Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Onhan se hieno auto tuo uusi M5nen, ja varmasti nopein luokassaan.
Mutta on se minusta harmi kun nykyään bemarit eivät vaan omasta mielestä ole enää sitä mitä olivat ennen. Ymmärän hyvin että päästöjen puolesta täytyy nykyään rakentaa pienempiä ja ahdettuja koneita.
Se mikä omasta mielestä "ärsyttää" eniten on se miksi motorsportilla ei enää rakenneta omia koneita vaan ollaan siirytty sille linjalle että ollaan alettu virittää ns. normi koneita. Esimerkiksi 1M mallin konehan on sama kuin 335 ja 535i malleissa, mutta eri ohjelmalla. Syy tähän on kyllä täysin selvä pienemmät kustannukset verrattuna että rakennetaan omia koneita M malleihin.
Itse harrastelen nykyään vain vanhempia bemareita ja voi olla että niitä tuleekin vuosien saatossa hankittua lisääkin. Mutta juuri tämän kustannus säästö ja voitto tavoittelun takia ei enää uudet bimmerit kiinnosta. Olen itse sitä mieltä että e39-e46-e53-e38 mallien jälkeen tämä on alkanut näkymään yhä selkeämmin.
Jos vertaa esimerkiksi sistus materiaaleja e46 ja e90 välillä niin selvästihän sitä ollaan menty halvempaan suuntaan. Nyt en siis tarkoita varusteita vaan itse materiaali valintoja.
Hieman koomista on myös se että vuosien varrella kaikki bemarin trademarkit ovat lähestulkoon hävinneet autoista, esimerkiksi keskipanelia ei enää käänetää kuskia kohden kuin ennen, syy tähän on se että amerikan markinoilla missä bemari myy paljon autoja on tullut palautetta tästä niin paljon.
Mutta näistä asioista voi tietenkin olla montaa mieltä, itseäni ei vaan enää miellytä se että bemarit eivät enää erotu edukseen massasta. Jotenkin tuntuu siltä että jotkut muut merkit ovat onnistuneet pihistelyssä paremmin kuin bemari, ehkä se johtuu siitä että hankintahinta ei ole oleelisesti laskenut bemareissa vaikka laatu ja materiaalit ovat nyt samalla tai huonomalla tasolla kuin muilla edullisemmilla saksalaisilla merkeillä.
1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
1991 Ford Mustang GT 5.0
1994 BMW M5 3.8
2011 H-D Fatboy Special
2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4
Onhan se hieno auto tuo uusi M5nen, ja varmasti nopein luokassaan.
Mutta on se minusta harmi kun nykyään bemarit eivät vaan omasta mielestä ole enää sitä mitä olivat ennen. Ymmärän hyvin että päästöjen puolesta täytyy nykyään rakentaa pienempiä ja ahdettuja koneita.
Se mikä omasta mielestä "ärsyttää" eniten on se miksi motorsportilla ei enää rakenneta omia koneita vaan ollaan siirytty sille linjalle että ollaan alettu virittää ns. normi koneita. Esimerkiksi 1M mallin konehan on sama kuin 335 ja 535i malleissa, mutta eri ohjelmalla. Syy tähän on kyllä täysin selvä pienemmät kustannukset verrattuna että rakennetaan omia koneita M malleihin.
Itse harrastelen nykyään vain vanhempia bemareita ja voi olla että niitä tuleekin vuosien saatossa hankittua lisääkin. Mutta juuri tämän kustannus säästö ja voitto tavoittelun takia ei enää uudet bimmerit kiinnosta. Olen itse sitä mieltä että e39-e46-e53-e38 mallien jälkeen tämä on alkanut näkymään yhä selkeämmin.
Jos vertaa esimerkiksi sistus materiaaleja e46 ja e90 välillä niin selvästihän sitä ollaan menty halvempaan suuntaan. Nyt en siis tarkoita varusteita vaan itse materiaali valintoja.
Hieman koomista on myös se että vuosien varrella kaikki bemarin trademarkit ovat lähestulkoon hävinneet autoista, esimerkiksi keskipanelia ei enää käänetää kuskia kohden kuin ennen, syy tähän on se että amerikan markinoilla missä bemari myy paljon autoja on tullut palautetta tästä niin paljon.
Mutta näistä asioista voi tietenkin olla montaa mieltä, itseäni ei vaan enää miellytä se että bemarit eivät enää erotu edukseen massasta. Jotenkin tuntuu siltä että jotkut muut merkit ovat onnistuneet pihistelyssä paremmin kuin bemari, ehkä se johtuu siitä että hankintahinta ei ole oleelisesti laskenut bemareissa vaikka laatu ja materiaalit ovat nyt samalla tai huonomalla tasolla kuin muilla edullisemmilla saksalaisilla merkeillä.
En tiedä oletko ollut 1M kyydissä/ajanut. Olkoon vaan miten jämäosista kasattu, mutta kaiken kaikkiaan helvetin hieno laite.
Nimimerkillä: Kyydissä istunut vanhanliiton S moottorin omistaja.
Hieman koomista on myös se että vuosien varrella kaikki bemarin trademarkit ovat lähestulkoon hävinneet autoista, esimerkiksi keskipanelia ei enää käänetää kuskia kohden kuin ennen, syy tähän on se että amerikan markinoilla missä bemari myy paljon autoja on tullut palautetta tästä niin paljon.
Uusissa F-sarjalaisissa tämä on taas korjattu eli kabiini on "käännetty" taas kuskia kohden mikä on omastakin mielestä ainoa oikea ratkaisu. Ainakin uusi F10 on mahtava auto ja kyllä siinä on melkoinen ero johonkin volkkariin... jos näitä tehtäisiin vieläkin 90-luvun konseptilla niin eihän niitä enää kukaan ostaisi. Turbot yms. on tätä päivää. Toki ainahan löytyy e30 fanittajia ja porukkaa jonka mielestä ruosteiset teini-bemarit on ainoita oikeita autoja.
En ole näihin uusiin ahdettuihin ämmäläisiin perehtynyt vielä mutta joskus sekin aika koittaa.
Tehtaaltahan nuo viritysasteet ovat kovinkin matalia yleensä, ihan vaan kestävyyden nimissä.
Tollasista vaan ruuvais ahtoja lisää ja uutta ohjelmaa sisään niin löytyy dynossa taas parempaa lukemaa. Helppoa ja paaaljon halvempaa virittämistä kuin vanhat vapari S-moottorit.
Itse enempi tykkään vaparista mutta kyllähän se ahdettu kunnon lukemilla housut märiksi vetää...
Enitenhän näissä uusissa Bemareissa ärsyttää tuo ulkonäkö. Aivan järkyttävännäköisiä sämpylöitä yhdistettynä japanilais tyyppisiin amismoottoreihin. e60/61 oli vielä ihan nätti, mutta tämä F10 on melkoinen hirvitys.
Miks sä sytytit Bemarin palaa?
En löydä enää sun luo
Teitkö sä tän tahallaan?
Nyt kaikki palaa.
Samaa mieltä. Omasta mielestä e60M5 näyttää helvetin hyvältä ja kabiinissa istuessa se vasta hyvältä tuntuukin. Mutta tämä f10, ei. Ei ulkonäkö nappaa sitten yhtään, äkkivaikutelmaltaan näyttää niin korealaiselta autolta että naapurikaan sitä ei saksalaiseksi varmasti tunnistaisi ilman bemarin merkkejä. Niin ne pienet kylkimuotoilut vaan vaikuttaa. Jos tosiaan olisi se M5:n raha kätösissä, niin kyllä se nenä kääntyisi kilpailijan suuntaan. No onneksi ei köyhän tarvitse talon hintaista autoa miettiä.
Uusissa F-sarjalaisissa tämä on taas korjattu eli kabiini on "käännetty" taas kuskia kohden mikä on omastakin mielestä ainoa oikea ratkaisu. Ainakin uusi F10 on mahtava auto ja kyllä siinä on melkoinen ero johonkin volkkariin... jos näitä tehtäisiin vieläkin 90-luvun konseptilla niin eihän niitä enää kukaan ostaisi. Turbot yms. on tätä päivää. Toki ainahan löytyy e30 fanittajia ja porukkaa jonka mielestä ruosteiset teini-bemarit on ainoita oikeita autoja.
Teinithän nimenomaan haluaa ja tunaa 10 vuotta vanhoja autoja, ja luulee jotenkin että ne on vielä uusia? Osa harrastajista ymmärtävät että nämä autot eivät olekaan uusia enää ja ehostavat oikeasti vanhoja autoja uuden veroisiksi eikä edes välttämättä aja niillä, syystä tai toisesta (lompakko ei tarpeeksi paksu, uudet muoviluodit eivät sytytä tjms).
Onhan se ///M:en häpäisemistä että tehdään M5 jossa äänet tulee kajareista eikä koneesta/putkesta. Youtubesta voi vaikka tarkistaa BMW active sound, saiskohan Eisenmannilta ostettua päivitetyn äänisoftan?
Suoralla M5 odotetusti nopeampi, mutta myös ohituskiihtyvyydessä yllttäen m5 reilusti vahvempi. Osuukohan 550d:llä vaihto tuolle välille? Kummallisen suuri ero. 550d kulutus on taas melkein M5 tasoa.
Suoralla M5 odotetusti nopeampi, mutta myös ohituskiihtyvyydessä yllttäen m5 reilusti vahvempi. Osuukohan 550d:llä vaihto tuolle välille? Kummallisen suuri ero. 550d kulutus on taas melkein M5 tasoa.
Ei siihen mitään vaihtoa tarvita. Painoeroa M5:n hyväksi 100kg, tehoeroakin melkein 200hp ja nelivedon parempi pito näkyy vauhdissa lähinnä vain suurempana tehohäviönä.
M5:n suorituskyky on suorastaan epätodellinen isolle tuotantosedanille. Vaparikoneesta luopuminen taisi olla niin kipeä paikka, että menetystä piti hyvittää vähän reilummin. Nostan hattua tälle autolle.
OT, mutta mitenhän joku E60 550i pärjäis näissä? Ruotsalaiset mittas automaatilla 70-130 km/h 4,8 sekuntia. Tuosta vois ehkä mutuilla, että 80-120 menee lähelle M550d:n lukemia?
Se on hirviän hyvä että suunnittelu ja toteutus tapahtuu kuitenkin bmw:n konttorilla, eikä missään muualla
Tehoja kuitenkin nostetaan aina uuden mallin mukana, ja se on tiedossa että vaparina moottori tarvii kokoa. Wanha V8 miesten sanonta "mikään ei voita kuutiotuumia" pitää paikkansa, mutta tänä päivänä kun ollaan helisemässä tämän ilmastonmuutoksen kanssa, ei saksan poijjaat ilmeisesti kehdanneet kasvattaa mottia samoihin lukemiin kuin viperissä.
Minun lukeman mukaan tämä uus M5 on otettu automaailmassa hyvin vastaan ja sitä on kehuttu, monilta osin paremmaksi kuin entinen. Myöskin moottorin osalta.
Mitä ulkonäköön tulee niin mun mielestä muotoilultaan onnistunut. Maskuliininen ja hieman tyly bemarin tyyliin. Ei säväytä samalla tavalla kuin E60 ilmestyessään, mutta kuitenkin ulkonäöllisesti 100% 5-sarjan BMW. Ulkoasussa on tuulahdus vanhaa, ja mun silmään tämä F10 sopis leikkimielisesti ehkä paremmin E39:n jatkajaksi kuin E60. Miksikään korean tusinamuovikipoksi tätä ei voi verrata kukaan edes vitsinä.
Se on hirviän hyvä että suunnittelu ja toteutus tapahtuu kuitenkin bmw:n konttorilla, eikä missään muualla
Tehoja kuitenkin nostetaan aina uuden mallin mukana, ja se on tiedossa että vaparina moottori tarvii kokoa. Wanha V8 miesten sanonta "mikään ei voita kuutiotuumia" pitää paikkansa, mutta tänä päivänä kun ollaan helisemässä tämän ilmastonmuutoksen kanssa, ei saksan poijjaat ilmeisesti kehdanneet kasvattaa mottia samoihin lukemiin kuin viperissä.
Minun lukeman mukaan tämä uus M5 on otettu automaailmassa hyvin vastaan ja sitä on kehuttu, monilta osin paremmaksi kuin entinen. Myöskin moottorin osalta.
Mitä ulkonäköön tulee niin mun mielestä muotoilultaan onnistunut. Maskuliininen ja hieman tyly bemarin tyyliin. Ei säväytä samalla tavalla kuin E60 ilmestyessään, mutta kuitenkin ulkonäöllisesti 100% 5-sarjan BMW. Ulkoasussa on tuulahdus vanhaa, ja mun silmään tämä F10 sopis leikkimielisesti ehkä paremmin E39:n jatkajaksi kuin E60. Miksikään korean tusinamuovikipoksi tätä ei voi verrata kukaan edes vitsinä.
Köyhäpoika vaan joutuu haaveileen tällaisista
Eikai kyse nyt kuitenkaan ole siitä, etteikö uuteen ämmään olisi saatu tarpeeksi voimaa vaparina. Toki, ei noin komeaa vääntöä. Mutta litratehoa kyllä.
Taitaa automaailmalla kuitenkin sanella moni muu asia enemmän, varsinkin tälläisissä "koko perheen autoissa". Eli ympäristö, viherpiipertäjät, hienot päästölukemat myyntitekstissä. Ne vie tätä autokehitystä omalta osaltaan eteenpäin, eikä suinkaan se että potentiaali loppuisi kesken vapaasti hengittävien moottorien osalta.
Ja F10 ulkonäöstä ei voida kiistellä, mutta jokainen voi vetää siitä omat johtopäätöksensä.
Tosin omaan silmään E30M3 näyttää lähes taivaalta, ja sen kun laittaisi autokeskukseen muiden bemareiden ja fiiattien väliin niin arvaa vaan sitä kommenttien ja mutinan määrää niiltä runkkupuvut päällä pyöriviltä "miehiltä" jotka sitten varttia myöhemmin starttaa sen uuden ja hienon Juken sieltä takapihalta ja ajaa kotio suorinta reittiä.
Niin se maailma muuttuu, autoteollisuudessa.
Mitä ulkonäköön tulee niin mun mielestä muotoilultaan onnistunut. Maskuliininen ja hieman tyly bemarin tyyliin. Ei säväytä samalla tavalla kuin E60 ilmestyessään, mutta kuitenkin ulkonäöllisesti 100% 5-sarjan BMW. Ulkoasussa on tuulahdus vanhaa, ja mun silmään tämä F10 sopis leikkimielisesti ehkä paremmin E39:n jatkajaksi kuin E60. Miksikään korean tusinamuovikipoksi tätä ei voi verrata kukaan edes vitsinä.
No ei säväytä ei. Onkohan tämän F10:n muotojen takana Leepu? Kovasti ainakin näyttää Leepun kädenjäljeltä varsinkin tuo maski. Jos munuaiset ja Bmw-merkin ottaisi pois ja tilalle lätkitään Kia- badget ei tällöin kukaan tunnistaisi eroa.
Eniten ihmetyttää, että miks M5:n tunnusomainen etupuskurin muotoilu on otettu tässä mallissa kokonaan pois? Kaikissa edellisissä malleissa puskurissa on ollut leveä viistosti ylospäin suuntautuva hymy. Nyt se on käännetty sisäänpäin.
Miks sä sytytit Bemarin palaa?
En löydä enää sun luo
Teitkö sä tän tahallaan?
Nyt kaikki palaa.
Comment