Mun tapaukses tätä on vähän vaikea paikallistaa mutta tuntuu et edestäpäin tulisi. Takapenkillä istuessa jyrinää ei kuulu. Se et koskeeko tämä vain takavetoja niin en osaa sanoa. Kierroksien vaihtelu ei tähän vaikuta,ainoastaan vauhti.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
G31 520da Matala jyrinä/humina.
Collapse
X
-
Originally posted by juuhee View PostMun tapaukses tätä on vähän vaikea paikallistaa mutta tuntuu et edestäpäin tulisi. Takapenkillä istuessa jyrinää ei kuulu. Se et koskeeko tämä vain takavetoja niin en osaa sanoa. Kierroksien vaihtelu ei tähän vaikuta,ainoastaan vauhti.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Kumityynyt on tutkittu läpi aikoinaan ja siihen päädyttiin et ei oo vika niissä. Tiedä sitte... Yhteen samanlaisilla oireilla olevaan G31 Vaihdettiin toisessa liikkeessä moottorin kumityynyt eikä auttanut mitään. Tästä syystä haudattiin sitten lopullisesti kumityynyjen vaihto. Toki onhan se vaihtoehto et alkaa vaihtamaan kokeilemalla osia mutta kalliiksi käy että ei huvittanut siihen lähtiä.
Comment
-
-
Originally posted by juuhee View PostKumityynyt on tutkittu läpi aikoinaan ja siihen päädyttiin et ei oo vika niissä. Tiedä sitte... Yhteen samanlaisilla oireilla olevaan G31 Vaihdettiin toisessa liikkeessä moottorin kumityynyt eikä auttanut mitään. Tästä syystä haudattiin sitten lopullisesti kumityynyjen vaihto. Toki onhan se vaihtoehto et alkaa vaihtamaan kokeilemalla osia mutta kalliiksi käy että ei huvittanut siihen lähtiä.
Eikö vaiheisto/moottori ole kuitenkin yhtä pakettia...ja kardaani pyörii koko ajan, niin ei se nyt kai ihan poissuljettu asia ole, että riippuu kuitenkin kaikista näistä.
Kardaanin nopeudesta, moottorin värinäistä...jotka kulkeutuvat kiinnitysten kautta runkoon. Sanoisin, että ei ainakaan mun autossa nyt aiheuta mitään suurempaa huolta. Takavetoinen on ihan hyvä kone . Nyt ajettuna 135kkm________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostTyhjäkäynti N, P vai R asennossa?
Vai kaikissa?
Kun pakkasesta laittaa käymään niin toi jytinä/täristys on itse asiassa todella kovaa...siihen on tottunut. Mutta ei se tuommoinen uutena kyllä ollut ja olen omistanut uudesta. Vaimenee pikkuhiljaa (5km) kun lämpenee.
Resonointi itse asiassa pahenee vielä thjäkäynnistä, kun nostaa kierroksia muutamalla sadalla (1200rpm tai jotain) - Tämä siis vapaalla tietenkin. Toi ei ole kovin kaukana siitä noin 100-110km/h nopeudesta ja kirroksista kasivaihteella , jolloin se jyrinä mun autossa on vaimeana kuultavissa ajossa. Ehkä laitan vaan usvaa putkeen....________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Comment
-
-
Originally posted by juuhee View PostNyt kun on pitkästä aikaa ollut kunnon pakkasia (-20 ja reilut) niin oon huomannut et jyrinää ei kuuluisi ajossa juuri ollenkaan :think
Jotenkin olen taipuvainen uskomaan edelleenkin että nuo jyrinät johtuvat takavetoisen nelarin pitkästä kardaanista, joka alkaa värisemään tietyllä pyörintänopeudella. Ja pakkasella rättinivel "kiinteytyy" sen verran että kesyttää resonanssia, ja sen tuottamaa jyrinää myös
Sille jyrinälle ainakin omassa autossani oli ominaista suora yhteys ajonopeuteen (=kardaanin kierrosnopeuteen). Jos motarille kelasi vauhtia 130km/h, ja heitti vaihteen N-asentoon, ja antoi auton rullata vapaasti. Tällöin jyrinä jatkui tasaisena kunnes vauhti putosi ja nopeus alitti n. 100km/h rajan. Siitä pystyi päättelemään että se ei liittynyt mitenkään moottoriin tai sen kumityynyihin. Samoin kun jyrinä kuului, oli aivan sama millä vaihteella ajoi. Jyrinän taajuus pysyi vakiona kaikilla kierrosluvuilla.
Mielestäni vaihtoehdoiksi jää ainoastaan vaihteiston momentinmuunnin tai kardaani. Ja koska pakkasen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään (teoriassa mahdolliseen) momentinmuuntimen epätasapainosta johtuvaan jyrinään, jää ainoaksi vaihtoehdoksi joustavia kumiosia sisältävä kardaaniakseli. Eli joko rättinivel tai liian löysä tukilaakerin ripustuskumi, joista jompikumpi sallii tietyssä nopeudessa tapahtuvan resonanssin. Joka kuuluu matalana jyrinänä.
Jos auto olisi jäänyt itselleni, olisin ottanut kardaanin irti tutkimuspöydälle ja uusinut siihen esim. Meylen kumiosat, jotka monesti on hieman vakiokumiosia jäykemmästä materiaalista. Ja olisin myös käyttänyt Kometilla tasapainopenkissä, jossa varmaan näkyisi moiset värinät.
Kannattaa myös tutkia osakataloogista, että onko kardaanille (tai sen osille) ilmestynyt päivitettyjä osanumeroita. Siitä voi yleensä vähän päätellä että onko tehtaalla jouduttu painimaan jonkun ongelman kanssa jälkijättöisesti.Last edited by JKK; 10-03-2023, 01:12.
Comment
-
-
Mullehan on vaihdettu uudella osanumerolla oleva kardaani ja oli kuulemma päällisin puolin erinäköinenki. Rättinivelet järeämmät. Mutta eipä se näköjään auttanu. Kolmannellakin kardaanilla koitettiin jolla suljettiin mahdollinen valmistusvika tai muu vastaava pois mutta ei niin ei :think
Mystinen on...
Comment
-
-
Originally posted by juuhee View PostMullehan on vaihdettu uudella osanumerolla oleva kardaani ja oli kuulemma päällisin puolin erinäköinenki. Rättinivelet järeämmät. Mutta eipä se näköjään auttanu. Kolmannellakin kardaanilla koitettiin jolla suljettiin mahdollinen valmistusvika tai muu vastaava pois mutta ei niin ei :think
Mystinen on...
Comment
-
Comment