Bmw 530d Xdrive katastrofi
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Hieman ehkä menee OT:ksi, mutta pienellä tutustumisella ainakin f11 malleissa etummainen kardaani passaa kaikista diisseleistä keskenään konetyypistä riippumatta.
 Pistääkin mietityttään onko käynyt suunittelu virhe kun, mm. 550xd:een kardaani menee suoraan 520xd:hen.
 Miksikö?
 No mm. Vääntöä aika helkkaristi enemmän 550d:ssä niin oisko käyny pieni mitoitus/materiaali virhe kardaanin osien kans? :think
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Pikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162
 
 Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.Last edited by ptikkala; 04-04-2019, 07:02.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuo väri tulee ruostuvista neuloista laakerikupin sisältä, niinkuin tuossa yhdessä kuvassa. Ei tuo nivel pääse lämpenemään kun ei juurikaan ole liikettä laakereissa.Originally posted by fraatti View PostVoipi olla että et tarkoittanut tälläistä mutta kuitenkin kuvaus väristä osuisi kohdalleen... mutta tässä ei ollut kyllä kyse värin vaihtamisesta lämmönvaikutuksesta vaan jostain muusta...F15 X5 M50d -15
 Ex:
 F11 530dA xDrive -11
 E61 530xdA M-sport LCI -07
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuosta ruosteesta laakerikupin ulkopuolella ei kannata vielä huolestua mutta jos sitä löytyy ristikon pinnoilta tai tiivisteiden välistä niin sitten alkaa olemaan jo vikaaOriginally posted by ptikkala View PostPikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162
 
 Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.F15 X5 M50d -15
 Ex:
 F11 530dA xDrive -11
 E61 530xdA M-sport LCI -07
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Jos kardaani on tuolta kupin ulkopuolelta ruosteessa, ei sillä ole mitään merkitystä. Se ruoste mikä kiinnostaa on se punertava aines mikä hinkautuu ristikosta neulalaakereiden toimesta irti. Aiemmassa laittamassani kuvassa neulalaakerit näyttävät kun ne olisivat ruosteessa, siitä ei kuitenkaan ole kyse vaan tuo irtomateriaali on peräisin itse ristikosta.Originally posted by ptikkala View PostPikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162
 
 Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.
 
 Tsekkasin myös noita tarvike kardaaneja. Huomasin että täysin samoja kuvia löytyy sekä kiinalaisilta että eurooppalaisilta myyjiltä. Luottaako mahdollisesti kiinalaiseen valmistajaan enemmän kuin alkuperäiseen? :thinkF11 535dX LCI
 Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Ei tule, neulojen päällä oleva aines on irtonaista ja peräisin ristikosta. Ristikko on heikompaa ainesta ja uhrautuu aikaisemmin. Kuvistakin voi todeta että naulat ovat kooltaan jotakuin normaaleja mutta ristikko on menettänyt ainetta.Originally posted by atcc View PostTuo väri tulee ruostuvista neuloista laakerikupin sisältä, niinkuin tuossa yhdessä kuvassa. Ei tuo nivel pääse lämpenemään kun ei juurikaan ole liikettä laakereissa.
 
 Alkuperäisen kuvan teksti kuuluu näin
 "This is what looks like inside that joint. The grease had washed off and the pins being much harder metal had been eating into the spider. No wonder why it wasn't rotating. The rust on the roller pins are not of the pins, it is from the other surface.
 I had been noticing some vibration going uphill while accelerating for more than a year. I wonder this was the source of it."
 F11 535dX LCI
 Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tässä on päästy vähän syvemmälle.Originally posted by Bullitt View Posthttps://www.facebook.com/permalink.p...24259438145658
 
 Vastaava vika ollut näköjään Espoon korjaamolla viime viikolla. Takimmainen nivel murentunut ja vaihdelaatikosta läpi.
  
 
 Kummasta tuo oli X vai F?
 edit. taisi olla X:stä?
 
 Tuosta kuvasta osuu silmään seuraavat seikat. Mikäli en tihrusta täältä väärin niin kardaanin ristikon päässä on nähtävissä pystysuuntaisia kulumajälkiä? (itseasiassa onko tuossa toisessakin kuvassa nähtävissä samanlaisia jälkiä?) Toinen seikka on se että tuosta hiertymiskorroosiosta peräisin olevaa ruostetta on paljon ympäri nivelen ympäristöä.
  
 
 Ja itseasiassa kun katsoo foorumilta e9X nelikoissa tapahtuneista hajoamisista kuvia niin niissä on samalla tavalla nähtävissä että ristikko on ruosteen peitossa sekä ristikossa on voimakkaat kulumajäljet. e90:ssa tuo ei vaan taida aina hajottaa mitään.
  Last edited by fraatti; 04-04-2019, 09:14.F11 535dX LCI Last edited by fraatti; 04-04-2019, 09:14.F11 535dX LCI
 Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tätä itsekin mietin että kuinka suuri osuus tuolla loivalla kulmalla on kokonaisuuteen. :think Kummallista kuitenkin että aiheuttavat noin totaalisen tuhon, tuon on melkein pakko lukittua jotenkin aivan nalkkiin? Tutuillakin ollut maastureissa ristikoita jotka ovat kulahtaneet todella pahasti ja siitä huolimatta kardaani on ollut paikoillaan jä pyörinyt metelistä huolimatta.Originally posted by Clavurion View PostTai juuri tuollainen nivel, jossa murroskulma on niin olematon, että neulalaakereissa ei tapahdu kunnon rotaatiota. Ihan sama kuin vakionopeusnivelissäkin, joissa liian pieni kulma on itse nivelen toiminnallisuuden kannalta haitaksi.
 
 Jokatapauksessa seuraajassa eli g-sarjassa tuo toinen ristikko on jätetty kokonaan pois eli onko todettu että aikaisempi toimintatapa on ollut huono?
  F11 535dX LCI F11 535dX LCI
 Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuo akselihan pyörii kyllä 10kmh nopeudessa niin hitaasti että akselinpää putoaa vaan alas, mistä tuollainen energia tulee että hajoittaa ympäriltään metallirakenteita? Vetokin menee enintään tasan etu- ja takapään kanssa, ja koska keskitasauspyörästöä ei ole pyörii samoin kun takapäähänkin. Vai onko takarenkaat lyönyt suttua...jokin tässä ei pidä paikkaansa.Originally posted by SuperSixOne View PostEn valitettavasti itse ajanut itse kun kävi. Kuljettaja sanoi sammuttaneensa heti kun kävi. Liikennevaloista lähtiessä n. 10kmh vauhdissa kolahtanut.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Pitääpä käskeä ensi huollossa katsoa nuo ristikon nivelet yms.
 Hassua on kun traktorilla pyöritetään jotain jossa nivelakakseli niin rasvanipat on,nyt itsellä yksi akseli sellainen että savu nousee ristikosta jos yli 540 kierrosta / minuutista pyöritetään pitempään.
 Myöskään rasvaa tuonne ei mene enään kunnolla,,
 
 Vähän Ot, mutta rupesi miettiinnettä kai tuo x vi vielä meidät kotiin Rukalta F11 M550D F11 M550D
 E39 M5
 F26 3.0 Da M-Sport
 E61 535D M-Sport
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Kävinpä itse samantien ruokiksella kaverin nosturilla tsekkaamassa tilanteen kun oli mahdollisuusOriginally posted by veku View PostPitääpä käskeä ensi huollossa katsoa nuo ristikon nivelet yms.
 Hassua on kun traktorilla pyöritetään jotain jossa nivelakakseli niin rasvanipat on,nyt itsellä yksi akseli sellainen että savu nousee ristikosta jos yli 540 kierrosta / minuutista pyöritetään pitempään.
 Myöskään rasvaa tuonne ei mene enään kunnolla,,
 
 Vähän Ot, mutta rupesi miettiinnettä kai tuo x vi vielä meidät kotiin Rukalta  . .
 
 - Antti -
 Comment
 !
!
Comment