Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Toppelius
    replied
    Originally posted by ErkkiE View Post
    Mistä mallista meni nimim. Toppeliuksella?
    525 oli autona ja tässä ketjussa olevat kuvat on kuin kopiota mun autosta ei paljoa naurata katsella kun öljypumppu paistaa näkysällä. Tuo sama etukardaani on kaikissa 525 sta tehoissa ylöspäin. Alkuperäinen osa olisi ollut vaan hieman yli 1600 e Hedillä onneksi löytyi purkuosa hyvässä kunnossa. Öljypohja oli Hedillä sitten halvin vaikka vertasi saksan nettikauppoihin 560 e uusine ruuveineen ja Loctiten spesial liiman kanssa.

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    Pitäisi varmaan jotenkin pyrkiä tuo etukardaani pystyä tarkastamaan??


     

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Mistä mallista meni nimim. Toppeliuksella?

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Ikävä on liittyä tähän etukardaani ristikosta rikki ja öljypohjassa nyrkin mentävä reikä onneksi meni kävelyvauhdissa mutta iso on remontti edessä! Ei minkäänlaista hälyä ennen kuin pamahti kerrasta. Pitäisi varmaan jotenkin pyrkiä tuo etukardaani pystyä tarkastamaan??

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    E53:ssa sentään osattiin vielä suunnitella jakolaatikon ja etuperän asemointi niin, että ristikoita ei tarvi, pelkkä kumilimppu välissä riittää. Toki niissäkin omat ongelmansa pre-faceliftissä, kun jakolaatikon puolella pooritus jätetty turhan lyhyeksi. Siinä ei kuitenkaan tule oheisvaurioita.
    Mut onkse oikeasti sen pidempi faceliftissäkään

    Tuokin ois helppo korjata rasvaamalla se kerran elämässä, ei tulis ongelmia kun ajoissa tehtäis.

    Joskus kuvittelin tuon oman E53:n etukardaanin pidentäneenä, että "onpa vittumainen" mutta näitä uudempia katellessa täytyy sanoa että tuohan on oikeastaan vielä hyvä ratkaisu. Omalla kuitenkin 418tkm rullattu ja oli orkkis kunnossa oleva etulimppu, se tuli vaihdettua samalla kun tuon pidennyksen teki ja pooritkin vielä toimi.
    Näiden autojen kanssa pelanneena on kyllä jännää huomata miten kuvittelis joka paikan iän myötä parantuneen ja kehittyneen, mutta monessa paikassa otetaan sitten takapakkia vuosimallin myötä.

    Tuo on tieten paikka joka ois hyvä tarkistaa vaikka 100tkm välein.

    Leave a comment:


  • XV70D
    replied
    Varoitus Xdrive kuskeille! Tarkista etukardaani!

    Minulla kummallisia ääniä pitkään kuulunut vika selvisi kun auto toistamiseen kävi korjaamolla tutkittavana. Äänen aiheutti etukardaani, jonka nivel menee jumiin väljistyessään ja alkaa hipomaan vaihdelaatikon kylkeen, lopulta hajotessaan lyö laatikonkin hajalle sekä huonossa tapauksessa moottorin öljypohjan, eli täystuho jonka hinta ylittää pahimmillaan auton arvon. Etukardaani aiheutti myös pientä ajoittaista tärinää jota kesti pari vuotta, eikä sitäkään vikaa aiemmin löydetty. Samalla pajalla tämä minun auto oli jo kolmas tälle viikolle jossa samaa vikaa. Kilometrejä 230tkm.

    Leave a comment:


  • XV70D
    replied
    Vetoakseliko?

    Mikähän tuossa on vikana kun peruutettaessa ratti oikealle käännettynä oikeasta eturenkaasta tulee koko autossa tuntuvia kolahduksia, ihan niin kuin olisi kivenmurikka renkaan alla joka muljahtaa sieltä pois. Ja tätä ei tapahdu joka kerta. Eteenpäin samalla tavalla kokeiltuna ei mitään ääntä. Satunnaisesti suoralla tiellä 80-120 vauhdissa kiihdyttämällä rattin tulee tärinää, ja sitäkään ei tule joka kerta.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jardahl View Post
    Kommentoidaan tähän sen verran että N57-koneisessa E70 X5:ssa (LCI) on tuo ristikkokardaani. Vanhemmassa M57-koneisessa X5:ssa on kumilimppu/rättinivel.

    Ensin mainittu ristikko on ns. murheenkryyni. Rättinivel ei taida millään kerrasta pystyä repeämään ja särkemään paikkoja, tutina ja vapina ajossa varoittaa hyvissä ajoin ja perinteiseen bemarityyliin kuljettajaa "huollon" tarpeesta
    Juurikin näin. M57:ssa jakolaatikon ulostulo ja etuperän sisäänmeno suorassa linjassa, niin niveliä ei tarvita.

    Leave a comment:


  • jardahl
    replied
    Originally posted by ipyrro View Post
    Saattaa hyvin olla että sekin hieman heiluu, mutta voisiko se vaan johtua siitä että se ristikko on väljä? Tarvinnee varmaan mennä sinne alle vielä uudelleen kurkkaamaan.

    Katsoin itse tuota sivua myös mutta minusta siellä ei ollut sellaista mikä tuohon mulle kävisi? Kyseessä on siis LCI N57 koneella oleva X5:n.
    Kommentoidaan tähän sen verran että N57-koneisessa E70 X5:ssa (LCI) on tuo ristikkokardaani. Vanhemmassa M57-koneisessa X5:ssa on kumilimppu/rättinivel.

    Ensin mainittu ristikko on ns. murheenkryyni. Rättinivel ei taida millään kerrasta pystyä repeämään ja särkemään paikkoja, tutina ja vapina ajossa varoittaa hyvissä ajoin ja perinteiseen bemarityyliin kuljettajaa "huollon" tarpeesta

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by E39touring View Post
    https://autoscope.co/news/bmw-x5-recall-2017/

    Kannattaa selvittää jos vaikka saisit takuuna!
    Valitettavasti vaan Jenkeissä on useasti takaisinkutsuja joista Suomessa ei ole kuultukkaan eikä tule mitään GW:tä valmistajalta tai maahantuojalta...

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by ipyrro View Post
    Niin, en osaa aivan 100-varmasti sanoa kummassa väljä on, jakolaatikossa vai kardaanissa. Minusta se näyttäisi enemmän olevan kardaanissa, jos tuota videotakin katsoo tarkasti niin se ihan jakolaatikkoon menevä pää ei näyttäisi ihmeemmin lonksuvan vaan väljä näyttäisi olevan enemmän rättinivelessä. Voin toki olla väärässäkin.


    Olen koittanut metsästää pidemmän aikaa löytää että mistä tulee X5:ssani kummallinen metallinen korskunta aina silloin tällöin. Ei siis pidä jatkuvalla syötöllä ääntä mutta kyllä päivittäin ääni kuuluu. Jakolaatikkokin on kerran vaihdettu (käytettyyn) ja vika ei sillä muuttunut miksikään.


    Ihan hirveesti ei viitsisi vaihtaa osia "varmuuden vuoksi" kun nuo baijerilaisen osat ei ihan halvimmasta päästä ole. Mutta tottahan toki vialliset osat tarvii ehjiin vaihtaa ja mitä tätä ketjua olen nyt lukenut niin tuo etukardaanin rättinivelen paukahtaminen taitaa olla aika paha (kallis) homma jos pääsee kilahtamaan.


    Eli taitaa olla paras ruveta vaan kyselemään uutta kardaania ennenkuin mulle käy samalla tavalla ja silloin kustannus on varmaan dekadia suurempi helposti.



    Kannattaa selvittää jos vaikka saisit takuuna!

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Originally posted by Eemeli View Post
    Minulla heilui 2016 F15 etukardaani laatikon päässä, Laakkosen tuomio etukardaani ja jakolaatikko vaihtoon, 5200e, goodwill 0%. Kiitin tarjouksesta ja vaihdoin tilalle käytetyn jakolaatikon ja uuden kardaanin. En huomannut kylläkään välystä kardaanissa, mutta kun oli jo uusi hankittuna meni se alle.

    Molemmat käytetyt osat löytyy, jos niistä on jollekin kohtalontoverille iloa. Se lodjuhan pitäisi kunnostaa, niin olisi hyödyksi..
    Samainen homma isäukon F15:ssa 260tkm ajettuna ja heiluu kyllä jakolaatikon päästä niin paljon, että pakko oli jo uus jakolaatikko ottaa tuohon varalle. Puhutaan siis ylös/alas/sivulle useamman sentin heitosta akselin matkalta ja aiemmin tällaista välystä ei ole ollut havaittavissa. Jakolaatikko/etukardaani aluetta tulee seurattua kun edellisestäkin xdrivesta etukardaanin nivel petti.

    Voi olla että kestää pitkään, voi olla että ei kestä.
    Last edited by E39Fin; 04-10-2019, 14:42.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by ipyrro View Post
    Laitanpa tännekin vielä tiedoksi että minulla löytyi se ongelmallinen asia mitä olen metsästänyt. Siis hieman omituinen, minusta metallin metallia vasten tuleva rahina, selvästi johonkin pyörimisliikkeeseen liittyvä ääni.



    Vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri ja se ääni jäi siihen vanhaan laakeriin...
    Hyvä että vika löytyi. Hiljattain vaihdoin omaani myös laakerit eteen. Tuolta ei vielä löytynyt välystä tai muuta perin pahaksi äitynyttä mutta eipä tule tuo remontti enää osumaan kohdalleni ko auton omistamisen aikana... Harmittavaa tuossa on se että etupyörää pääsee vähän heikosti pyörittämään ellei mitään pura irti.

    Leave a comment:


  • ipyrro
    replied
    Laitanpa tännekin vielä tiedoksi että minulla löytyi se ongelmallinen asia mitä olen metsästänyt. Siis hieman omituinen, minusta metallin metallia vasten tuleva rahina, selvästi johonkin pyörimisliikkeeseen liittyvä ääni.



    Vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri ja se ääni jäi siihen vanhaan laakeriin...


    Originally posted by zakspeed View Post
    Katsoin videosi.

    Leave a comment:


  • Eemeli
    replied
    Jakovaihteiston voi pitkälti sulkea pois nappaamalla sulakkeet pois, ulkomuistista 32 ja 63 pelkääjän jalkatilasta. Sillä saa takavedoksi, mittaristoon syntyy joulukuusi kaupan päälle.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎