Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #31
    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


    Vastaava vika ollut näköjään Espoon korjaamolla viime viikolla. Takimmainen nivel murentunut ja vaihdelaatikosta läpi.


    Comment

    • Benzi87
      BTCF Member
      • Feb 2011
      • 1106
      • Oulu

      #32
      Hieman ehkä menee OT:ksi, mutta pienellä tutustumisella ainakin f11 malleissa etummainen kardaani passaa kaikista diisseleistä keskenään konetyypistä riippumatta.
      Pistääkin mietityttään onko käynyt suunittelu virhe kun, mm. 550xd:een kardaani menee suoraan 520xd:hen.
      Miksikö?
      No mm. Vääntöä aika helkkaristi enemmän 550d:ssä niin oisko käyny pieni mitoitus/materiaali virhe kardaanin osien kans? :think

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1994
        • Tampere/kainuu

        #33
        E7x auton etukardaanivaurion sattuessa suosittelen asioimaan suoraan merkkiliikkeen kanssa.

        Siellä kun on taustalla se mahdollinen kampanja...
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1567

          #34
          Pikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162

          Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.
          Last edited by ptikkala; 04-04-2019, 06:02.

          Comment

          • atcc
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2014
            • 373
            • Joensuu

            #35
            Originally posted by fraatti View Post
            Voipi olla että et tarkoittanut tälläistä mutta kuitenkin kuvaus väristä osuisi kohdalleen... mutta tässä ei ollut kyllä kyse värin vaihtamisesta lämmönvaikutuksesta vaan jostain muusta...
            Tuo väri tulee ruostuvista neuloista laakerikupin sisältä, niinkuin tuossa yhdessä kuvassa. Ei tuo nivel pääse lämpenemään kun ei juurikaan ole liikettä laakereissa.
            F15 X5 M50d -15
            Ex:
            F11 530dA xDrive -11
            E61 530xdA M-sport LCI -07

            Comment

            • Palomies
              Bimmer Rookie
              • Nov 2011
              • 192
              • Home

              #36
              Originally posted by zakspeed View Post
              E7x auton etukardaanivaurion sattuessa suosittelen asioimaan suoraan merkkiliikkeen kanssa.

              Siellä kun on taustalla se mahdollinen kampanja...
              Niin mikähän kampanja..?

              Comment

              • atcc
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2014
                • 373
                • Joensuu

                #37
                Originally posted by ptikkala View Post
                Pikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162

                Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.
                Tuosta ruosteesta laakerikupin ulkopuolella ei kannata vielä huolestua mutta jos sitä löytyy ristikon pinnoilta tai tiivisteiden välistä niin sitten alkaa olemaan jo vikaa
                F15 X5 M50d -15
                Ex:
                F11 530dA xDrive -11
                E61 530xdA M-sport LCI -07

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4582
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by ptikkala View Post
                  Pikaisesti kurkattu tuo bildelsbasenin linkki niin vm2016 kardaanin toinen pää ainakin aivan ruosteessa tms... https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=40046162

                  Uusia tarvike kartsuja löytynee 200e - 300e hintaluokassa.
                  Jos kardaani on tuolta kupin ulkopuolelta ruosteessa, ei sillä ole mitään merkitystä. Se ruoste mikä kiinnostaa on se punertava aines mikä hinkautuu ristikosta neulalaakereiden toimesta irti. Aiemmassa laittamassani kuvassa neulalaakerit näyttävät kun ne olisivat ruosteessa, siitä ei kuitenkaan ole kyse vaan tuo irtomateriaali on peräisin itse ristikosta.

                  Tsekkasin myös noita tarvike kardaaneja. Huomasin että täysin samoja kuvia löytyy sekä kiinalaisilta että eurooppalaisilta myyjiltä. Luottaako mahdollisesti kiinalaiseen valmistajaan enemmän kuin alkuperäiseen? :think
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4582
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by atcc View Post
                    Tuo väri tulee ruostuvista neuloista laakerikupin sisältä, niinkuin tuossa yhdessä kuvassa. Ei tuo nivel pääse lämpenemään kun ei juurikaan ole liikettä laakereissa.
                    Ei tule, neulojen päällä oleva aines on irtonaista ja peräisin ristikosta. Ristikko on heikompaa ainesta ja uhrautuu aikaisemmin. Kuvistakin voi todeta että naulat ovat kooltaan jotakuin normaaleja mutta ristikko on menettänyt ainetta.

                    Alkuperäisen kuvan teksti kuuluu näin
                    "This is what looks like inside that joint. The grease had washed off and the pins being much harder metal had been eating into the spider. No wonder why it wasn't rotating. The rust on the roller pins are not of the pins, it is from the other surface.
                    I had been noticing some vibration going uphill while accelerating for more than a year. I wonder this was the source of it."
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4582
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      https://www.facebook.com/permalink.p...24259438145658

                      Vastaava vika ollut näköjään Espoon korjaamolla viime viikolla. Takimmainen nivel murentunut ja vaihdelaatikosta läpi.
                      Tässä on päästy vähän syvemmälle.


                      Kummasta tuo oli X vai F?
                      edit. taisi olla X:stä?

                      Tuosta kuvasta osuu silmään seuraavat seikat. Mikäli en tihrusta täältä väärin niin kardaanin ristikon päässä on nähtävissä pystysuuntaisia kulumajälkiä? (itseasiassa onko tuossa toisessakin kuvassa nähtävissä samanlaisia jälkiä?) Toinen seikka on se että tuosta hiertymiskorroosiosta peräisin olevaa ruostetta on paljon ympäri nivelen ympäristöä.


                      Ja itseasiassa kun katsoo foorumilta e9X nelikoissa tapahtuneista hajoamisista kuvia niin niissä on samalla tavalla nähtävissä että ristikko on ruosteen peitossa sekä ristikossa on voimakkaat kulumajäljet. e90:ssa tuo ei vaan taida aina hajottaa mitään.
                      Last edited by fraatti; 04-04-2019, 08:14.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4582
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Tai juuri tuollainen nivel, jossa murroskulma on niin olematon, että neulalaakereissa ei tapahdu kunnon rotaatiota. Ihan sama kuin vakionopeusnivelissäkin, joissa liian pieni kulma on itse nivelen toiminnallisuuden kannalta haitaksi.
                        Tätä itsekin mietin että kuinka suuri osuus tuolla loivalla kulmalla on kokonaisuuteen. :think Kummallista kuitenkin että aiheuttavat noin totaalisen tuhon, tuon on melkein pakko lukittua jotenkin aivan nalkkiin? Tutuillakin ollut maastureissa ristikoita jotka ovat kulahtaneet todella pahasti ja siitä huolimatta kardaani on ollut paikoillaan jä pyörinyt metelistä huolimatta.

                        Jokatapauksessa seuraajassa eli g-sarjassa tuo toinen ristikko on jätetty kokonaan pois eli onko todettu että aikaisempi toimintatapa on ollut huono?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3746
                          • Kajaani

                          #42
                          Hyvää ja erittäin informatiivista keskustelua! Helppo päästä kiinni tähänkin potentiaaliseen ongelmaan kun vaan seurailee tätä !

                          - Antti -

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #43
                            Originally posted by SuperSixOne View Post
                            En valitettavasti itse ajanut itse kun kävi. Kuljettaja sanoi sammuttaneensa heti kun kävi. Liikennevaloista lähtiessä n. 10kmh vauhdissa kolahtanut.
                            Tuo akselihan pyörii kyllä 10kmh nopeudessa niin hitaasti että akselinpää putoaa vaan alas, mistä tuollainen energia tulee että hajoittaa ympäriltään metallirakenteita? Vetokin menee enintään tasan etu- ja takapään kanssa, ja koska keskitasauspyörästöä ei ole pyörii samoin kun takapäähänkin. Vai onko takarenkaat lyönyt suttua...jokin tässä ei pidä paikkaansa.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6317
                              • P-Pohjanmaa

                              #44
                              Pitääpä käskeä ensi huollossa katsoa nuo ristikon nivelet yms.
                              Hassua on kun traktorilla pyöritetään jotain jossa nivelakakseli niin rasvanipat on,nyt itsellä yksi akseli sellainen että savu nousee ristikosta jos yli 540 kierrosta / minuutista pyöritetään pitempään.
                              Myöskään rasvaa tuonne ei mene enään kunnolla,,

                              Vähän Ot, mutta rupesi miettiinnettä kai tuo x vi vielä meidät kotiin Rukalta
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • Anzafin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 3746
                                • Kajaani

                                #45
                                Originally posted by veku View Post
                                Pitääpä käskeä ensi huollossa katsoa nuo ristikon nivelet yms.
                                Hassua on kun traktorilla pyöritetään jotain jossa nivelakakseli niin rasvanipat on,nyt itsellä yksi akseli sellainen että savu nousee ristikosta jos yli 540 kierrosta / minuutista pyöritetään pitempään.
                                Myöskään rasvaa tuonne ei mene enään kunnolla,,

                                Vähän Ot, mutta rupesi miettiinnettä kai tuo x vi vielä meidät kotiin Rukalta
                                Kävinpä itse samantien ruokiksella kaverin nosturilla tsekkaamassa tilanteen kun oli mahdollisuus .

                                - Antti -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎