm välein niin varmaan jo sillä pidentää moottorin ikää. Ja ajaa lämpimäksi sitä myös talvella.

                              Pätkäajot kai näitä tappaa.. Omassa 233tkm ja ajattelin jatkaa tällä, tietääpähän mitä syönyt. Alustajumppaa pukkaa vaan..
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              Working...
                              X