Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan/-kanavien rassausta N57

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #16
    Sinällään kun katsoo glycolin itsesyttymislämpötiloja niin ne ovat yllättävän matalia...


    Taulukko mulgattu tuolta: https://depts.washington.edu/vehfire...edresults.html
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #17
      Originally posted by JaniLap View Post
      Omana hitaan herkuttelijan kinkunpaisto-ohjeena työntäisin imusarjan aukoista viemärirakeita sisälle ja käärisin koko rakennelman tiukan vedenpitävästi muovikelmuun ja sitten kuumaa vettä koko imusarja täyteen ja pikimoska pehmenemään vuorokaudeksi välillä ravistellen ja käännellen. Seuraavaksi emäsliuos talteen nestemäisten öljyjätteiden keräysastiaan --> hävitettäväksi jäteasemalle.

      Tämän jälkeen imusarja edelleen muovikelmussa ja emäsliuoksen sijasta valopetrolilla täyttö ja vuorokaudeksi liukenemaan välillä ravistellen ja käännellen. Valopetroli kerätään jälleen nestemäisiin öljyjätteisiin --> hävitettäväksi jäteasemalle.

      Sitten poistetaan muovikelmutus imusarjan päältä ja siirretään imusarja jätesäkkiin, suljetaan säkin suuaukko ja avataan säkin sivustaan reiät, joista omat kädet saa työnnettyä säkin sisään käsittelemään imusarjaa. Pienten harjojen kanssa rapsutellaan ja jynssätään imusarjan röörejä siistimmäksi. Jätesäkin tarkoitus on ennen kaikkea estää irtoavan ja roiskuvan moskan suora sotkeva vaikutus ympäristöön.

      Lopuksi imusarja siiretään avoimeen astiaan pariksi tunniksi likoamaan kuumavesiliuokseen, jossa konetiskiainetta ja maun mukaan harjaakin voi näyttää. Huuhtelu vedellä ja kuivaus. Painepesuria ei toimenpiteessä tarvita. Kädet on hyvä suojata nitriilikäsineillä.


      Viemärinavausrakeet ~500 - 1000g ja muutama sata grammaa konetiskiainetta ovat toimineet hyvin ilman muita käsittelyjäkin kun koko komeus on upotettu veteen lillumaan. Toki sitten huuhtelu päälle.

      Toki alkuun kannattanee kynsiä helposti näkyvissä oleva moska roskiin jottei liotettavaa ole niin paljoa.

      Tuossa ilkeä juttu on se että vettä on tuhoton määrä käytössä. Pois raijjaaminenkin on hankalaa. Jos tilavuuden saisi rajattua pelkästään imusatsin tilavuudeksi niin tarvittavan nesteen määrä vähenisi oleellisesti. Mitähän tuollaisesta elmukelmuttamisesta seuraisi. Sitä tuskin saisi tiiviisti imusatsin aukkojen ympärille vaan tuo falskaisi sitten nestettä tuohon imusatsin ja kelmun väliin....

      Keksipä helppo keino miten tuo ylimääräinen vesi saadaan tuosta helposti pois tuosta ja jätetään vain kiintoaines jäljelle... Siitä on helpompi päästä eroon. En omista Ufox ilmankostutinta...

      Jossain merkkiliikkeessä käyttävät kuulemma tälläistä kuin Cleanprince Rauchharz-Entferner ( https://cleanprince.de/Rauchharz-Entferner-10 ) joka on savustuspönttöjen puhdistusaine. Ja kuulemma hyvin irtoaa töhnä. Muuta aineesta ei juuri pysty päättelemään kuin että siinä lukee että erittäin alkalinen. Jonkun muun valmistajan vastaavassa tökötissä ph näytti olevan 14. Siitä en sitten tiedä pureeko tuo sen kummemmin kuin tuo aiemmin mainittu koktaili. Noissa viemärinavausrakeissakin taitaa olla mainittu että ph on 14. 500g näyttää maksavan puuilossa 6 egeä.

      Noen sottaamisesta tuli mieleen että jos ihan puhdasta nokea levitetään jalkapallokentälle t-lusikallinen niin se riittää värjäämään koko jalkapallokentän mustaksi. Ihmekös kun tuota käytetään väriaineena...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Keksipä helppo keino miten tuo ylimääräinen vesi saadaan tuosta helposti pois tuosta ja jätetään vain kiintoaines jäljelle... Siitä on helpompi päästä eroon. En omista Ufox ilmankostutinta...
        Pihalle valkeat. Isossa kattilassa haihduttelet vedet ja sitten poltat loppumäskin. Tai annat luonnon hoitaa haihduttamisen ajan kanssa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #19
          Tihrustin väärin...

          Tuossa lukeekin PPSCF15 PTFE5. Liekö tuo sitten polyfenyleenisulfidia missä on hiilikuitua 15% ja teflonia 5% joukossa...
          Tässä kuvassa itseasiassa näyttää kun tuo akselien kehyskään ei olisi samaa materiaalia muun imusarjan kanssa...



          Tuota matskua löytyy buimureista muualtakin..

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Kahimooni
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 122
            • Espoo

            #20
            Itse käytin uuninpuhdistussprayta, hammasharjaa ja painepesuria. Oli aivan tolkuton urakka. Kynsimällä kirjaimellisesti sai rapsutella hankalista paikoista sitä töhnää.

            UÄ-pesuri olisi ollut paras vaihtoehto, Wetterillä olisivat sen tehneet mutta kysyin liian myöhään. Velipoikien työpaikoilla olisi ollut riittävän iso pesuri myös mutta ei sattunut vapaiden kanssa kohdilleen.

            Mielestäni ravistus jäi pois ja vaste kaasuun parani.

            -K

            Ps. en lakkaa ihmettelemästä mistä Fraatti kaivaa tietonsa ja motivaationsa auttaa foorumilaisia. Iso käsi ja hatunnosto! Saatan jopa rohjeta vaihdelaatikon öljynvaihtoon kun hyvät ohjeetkin löytyvät

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #21
              BMW:n omaa pesuliuosta täynnä olevassa astiassa hetki liottelua ja sitten Teijoon imusarja. Puhdasta tulee.

              Venttiilit / kanavat pähkinällä + IMA arvojen uudelleen ohjelmointi ja taas mennään 150tkm kevyesti.

              Tosiaan vanhoissa (kaasuläppä takana) karstan kertymä on suurempaa. Uudemmissa käytännössä kevyt karva imusarjoissa karstaa vaikka olisi yli satku mentynä.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • atcc
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2014
                • 373
                • Joensuu

                #22
                Minä hoidin imusarjan putsauksen ihan tavallisella jarrukliinerillä. Ostin vain ison säilytyslaatikon johon koko imusarja mahtui. Ensin kaavin kaiken irtonaisen ja pehmeän moskan pois muovilastoilla. Sitten vain kliineriä astiaan ja imusarja täyteen. Kaikki muut reiät tulppasin paitsi imukanavat. Jätin sitten joksikin aikaa hautumaan. Huljuttelin muutaman kerran että enimmät lähtee pois ja sitten taas täyteen ja pulloharjalla rassaamaan joka kolosta. Muistaa vain pitää koko komeuden pinnan alapuolella niin ei roisku pahasti.
                F15 X5 M50d -15
                Ex:
                F11 530dA xDrive -11
                E61 530xdA M-sport LCI -07

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2732
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Jos tilavuuden saisi rajattua pelkästään imusatsin tilavuudeksi niin tarvittavan nesteen määrä vähenisi oleellisesti. Mitähän tuollaisesta elmukelmuttamisesta seuraisi. Sitä tuskin saisi tiiviisti imusatsin aukkojen ympärille vaan tuo falskaisi sitten nestettä tuohon imusatsin ja kelmun väliin....

                  Keksipä helppo keino miten tuo ylimääräinen vesi saadaan tuosta helposti pois tuosta ja jätetään vain kiintoaines jäljelle... Siitä on helpompi päästä eroon. En omista Ufox ilmankostutinta... .

                  Puhdistuksessa käyttämäni muovikelmun tarkoitus on vain vähentää liotukseen tarvittavan nesteen määrää ja leviämistä ympäristöönsä ja pesijän päälle. Tästä syystä ei sinällään haittaa, vaikka nestettä valuu imusarjan ja kelmun väliin, kun sitä on miltei mahdotonta saada täysin vesi- ja öljytiiviiksi kanavien kohdalta. Kunhan käärii kelmun riittävän hyvin ympäriinsä ja viimeisenä aukkokin tukkoon, josta vesi tai valopetroli annostellaan imusarjaan.

                  Puhdistuksen loppupuolella konestiskiainetta sisältävän käytetyn pesuaineliuoksen osalta se muodostaa osittaisen emulsion öljykarstan kanssa, jolloin edelleen kiinteän irtoaineksen ja emulsoituneen osan erottelu muusta nesteestä vaatii suodatuksen. Käytännössä olen laskenut pesuveden tällaisen suodattimen läpi ja käytetyn suodattimen hävittänyt kiinteän öljyjätteen kanssa. Suodattimen läpi tullut vesi jäteveden mukana viemäristöön.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    BMW:n omaa pesuliuosta täynnä olevassa astiassa hetki liottelua ja sitten Teijoon imusarja. Puhdasta tulee.

                    Venttiilit / kanavat pähkinällä + IMA arvojen uudelleen ohjelmointi ja taas mennään 150tkm kevyesti.
                    Ohjeessa liemi näyttää olevan "yleispuhdistusainetta", 83192360981 ja 20l tonkka maksaa 120€. Laimennus 2 osaa vettä ja 1 osa ainetta. Tarina tai netti ei kertonut että mikä tuon tökötin ph mahtaa olla. Arvokasta lientä jokatapauksessa.


                    Siellä saavissa se näyttää bemarinkin ohjeessa uivan.
                    Last edited by fraatti; 04-07-2019, 13:26.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Tosiaan vanhoissa (kaasuläppä takana) karstan kertymä on suurempaa. Uudemmissa käytännössä kevyt karva imusarjoissa karstaa vaikka olisi yli satku mentynä.
                      Hmm... eli tuo uudempi imusatsi sekä EGR:n putkien reititys saattaisi olla parempi tuossa uudemmassa. Kyllähän tuossa vanhassa satsissa tuolla perällä on tuollainen mutka mikä saattaa aiheuttaa jotain pyörteilyä joka ajattaa nokihiukkaset enemmän kohti peräpään sylintereitä.

                      Wanhempi


                      Kyllähän tuo uudempi paremmalle näyttää ja tuolla perässä oleva mutka on jäänyt pois. Samoin pitkät pätkät putkea egr-jäähdyttimeltä imusarjaan puuttuvat. Mikä tuon patin funktio tuossa on? Onko se tuossa vain siksi että tarjoaa kiinnityspaikan jollekin kikkareille mitä tuossa imusatsin kyljessä on kiinni?

                      Uudempi
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Tuossa lukeekin PPSCF15 PTFE5. Liekö tuo sitten polyfenyleenisulfidia missä on hiilikuitua 15% ja teflonia 5% joukossa...
                        Kyllä.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #27
                          Patti uudessa imusarjassa on alipainesäiliö.

                          Ps. Voisi löytyä uudenmallisia pestyjä imusarjoja...
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #28
                            Tuota sulanutta läpän reunaa katsoessa tuli mieleen taas se mitä mietin joskus aikoinaan että tarkkaileeko kone EGR:ltä tulevan takaisinkierrätyksen lämpötilaa aktiivisesti. Tuossahan kuvan tapauksessa imusarjassa on pakko olla ollut valkee että nuo läpät ovat sulaneet. Katsoin kuitenkin mitä vikakoodeja tuo moottorinohjain voi tarjota liittyen egr-jäähdyttimeen ja sieltä tulevaan takaisinkierrätykseen liittyen.

                            N57 P2457 29EB00 Exhaust-gas recirculation cooler: Efficiency too low or bypass flap faulty
                            Tämä liittyy siihen kun kone tarkkailee takaisinkierrätyksen lämpötilamuutosta bypass läpän avaamisen/sulkemisen jälkeen tyhjäkäynnillä kun kone on käyntilämpöinen. Jos lämpötila ei muutu tarpeesi niin tästä tulee koodi.
                            debunce: B37, B47, B57 3krt, N47/ & N57 0 krt
                            Tarkempi selitys täältä: http://bmwfault.codes/XMLDiagView?do...QAMQA0ADAANAA=

                            N57 P2457 2C6600 Exhaust-gas recirculation cooler, bypass flap: Does not close
                            Bypass läpän sulkemisen jälkeen takaisinkierrätyksen lämpötila laskee liian hitaasti
                            debounce: 50 krt


                            N57 P2457 2C6900 Exhaust-gas recirculation cooler, bypass flap: Does not open
                            Bypass läpän sulkemisen jälkeen takaisinkierrätyksen lämpötila nousee liian hitaasti
                            debounce: 50 krt



                            Ja sitten tämä mielenkiintoisin jonka mukaan missään tilanteessa koneeseen ei pitäisi mennä yli 340 asteista takaisinkierrätysmatskua.


                            N57 P2457 331800 EGR cooling, plausibility: bypass flap, exhaust-gas recirculation cooler mechanically faulty near open position
                            Takaisinkierrätyksen rajalämpötila suljetulla bypassilla: 279,96 deg C
                            Takaisinkierrätyksen rajalämpötila avoinaisella bypassilla: 339.96 deg C
                            Testin ehtona on että bypassin asennolla on alle 50% pyynti.
                            debounce: 3 krt
                            Toimenpiteet:
                            Service Plan
                            1. Check coolant level (independent of whether the CC message "Check coolant level" is displayed). At a low coolant level, the cooling power of the exhaust-gas recirculation cooler is reduced and is possibly therefore a cause for this fault.
                            2. Check the vacuum supply to the bypass flap of the exhaust-gas recirculation cooler. Look out for kinks and the correct installation of the vacuum hoses.
                            3. Perform a functional check of the bypass flap of the EGR cooler. Check the plausibility of the actual value from the exhaust temperature sensor after EGR cooler:
                            If the bypass is open, the exhaust temperature after opening the exhaust-gas recirculation valve must increase considerably faster than for a closed bypass.
                            Check the sensor for contamination, clean if necessary. Heavy contamination on the sensor will cause delayed response characteristics.
                            4. Carry out functional check of the exhaust-gas recirculation (check the degree of sooting on the exhaust-gas recirculation cooler).
                            5. Check the air mass system (between the air mass meter and intake system) for tightness.
                            6. Check intake system for tightness.


                            Tuossakin on debounce 3krt eli vika pitää ilmeta kolme kertaa (tietyn ajan sisällä?) ennekuin vika tulee aktiiviseksi. Joskus olen kuullut sanonnan ettei kerta homoksi tee mutta jospa se kuitenkin polttaa auton? :think

                            Tässä oli vielä mitä koodista seuraa:
                            Fault Impact
                            None
                            Warnings
                            Warning Lights, Malfunction indicator lamp, Control Center Messages
                            Last edited by fraatti; 04-07-2019, 17:54.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Tässä oli vielä mitä koodista seuraa:
                              Fault Impact
                              None
                              Warnings
                              Warning Lights, Malfunction indicator lamp, Control Center Messages
                              Tai...

                              Fault Impact
                              Blazing inferno (manufacturer takes no responsibility)

                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 1996
                                • Tampere/kainuu

                                #30
                                On näitä imusarjoja sulanut kautta aikain N moottoreista jumiutuneen bybass läpän vuoksi ilman suurempaa tulipaloa.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎