Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw m5 f10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    Aina sama narina ja valitus kun uusi malli ilmestyy. Nyt kun on vielä föönit pultattu pakosarjoihin niin pahimmat "M-vapari-bmw-puritanistit" on tekemässä polttoitsemurhaa protestiksi Älkääs nyt, olishan tuo uus M5 voinut olla kaikin puolin paljon pahempikin "pettymys".

    Mainitsen vielä että kyllä mullakin kolahti kun luin tämän uuden ämmän tekniset tiedot, että wtf! mutta näin se homma kuitenkin etenee. Voihan sitä valittaa ja olla katkeraa, mutta mitä se auttaa? Ajat muuttuu ja uutta tulee kehiin.

    Köyhien ei kannata murehtia tällaisesta asiasta kovin raskaasti. Kyseessä kuitenkin auto joka maksaa uutena ok-talon verran.

    Comment

    • tuumas
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2564
      • Lapland, Finland

      Alkaa poikiaki kiinnostaa siinä vaiheessa ko omat rahat alkaa riittää käytettyyn

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7397
        • Oulu

        Hauska kiihdytystesti: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288507133670.html

        Voihan se olla oikeastikin nopeampi ("tesla wins two out of three"), mutta toi video on silti aika hyvä esimerkki siitä, kuinka saadaan sellainen tulos kuin halutaan. Tesla ottaa varmaan vajaan puolen autonmitan etumatkan heti viivalta ja M5 sitten vielä hukkaa pidon hetkeksi (kakkoselle vaihdossa?) niin peli on aika selvä.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Voihan se olla oikeastikin nopeampi ("tesla wins two out of three"), mutta toi video on silti aika hyvä esimerkki siitä, kuinka saadaan sellainen tulos kuin halutaan. Tesla ottaa varmaan vajaan puolen autonmitan etumatkan heti viivalta ja M5 sitten vielä hukkaa pidon hetkeksi (kakkoselle vaihdossa?) niin peli on aika selvä.
          Tesla lähtee ilman turbo yms. viiveitä, eihän se varaslähtöä ota. Joten mikä tuossa oli ongelmana?
          E39 528iA

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            Originally posted by TJJ View Post
            Tesla lähtee ilman turbo yms. viiveitä, eihän se varaslähtöä ota. Joten mikä tuossa oli ongelmana?
            Siis ei siinä mikään ole ongelmana jos M5:ssä on tuollainen viive lähdössä oikeastikin. M5:llä pitäis varmaan olla launch control käytössä jos haluaa maksimaalisen lähtökiihdytyksen ottaa ja tuossa ei tainnut olla.

            Tottakai sähköauton välitön voimantuotto on kiihdytyksen kannalta erittäin hyvä. Toivon todella että kauppoihin saatais nopeita sähköautoja ASAP.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10501
              • Saaressa

              Originally posted by TJJ View Post
              Tesla lähtee ilman turbo yms. viiveitä, eihän se varaslähtöä ota. Joten mikä tuossa oli ongelmana?
              Ei siinä kyllä mitään turboviiveitä ole, F10 M5:ssa siis.

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1281
                • HKI

                "Teslan sähkömoottorin etuna on se, että sen täysi vääntömomentti on käytössä heti kun kaasupolkimen tönäisee lattiaa vasten."

                Taattua IS tasoa...ei tarvi M5:sella paljon tyhjäkäynniltä polkaista kun 700Nm käytössä...
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • tuumas
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2564
                  • Lapland, Finland

                  huoh, tuo video on kyllä esimerkki siitä miten drag racea ei pitäisi tehdä. tai ainakaan antaa m5 tuommoselle törpölle

                  Comment

                  • sonikk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 1664
                    • Kerava

                    Olikohan tuo M5 manuaali? Jenkeissä kuulemma saa kovalla askilla.

                    Comment

                    • Hiace
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2011
                      • 1203
                      • Helsinki/Joensuu

                      Tämä F10 M5 tuli vuokrattua Munchenista Bmw Weltistä illaksi koeajoon. Tässä kokemuksia ja kuvia

                      Kyseessä siis Anzafin-värityksellä varustettu yksilö. Ois ollu sinistä ja ruskeata, mutta halusin nähdä miten toimii harmaana. Joka lehdistökuvissa kun ollut tuo sininen. Yövalaistuksessa jotenkin tuo harmaa pääsi oikeuksiinsa ja auton muodot näytti hienolta. Kuvat otettu kännykällä joten sori huono laatu.

                      EDIT: Unohtui sanoa, että vertailen autoa lähinnä omaan E46 M3:een, koska se on ainut kokemukseni m-autoista tähän asti. Vaikka näin erilaisia autoja ei ole kovin reilu vertailla, ompahan jotakin vertailupohjaa mitä voi pohtia. Harmi kun E60 M5, E39 M5 ja E92 M3 on vielä ajamatta...

                      Tuossa kökkö video autosta ja vähän saundeja lopussa. Omituisesti auto ei antanut kierrättää konetta vapaalla kuin noin 3000rpm, kun kaasun painoi pohjaan. Kun kaasua antoi nopeasti alle puolenvälin, kierrokset sai nousemaan yli 3000rpm. Ehkä tuo estää maksimikierroksilla ykkösen pistämisen silmään.

                      http://www.youtube.com/watch?v=xou1mV-_wZU







                      Ensimmäinen istahdus autoon ja laitteisiin tutustuminen asiakaspalvelutyypin kanssa oli kyllä muikea. V8:n röhinä kylmänä hallissa oli asiallista tyhjäkäynti kuitenkin tasaantui todella hiljaiseksi.

                      Alkuajelut autolla tapahtui Munchenin iltapäiväruuhkassa, joka kesti noin 45 minuuttia, että päästiin vapaammalle tielle. Tästä kokemus tosi miellyttävä. M5:n alavääntö on vaivaton ja voimakas, ja 7-vaihteinen kaksoiskytkinaski vaihtaa kuin ajatus normaaliajossa. Eipä jäänyt kaipaamaan manuaalia. Tosi helppo ajaa, mitä nyt auto on aika iso E46:n jälkeen ja kolmen kaistan ruuhkassa sai olla tarkkana.

                      Ensimmäiset kunnon polkaisut autolla sai kyllä naaman virneeseen alavääntö on aikalailla ohjelmoidun E91 330d:n luokkaa, mutta ylempänä löytyy kyllä löylyä aivan julmetusti. Kiihtyvyys on sitä luokkaa, että mahassa tuntuu kuin vuoristoradassa ja näkökenttä sumenee hieman. Tuollaista ei juuri E46 M3 tarjoa, joten kyllä 560hv jossain näkyy.





                      Äänet....vähän ristiriitaiset fiilikset jäi. Nyt kun tiedän, että osa äänistä tulee kaiuttimen kautta, voisin väittää että niissä on jotain keinotekoista. Kaupunkikruisailuissa pienellä vedätyksellä autoon tulee outo boom-jyrinä joka lähtee heti pois kun kaasun laskee. Kunnon kiihdytykset kuulostaa kuitenkin sekoitukselta jyrinää, turbon vinkumista (?) ja suihkumoottorin kaltaista ääntä. Kiihdytysäänet sai alkuun kuskin nauramaan hillittömästi, mutta usean kiihdytyksen jälkeen jäi vähän outo olo. Ikkuna auki tunnelissa kiihdytettäessä selkeästi huomaa, että ulos tulee ihan asiallista saundia.

                      Älkää käsittäkö väärin, äänet on lähtökohtaisesti huikean hyvät. Mutta E46 M3:n partakoneen terävästä ja luonnollisesta moottorisaundista kyllä jäädään. Tosi hankala selittää, mutta jokin äänissä ei täsmää auton kulkuun. Ehkä laadukas aftermarket-putkisto voisi tuoda sen sopivan särmän ääniin.








                      Ajettavuus autossa oli lievä pettymys, sillä iso F10 ja sähköinen (?) ohjaustehostus (EDIT: hydraulinen taitaakin tässä olla, toisin kuin F10 perusmalleissa) antaa aika heikon tuntuman auton tapahtumiin. Osan voi ehkä pistää saksan kitkojen piikkiin tosin. Auton koko tuntuu pikkuteillä ja ohjaustuntuma on vähän keinotekoinen. Oman kokemuksen mukaan E46 M3 tuntuu kertaluokkaa paremmin istuvalta autolta ja antaa palautteen kuskille huomattavasti paremmin.

                      Ehkä F10 M5 pitääkin arvioida siinä tarkoituksessa mihin se on tehty. Radalle sitä tuskin on suunniteltu, mutta pitkän matkan vauhdikkaassa ajossa ja kyläkruisailussa auto toimii. Ajaessa tuli fiilis, että F10 M5 on laadukkaasti tehdyn "jenkkimuskelin" (paljon tehoa takapyörillä) ja premium-GT-auton sekoitus. Eli voi taittaa tosi mukavasti matkaa, mutta bensikseltä voi kiihdyttää jytisten tiehensä jos haluaa.

                      Kiihtyvyys autossa on kyllä aivan julmaa. Autobaanalla 80 vauhdista kun laittoi tallan pohjaan, niin ei kauaa kestänyt kun HUD näytti 200 nopeutta, eikä vauhti tunnu missään kulkee kuin juna, hiljaa ja tasaisesti. Vaihteisto latoo pykälät sisään varsin hillitysti verrattuna E46 M3:n raakaan ja paukahtelevaan SMG:n. Vaihteenvaihdon nopeus on kuitenkin kovempi kun SMG:ssä. Silti ehkä kaipaisin SMG:n raakuutta, mikä ehkä toimisi tällaisessa autossa.

                      Vaikka tässä autoa kritisoinkin, kokonaisuutena illan ajelu oli aivan huikea kokemus ja 95% ajasta oli hymy perseessä Ehdottomasti paras 210e minkä olen autoihin sijoittanut ja suosittelen M5 ajamista ihan sen takia, että voi kertoa siitä muille Auton hintaakin kun miettii (200k), niin kyllähän tässä halvalla saa pienen fiiliksen, mitä olisi omistaa tälläinen kallis mörkö...

                      Auton teho ja huikea kiihtyvyys vakuutti. Mutta toisaalta videopelimäiset äänet ja flappy padel-vaihteisto etäännytti jotenkin ajamisen ilosta. Tänään kävin kruisailemassa omalla M3:lla, ja jotenkin manuaalivaihteisto ja hyvä ohjaustuntuma on kyllä omalla tavalla palkitsevaa. Vaikka oma auto tuntui ihan lusulta M5 jälkeen...

                      En tiiä. Kokeilkaa ite niin ootte viisaampia? Ja laittakaahan kommenttia jos tulee mieleen!
                      Last edited by Hiace; 12-03-2013, 21:50.
                      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                      Comment

                      • Hiace
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2011
                        • 1203
                        • Helsinki/Joensuu

                        Muutama lisäkuva. Autossa oli hassu lisävaruste, eli auton ympäri sijoitetuilla kameroilla varustettu peruutustutka.

                        Motista oli kans kuvia Bmw Weltissä, jos kiinnostaa tutkia tarkemmin. Lieköhän joku vuokra-auto, kun turbokin haljennut sopivasti




























                        F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                        Comment

                        • Hiace
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2011
                          • 1203
                          • Helsinki/Joensuu




                          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10501
                            • Saaressa

                            Ymmärrän että käytät vertailukohtana omaa M3:stasi..
                            Ehkä "oikea" verrokki olisi E60 M5 tai joku Mesen AMG malli. M3 ja M5 vertaileminen keskenään on mielestäni melko turhaa.

                            Noihin samoihin fiiliksiin todennäköisesti päätyisit vertaamalla E60 M5 vs. E93 M3 tai E39 M5 vs, E46 M3 tai E34 M5 vs E36 M3..
                            M3:et on enemmän sellaisia tiukkoja, ajamiseen haastavia, kun sitten taas M5 on siihen letkeään matkantekoon tarkoitettuja aikakautensa tykkejä..

                            "Luxury sedan M5" sen kun pitää mielessä niin...


                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • Hiace
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2011
                              • 1203
                              • Helsinki/Joensuu

                              Joo, tottakai juuri noin. Unohtui korostaa, että omat ajokokemukset m-malleista rajoittuu juuri noihin kahteen, joten oma auto oli lähin vertailukohde. Eihän "motorsportin" ja gt-auton vertailu ole reilua, mutta tuollaisia ajatuksia ajaessa heräsi!
                              F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                              Comment

                              • Hiace
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2011
                                • 1203
                                • Helsinki/Joensuu

                                Latailin kökön videon youtubeen autosta, vähän saundeja lopussa. Tosin eiköhän youtubesta löydä parempia videoita kun vähän etsii.
                                http://www.youtube.com/watch?v=xou1mV-_wZU
                                F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎