Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 942
    • Oulu

    Hmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.

    Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.

    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67
    MZ RT 125/3 '62

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4641
      • Tampere

      Originally posted by Shatter View Post
      Hmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.

      Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.
      Hyvä tietää. Täytyypä tarkastella tuota lähemmin kun pääsee remontin kimppuun. Sulla näyttää olevan siinä melkoisen pieni tasapainotuspaino. Tässä mun kardaanissa on sekä 12 että 14g painot.



      Selasin huvikseen purkureiden sivuilta että paljonko vakio kardaaneissa on painoa. Valtaosissa kuvia painoja ei ole, tai ne ei ole näkyvillä. Oli siellä kuitenkin tällänenkin, eli jotakuinkin vastaava klunssi kun tuossa omassani. Samalla pisti silmään että vanhemmissa kardaaneissa oli hitsaussaumassa vain yksi palko ja uudemmissa kaksi. Liekö toimittaja vaihtunut tms...



      Mittailin huvikseen tuota ristikkoa ja mun mielesta se on aivan sama 24 x 56.5 ristikko kuin alkuperäinenkin. Ainakin Inalta löytyy laadukas vaihtoehto tuohon, jos jonkun tarvii joskus vaihtaa.
      Kaveri on joskuva vaihtanut toitsun maastureihin noita prässättyjäkin ristikoita. Toki niissä ei pienet värinät haittaa. Alkuun vingulla prässin jäljet pois ja prikoilla lukitaan tuo vaihdettu ristikko sitten paikoilleen. Tuollaiseen missä on lukkorenkaat, se onkin helpompi juttu.
      Last edited by fraatti; 28-12-2024, 12:02.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Shatter
        BTCF Member
        • Mar 2013
        • 942
        • Oulu

        Juu aika olemattomat painot oli tuossa NTYssä, millä standardilla lienee painotettu. Muistaakseni samanlainen isompi paino oli minunkin orkkiksessa, eipä tuo ole toistaiseksi mitenkään oireillut ylimääräisillä värinöillä joten tyytyväinen täytyy olla satasen keppiin.

        En kyllä silloin vierekkäin vertaillessa mitään silmin nähtävää eroa huomannut pl. painot. Pari kesää ollut käytössä, kilsoja tullut tosin vain 15tkm.
        Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

        BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
        Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
        MB W108 250S '67
        MZ RT 125/3 '62

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4641
          • Tampere

          Tänään tuli vaihdettu tuo etukardaani. Alkuperäisessä kardaanissa ei ollut ollenkaan tasapainotus painoja. Valmistusprosessi siis lienee ollut hallussa, jos tulee heitottomia osia.

          Tälläkertaa remontti olikin harvinaisen helppo ja yksinkertainen. Aika tuhraantuu lähinnä pohjamuovia purkaessa, joka on kiinni varmaan 20 ruuvilla. Kardaanin pulttien kiristämiseen on oiva apu, jos joku polkee hiukan jarrua aina sopivassa kohdassa että puttit saa kiristeltyä.

          Kun vanhan komeuden ruuvasi ruuvipenkkiin kiinni niin klappi tuli ilmi hyvin. Äänikin kuului selkeämmin kuin silloin jos tuo oli muuten käsissä tai autossa paikoillaan.


          Itse ristikko näytti varsin kuivalle. Ruoste oli akanut tekemään tuolla jo hommiaan.


          Kaippa tuossa oli niitä alkavia kulumajälkiä ja syy siihen että miksi nivelessä oli "pykäliä" kun sitä pyöritti käsin.

          Oletettavasti tasapainoistus painoi ei ottanut mihinkään kiinni, kun mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Painon ja askin jäävää väliä en muistanut katsoa.

          Ajolleen en huomannut äkkiseltään mitään eroa aikaisempaan.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • john deer
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 120
            • Virrat/Tampere

            Originally posted by Alpinetuning View Post

            Mitä tuli maksamaan? Itellä sama edessä..
            Isomman määräaikaishuollon kanssa lähes 4 tonnia. Tämä siis ns. marmorilla. Osissa voi säästää paljon, jos hankkii käytetyn öljypohjan ja halvan kardaanin.

            Comment

            • Kajakki2
              Newbiemmer
              • Mar 2018
              • 21
              • Helsinki

              Originally posted by Shatter View Post
              Hmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.

              Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.

              Itse hankin kanssa tuollaisen NTY -merkkisen etukardaanin kun orkkiksessa oli vähän outoa nivelien liikkuminen.
              Mutta mistäs sen tietää kumpiko on etupää, äkkiseltään katsottuna näyttivät ihan samanlaisilta molemmat päät? Alustavasti asensin etukardaanin niin että kuskin puolelta katsottuna on kardaanin teksit luettavissa oikeinpäin Painojen suhteen menisi nyt niin että takapäässä (jakolaatikolla) olisi tuollainen pieni ohut suikalepaino ja etuperän puolella isompi joka kuulostaisi myöskin ihan loogiselta, siis ettei tulisi rasitusta sinne jakopään puolelle josssa solenoidi kait työntää vedon päälle/pois?

              Niin tosiaan omani kulkine on 525d N47 -13.


              Last edited by Kajakki2; 30-04-2025, 00:39.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7551
                • Jyväshyvä

                En suosittelen noita tarvikekardaaneja, sitten ihmetellään kun katsastuksessa tai muuten kiertyvät rullalle, kokemusta on... Nimimerkillä kahteen kertaan samaan auton laatikon vaihtanut kun ekakerralla oem kardaani poiki 200 tkm kohdalla ja tarvike 20 tkm jälkeen...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2336
                  • Vantaa

                  Siis saman auton kardaani kaksi kertaa katastuksessa rullalle? Vaihtaisin konttoria
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5306
                    • Pirkkala

                    Katsastuksessa kun ajetaan takapyörät ylös jarrutesteriltä niin onhan se etukardaani kovilla kun auto vetää ittensä käytännössä melkein pelkillä etupyörillä ylös.
                    etuvetohan on apuveto näissä joten osat sen mukaisia
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 548
                      • Pohjois-Savo

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Katsastuksessa kun ajetaan takapyörät ylös jarrutesteriltä niin onhan se etukardaani kovilla kun auto vetää ittensä käytännössä melkein pelkillä etupyörillä ylös.
                      etuvetohan on apuveto näissä joten osat sen mukaisia
                      Miten se talviliukkailla kestää, jos niin heppoinen on?
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2336
                        • Vantaa

                        Kyllähän nuo kestää ottaa jarrua vasten lähtöjä ihan tehokkaimpia malleja myöten. Että ei se etupyörillä rullilta veto ihan hirvittävän rasittava suorite ole voimasiirrolle.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7551
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Siis saman auton kardaani kaksi kertaa katastuksessa rullalle? Vaihtaisin konttoria
                          "Tai muuten". Alkuperäinen kardaani hajosi nivelestä ja löi laatikkoon reiän, tarvikekardaani hajosi 18 tkm jälkeen ajossa ja sama homma (tämä tosin korjattiin hitsaamalla).

                          Ja toisesta autosta samanmerkkinen tarvikekardaani meni rullalle kun auto ajettiin pihalle kardaanin vaihdon jälkeen ja auto seisoi pidempii -> etujarrut jäätyi -> Kardaani solmulla. Tällä kertaa ei tullut muuta vahinkoa kuin naarmuja laatikon kylkeen...

                          Olenkohan 3 kuvaa nähnyt näistä katsastuksessa kierteelle menneistä kardaaneista, yksikään niistä ei ole ollut auton alkuperäinen...
                          Last edited by MajorDrake; 08-05-2025, 10:21.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5306
                            • Pirkkala

                            Kyllä se vain näin on että se tilanne että takapyörät ei liikuta autoa ollenkaan, on tilanne jossa se etupää joutuu koville.
                            eli jakolaatikko tiukkaa pakkaa maksimaalisesti kun takapyörät selvästi luistaa. Eli eteen voi mennä niin paljon vääntöä kun pakka vaan kykenee siirtämään.

                            Normaaliajossa tämmöstä on vaikee saada aikaan

                            Liukkaalla isoja vääntöjä ei luonnollisesti synny minnekkään kun pitoa ei ole.

                            Tarvikekardaanit heppoisempia ilmeisesti kun orkkis.

                            Näkeehän sen siitä etukardaanistakin että se on apuveto kun on niin ohut.
                            Takana moinen ei kestäisi yhtäkään lähtöä.

                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Shatter
                              BTCF Member
                              • Mar 2013
                              • 942
                              • Oulu

                              Eipä ole itsellä enää väljää orkkista jemmassa, voisi rälläköidä poikki ja vertailla ainevahvuuksia..

                              Ei niissä kyllä mitenkään huomattavaa paino eroa mielestäni ollut orkkiksen kanssa kun taannoin asensin NTYn. Näköjään hinnatkin tullut alas kun useampi valmistaja nykyään tarjolla.

                              Pari vuotta sitten taisi olla nty n. 150e, nyt 86e aerolla ja febi/gsp 250e.

                              koputellaan puuta, kohta 20tkm ajettu ja happea on saanut.
                              Last edited by Shatter; 08-05-2025, 10:52.
                              Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                              BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                              Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                              MB W108 250S '67
                              MZ RT 125/3 '62

                              Comment

                              • Jarger
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 4097
                                • Finnland

                                Alkaa tätä lueskellessa olla tyytyväinen "katoavien poorien" etukardaaniin E53:ssa
                                Negatiiviset kauppakokemukset:
                                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎