Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 läpät munuaisten takana aina auki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Crete88
    Bimmer Rookie
    • Mar 2023
    • 43
    • Lohja

    #46
    Kone on ihan vakio. Tehtaan sähköinen koukku on mutta piilossa niin ei luulisi sen vaikuttavan. Aika älyttömältä tuo logiikka vaikuttaa, kun siihen riittäisi yksinkertainen tieto moottorin lämpötilasta. Ilmeisesti pitää itse rakentaa ohjaus siihen, saksalainen insinööri on taas tehnyt kaiken liian monimutkaisesti...

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5425
      • S:t Karins

      #47
      Originally posted by Crete88 View Post
      Kone on ihan vakio. Tehtaan sähköinen koukku on mutta piilossa niin ei luulisi sen vaikuttavan. Aika älyttömältä tuo logiikka vaikuttaa, kun siihen riittäisi yksinkertainen tieto moottorin lämpötilasta. Ilmeisesti pitää itse rakentaa ohjaus siihen, saksalainen insinööri on taas tehnyt kaiken liian monimutkaisesti...
      Miksi? Onko autossa jotain vikaa siis? Ja edelleen, se termostaatti on se mikä säätää moottorin lämpötilaa ei nuo läpät.
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • Crete88
        Bimmer Rookie
        • Mar 2023
        • 43
        • Lohja

        #48
        Näen noi läpät vaan teknisenä vaihtoehtona perinteiselle keulapahville pakkasilla, auttaa moottoria lämpenemään nopeammin. Nyt se vaan toimii kuten ottaisi pahvin pois kun lähtee ajamaan ja laittaisi takaisin kun sammuttaa moottorin. Ehkä ne vaan toimii just väärinpäin kun pitäisi, joku bitti nurinpäin ohjauksessa. Eikä se ole yksilövika vaan monen muunkin huomaama.

        Comment

        • Soininen
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 1296
          • Kajaani

          #49
          Jostain lueskelin että vika olisi siellä läppien servolla läppien luona. Tiedä sitten, pitäisi jostain saada testiin varmasti oikein toimivat läpät ja kokeilla. Uudetkin maksaa useamman 100e joten ei viitsisi turhaan vaihtaa.
          E28 "525i" M52 -84
          F11 520d xDrive -16

          Comment

          • Vilkutin
            Bimmer Rookie
            • Oct 2019
            • 79
            • Padasjoki

            #50
            Tätä kamera hommaa oon itekki miettiny, sillä sen näkis.. kai sen tarpeeks hienoilla vehkeillä näkee läppärilläkin ajaessa mitä siellä tapahtuu, ite en kuitenkaan carlyä kummempaa omista.

            Vaikka toi meidän 518 nostaa kyllä lämmöt 90c, ei tosin taajamassa ihan äkkiä mutta maantiellä aika pian sitten. Termari uusittu merkkiliikeessä.
            Niin kyllä toi esim. turbon jäämurheisiin vois olla kovasana kun läpät ois kiinni ni konehuone kuumenis kunnolla.



            Originally posted by Crete88 View Post
            Piti ihan kirjautua tänne tämän läppäjutun takia... eli itsekin ihmetellyt noita läppiä miksi ne aukeaa nyt talvella heti kun auton käynnistää ja sulkeutuu vasta kun sammuttaa. Auto on 520d xdrive 2016. Nyt sitten virittelin tollasen "kuitukameran" jonka kuvan näkee puhelimesta sinne keulalle ja ajoin lenkin. Aukihan ne tietysti pysyi koko ajan. En kyllä ajanut kuin jotain viittäkymppiä mutta kyllähän ne pitäisi olla talvella kiinni kylmällä koneelle jotta niistä mitään iloa olisi. En kyllä tajua onko noissa joku softavika vai mikä? Olisi todella hyvä ominaisuus talvella jos vaan toimisi.
            Last edited by Vilkutin; 03-03-2023, 22:52.

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1845
              • Turku

              #51
              Mä jostain olen ymmärtänyt, että Bemarilla läppien eräs ajatus on pienentää ilmanvastusta kovissa nopeuksissa. Sulkeutuuko noi siis vain kun ajetaan moottoritiellä ja muut ehdot myös täyttyy (lämmöt ei liian suuret)?
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Agee-
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2010
                • 594
                • Jns

                #52
                Originally posted by Silmaauki View Post
                Mä jostain olen ymmärtänyt, että Bemarilla läppien eräs ajatus on pienentää ilmanvastusta kovissa nopeuksissa. Sulkeutuuko noi siis vain kun ajetaan moottoritiellä ja muut ehdot myös täyttyy (lämmöt ei liian suuret)?
                Mikäli ymmärrän oikein, niin oletuksena kiinni ja aukenevat ainoastaan tarpeen vaatiessa.

                Functional Description (FUB) Radiator blind drive

                Radiator blind drive
                An active air flap control via actuator motor (radiator shutter drive) is installed in the front end.

                Active air flap control regulates the air supply for the engine and assemblies cooling system by only opening the radiator shutter as it is needed.

                Functional description
                The engine control system continuously calculates the required cooling. The engine control system only opens the radiator shutter when a higher level of cooling air is actually required.

                While the vehicle is being driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine, as operating temperature is reached more quickly if the environment is better encapsulated. The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. In higher road speed ranges, the closed radiator shutter improves the aerodynamics. This reduces fuel consumption and thus the emission level during driving with the combustion engine.

                Switch-on conditions and setpoint values
                The following evaluation criteria are used for the air flap control:

                Coolant temperature (coolant-temperature sensor and temperature sensor at the radiator outlet, if present)
                Transmission oil temperature
                Engine oil temperature
                Current supply to the characteristic map thermostat (if present)
                Load signal
                Engine speed
                Driving speed
                Speed of the electric fan
                Trailer detection
                VW T5 -08
                XC70 -05
                Superb -11

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1845
                  • Turku

                  #53
                  Originally posted by Agee- View Post
                  Mikäli ymmärrän oikein, niin oletuksena kiinni ja aukenevat ainoastaan tarpeen vaatiessa.

                  Functional Description (FUB) Radiator blind drive

                  Radiator blind drive
                  An active air flap control via actuator motor (radiator shutter drive) is installed in the front end.

                  Active air flap control regulates the air supply for the engine and assemblies cooling system by only opening the radiator shutter as it is needed.

                  Functional description
                  The engine control system continuously calculates the required cooling. The engine control system only opens the radiator shutter when a higher level of cooling air is actually required.

                  While the vehicle is being driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine, as operating temperature is reached more quickly if the environment is better encapsulated. The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. In higher road speed ranges, the closed radiator shutter improves the aerodynamics. This reduces fuel consumption and thus the emission level during driving with the combustion engine.

                  Switch-on conditions and setpoint values
                  The following evaluation criteria are used for the air flap control:

                  Coolant temperature (coolant-temperature sensor and temperature sensor at the radiator outlet, if present)
                  Transmission oil temperature
                  Engine oil temperature
                  Current supply to the characteristic map thermostat (if present)
                  Load signal
                  Engine speed
                  Driving speed
                  Speed of the electric fan
                  Trailer detection
                  Nonniin, niinhän se taitaa ollakin.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Soininen
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 1296
                    • Kajaani

                    #54
                    Leikköhän tähän "auki aina" pulmaan kukaan keksinyt ratkaisua?

                    Taasen kun tämä talvi on niin tulee tuo ongelma mieleen
                    E28 "525i" M52 -84
                    F11 520d xDrive -16

                    Comment

                    • Vilkutin
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2019
                      • 79
                      • Padasjoki

                      #55
                      Samaa lähdin tutkimaan, tänään tapasin vm.11 525d, varkku.... kaapelointiin käymään se ja panin merkille että kaihtimet kiinni tyhjäkäynnillä.
                      Ja itse tosiaan kärsin tosta että tyhjäkäynnillä läpät aukee heti ja sammutettaessa menevät kyllä kiinni.
                      Tänään ajoin valtatietä noin 60km ja moottori lämmöt 50c tuntumassa, okei pakkasta oli toki 25-27, vuosi sitten marmorilla vaihdettu termari + egr termari, nyt syksyllä se kamppis EGR.
                      Mietin vaan että tuntus että sitämukaa kun automaattivaihteisto lämpiää ni lämpiäis konekkin, eli mimmoi mahollisuus olis että vaihteiston termari liittyis moottorin lämpeemiseen?


                      EDIT

                      Olinkin marmorille yhteydessä asian tiimoilta:

                      Vaihettavaa termaria ei näytä olevan. Neste kiertää öljynsuodattimen lämmönvaihtimelta vaihteiston lämmönvaihtimelle. Ja sieltä sit syyläriin. Joko se on suodatinjalassa sisällä tai lämmönvaihtimessa.
                      Jääkö siinä syylärin ilmanohjaimen kaihtimet auki?​

                      -jää

                      Tutkailtiin niin se aukaisee kaihtimen jos on vikakoodi esim moottorinlämpöanturilta tai flektiltä. Pitäs olla kiinni jos moottorin lämmöt alhaiset. Jos otat kaihtimen moottorilta liittimen irti pitäs pysyy kiinni.
                      On myös ollu viallisia moottoreita välil. Sekottaa lin-väylän kun ei tiedä mis asennos moottori on.
                      Sitä tietty ei myydä erikseen vaan sen tuulenohjaimen kanssa. Hintaluokka alle 400€.
                      Testerillä pitäs kattoo lämpöantrureiden arvot ja flektin toiminta testata, et tuleeko sieltä virheellistä tietoa.

                      EDIT2
                      Itseltä nyt johto irrotettu, ei ole sitten ihan helppo väli irrottaa.
                      Istalla sai ajettua kaihtimia ja meni oikein kiinni ja auki asentoon.

                      EDIT3
                      Ei kuulemma softaus vaikuta tähän kaihtimien toimintaan.

                      Comment

                      • Anisdaa
                        Newbiemmer
                        • Sep 2014
                        • 6
                        • Lahti

                        #56
                        Täällä sama ongelma vm.2014 520dx B47 koneella ja Brinkin irroitettavalla koukulla. Kaihtimet avautuvat heti kun moottorin käynnistää ja kääntyvät kiinni kun sammuttaa, ISTA ei anna vikakoodia tästä. Olisko se vaihtoehto että irroittaa vaan "kaihtimien" moottorin kaapeli kun ei tähän ilmeisesti kukaan ole ratkaisua löytänyt? Omaani just vaihdettu termostaatti ja ei meinaa kuitenkaa kovemmilla pakkasilla moottori lämmetä, jos kaihtimet kiinni asenossa auttaisin tähän.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by Anisdaa View Post
                          Täällä sama ongelma vm.2014 520dx B47 koneella ja Brinkin irroitettavalla koukulla. Kaihtimet avautuvat heti kun moottorin käynnistää ja kääntyvät kiinni kun sammuttaa, ISTA ei anna vikakoodia tästä. Olisko se vaihtoehto että irroittaa vaan "kaihtimien" moottorin kaapeli kun ei tähän ilmeisesti kukaan ole ratkaisua löytänyt? Omaani just vaihdettu termostaatti ja ei meinaa kuitenkaa kovemmilla pakkasilla moottori lämmetä, jos kaihtimet kiinni asenossa auttaisin tähän.
                          Taitaa olla helpoin tapa. Veikkaan että moottorinohjaimen softassa on bugi mistä tämä käytös johtuu.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Vilkutin
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2019
                            • 79
                            • Padasjoki

                            #58
                            Tuo kaihtimien irrotus ei ihmeitä tee... auttaa toki hieman, ylempi ritilä ja alempi jollain siistillä muovilevyllä tukkooon auttaa eniten.

                            Comment

                            • kaismat
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2014
                              • 139
                              • kuopio

                              #59
                              Originally posted by Vilkutin View Post
                              Samaa lähdin tutkimaan, tänään tapasin vm.11 525d, varkku.... kaapelointiin käymään se ja panin merkille että kaihtimet kiinni tyhjäkäynnillä.
                              Ja itse tosiaan kärsin tosta että tyhjäkäynnillä läpät aukee heti ja sammutettaessa menevät kyllä kiinni.
                              Tänään ajoin valtatietä noin 60km ja moottori lämmöt 50c tuntumassa, okei pakkasta oli toki 25-27, vuosi sitten marmorilla vaihdettu termari + egr termari, nyt syksyllä se kamppis EGR.
                              Mietin vaan että tuntus että sitämukaa kun automaattivaihteisto lämpiää ni lämpiäis konekkin, eli mimmoi mahollisuus olis että vaihteiston termari liittyis moottorin lämpeemiseen?


                              EDIT

                              Olinkin marmorille yhteydessä asian tiimoilta:

                              Vaihettavaa termaria ei näytä olevan. Neste kiertää öljynsuodattimen lämmönvaihtimelta vaihteiston lämmönvaihtimelle. Ja sieltä sit syyläriin. Joko se on suodatinjalassa sisällä tai lämmönvaihtimessa.
                              Jääkö siinä syylärin ilmanohjaimen kaihtimet auki?​

                              -jää

                              Tutkailtiin niin se aukaisee kaihtimen jos on vikakoodi esim moottorinlämpöanturilta tai flektiltä. Pitäs olla kiinni jos moottorin lämmöt alhaiset. Jos otat kaihtimen moottorilta liittimen irti pitäs pysyy kiinni.
                              On myös ollu viallisia moottoreita välil. Sekottaa lin-väylän kun ei tiedä mis asennos moottori on.
                              Sitä tietty ei myydä erikseen vaan sen tuulenohjaimen kanssa. Hintaluokka alle 400€.
                              Testerillä pitäs kattoo lämpöantrureiden arvot ja flektin toiminta testata, et tuleeko sieltä virheellistä tietoa.

                              EDIT2
                              Itseltä nyt johto irrotettu, ei ole sitten ihan helppo väli irrottaa.
                              Istalla sai ajettua kaihtimia ja meni oikein kiinni ja auki asentoon.

                              EDIT3
                              Ei kuulemma softaus vaikuta tähän kaihtimien toimintaan.
                              Moi.
                              kerrotko, mistä kohdin löytää kaihtimet liittimen? Auto f11 -16

                              Comment

                              • Vilkutin
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2019
                                • 79
                                • Padasjoki

                                #60
                                Siinä se oli kaihtimien yläpuolella... enemmän kuskin puolella kun apparin.
                                Viime talven ajoin liitin irti ja kovilla pakkasilla pahvi edessä.
                                Tämä talvi mennään siistillä leikatuilla tummilla huovilla, munuaiset ja alaalla oleva matala ja leveä ritilä myös ummessa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎