Announcement

Collapse
No announcement yet.

G31 520da Matala jyrinä/humina.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuhee
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 163
    • Pohjanmaa

    #46
    Mun tapaukses tätä on vähän vaikea paikallistaa mutta tuntuu et edestäpäin tulisi. Takapenkillä istuessa jyrinää ei kuulu. Se et koskeeko tämä vain takavetoja niin en osaa sanoa. Kierroksien vaihtelu ei tähän vaikuta,ainoastaan vauhti.

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1230
      • Kainuu

      #47
      Originally posted by juuhee View Post
      Mun tapaukses tätä on vähän vaikea paikallistaa mutta tuntuu et edestäpäin tulisi. Takapenkillä istuessa jyrinää ei kuulu. Se et koskeeko tämä vain takavetoja niin en osaa sanoa. Kierroksien vaihtelu ei tähän vaikuta,ainoastaan vauhti.
      Voisi kokeilla vaimennusta ensi vaikka B pilareihin mikä on aika helppo homma. Onton kotelon kautta tulee korvaan helposti etupään äänet.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • juuhee
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 163
        • Pohjanmaa

        #48
        Mutta miksi tämä matala jyrinä ei oo kuulunut sitten uudesta asti? Jos siis liittyisi jollainlailla siihen et pitääs autoa alaata lisä ääni eristämään.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3503
          • Raisio

          #49
          Moottorin/vaihteiston kumityynyt tms joku muu ääniä vaimentama komponentti?
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • juuhee
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 163
            • Pohjanmaa

            #50
            Kumityynyt on tutkittu läpi aikoinaan ja siihen päädyttiin et ei oo vika niissä. Tiedä sitte... Yhteen samanlaisilla oireilla olevaan G31 Vaihdettiin toisessa liikkeessä moottorin kumityynyt eikä auttanut mitään. Tästä syystä haudattiin sitten lopullisesti kumityynyjen vaihto. Toki onhan se vaihtoehto et alkaa vaihtamaan kokeilemalla osia mutta kalliiksi käy että ei huvittanut siihen lähtiä.

            Comment

            • tjvirta
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 92
              • Espoo

              #51
              Originally posted by juuhee View Post
              Kumityynyt on tutkittu läpi aikoinaan ja siihen päädyttiin et ei oo vika niissä. Tiedä sitte... Yhteen samanlaisilla oireilla olevaan G31 Vaihdettiin toisessa liikkeessä moottorin kumityynyt eikä auttanut mitään. Tästä syystä haudattiin sitten lopullisesti kumityynyjen vaihto. Toki onhan se vaihtoehto et alkaa vaihtamaan kokeilemalla osia mutta kalliiksi käy että ei huvittanut siihen lähtiä.
              Täällä ajettu edellisestä postauksesta ainakin 10kkm. Ei ole muuttunut, eikä oikeastaan häiritsekkään. Voisiko olla, että jopa vaimentunut. Vaikka tämä mielestäni myös minulla ei riipu moottorin kierroksista vaan eenemmän vauhdista, niin kyllä mun auto täristää enemmän tyhjäkäynnillä kuin uutena - varsinkin pakkasella/kylmänä.

              Eikö vaiheisto/moottori ole kuitenkin yhtä pakettia...ja kardaani pyörii koko ajan, niin ei se nyt kai ihan poissuljettu asia ole, että riippuu kuitenkin kaikista näistä.

              Kardaanin nopeudesta, moottorin värinäistä...jotka kulkeutuvat kiinnitysten kautta runkoon. Sanoisin, että ei ainakaan mun autossa nyt aiheuta mitään suurempaa huolta. Takavetoinen on ihan hyvä kone . Nyt ajettuna 135kkm
              ________________________________________
              G31 520dA Business SportLine 2017

              Comment

              • juuhee
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 163
                • Pohjanmaa

                #52
                Saman oon huomannut että täristää enemmän tyhjäkäynnillä mitä uutena. Onko tällä sitten yhteyttä tohon jyrinä ongelmaan...tiedä häntä.

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 427
                  • Oulu

                  #53
                  Tyhjäkäynti N, P vai R asennossa?
                  Vai kaikissa?
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • juuhee
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2010
                    • 163
                    • Pohjanmaa

                    #54
                    P-asennossa nyt ainakin. Noihin muihin ei oo tullut niin kiinnitettyä huomiota. Pitääpä testata.

                    Comment

                    • juuhee
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 163
                      • Pohjanmaa

                      #55
                      Enemmän täristää kun seisoo jarrulla D tai R päällä ja kylmänä vielä selvemmin. Mutta siis tämä tyhjäkäynti täristys on silti se mikä on muuttunut eniten uudesta asti. Saksan foorumilla oli vaihdettu jollekkin moottorin kumityynyt näiden oireiden takia mutta ei ollut apua.

                      Comment

                      • tjvirta
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 92
                        • Espoo

                        #56
                        Originally posted by ekaBMW View Post
                        Tyhjäkäynti N, P vai R asennossa?
                        Vai kaikissa?
                        Mun auto eniten täristää vaihde päällä - niistäkin ehdä hieman enemmän D kuin R.

                        Kun pakkasesta laittaa käymään niin toi jytinä/täristys on itse asiassa todella kovaa...siihen on tottunut. Mutta ei se tuommoinen uutena kyllä ollut ja olen omistanut uudesta. Vaimenee pikkuhiljaa (5km) kun lämpenee.

                        Resonointi itse asiassa pahenee vielä thjäkäynnistä, kun nostaa kierroksia muutamalla sadalla (1200rpm tai jotain) - Tämä siis vapaalla tietenkin. Toi ei ole kovin kaukana siitä noin 100-110km/h nopeudesta ja kirroksista kasivaihteella , jolloin se jyrinä mun autossa on vaimeana kuultavissa ajossa. Ehkä laitan vaan usvaa putkeen....
                        ________________________________________
                        G31 520dA Business SportLine 2017

                        Comment

                        • juuhee
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 163
                          • Pohjanmaa

                          #57
                          Nyt kun on pitkästä aikaa ollut kunnon pakkasia (-20 ja reilut) niin oon huomannut et jyrinää ei kuuluisi ajossa juuri ollenkaan :think

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2310
                            • Uusimaa

                            #58
                            Originally posted by juuhee View Post
                            Nyt kun on pitkästä aikaa ollut kunnon pakkasia (-20 ja reilut) niin oon huomannut et jyrinää ei kuuluisi ajossa juuri ollenkaan :think
                            Muistan omasta aikaisemmasta 520d:stä tuon saman ilmiön. Kovalla pakkasella jyrinä oli vähäisintä.

                            Jotenkin olen taipuvainen uskomaan edelleenkin että nuo jyrinät johtuvat takavetoisen nelarin pitkästä kardaanista, joka alkaa värisemään tietyllä pyörintänopeudella. Ja pakkasella rättinivel "kiinteytyy" sen verran että kesyttää resonanssia, ja sen tuottamaa jyrinää myös

                            Sille jyrinälle ainakin omassa autossani oli ominaista suora yhteys ajonopeuteen (=kardaanin kierrosnopeuteen). Jos motarille kelasi vauhtia 130km/h, ja heitti vaihteen N-asentoon, ja antoi auton rullata vapaasti. Tällöin jyrinä jatkui tasaisena kunnes vauhti putosi ja nopeus alitti n. 100km/h rajan. Siitä pystyi päättelemään että se ei liittynyt mitenkään moottoriin tai sen kumityynyihin. Samoin kun jyrinä kuului, oli aivan sama millä vaihteella ajoi. Jyrinän taajuus pysyi vakiona kaikilla kierrosluvuilla.

                            Mielestäni vaihtoehdoiksi jää ainoastaan vaihteiston momentinmuunnin tai kardaani. Ja koska pakkasen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään (teoriassa mahdolliseen) momentinmuuntimen epätasapainosta johtuvaan jyrinään, jää ainoaksi vaihtoehdoksi joustavia kumiosia sisältävä kardaaniakseli. Eli joko rättinivel tai liian löysä tukilaakerin ripustuskumi, joista jompikumpi sallii tietyssä nopeudessa tapahtuvan resonanssin. Joka kuuluu matalana jyrinänä.

                            Jos auto olisi jäänyt itselleni, olisin ottanut kardaanin irti tutkimuspöydälle ja uusinut siihen esim. Meylen kumiosat, jotka monesti on hieman vakiokumiosia jäykemmästä materiaalista. Ja olisin myös käyttänyt Kometilla tasapainopenkissä, jossa varmaan näkyisi moiset värinät.

                            Kannattaa myös tutkia osakataloogista, että onko kardaanille (tai sen osille) ilmestynyt päivitettyjä osanumeroita. Siitä voi yleensä vähän päätellä että onko tehtaalla jouduttu painimaan jonkun ongelman kanssa jälkijättöisesti.
                            Last edited by JKK; 10-03-2023, 01:12.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • juuhee
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 163
                              • Pohjanmaa

                              #59
                              Mullehan on vaihdettu uudella osanumerolla oleva kardaani ja oli kuulemma päällisin puolin erinäköinenki. Rättinivelet järeämmät. Mutta eipä se näköjään auttanu. Kolmannellakin kardaanilla koitettiin jolla suljettiin mahdollinen valmistusvika tai muu vastaava pois mutta ei niin ei :think
                              Mystinen on...

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2310
                                • Uusimaa

                                #60
                                Originally posted by juuhee View Post
                                Mullehan on vaihdettu uudella osanumerolla oleva kardaani ja oli kuulemma päällisin puolin erinäköinenki. Rättinivelet järeämmät. Mutta eipä se näköjään auttanu. Kolmannellakin kardaanilla koitettiin jolla suljettiin mahdollinen valmistusvika tai muu vastaava pois mutta ei niin ei :think
                                Mystinen on...
                                No voi perhana! Pakko sitten tarkastella tuota omaakin teoriaa uudelleen... Taitaa jäädä tämä mysteerityyppiviaksi?
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎