
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bmw 530d Xdrive katastrofi
Collapse
X
-
Alkaa tätä lueskellessa olla tyytyväinen "katoavien poorien" etukardaaniin E53:ssa
-
😀 1
-
-
Eipä ole itsellä enää väljää orkkista jemmassa, voisi rälläköidä poikki ja vertailla ainevahvuuksia..
Ei niissä kyllä mitenkään huomattavaa paino eroa mielestäni ollut orkkiksen kanssa kun taannoin asensin NTYn. Näköjään hinnatkin tullut alas kun useampi valmistaja nykyään tarjolla.
Pari vuotta sitten taisi olla nty n. 150e, nyt 86e aerolla ja febi/gsp 250e.
koputellaan puuta, kohta 20tkm ajettu ja happea on saanut.Last edited by Shatter; 08-05-2025, 10:52.
Leave a comment:
-
-
Kyllä se vain näin on että se tilanne että takapyörät ei liikuta autoa ollenkaan, on tilanne jossa se etupää joutuu koville.
eli jakolaatikko tiukkaa pakkaa maksimaalisesti kun takapyörät selvästi luistaa. Eli eteen voi mennä niin paljon vääntöä kun pakka vaan kykenee siirtämään.
Normaaliajossa tämmöstä on vaikee saada aikaan
Liukkaalla isoja vääntöjä ei luonnollisesti synny minnekkään kun pitoa ei ole.
Tarvikekardaanit heppoisempia ilmeisesti kun orkkis.
Näkeehän sen siitä etukardaanistakin että se on apuveto kun on niin ohut.
Takana moinen ei kestäisi yhtäkään lähtöä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostSiis saman auton kardaani kaksi kertaa katastuksessa rullalle? Vaihtaisin konttoria
Ja toisesta autosta samanmerkkinen tarvikekardaani meni rullalle kun auto ajettiin pihalle kardaanin vaihdon jälkeen ja auto seisoi pidempii -> etujarrut jäätyi -> Kardaani solmulla. Tällä kertaa ei tullut muuta vahinkoa kuin naarmuja laatikon kylkeen...
Olenkohan 3 kuvaa nähnyt näistä katsastuksessa kierteelle menneistä kardaaneista, yksikään niistä ei ole ollut auton alkuperäinen...Last edited by MajorDrake; 08-05-2025, 10:21.
Leave a comment:
-
-
Kyllähän nuo kestää ottaa jarrua vasten lähtöjä ihan tehokkaimpia malleja myöten. Että ei se etupyörillä rullilta veto ihan hirvittävän rasittava suorite ole voimasiirrolle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostKatsastuksessa kun ajetaan takapyörät ylös jarrutesteriltä niin onhan se etukardaani kovilla kun auto vetää ittensä käytännössä melkein pelkillä etupyörillä ylös.
etuvetohan on apuveto näissä joten osat sen mukaisia
Leave a comment:
-
-
Katsastuksessa kun ajetaan takapyörät ylös jarrutesteriltä niin onhan se etukardaani kovilla kun auto vetää ittensä käytännössä melkein pelkillä etupyörillä ylös.
etuvetohan on apuveto näissä joten osat sen mukaisia
Leave a comment:
-
-
Siis saman auton kardaani kaksi kertaa katastuksessa rullalle? Vaihtaisin konttoria
Leave a comment:
-
-
En suosittelen noita tarvikekardaaneja, sitten ihmetellään kun katsastuksessa tai muuten kiertyvät rullalle, kokemusta on... Nimimerkillä kahteen kertaan samaan auton laatikon vaihtanut kun ekakerralla oem kardaani poiki 200 tkm kohdalla ja tarvike 20 tkm jälkeen...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Shatter View PostHmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.
Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.
Mutta mistäs sen tietää kumpiko on etupää, äkkiseltään katsottuna näyttivät ihan samanlaisilta molemmat päät? Alustavasti asensin etukardaanin niin että kuskin puolelta katsottuna on kardaanin teksit luettavissa oikeinpäinPainojen suhteen menisi nyt niin että takapäässä (jakolaatikolla) olisi tuollainen pieni ohut suikalepaino ja etuperän puolella isompi joka kuulostaisi myöskin ihan loogiselta, siis ettei tulisi rasitusta sinne jakopään puolelle josssa solenoidi kait työntää vedon päälle/pois?
Niin tosiaan omani kulkine on 525d N47 -13.
Last edited by Kajakki2; 30-04-2025, 00:39.
Leave a comment:
-
-
Tänään tuli vaihdettu tuo etukardaani. Alkuperäisessä kardaanissa ei ollut ollenkaan tasapainotus painoja. Valmistusprosessi siis lienee ollut hallussa, jos tulee heitottomia osia.
Tälläkertaa remontti olikin harvinaisen helppo ja yksinkertainen. Aika tuhraantuu lähinnä pohjamuovia purkaessa, joka on kiinni varmaan 20 ruuvilla. Kardaanin pulttien kiristämiseen on oiva apu, jos joku polkee hiukan jarrua aina sopivassa kohdassa että puttit saa kiristeltyä.
Kun vanhan komeuden ruuvasi ruuvipenkkiin kiinni niin klappi tuli ilmi hyvin. Äänikin kuului selkeämmin kuin silloin jos tuo oli muuten käsissä tai autossa paikoillaan.
Itse ristikko näytti varsin kuivalle. Ruoste oli akanut tekemään tuolla jo hommiaan.
Kaippa tuossa oli niitä alkavia kulumajälkiä ja syy siihen että miksi nivelessä oli "pykäliä" kun sitä pyöritti käsin.
Oletettavasti tasapainoistus painoi ei ottanut mihinkään kiinni, kun mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Painon ja askin jäävää väliä en muistanut katsoa.
Ajolleen en huomannut äkkiseltään mitään eroa aikaisempaan.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Juu aika olemattomat painot oli tuossa NTYssä, millä standardilla lienee painotettu. Muistaakseni samanlainen isompi paino oli minunkin orkkiksessa, eipä tuo ole toistaiseksi mitenkään oireillut ylimääräisillä värinöillä joten tyytyväinen täytyy olla satasen keppiin.
En kyllä silloin vierekkäin vertaillessa mitään silmin nähtävää eroa huomannut pl. painot. Pari kesää ollut käytössä, kilsoja tullut tosin vain 15tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Shatter View PostHmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.
Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.
Selasin huvikseen purkureiden sivuilta että paljonko vakio kardaaneissa on painoa. Valtaosissa kuvia painoja ei ole, tai ne ei ole näkyvillä. Oli siellä kuitenkin tällänenkin, eli jotakuinkin vastaava klunssi kun tuossa omassani. Samalla pisti silmään että vanhemmissa kardaaneissa oli hitsaussaumassa vain yksi palko ja uudemmissa kaksi. Liekö toimittaja vaihtunut tms...
Mittailin huvikseen tuota ristikkoa ja mun mielesta se on aivan sama 24 x 56.5 ristikko kuin alkuperäinenkin. Ainakin Inalta löytyy laadukas vaihtoehto tuohon, jos jonkun tarvii joskus vaihtaa.
Kaveri on joskuva vaihtanut toitsun maastureihin noita prässättyjäkin ristikoita. Toki niissä ei pienet värinät haittaa. Alkuun vingulla prässin jäljet pois ja prikoilla lukitaan tuo vaihdettu ristikko sitten paikoilleen. Tuollaiseen missä on lukkorenkaat, se onkin helpompi juttu.Last edited by fraatti; 28-12-2024, 12:02.
Leave a comment:
-
-
Hmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.
Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: