Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi 5-sarjalainen //code name F10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    Originally posted by TurboT View Post
    Tässä vielä Iltalehden koko koeajoartikkeli:

    Uusi 5-BMW: Munuaiset Baijerin tapaan
    Aihetta hieman sivuten, mutta tuosta iltalehden artikkelista osui silmään:

    Muotoilujohtaja Chris Bangle toi Biimerin linjoihin erikoisia pokkauksia 90-luvun alussa, mutta nyt on palattu hieman hillitymmälle linjalle.

    Oliko muka esim. E36 Banglen tuotos? Luulin että E65 ja E60 olivat ne ensimmäiset työt..:think
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      Originally posted by Peltsii View Post
      Aihetta hieman sivuten, mutta tuosta iltalehden artikkelista osui silmään:

      Muotoilujohtaja Chris Bangle toi Biimerin linjoihin erikoisia pokkauksia 90-luvun alussa, mutta nyt on palattu hieman hillitymmälle linjalle.

      Oliko muka esim. E36 Banglen tuotos? Luulin että E65 ja E60 olivat ne ensimmäiset työt..:think
      Joo vähän taitaa olla asiavirheen poikasta. Bangelhan meni muistaakseni Bemarille 90-luvun alussa, mutta eka ulos tullut "Bangle" oli E65, jos Z9 konseptia ei lasketa.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • Heksula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 2285
        • Porvoo

        Originally posted by Carbonfiber View Post
        Joo vähän taitaa olla asiavirheen poikasta. Bangelhan meni muistaakseni Bemarille 90-luvun alussa, mutta eka ulos tullut "Bangle" oli E65, jos Z9 konseptia ei lasketa.
        Muistaakseni eka Banglen tuotos on E46.
        2020 G20 320i xdrive

        Comment

        • Maza
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 4321
          • Kannus/Kokkola

          Originally posted by petrolhead View Post
          Paljonko jää eroa käytöksessä sitten vapariin. Tuplaturbokoneessa on kuitenkin nykymalliin suorasuihku ja 10:1 puristukset , tuskin siinä kovin paljon ahtimen toimintaa/toimimattomuuta huomaa. Toki vapari on aina vapari.
          Siis joo.. hienoja moottoreitahan nuo uudet turbokoneetkin on. Ei siitä mihinkään pääse. x35i koneetki on todella mukavia ajaa ja jopa aika "vaparimaisia". Siitä huolimatta IMO motorsportissa kuuluisi olla uusinta teknologiaa sisältävä korkealta ja kovaa laulava vapaastihengittävä pannu. Nyt tuon uuden M5:n kanssa mennään audileiriin niin että rytisee. Matalakierroksinen, matalaa murinaa pitävä lotkottaja keulilla.. argh ! Samahan tuohon ois ollu laittaa perään kilpailijoiden tapaan ehta turbiinitoiminen automaattilaatikko. Rattiin parit vispilät mistä voi heitellä pykäliä pesään niin pysyy apinat tyytyväisinä.

          Euronormit kait nykyään pakottaa tähän tyylisuuntaukseen - halusi tai ei. Hiilidioksipäästöt pitää saada alas ja jos mielii normeissa pysyä niin pannun on oltava ahdettu. PRKL !

          Loppuun vielä kuolematon lausahdus brittiläisen tuninkifirman Cosworthin perustajajäseneltä Keith Duckworthilta: "Turbochargers are for people who can't build engines"
          Last edited by Maza; 31-01-2010, 23:31.

          Comment

          • Hanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1931
            • Juvan Shell. Requiescat in pace

            Originally posted by Heksula View Post
            Muistaakseni eka Banglen tuotos on E46.
            Näin se taitaa mennä. Claus Luthe suunnitteli E31, E32, E34, E36 and E39 ennen Banglea.
            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

            t: luft waffel

            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              Originally posted by Hanza View Post
              Näin se taitaa mennä. Claus Luthe suunnitteli E31, E32, E34, E36 and E39 ennen Banglea.
              Luthella oli kyllä sormensa pelissä monen vanhemmankin mallin muotoilussa. Kuitenkin hän, kuten Banglekin, oli muotoilupuolen päällikkö, joten varsinaisen suunnittelun sijaan nuo herrat taisivat piirtää työnkuvansa mukaisesti kustakin konseptista enimäkseen täysin abstrakteja viivoja, jokaisen mallin takana on kuitenkin suuri joukko muitakin suunnittelijoita.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Heksula
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 2285
                • Porvoo

                Originally posted by Maza View Post
                Siis joo.. hienoja moottoreitahan nuo uudet turbokoneetkin on. Ei siitä mihinkään pääse. x35i koneetki on todella mukavia ajaa ja jopa aika "vaparimaisia". Siitä huolimatta IMO motorsportissa kuuluisi olla uusinta teknologiaa sisältävä korkealta ja kovaa laulava vapaastihengittävä pannu. Nyt tuon uuden M5:n kanssa mennään audileiriin niin että rytisee. Matalakierroksinen, matalaa murinaa pitävä lotkottaja keulilla.. argh ! Samahan tuohon ois ollu laittaa perään kilpailijoiden tapaan ehta turbiinitoiminen automaattilaatikko. Rattiin parit vispilät mistä voi heitellä pykäliä pesään niin pysyy apinat tyytyväisinä.

                Euronormit kait nykyään pakottaa tähän tyylisuuntaukseen - halusi tai ei. Hiilidioksipäästöt pitää saada alas ja jos mielii normeissa pysyä niin pannun on oltava ahdettu. PRKL !

                Loppuun vielä kuolematon lausahdus brittiläisen tuninkifirman Cosworthin perustajajäseneltä Keith Duckworthilta: "Turbochargers are for people who can't build engines"
                Markkinavoimille ei kait tässä tapauksessa ole voinut oikein mitään. Vaparitekniikka on päästöiltään ja tehoiltaan kuljettu loppuun ja pysyäkseen kilpailussa mukana on siirryttävä ahdettuihin moottoreihin. Eihän sekään olisi ///M osastolle mitenkään mairittelevaa mainosta jos jämähdettäisiin tehojen osalta tuohon 500 heppaan kun kilpailijat alkaa olemaan jo seuraavissa malleissa 600 paremmalla puolella. Tuota markkinarakoa ei vaan paikata pelkällä yläkierrosten fiiliksellä ja kilpailuhistorialla, valitettavasti.

                Tuosta Keith Duckworthin lausahduksestakin on aika ajanut pahasti ohi. Tosin toivon kyllä itsekkin ettei volkkarimaiseen downsize hömppään lähdetä esimerkiksi korvaamalla nykyisiä vaparikutosia tuplaturbo nelosilla tms.
                2020 G20 320i xdrive

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  Originally posted by Heksula View Post
                  Vaparitekniikka on päästöiltään ja tehoiltaan kuljettu loppuun ja pysyäkseen kilpailussa mukana on siirryttävä ahdettuihin moottoreihin. Eihän sekään olisi ///M osastolle mitenkään mairittelevaa mainosta jos jämähdettäisiin tehojen osalta tuohon 500 heppaan kun kilpailijat alkaa olemaan jo seuraavissa malleissa 600 paremmalla puolella. Tuota markkinarakoa ei vaan paikata pelkällä yläkierrosten fiiliksellä ja kilpailuhistorialla, valitettavasti.
                  Ei vaparitekniikka todellakaan ole tehojen osalta loppuunkuljettu. Kyllä se on nimenomaan tuo päästöpuoli joka pakottaa siirtymään ahdettuun voimalähteeseen. Mieluusti olisi nähnyt uuden m5:n keulilla 6L v12 kiukaan. Ois voinu vaikka kaivaa naftaliinista vanhan '90 luvun "m8" moottorin. Siinä oli jo sen aikaisella osaamisella se 627hv. Nyt melkein 20v myöhemmin päivitetty painos tuosta voisi olla varsin mielenkiintoinen. Sävelmaailmakin olisi aitoa motorsporttia:

                  http://www.youtube.com/watch?v=tTaXbG43udo (3.40min->)
                  Last edited by Maza; 01-02-2010, 13:26.

                  Comment

                  • IvvN
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 3078
                    • HelSINKI

                    Hitsi kun tänään en ehdi mennä ton uuden vitosen esittelyyn. Vasta ylihuomenna sitten. Nyt omasta e61:sestä tulee vanha
                    Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
                    www.kxd.fi

                    Mahdollisesti maailman paras verhoomo

                    Comment

                    • Heksula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 2285
                      • Porvoo

                      Originally posted by Maza View Post
                      Ei vaparitekniikka todellakaan ole tehojen osalta loppuunkuljettu. Kyllä se on nimenomaan tuo päästöpuoli joka pakottaa siirtymään ahdettuun voimalähteeseen. Mieluusti olisi nähnyt uuden m5:n keulilla 6L v12 kiukaan. Ois voinu vaikka kaivaa naftaliinista vanhan '90 luvun "m8" moottorin. Siinä oli jo sen aikaisella osaamisella se 627hv. Nyt melkein 20v myöhemmin päivitetty painos tuosta voisi olla varsin mielenkiintoinen. Sävelmaailmakin olisi aitoa motorsporttia:

                      http://www.youtube.com/watch?v=tTaXbG43udo (3.40min->)
                      No kyllähän tuo tietysti olis houkutteleva vaihtoehto. Saattais vaan olla hieman turhan radikaali laitos varsinkin manuaaliaskilla nykypäivän ostajille.. Ilman ajonhallintaa ja lukkoperällä tietenkin.

                      Toivottavasti tulevaisuuden M3:n kohdalla ei lähdetä mukaan tähän ahdinaikaan. Pitäisivät ennemmin tehot nykyisellään ja sheivaisivat painosta sen 300 kiloa pois.. Pitänee toivoa että tuleva M3:n alle sijoittuva ykkössarjan motorsportti lunastaa tuon painolupauksen. Siihenhän on huhujen mukaan tulossa n. 360hv ja painoa tuolle on luvattu n. 1300 kiloa.
                      2020 G20 320i xdrive

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Ja miksi tuosta ämmästä noin "voimaton" pitää tehdä, voi että jos sama kiuas nähdään tulevaisuudessa uuden M6 nenillä, siinä menee taas Mercedes SL AMG ohi V12 jylisten
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • Heksula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 2285
                          • Porvoo

                          Tässä olis vähän lisää alkuperäistä motorsport -pornoa. Menee vähän ot, mut VOLUMET sitten kaakkoon.
                          2020 G20 320i xdrive

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by Heksula View Post
                            Tosin toivon kyllä itsekkin ettei volkkarimaiseen downsize hömppään lähdetä esimerkiksi korvaamalla nykyisiä vaparikutosia tuplaturbo nelosilla tms.
                            Nykyiset pienimmät neloset kuten Minin koneet tullaan todennäköisesti kovaamaan suunnilleen kaikilla valmistajilla vähän alle litraisilla kolme pyttyisillä turboilla. Samaten nykyinen n. 2L nelonen korvaantuu 1-1,5L ahdetulla nelosella. Oikeastaan lähes kaikkien autojen koneiden koko tulee pienenemään melko radikaalisti seuraavan n. 10 vuoden aikana. Kaikki tämä vain pienen kulutuksen takia. Ostakaa siis kunnon koneella olevia malleja vielä kun niitä on tarjolla jotenkin järkevästi. Jatkossa ne tulee olemaan todella harvojen herkkua.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • TurboT
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2009
                              • 106
                              • .

                              Eipä litratilavuudella sinänsä ole mitään merkitystä, mikäli sama teho ja vääntö saadaan edelleen. Sitäpaitsi sähkömoottoreissa on tulevaisuus, joten polttomoottorin rooli tulee pienemään joka tapauksessa lähitulevaisuudessa.

                              Comment

                              • jii.veivo
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2005
                                • 564
                                • Haapavesi

                                Originally posted by TurboT View Post
                                Eipä litratilavuudella sinänsä ole mitään merkitystä, mikäli sama teho ja vääntö saadaan edelleen. Sitäpaitsi sähkömoottoreissa on tulevaisuus, joten polttomoottorin rooli tulee pienemään joka tapauksessa lähitulevaisuudessa.
                                Entä kuinkas käy viritys potenttiaalin/kestävyyden?
                                e38 750ial
                                Husaberg 650 fs -05
                                http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎