Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 530d Xdrive katastrofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 923
    • Oulu

    Hmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.

    Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.

    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    E91 330dA xDrive M-Sport '09
    VW Golf mk4 1.6 '03
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67 x2

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4627
      • Tampere

      Originally posted by Shatter View Post
      Hmm, melkein vannoisin että jossain välissä febiläisessä etukardaanissa on näkynyt kuvissa ihan rasvanipat aeron sivuilla mutta nyt on kuten sinun kuvassakin.

      Omaani kun vaihdoin alkuperäisen tilalle NTY merkkisen tein sellaisen huomion että orkkiksessa oli erillinen tasapainolätkä vain etupäässä, tarvikkeessa oli painot molemmissa päissä ja minulla se takapään paino oli niin justiinsa samalla kohtaa vaihdelaatikon nurkan kanssa että moottorijarrulla hipsi kiinni. Joutui laikalla hiomaan painon päältä että sai millin välyksen.
      Hyvä tietää. Täytyypä tarkastella tuota lähemmin kun pääsee remontin kimppuun. Sulla näyttää olevan siinä melkoisen pieni tasapainotuspaino. Tässä mun kardaanissa on sekä 12 että 14g painot.



      Selasin huvikseen purkureiden sivuilta että paljonko vakio kardaaneissa on painoa. Valtaosissa kuvia painoja ei ole, tai ne ei ole näkyvillä. Oli siellä kuitenkin tällänenkin, eli jotakuinkin vastaava klunssi kun tuossa omassani. Samalla pisti silmään että vanhemmissa kardaaneissa oli hitsaussaumassa vain yksi palko ja uudemmissa kaksi. Liekö toimittaja vaihtunut tms...



      Mittailin huvikseen tuota ristikkoa ja mun mielesta se on aivan sama 24 x 56.5 ristikko kuin alkuperäinenkin. Ainakin Inalta löytyy laadukas vaihtoehto tuohon, jos jonkun tarvii joskus vaihtaa.
      Kaveri on joskuva vaihtanut toitsun maastureihin noita prässättyjäkin ristikoita. Toki niissä ei pienet värinät haittaa. Alkuun vingulla prässin jäljet pois ja prikoilla lukitaan tuo vaihdettu ristikko sitten paikoilleen. Tuollaiseen missä on lukkorenkaat, se onkin helpompi juttu.
      Last edited by fraatti; 28-12-2024, 13:02.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Shatter
        BTCF Member
        • Mar 2013
        • 923
        • Oulu

        Juu aika olemattomat painot oli tuossa NTYssä, millä standardilla lienee painotettu. Muistaakseni samanlainen isompi paino oli minunkin orkkiksessa, eipä tuo ole toistaiseksi mitenkään oireillut ylimääräisillä värinöillä joten tyytyväinen täytyy olla satasen keppiin.

        En kyllä silloin vierekkäin vertaillessa mitään silmin nähtävää eroa huomannut pl. painot. Pari kesää ollut käytössä, kilsoja tullut tosin vain 15tkm.
        Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

        E91 330dA xDrive M-Sport '09
        VW Golf mk4 1.6 '03
        Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
        MB W108 250S '67 x2

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4627
          • Tampere

          Tänään tuli vaihdettu tuo etukardaani. Alkuperäisessä kardaanissa ei ollut ollenkaan tasapainotus painoja. Valmistusprosessi siis lienee ollut hallussa, jos tulee heitottomia osia.

          Tälläkertaa remontti olikin harvinaisen helppo ja yksinkertainen. Aika tuhraantuu lähinnä pohjamuovia purkaessa, joka on kiinni varmaan 20 ruuvilla. Kardaanin pulttien kiristämiseen on oiva apu, jos joku polkee hiukan jarrua aina sopivassa kohdassa että puttit saa kiristeltyä.

          Kun vanhan komeuden ruuvasi ruuvipenkkiin kiinni niin klappi tuli ilmi hyvin. Äänikin kuului selkeämmin kuin silloin jos tuo oli muuten käsissä tai autossa paikoillaan.


          Itse ristikko näytti varsin kuivalle. Ruoste oli akanut tekemään tuolla jo hommiaan.


          Kaippa tuossa oli niitä alkavia kulumajälkiä ja syy siihen että miksi nivelessä oli "pykäliä" kun sitä pyöritti käsin.

          Oletettavasti tasapainoistus painoi ei ottanut mihinkään kiinni, kun mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Painon ja askin jäävää väliä en muistanut katsoa.

          Ajolleen en huomannut äkkiseltään mitään eroa aikaisempaan.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • john deer
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 118
            • Virrat/Tampere

            Originally posted by Alpinetuning View Post

            Mitä tuli maksamaan? Itellä sama edessä..
            Isomman määräaikaishuollon kanssa lähes 4 tonnia. Tämä siis ns. marmorilla. Osissa voi säästää paljon, jos hankkii käytetyn öljypohjan ja halvan kardaanin.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎