Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57Z yliahtaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 926
    • Oulu

    #31
    Originally posted by arska86 View Post
    Onko dpf paikallaan? Paljonko vastapaineet?
    DPF on paikallaan ja tämäkin case käyty läpi. vastapaineet tyhjäkäynnillä ~10mbar, osakaasulla max 80mbar ja täyskaasulla 160 - 180mbar, äkkiseltään en löytänyt onko jotain ohjearvoja olemassa mikä lasketaan tukkeentuneeksi?
    EGT pyörii normaaliajossa 160-220C.

    Testiajoja ajeltu viikon verran ja alkuperäinen koodi pomppaa heti tauluun täyskaasulla kiihdyttäessä edelleen, täytyy kokeilla ohjelmamuutosta seuraavaksi.
    Last edited by Shatter; 27-09-2021, 18:03.
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    E91 330dA xDrive M-Sport '09
    VW Golf mk4 1.6 '03
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67 x2

    Comment

    • arska86
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 309
      • Helsinki

      #32
      Originally posted by Shatter View Post
      DPF on paikallaan ja tämäkin case käyty läpi. vastapaineet tyhjäkäynnillä ~10mbar, osakaasulla max 80mbar ja täyskaasulla 160 - 180mbar, äkkiseltään en löytänyt onko jotain ohjearvoja olemassa mikä lasketaan tukkeentuneeksi?
      EGT pyörii normaaliajossa 160-220C.

      Testiajoja ajeltu viikon verran ja alkuperäinen koodi pomppaa heti tauluun täyskaasulla kiihdyttäessä edelleen, täytyy kokeilla ohjelmamuutosta seuraavaksi.
      Nuokin arvot ovat tuplat puhtaaseen sudattimeen verrattuna, niin varmasti hieman vaikuttaa kovien syöttöjen ja pienen hukkaportin kanssa.
      Eipäsiinä paljoa vaihtoehtoja jää, kuin ohjelmamuutos. Joko vikatilarajaa ylemmäksi tai syöttöjä pienemmäksi.

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 573
        • pk

        #33
        Hyvä huomio Arskalta nämä vastapaineet.

        Istassa on funktio vastapaineiden mittaukselle, se olisi hyvä tässä casessa. Selviää onko vastapaineet tukkeutuneen suodattimen seurausta vai kovien pyyntien.
        Mikäli testin mukaan arvot korkealla tasolla, kokeilisin tehdä pakkopolttoja muutaman kappaleen ja sitten uusi mittaus, näkee puhdistuuko.
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5270
          • Pirkkala

          #34
          Kokemuksesta voin sanoa dieselautoista yleisesti että pytty on ihan tukossa jos vastapainetta on 0,5bar

          Nuo lukemat tuossa yllä vaikuttaa että ihan hyvässä kunnossa vielä pönttö.

          Toki kannattaa istalla tsekata mitä se sanoo.

          Yleisesti ottaen alle 0,2bar niin vielä ihan kondiksessa.

          Nämä minun lukemat on siis kokemusperäistä tietoa ja otettu max kuormituksella ja kierroksia n. 4k moottoritiellä.
          Last edited by Urpo_rotta; 27-09-2021, 23:00.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #35
            Juu, kyllä dpf arvot ovat ihan ok edelleen, vaikka suoraan tehtaalta tullut auto vähemmän näyttäisikin.

            Eikä softavikakaan tule yhtäkkiä kuukauden-kahden-kolmen jälkeen, kyllä se olisi jo lähtöjään.
            Toki softa muutoksella voi auton saada toimimaan ilman virheilmoituksia.
            Mut sit kannattaa harkita 50d pumppua ja isompaa välijäähyä samalla, koska ahdot riittäisi ihan mukavaan tehonlisäykseen.

            Itse kyllä jatkaisin vian metsästystä jos ei nyt näillä huolloilla ala tokenemaan, pitäähän sen toimia kuten kuuluukin.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • MeisterW
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2017
              • 306
              • Uusimaa

              #36
              Originally posted by Shatter View Post
              DPF on paikallaan ja tämäkin case käyty läpi. vastapaineet tyhjäkäynnillä ~10mbar, osakaasulla max 80mbar ja täyskaasulla 160 - 180mbar, äkkiseltään en löytänyt onko jotain ohjearvoja olemassa mikä lasketaan tukkeentuneeksi?
              EGT pyörii normaaliajossa 160-220C.

              Testiajoja ajeltu viikon verran ja alkuperäinen koodi pomppaa heti tauluun täyskaasulla kiihdyttäessä edelleen, täytyy kokeilla ohjelmamuutosta seuraavaksi.
              Ainakin vanhemmassa 35d koneessa Ista testin raja-arvo tukkeutuneelle täyskaasulla on 200mbar
              E39 M5 2002
              E70 X5 3.0sd 2008
              E83 X3 3.0i 2005
              G21 330e

              Comment

              • arska86
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 309
                • Helsinki

                #37
                On ihan ok vastapaineet vanhaan taksiin, jolla halutaan vielä ajaa. Katsottu paikallaan eikä täyskaasukoihdytyksessä? Tässä kuitenkin ollaan virittämässä autosta suunnilleen kaikki irti, mitä ilman mekaanisia muutoksia on saatavilla, joten ainakin itsellä vaatimustaso olisi jotain muuta.

                Liitteenä verokiksi vastapainetesti 200tkm ajetusta autosta samalla moottorilla. Voi olla, että kiihdytyksessä ero on aika iso.
                Attached Files

                Comment

                • Shatter
                  BTCF Member
                  • Mar 2013
                  • 926
                  • Oulu

                  #38
                  Täytyypä tehdä tuo erillinen testi vielä kaveriksi, ymmärsinkö oikein että tuo istan testi tehdään paikallaan eri kierroksilla jolloin kunnon kuormitusta ei synny? Aiemmin mainitsemani arvot on otettu ajamalla livedataa seuraten joten paikallaan polkiessa ovat vain pienemmät.
                  Last edited by Shatter; 28-09-2021, 10:23.
                  Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                  E91 330dA xDrive M-Sport '09
                  VW Golf mk4 1.6 '03
                  Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                  MB W108 250S '67 x2

                  Comment

                  • arska86
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 309
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by Shatter View Post
                    Täytyypä tehdä tuo erillinen testi vielä kaveriksi, ymmärsinkö oikein että tuo istan testi tehdään paikallaan eri kierroksilla jolloin kunnon kuormitusta ei synny? Aiemmin mainitsemani arvot on otettu ajamalla livedataa seuraten joten paikallaan polkiessa ovat vain pienemmät.
                    Joo, Ista:n testi tehdään auto paikallaan.

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      #40
                      Korjataan kuitenkin että 200mbar on korkean kierrosluvun mutta pienen syötön "raja-arvo" ISTA testissä, Arskan kuvassa hyvin näkyy, ei tekemistä täyskaasutuksen kanssa. Paine-eron limitterikartta kertoo mistä arvosta lähtien esim. vakiota tehdas ryhtyy rajoittamaan.
                      Shatter, juuri näin paikallaan tehtävä testi. Siihen nähden, arvosi logista poimittuna ovat oikein hyvällä mallilla.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • dieselrules
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 197
                        • ToRnIo

                        #41
                        Originally posted by Shatter View Post
                        Täytyypä tehdä tuo erillinen testi vielä kaveriksi, ymmärsinkö oikein että tuo istan testi tehdään paikallaan eri kierroksilla jolloin kunnon kuormitusta ei synny? Aiemmin mainitsemani arvot on otettu ajamalla livedataa seuraten joten paikallaan polkiessa ovat vain pienemmät.
                        Miten tämä juttu ratkesi vai ratkesiko ollenkaan?
                        Täällä on samat koodit ja samat nykimiset.

                        Comment

                        • Shatter
                          BTCF Member
                          • Mar 2013
                          • 926
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by dieselrules View Post
                          Miten tämä juttu ratkesi vai ratkesiko ollenkaan?
                          Täällä on samat koodit ja samat nykimiset.
                          Auto vaihtoi omistajaa ennen selviämistä. Mekaaniselta puolelta tuli uusittua kaikki ohjaukseen liittyvä sekä ahtimet huollettua joten ainoa jäljelle jäänyt vaihtoehto oli ohjelmointi. Jälkikäteen asiasta keskusteltu ja vnt-karttaa muuttamalla olisi todennäköisesti tullut kuntoon.

                          Jos siis auto ohjelmoitu niin se ensimmäisenä syyniin, helpoin tietysti kokeilla palauttamalla vakioksi.
                          Last edited by Shatter; 24-03-2023, 11:25.
                          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                          E91 330dA xDrive M-Sport '09
                          VW Golf mk4 1.6 '03
                          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                          MB W108 250S '67 x2

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            #43
                            Originally posted by dieselrules View Post
                            Miten tämä juttu ratkesi vai ratkesiko ollenkaan?
                            Täällä on samat koodit ja samat nykimiset.
                            Lieneekö sama ohjelmointi?
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • dieselrules
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 197
                              • ToRnIo

                              #44
                              Originally posted by Jacques View Post
                              Lieneekö sama ohjelmointi?
                              Käsittääkseni Tuikun ohjelma oli, mulla myös.

                              Comment

                              • Jacques
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 573
                                • pk

                                #45
                                Jos ohjelma ollut jo pitkään, niin taitaa tässä tulla jokin kuluminen eteen mikä pitäisi selvittää, Shatter jo yritti. Vakiona voi toimia hyvin, kun toleranssia kulumiselle on eri tavalla vrt. viritetty.
                                G30 540i
                                F32 435d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎