Kone on ihan vakio. Tehtaan sähköinen koukku on mutta piilossa niin ei luulisi sen vaikuttavan. Aika älyttömältä tuo logiikka vaikuttaa, kun siihen riittäisi yksinkertainen tieto moottorin lämpötilasta. Ilmeisesti pitää itse rakentaa ohjaus siihen, saksalainen insinööri on taas tehnyt kaiken liian monimutkaisesti...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10 läpät munuaisten takana aina auki
Collapse
X
-
Originally posted by Crete88 View PostKone on ihan vakio. Tehtaan sähköinen koukku on mutta piilossa niin ei luulisi sen vaikuttavan. Aika älyttömältä tuo logiikka vaikuttaa, kun siihen riittäisi yksinkertainen tieto moottorin lämpötilasta. Ilmeisesti pitää itse rakentaa ohjaus siihen, saksalainen insinööri on taas tehnyt kaiken liian monimutkaisesti...Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Näen noi läpät vaan teknisenä vaihtoehtona perinteiselle keulapahville pakkasilla, auttaa moottoria lämpenemään nopeammin. Nyt se vaan toimii kuten ottaisi pahvin pois kun lähtee ajamaan ja laittaisi takaisin kun sammuttaa moottorin. Ehkä ne vaan toimii just väärinpäin kun pitäisi, joku bitti nurinpäin ohjauksessa. Eikä se ole yksilövika vaan monen muunkin huomaama.
Comment
-
-
Tätä kamera hommaa oon itekki miettiny, sillä sen näkis.. kai sen tarpeeks hienoilla vehkeillä näkee läppärilläkin ajaessa mitä siellä tapahtuu, ite en kuitenkaan carlyä kummempaa omista.
Vaikka toi meidän 518 nostaa kyllä lämmöt 90c, ei tosin taajamassa ihan äkkiä mutta maantiellä aika pian sitten. Termari uusittu merkkiliikeessä.
Niin kyllä toi esim. turbon jäämurheisiin vois olla kovasana kun läpät ois kiinni ni konehuone kuumenis kunnolla.
Originally posted by Crete88 View PostPiti ihan kirjautua tänne tämän läppäjutun takia... eli itsekin ihmetellyt noita läppiä miksi ne aukeaa nyt talvella heti kun auton käynnistää ja sulkeutuu vasta kun sammuttaa. Auto on 520d xdrive 2016. Nyt sitten virittelin tollasen "kuitukameran" jonka kuvan näkee puhelimesta sinne keulalle ja ajoin lenkin. Aukihan ne tietysti pysyi koko ajan. En kyllä ajanut kuin jotain viittäkymppiä mutta kyllähän ne pitäisi olla talvella kiinni kylmällä koneelle jotta niistä mitään iloa olisi. En kyllä tajua onko noissa joku softavika vai mikä? Olisi todella hyvä ominaisuus talvella jos vaan toimisi.Last edited by Vilkutin; 03-03-2023, 22:52.
Comment
-
-
Mä jostain olen ymmärtänyt, että Bemarilla läppien eräs ajatus on pienentää ilmanvastusta kovissa nopeuksissa. Sulkeutuuko noi siis vain kun ajetaan moottoritiellä ja muut ehdot myös täyttyy (lämmöt ei liian suuret)?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostMä jostain olen ymmärtänyt, että Bemarilla läppien eräs ajatus on pienentää ilmanvastusta kovissa nopeuksissa. Sulkeutuuko noi siis vain kun ajetaan moottoritiellä ja muut ehdot myös täyttyy (lämmöt ei liian suuret)?
Functional Description (FUB) Radiator blind drive
Radiator blind drive
An active air flap control via actuator motor (radiator shutter drive) is installed in the front end.
Active air flap control regulates the air supply for the engine and assemblies cooling system by only opening the radiator shutter as it is needed.
Functional description
The engine control system continuously calculates the required cooling. The engine control system only opens the radiator shutter when a higher level of cooling air is actually required.
While the vehicle is being driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine, as operating temperature is reached more quickly if the environment is better encapsulated. The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. In higher road speed ranges, the closed radiator shutter improves the aerodynamics. This reduces fuel consumption and thus the emission level during driving with the combustion engine.
Switch-on conditions and setpoint values
The following evaluation criteria are used for the air flap control:
Coolant temperature (coolant-temperature sensor and temperature sensor at the radiator outlet, if present)
Transmission oil temperature
Engine oil temperature
Current supply to the characteristic map thermostat (if present)
Load signal
Engine speed
Driving speed
Speed of the electric fan
Trailer detectionVW T5 -08
XC70 -05
Superb -11
Comment
-
-
Originally posted by Agee- View PostMikäli ymmärrän oikein, niin oletuksena kiinni ja aukenevat ainoastaan tarpeen vaatiessa.
Functional Description (FUB) Radiator blind drive
Radiator blind drive
An active air flap control via actuator motor (radiator shutter drive) is installed in the front end.
Active air flap control regulates the air supply for the engine and assemblies cooling system by only opening the radiator shutter as it is needed.
Functional description
The engine control system continuously calculates the required cooling. The engine control system only opens the radiator shutter when a higher level of cooling air is actually required.
While the vehicle is being driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine, as operating temperature is reached more quickly if the environment is better encapsulated. The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. In higher road speed ranges, the closed radiator shutter improves the aerodynamics. This reduces fuel consumption and thus the emission level during driving with the combustion engine.
Switch-on conditions and setpoint values
The following evaluation criteria are used for the air flap control:
Coolant temperature (coolant-temperature sensor and temperature sensor at the radiator outlet, if present)
Transmission oil temperature
Engine oil temperature
Current supply to the characteristic map thermostat (if present)
Load signal
Engine speed
Driving speed
Speed of the electric fan
Trailer detectionE93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Samaa lähdin tutkimaan, tänään tapasin vm.11 525d, varkku.... kaapelointiin käymään se ja panin merkille että kaihtimet kiinni tyhjäkäynnillä.
Ja itse tosiaan kärsin tosta että tyhjäkäynnillä läpät aukee heti ja sammutettaessa menevät kyllä kiinni.
Tänään ajoin valtatietä noin 60km ja moottori lämmöt 50c tuntumassa, okei pakkasta oli toki 25-27, vuosi sitten marmorilla vaihdettu termari + egr termari, nyt syksyllä se kamppis EGR.
Mietin vaan että tuntus että sitämukaa kun automaattivaihteisto lämpiää ni lämpiäis konekkin, eli mimmoi mahollisuus olis että vaihteiston termari liittyis moottorin lämpeemiseen?
EDIT
Olinkin marmorille yhteydessä asian tiimoilta:
Vaihettavaa termaria ei näytä olevan. Neste kiertää öljynsuodattimen lämmönvaihtimelta vaihteiston lämmönvaihtimelle. Ja sieltä sit syyläriin. Joko se on suodatinjalassa sisällä tai lämmönvaihtimessa.
Jääkö siinä syylärin ilmanohjaimen kaihtimet auki?
-jää
Tutkailtiin niin se aukaisee kaihtimen jos on vikakoodi esim moottorinlämpöanturilta tai flektiltä. Pitäs olla kiinni jos moottorin lämmöt alhaiset. Jos otat kaihtimen moottorilta liittimen irti pitäs pysyy kiinni.
On myös ollu viallisia moottoreita välil. Sekottaa lin-väylän kun ei tiedä mis asennos moottori on.
Sitä tietty ei myydä erikseen vaan sen tuulenohjaimen kanssa. Hintaluokka alle 400€.
Testerillä pitäs kattoo lämpöantrureiden arvot ja flektin toiminta testata, et tuleeko sieltä virheellistä tietoa.
EDIT2
Itseltä nyt johto irrotettu, ei ole sitten ihan helppo väli irrottaa.
Istalla sai ajettua kaihtimia ja meni oikein kiinni ja auki asentoon.
EDIT3
Ei kuulemma softaus vaikuta tähän kaihtimien toimintaan.
Comment
-
-
Täällä sama ongelma vm.2014 520dx B47 koneella ja Brinkin irroitettavalla koukulla. Kaihtimet avautuvat heti kun moottorin käynnistää ja kääntyvät kiinni kun sammuttaa, ISTA ei anna vikakoodia tästä. Olisko se vaihtoehto että irroittaa vaan "kaihtimien" moottorin kaapeli kun ei tähän ilmeisesti kukaan ole ratkaisua löytänyt? Omaani just vaihdettu termostaatti ja ei meinaa kuitenkaa kovemmilla pakkasilla moottori lämmetä, jos kaihtimet kiinni asenossa auttaisin tähän.
Comment
-
-
Originally posted by Anisdaa View PostTäällä sama ongelma vm.2014 520dx B47 koneella ja Brinkin irroitettavalla koukulla. Kaihtimet avautuvat heti kun moottorin käynnistää ja kääntyvät kiinni kun sammuttaa, ISTA ei anna vikakoodia tästä. Olisko se vaihtoehto että irroittaa vaan "kaihtimien" moottorin kaapeli kun ei tähän ilmeisesti kukaan ole ratkaisua löytänyt? Omaani just vaihdettu termostaatti ja ei meinaa kuitenkaa kovemmilla pakkasilla moottori lämmetä, jos kaihtimet kiinni asenossa auttaisin tähän.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Vilkutin View PostSamaa lähdin tutkimaan, tänään tapasin vm.11 525d, varkku.... kaapelointiin käymään se ja panin merkille että kaihtimet kiinni tyhjäkäynnillä.
Ja itse tosiaan kärsin tosta että tyhjäkäynnillä läpät aukee heti ja sammutettaessa menevät kyllä kiinni.
Tänään ajoin valtatietä noin 60km ja moottori lämmöt 50c tuntumassa, okei pakkasta oli toki 25-27, vuosi sitten marmorilla vaihdettu termari + egr termari, nyt syksyllä se kamppis EGR.
Mietin vaan että tuntus että sitämukaa kun automaattivaihteisto lämpiää ni lämpiäis konekkin, eli mimmoi mahollisuus olis että vaihteiston termari liittyis moottorin lämpeemiseen?
EDIT
Olinkin marmorille yhteydessä asian tiimoilta:
Vaihettavaa termaria ei näytä olevan. Neste kiertää öljynsuodattimen lämmönvaihtimelta vaihteiston lämmönvaihtimelle. Ja sieltä sit syyläriin. Joko se on suodatinjalassa sisällä tai lämmönvaihtimessa.
Jääkö siinä syylärin ilmanohjaimen kaihtimet auki?
-jää
Tutkailtiin niin se aukaisee kaihtimen jos on vikakoodi esim moottorinlämpöanturilta tai flektiltä. Pitäs olla kiinni jos moottorin lämmöt alhaiset. Jos otat kaihtimen moottorilta liittimen irti pitäs pysyy kiinni.
On myös ollu viallisia moottoreita välil. Sekottaa lin-väylän kun ei tiedä mis asennos moottori on.
Sitä tietty ei myydä erikseen vaan sen tuulenohjaimen kanssa. Hintaluokka alle 400€.
Testerillä pitäs kattoo lämpöantrureiden arvot ja flektin toiminta testata, et tuleeko sieltä virheellistä tietoa.
EDIT2
Itseltä nyt johto irrotettu, ei ole sitten ihan helppo väli irrottaa.
Istalla sai ajettua kaihtimia ja meni oikein kiinni ja auki asentoon.
EDIT3
Ei kuulemma softaus vaikuta tähän kaihtimien toimintaan.
kerrotko, mistä kohdin löytää kaihtimet liittimen? Auto f11 -16
Comment
-
Comment