Announcement

Collapse
No announcement yet.

Charging fault

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    #16
    Originally posted by fraatti View Post
    Ainakin ensiavuksi hyvä toimenpide. Näitkö missä kunnossa liukurenkaat olivat?

    Viimeksi kun avasin laturin ja fiksasin sen kuntoon niin liukurenkaat oli aivan kypsät samaan aikaan hiilien kanssa. Sama juttu kävi puhaltimen kanssa joskus.

    Tässä tampereella joskus joku firma vaihtoi noita liukurenkaitakin pientä korvausta vastaan. Tuo operaatio oli tuolloin miltei ilmainen. Tosin sitä firmaa ei ole ollut tuolla enää varmaan kymmeneen vuoteen.
    Liukurenkaat ei itselle tuttu käsite ole. Tarkoitatko kollektorin akselilla olevia kohtia joihin hiilet ottavat kiinni?

    Ohessa kuva kollektorista.

    En tiedä paljonko noissa kulutuspintaa yleisesti ottaen on.
    Attached Files
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #17
      Originally posted by Bnito View Post
      Liukurenkaat ei itselle tuttu käsite ole. Tarkoitatko kollektorin akselilla olevia kohtia joihin hiilet ottavat kiinni?

      Ohessa kuva kollektorista.

      En tiedä paljonko noissa kulutuspintaa yleisesti ottaen on.
      Joo, juurikin niitä. Ylempi näyttää olevan selkeästi heikommassa kunnossa kun alempi. Paksuus lienee jotain millin tms...


      Malliksi yksi esimerkki
      Last edited by fraatti; 03-02-2021, 10:31.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Bnito
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 334

        #18
        Kuvat selventää hyvin

        Katsotaan kuinka pitkälle tuolla pääsee. Noita slipringejäkin (liukupalat) saa näköjään tilattua, yhden videon perusteella on vaan sellanen työmaa että en ehkä jaksais
        F11 525 3.0 -10

        Ex E46 330d Touring -00
        Ex 316/325 '85

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Bnito View Post
          Kuvat selventää hyvin

          Katsotaan kuinka pitkälle tuolla pääsee. Noita slipringejäkin (liukupalat) saa näköjään tilattua, yhden videon perusteella on vaan sellanen työmaa että en ehkä jaksais
          Pitäisi myös sorvata suoraksi sen jälkeen kun on laitettu paikoilleen ja joka tallista ei taida sorviä löytyä. :think
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1271
            • Kajjjaani

            #20
            Originally posted by fraatti View Post
            Pitäisi myös sorvata suoraksi sen jälkeen kun on laitettu paikoilleen ja joka tallista ei taida sorviä löytyä. :think
            Eihän uusia slipringejä sorvata tarvitse, miksi pitäisi?
            Last edited by alpine3; 04-02-2021, 14:31.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • Bnito
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 334

              #21
              Joo ei niitä kyllä sorvattu jos vaihtaa koko slipring paketin. Vanha vaan veks ja uus paikoilleen, mutta on jo jonkun verran hommaa.., ei toki mahdoton, mutta en ehkä jaksaisi... Ei näitä latureita kuitenkaan ihan kovin montaa kertaa tarvitse auton omistuksen aikana vaihdella

              Joku oli myös korjannut slipringejä siten että hommannut tosi ohutta kupari liuskaa joka sitten vaan kiedottiin kuluneeseen uraan ja kolvattiin paikoilleen
              F11 525 3.0 -10

              Ex E46 330d Touring -00
              Ex 316/325 '85

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #22
                Originally posted by alpine3 View Post
                Eihän uusia slipringejä sorvata tarvitse, miksi pitäisi?
                Pari satkua heittoa on liikaa jos meinataan tehdä tuote joka toimii.




                Kuvat: http://www.lfc554.ru/download/be16gb/ae1616gb.pdf


                Itse prosessi valmistuksessa.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Bnito View Post
                  Joku oli myös korjannut slipringejä siten että hommannut tosi ohutta kupari liuskaa joka sitten vaan kiedottiin kuluneeseen uraan ja kolvattiin paikoilleen
                  Varmaan menettelee jokkishommissa
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • alpine3
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2010
                    • 1271
                    • Kajjjaani

                    #24
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Pari satkua heittoa on liikaa jos meinataan tehdä tuote joka toimii.
                    Noita on hiottu ihan hienoilla hiomapapereillakin ja hyvin ovat toimineet. Onko sinulla käytännön kokemusta asiasta vai nojaako tietosi asiasta noihin dokumentteihin.
                    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by alpine3 View Post
                      Noita on hiottu ihan hienoilla hiomapapereillakin ja hyvin ovat toimineet. Onko sinulla käytännön kokemusta asiasta vai nojaako tietosi asiasta noihin dokumentteihin.
                      Joskus ~15v sitten istutin e36 tekniikan e30:n. Tuosta oli laturi pimeä tai sitten pimeni varsin nopeasti. Köyhänä ajattelin laittaa itse kuntoon ja kävin Tampereen Koskikeskuksen vieressä olleessa liikkeessä jonka nimi oli Elektro tuote ellen aivan väärin muista. Siellä oli töissä sellainen vanha patu joka sanoi että voi kyllä myydä osat mutta suosittaa käyttämään laturin samalla liukurenkaan vaihdossa kun oli kaput hänen mielestään. Sanoi että saattaa tulla heittoa ilman oikaisua jos vaihtaa ja näinollen elinikä lyhyt. En kyseenalaistanut asiaa sen kummemmin vaan jätin laturin sille reissulle ja luotin patun sanaan. Eipä tuo juottaminenkaan olisi niin kovin kiinnostanut.

                      Sen kummemmin en tiedä millä oikaisivat mutta laturin hain kangasalta jostain maatalosta tms ja siellä oli kai sitten se sorvi mistä oli puhuttu. Tuo laturi pelasi sen aikaa mitä auto mulla oli.

                      Kyseinen puulaaki näyttää toimineen 1987 - 2008. Luulen että kävin siellä joskus 2000 luvun alkupuolella.


                      Useassa virallisemman oloisessa korjausoppaassa mainitaan sama toimenpide joten uskoisin että ei tuo juttu varmaan aivan tuulestakaan ole temmattu. :think


                      Tuossa joku opus jos joku haluaa pläräillä.
                      Last edited by fraatti; 04-02-2021, 19:33.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • alpine3
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2010
                        • 1271
                        • Kajjjaani

                        #26
                        Itse olen kolmeen laturiin vaihtanut laakerien ja jännitteensäätimen vaihdon yhteydessä tuon slipringin, yksi on paikoillaan nykyisessä kakkosautossa. Hyvin on ainakin tuossa pelannut eikä perästäkään ole ainakaan vielä kuulunut, vaikka slipringejä ei sorvissa ennen asennusta käytettykään. Voihan se tietysti olla, että ei ole sitä maanantaikappaletta tuolla otannalla kohdalle sattunut.
                        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                        Comment

                        • Kahimooni
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2017
                          • 122
                          • Espoo

                          #27
                          Hyvää juttua!

                          Joskus tällä foorumilla kyselin vinkkejä navin välkkymisen syihin. Välillä pitkään oli ihan aloillaan mutta toisinaan oli kuin grillin mainoskyltti.

                          Mielenkiintoista nähdä, poistuuko vaiva laturin vaihdossa. Näillä näkymin ajattelin tilata Autodocista Eurotecin laturin. Ei tarvitse maksella pantteja eikä postitella vanhaa vaihdossa. Vaikuttaa olevan ihan ok kamppeita 2 vuoden takuulla. Uudelleentarroitettuja tehdaskunnostettuja jos oikein ymmärsin.



                          -K

                          Comment

                          • Tujo
                            Newbiemmer
                            • Nov 2017
                            • 2
                            • Sievi

                            #28
                            Täällä meni laturi kans kerrasta varoittamatta. Onko kokemusta noista autodocin halvimmista latureista? Tällä hetkellä tarjous 179€ ja 2 vuoden takuu.

                            Comment

                            • Kahimooni
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2017
                              • 122
                              • Espoo

                              #29
                              Kuriiri toimitti uuden laturin ja moniurahihnan (7 kiilaa). Piti muuten pohtia mitä ne kiilat meinaavat noissa latureissa mutta selvisihän se. Eurotecin laturi, näyttää jämäkältä.

                              Heikosti löytyi tosiaan laturin vaihtoon ohjeita netistä. Sekin selvisi että alternator on tosiaan laturi vieraalla murteella.

                              Yksi video löytyi Youtubesta jossa hihnan kiristyssysteemi selvisi. Samanlainen on näköjään M5-ajokissa https://m.youtube.com/watch?v=mmU0xjUkA50

                              Melko paljon saa purkaa keulaa. Ainakin flekti pitänee käyttää pois. Saa nähdä pitääkö vielä ilmastoinnin putket kompuroineen käyttää myös irti kuten joissain malleissa. Illalla ollaan viisaampia.

                              -K

                              Comment

                              • Markkanenn
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2016
                                • 262
                                • Vantaa

                                #30
                                Millä metreillä näistä on latureita paukkunut? 275tkm mittarissa ja vielä lataa:think
                                F11 520d -12

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎