Originally posted by Alpinetuning
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bmw 530d Xdrive katastrofi
Collapse
X
-
-
-
Tänään tuli vaihdettu tuo etukardaani. Alkuperäisessä kardaanissa ei ollut ollenkaan tasapainotus painoja. Valmistusprosessi siis lienee ollut hallussa, jos tulee heitottomia osia.
Tälläkertaa remontti olikin harvinaisen helppo ja yksinkertainen. Aika tuhraantuu lähinnä pohjamuovia purkaessa, joka on kiinni varmaan 20 ruuvilla. Kardaanin pulttien kiristämiseen on oiva apu, jos joku polkee hiukan jarrua aina sopivassa kohdassa että puttit saa kiristeltyä.
Kun vanhan komeuden ruuvasi ruuvipenkkiin kiinni niin klappi tuli ilmi hyvin. Äänikin kuului selkeämmin kuin silloin jos tuo oli muuten käsissä tai autossa paikoillaan.
Itse ristikko näytti varsin kuivalle. Ruoste oli akanut tekemään tuolla jo hommiaan.
Kaippa tuossa oli niitä alkavia kulumajälkiä ja syy siihen että miksi nivelessä oli "pykäliä" kun sitä pyöritti käsin.
Oletettavasti tasapainoistus painoi ei ottanut mihinkään kiinni, kun mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Painon ja askin jäävää väliä en muistanut katsoa.
Ajolleen en huomannut äkkiseltään mitään eroa aikaisempaan.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Juu aika olemattomat painot oli tuossa NTYssä, millä standardilla lienee painotettu. Muistaakseni samanlainen isompi paino oli minunkin orkkiksessa, eipä tuo ole toistaiseksi mitenkään oireillut ylimääräisillä värinöillä joten tyytyväinen täytyy olla satasen keppiin.
En kyllä silloin vierekkäin vertaillessa mitään silmin nähtävää eroa huomannut pl. painot. Pari kesää ollut käytössä, kilsoja tullut tosin vain 15tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Shatter View PostHmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.
Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.
Selasin huvikseen purkureiden sivuilta että paljonko vakio kardaaneissa on painoa. Valtaosissa kuvia painoja ei ole, tai ne ei ole näkyvillä. Oli siellä kuitenkin tällänenkin, eli jotakuinkin vastaava klunssi kun tuossa omassani. Samalla pisti silmään että vanhemmissa kardaaneissa oli hitsaussaumassa vain yksi palko ja uudemmissa kaksi. Liekö toimittaja vaihtunut tms...
Mittailin huvikseen tuota ristikkoa ja mun mielesta se on aivan sama 24 x 56.5 ristikko kuin alkuperäinenkin. Ainakin Inalta löytyy laadukas vaihtoehto tuohon, jos jonkun tarvii joskus vaihtaa.
Kaveri on joskuva vaihtanut toitsun maastureihin noita prässättyjäkin ristikoita. Toki niissä ei pienet värinät haittaa. Alkuun vingulla prässin jäljet pois ja prikoilla lukitaan tuo vaihdettu ristikko sitten paikoilleen. Tuollaiseen missä on lukkorenkaat, se onkin helpompi juttu.Last edited by fraatti; 28-12-2024, 13:02.
Leave a comment:
-
-
Hmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.
Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.
Leave a comment:
-
-
Jahas, febin kepakko olisi odottamassa mielenkiintoa asennukseen. Tässä tosiaan ristikko on lukkosokilla, joten jos ristikkoa haluaa joku joskus tulevaisuudessa vaihtaa niin se pitäisi onnistua. Tuo keppi näyttää olevan myös kitkahitsattu ja jonkinmoinen tasapainotus lappu siinä näyttää myös olevan.
Wirallinen ohje kehottaa myös vaihtamaan pultit. Momentti moisille on 20 Nm ja 45 ° perään.
Onko jollain kokemusta että onko tästä etukardaanista aiheutunut jonkinlaista jyristystä? Oma auto jyrisyttää aavistuksen jossain 84-88km/h paikkeilla aivan hennolla kaasulla ja pienillä kierroksilla. Miltei sanoisin että tuota ääntä ei ole aina ollut vaan se on nyt syystä tai toisesta tullut. Oma epäilys menee enemmänkin tuonne kardaanin takalaipan boorin suuntaan....
Leave a comment:
-
-
Originally posted by john deer View Post
Etupäästä petti, ihan pikimustaa öljyä valui maahan. Viikon päähän oli jo varattu määräaikaishuolto. Uusi kardaani ja öljypohja hilppeineen vaihdetaan. Komea reikä oli kyllä öljypohjan kyljessä.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostOnko nämä samat ongelmat tulossa uudempiin g30/31 ym kun ikää ja kilometrejä tulee lisää vai jotain näissä tehty paremmin päivitettynä?
Leave a comment:
-
-
Onko nämä samat ongelmat tulossa uudempiin g30/31 ym kun ikää ja kilometrejä tulee lisää vai jotain näissä tehty paremmin päivitettynä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View Post
Kumpi pää petti, etu- vai takapää? Ellei laatikkoöljy ole kovin tummaa niin moottoriöljyn ja vaihdelaatikkoöljyn saattaa erottaa toisistaan lätäkössä. Dieselissä moottoriöljy on aina pikimustaa. Tiedätkö että selviääkö pelkällä öljypohjan uusimisella?
Harmi että kardaani on noin hyvin tuolla pohjamuovien suojassa. Muuten katsuri näkisi leimalla että jos siellä on jotain poikkeavaa. Nyt tämä vaatii erillistä huolenpitoa.
Leave a comment:
-
-
Ei taida vielä aftermarket kikkareena saada turvapantaa On se tuo etukardaanin ympärys niin ahdas että järkevät kiinnityspisteet taikka ylipäätänsä sellaisen sovittaminen voipi olla mahdottomuus kun pitäisi olla kunnollisesta tavarasta tehty että jotain auttaisi.
Itselle laitoin E91 väljän alkuperäisen tilalle pari kesää sitten reilun satkun maksavan NTY merkkisen, pari kertaa tullut käytettyä irti ja timmi ollut toistaiseksi. Orkkiksella oli kilsoja 350tkm ja etunivel väljä.
Tästä taitaa tulla xdrive omistajille uusi pieni pelko persiiseen aina tennaria tarjoillessa reilummin.
Leave a comment:
-
-
F1x sarjalaisssa hajoaa kardaani yleensä etupäästä ja lyö öljypohjaan reiän. Ei ole kokemusta että voiko lohko hajota. E70/F15 hajoaa takapäästä ja lyö laatikon pohjaan ja pahimmillaan kylkeen reiän...
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by john deer View PostLiitytään täältäkin tähän ketjuun. Autona 530xd vm. 2011, ajettuna 251 tkm., kun ristikko päätti hajota ja irronnut etukardaani hajotti öljypohjan. Kävelyvauhtia päikyn pihasta tultiin ja siinä napsahti. Ei mitään oireita ennakkoon. Autokin ollut samassa perhepiirissä uudesta saakka. Huono tuuri.
Harmi että kardaani on noin hyvin tuolla pohjamuovien suojassa. Muuten katsuri näkisi leimalla että jos siellä on jotain poikkeavaa. Nyt tämä vaatii erillistä huolenpitoa.
Leave a comment:
-
-
Liitytään täältäkin tähän ketjuun. Autona 530xd vm. 2011, ajettuna 251 tkm., kun ristikko päätti hajota ja irronnut etukardaani hajotti öljypohjan. Kävelyvauhtia päikyn pihasta tultiin ja siinä napsahti. Ei mitään oireita ennakkoon. Autokin ollut samassa perhepiirissä uudesta saakka. Huono tuuri.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostOireena 100kmh eteenpäin voimistuva matala jurina voimansiirrossa. Etuvetarit vihdoin eka, ei auttanut, sitten tuon kardaanin, ei apua sitäkään. Tuntuisi tulevan kuskin jalkojen kohdilta, mutta hankala varmaksi sanoa. Pitäs saada auto nosturille ja veto päälle.
Nyt kun tarkemmin luen, niin mitä meinasit sokilla? Tarkoitin itse sanoa että tuo febin ristikot oli lukkorenkailla, kun jotkin halvat on hitsattu.
Oletko tarkistanut takakardaanin takapään laipan boorin? Olen ajellut itse paljon sähköllä parina viime vuotena ja enää ei ole oikein varma että mikä jurina on normaalia ja mikä ei. Kiinnitin itsekin viimeksi huomiota kun ajoin pidempää matkaa Helsingin moottoritiellä että aivan kuin voimasiirrosta tulisi jotain ääntä ja nimenomaan >100km/h nopeuksissa. Tällä autolla on nyt 236tkm mittarissa.
Tuossa oli tuosta perän laippa ongelmasta.
Leave a comment:
-
Leave a comment: