Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akkukaapeli hapettuu takakontin läpiviennistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Miten tuo vika käytännössä ilmenee? Siis onko ongelma selvästi esillä jo ennen kuin palokuntaa tarvitaan...?

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Näitä on useampikin jo tälle talvelle. Yksi nytkin pihassa.

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Liittimen valamiseen vois soveltua valuhartsi. Käytetään sähköalalla esim. jakorasian valamiseen maakaapeleiden jatkossa.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kaikkea ne saksalaiset insinöörit ovat keksineet.

    Tuo pitää sitten ottaa huomioon kun joku polttaa G30:llä gummia bimmerpartyillä vuonna 2035. Sulaa pian virtakaapeli turbon kylkeen kiinni.
    Se on 4 tuntia koukku ja 4 tuntia kaapeli ohje-ajat. Mukavasti puhaa lisää.

    Sitä en tiedä jos alpeilla polttaa autonsa vaunua vetäessä ja paljastuu ettei sinne ole laitettu oikeaa kaapelia...

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    E85 kaapeli kulkee auton alla.

    G koppaisten kaapelin uusimisen syy on kasvanut lämpökuorma ahtimen puolella josta kaapelit nousevat ylös. Tätä lämpösuojausta kasvatettu koukkumallin kaapeloinnissa.
    Kaikkea ne saksalaiset insinöörit ovat keksineet.

    Tuo pitää sitten ottaa huomioon kun joku polttaa G30:llä gummia bimmerpartyillä vuonna 2035. Sulaa pian virtakaapeli turbon kylkeen kiinni.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Tuollainen hento karva siellä taitaa kulkea. Meneekös e85:ssa kaapeli ulkokautta koska se on mainittu myös tässä?


    Onko mitään havaintoa mikä on tarkempi peruste kaapelin uusimiselle? Luulisi ettei se kärry niin paljoa virtaa vie että sitä tarvisi jo ottaa huomioon virtakaapelin mitoituksessa... :think Retrofit mahtanee ainakin sitten maksaa maltaita.
    E85 kaapeli kulkee auton alla.

    G koppaisten kaapelin uusimisen syy on kasvanut lämpökuorma ahtimen puolella josta kaapelit nousevat ylös. Tätä lämpösuojausta kasvatettu koukkumallin kaapeloinnissa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tarkistin asian niin kyllä tuo wirtakaabeli taitaa kulkea jo E85:ssa alakautta. Mahtaako se sitten olla the ensimmäinen?



    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Tälläisiä ongelmia ei ole esim. E39:ssä, jossa kaapeli kulkee auton sisällä vaikka ikää jo melko reippaasti. Saksassa taitaa se laskennallinen ikä ollu joku 8v, niin tuo alla oleva liitos on riittävä. Jos suolassa pidempää ikää haluttaisin, niin liitokset pitäisi sijoittaa auton sisälle, ei alle. Designed obsolescence.
    Kyllähän tuo pohjassa lilluva mämmi on varmaan myrkkyä näille liitoksille. Varsinkin ensimmäisessä kuvassa pohja ui mudassa. "Suomi"-auton saattaa myös tunnistaa pohjalevyn korroosioasteesta ainakin näiden vanhojen kippoen kohdalla. Toki ei sitä suolaa samalla tavalla aivan jokapaikassa kylvetä.

    Olisihan tälläiset paljon mukavempia tehdä remonttiakin

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    E60 oli ensimmäinen ulkoisella kaapelilla. Jopa hienolla kaapelin pistovaurion valvonnalla (bensamallit)

    Kyllähän ne kuuskympit välillä lämpöjä on todistetusti ottaneet.

    Tuon kaapeloinnin kanssa tehdas suhteellisen tarkkana mm G30/31 koukkuhommissa joissa kaapelointi uusitaan koukun asennuksen yhteydessä jos autosta ei löydy vetokoukkuvalmius varustekoodia = mm. järeämpi/paremmin eristetty päävirtakaapelointi.
    Tuollainen hento karva siellä taitaa kulkea. Meneekös e85:ssa kaapeli ulkokautta koska se on mainittu myös tässä?



    Onko mitään havaintoa mikä on tarkempi peruste kaapelin uusimiselle? Luulisi ettei se kärry niin paljoa virtaa vie että sitä tarvisi jo ottaa huomioon virtakaapelin mitoituksessa... :think Retrofit mahtanee ainakin sitten maksaa maltaita.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Pääasiassa tainnut olla alkupään autoja tapaukset. Saksaan lähti viimeisin tutkimuksiin, joten asia lienee jollain tasolla hatun alla sielläpäässäkin.

    Se kosteus menee tuon kotelon sivu ja pääty saumoists sisään.
    Ongelma tuossa taitaa olla se että muovit ovat siitä ilkeitä että niihin ei oikein meinaa tarttua mikään liima kunnolla kiinni. LVI-hommissa taas tuo ongelma on hoidettu niin että materiaalit sulatetaan toisiinsa kiinni. Toki tällöin materiaalien pitää olla samaa ainetta. Varsinkin "rasvaiset" muovit kuten polyeteeni ovat tehokkaita hylkimään kaikkea liimaa.

    Tuostakin näkee sen että liima ei ole tarttunut kiinni kunnolla. Jos nyt kuitenkin hapantumisen enneltaehkäisyä miettii niin silti se taitaa olla viimeinen virhe jos tuota koppaa alkaa kampeamaan auki. Ehkä se ainut vaihtoehto olisi "valaa" tuo koko komeus jonkun mämmin sisään tai ainakin käydä nuo saumat läpi.

    Muistelisin että tuo narun pää näkyi tuolla auton alla varsin esteettömästi. Saako piuhan päätä laskettua tuolta reijästä alas vain avaamalla liitoksen kontin puolelta?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Itse en kyllä vieläkään valaisi sen ympärille mitään. Jos tuon kotelon tuosta päästä saa ilman väkivaltaa avattua, niin auki ja täyteen esim. Enstro SR-1:stä. Samoin liitoksiin ym. kaikkialle sitä reilusti. Tuo on kuitenkin todettui todella toimivaksi korroosion estoksi työkoneissa ym.

    Tälläisiä ongelmia ei ole esim. E39:ssä, jossa kaapeli kulkee auton sisällä vaikka ikää jo melko reippaasti. Saksassa taitaa se laskennallinen ikä ollu joku 8v, niin tuo alla oleva liitos on riittävä. Jos suolassa pidempää ikää haluttaisin, niin liitokset pitäisi sijoittaa auton sisälle, ei alle. Designed obsolescence.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    E60 oli ensimmäinen ulkoisella kaapelilla. Jopa hienolla kaapelin pistovaurion valvonnalla (bensamallit)

    Kyllähän ne kuuskympit välillä lämpöjä on todistetusti ottaneet.

    Tuon kaapeloinnin kanssa tehdas suhteellisen tarkkana mm G30/31 koukkuhommissa joissa kaapelointi uusitaan koukun asennuksen yhteydessä jos autosta ei löydy vetokoukkuvalmius varustekoodia = mm. järeämpi/paremmin eristetty päävirtakaapelointi.
    Last edited by zakspeed; 03-03-2020, 20:49.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Nyky vitosessa ei ole enään yhtään liitosta korin ulkopuolella ko kaapelissa.

    Jotain kehitystä.
    Back to the roots... E65:ssa oli jo tuollainen lättänäkaapeli kabiinissa....

    Uskoisin että mitään ongelmaa ei edes olisi jos tuon liitoksen sijainti olisi jossain vastaavanlaisessa suojassa kuin esim missä polttoainesuodatin on.




    Originally posted by Clavurion
    No sehän meni sitten ihan putkeen.
    Yritin tonkia tuosta jotain faktaa mutta en oikein löytänyt mitään. Oliko E60 ensimmäinen koppa jossa naru meni ulkokautta? Tuossa takaisinkutsun syy taisi aikoinaan olla huono liitos joka alkoi lämpenemään ja onhan tuossa kosteuskin mainittu... Täällä pohjolassa tavatut tapaukset ovat olleetkin sitten vähän roisimman näköisiä. Liitoksesta taitaa kulkea johonkin suuntaan myös jotain hitusähköäkin koska myös tuo pelti tuosta ympäriltä näyttää usein hiukan kovia kokeneelta. :think

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Paloturvallisuus
    No sehän meni sitten ihan putkeen.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Nyky vitosessa ei ole enään yhtään liitosta korin ulkopuolella ko kaapelissa.

    Jotain kehitystä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎