Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e Xdrive hankinta mielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6317
    • P-Pohjanmaa

    530e Xdrive hankinta mielessä

    Kokemuksia ko mallista kiinnostaa, jos vaikka 550d vaihtais uudempaan..

    Mitä sähköllä pääsee ja mikä todellinen kulutus

    Tyyppiviat ?

    Saako tuohon yhtään voimaa lisää ja kestääkö tuollainen yleensä ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1279
    • HKI

    #2
    Osaan sanoa seuraavaa takavetoisen osalta:

    - sähköllä 15km - 35km (talvi - kesä). Faceliftin jälkeen taitaa olla 30-50km. Tunnin lataus tuo noin 10km rangea.
    - kulutus ilman sähköä maantiellä kesällä 6-7l/100km (takaveto)
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6709
      • PK-seutu

      #3
      Tarkennetaan Jonen viestiä hieman. Näissä on hyvä huomata, että BMW toi tekniikkapäivityksen jo ennen kuin varsinainen kori sai LCI päivityksen. Mallivuoden 2020 autoja alettiin valmistaa jo 7/2019 ja niissä on isompi akku ja iDrive7 ja muita päivityksiä.

      Isompiakkuisella pääsee tällaisessa Etelä-Suomen talvikelissä mukavasti jo sähköllä. Tänään ajoin 104km lenkin ja siitä sähköllä mentiin 49km (kehä3 / motaria / taajamaa). Eilen ajoin Kirkkonummi - Turku välin ja mukavaksi yllätykseksi pelkällä bensalla ajaessa 113km/h cruisessa kulutus oli maltilliset 5,8L/100km. Sitten kun käytti akullisen sähköä ennenkuin pääsi perille niin kokonaiskulutus tippui neljän litran tuntumaan. Tämä siis 137km matkalla.

      xDrive tietysti lisää jonkin verran kulutusta, joten siitä en osaa sanoa tarkemmin.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1787
        • N/A

        #4
        Originally posted by veku View Post
        Mitä sähköllä pääsee ja mikä todellinen kulutus
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • Jarppa63
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 757
          • Kerava

          #5
          Vähän offtopic:
          Onhan tarjolla 545e... Kuutoskone ja sähköllä pääsee 30-50 km.
          Sukkelampi kuin 550xd (vertaan siis vakioita keskenään)

          Jarppa
          BMW i4M50 individual -23
          exiä: BMW 545e -21
          BMW F33 435xd -15
          M550xd-12
          e93 330da -08
          Dodge Stealth RT/TT -91
          Ford Thunderbird SC -91
          Olds Supreme avo -71
          Chevy Chevelle 2d HT -72

          Comment

          • jj5
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1301
            • pks

            #6
            Originally posted by veku View Post
            Kokemuksia ko mallista kiinnostaa, jos vaikka 550d vaihtais uudempaan..

            Mitä sähköllä pääsee ja mikä todellinen kulutus

            Tyyppiviat ?

            Saako tuohon yhtään voimaa lisää ja kestääkö tuollainen yleensä ?
            vuoden ja 30tkm kokemuksella xdrive tourinki vaikuttaa hyvältä.
            LCI mallilla pääsee sähköllä n. 40km realistisesti. Joissakin oloissa vähän enemmän ja pakkasilla vähemmän. Pystyy lähtemään sähköllä pihalta jopa -10 kieppeillä kun on vähän sähköllä esilämmitelty (matkustamoa). esim f30 330e alkoi olla haasteita jo nollakelissä pelkällä sähkölllä liikkellelähdön kanssa.

            Todellinen kulutus riippuu täysin ajoprofiilista kuten muillakin plugin hybrideillä. Iso ja painava autohan tää on ja bensaa kuluu lähtkoht enemmän kun dieseliä jos sähköapuja ei huomioida.
            Joku voi ajaa pelkällä sähköllä jota menee lyhyillä matkoilla talvikeleillä luokkaa 25-35kwh/100km.

            Tukholma - Tirol - Travemünde = 3800km meni ajotietokoneen mukaan kulutuksella 8.2L/100km ilman yhtäkään (johdolla)latausta.
            Eilen 100km, josta suurin osa moottoritietä ja loput kaupunkia, meni kulutuksella n. 4.5L/100km polttoaineen osalta ja akku aikalailla täydestä tyhjäksi.
            Last edited by jj5; 20-03-2022, 10:04.
            sigpic

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6709
              • PK-seutu

              #7
              Originally posted by jj5 View Post
              vuoden ja 30tkm kokemuksella xdrive tourinki vaikuttaa hyvältä.
              LCI mallilla pääsee sähköllä n. 40km realistisesti. Joissakin oloissa vähän enemmän ja pakkasilla vähemmän. Pystyy lähtemään sähköllä pihalta jopa -10 kieppeillä kun on vähän sähköllä esilämmitelty (matkustamoa). esim f30 330e alkoi olla haasteita jo nollakelissä pelkällä sähkölllä liikkellelähdön kanssa.

              Todellinen kulutus riippuu täysin ajoprofiilista kuten muillakin plugin hybrideillä. Iso ja painava autohan tää on ja bensaa kuluu lähtkoht enemmän kun dieseliä jos sähköapuja ei huomioida.
              Joku voi ajaa pelkällä sähköllä jota menee lyhyillä matkoilla talvikeleillä luokkaa 25-35kwh/100km.

              Tukholma - Tirol - Travemünde = 3800km meni ajotietokoneen mukaan kulutuksella 8.2L/100km ilman yhtäkään (johdolla)latausta.
              Eilen 100km, josta suurin osa moottoritietä ja loput kaupunkia, meni kulutuksella n. 4.5L/100km polttoaineen osalta ja akku aikalailla täydestä tyhjäksi.
              Eikö LCI xDrive touringilla pääse kesälläkään reilusti yli 40km? Takaveto sedan menee jo näillä keleillä about 45km.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1030
                • Espoo

                #8
                Originally posted by pyroz View Post
                Eikö LCI xDrive touringilla pääse kesälläkään reilusti yli 40km? Takaveto sedan menee jo näillä keleillä about 45km.
                Pääsee varmasti. Mutta keskimääräiseen arvioon tuo 40km lienee aika hyvä, koska yli 40km akullisella vaatii jo ennakointia ja sopivaa reittiä.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • jj5
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1301
                  • pks

                  #9
                  Joo jotakuinkin sillä tapaa. Kyllä kai se sähkörange sinne 45-50km sopivissa oloissa asettuu tuossakin.
                  Aika harvoin tulee sellaisia ajosuoritteita että tulisi max sähkömatkaa kokeiltua.
                  sigpic

                  Comment

                  • 0200227
                    BTCF Member
                    • Feb 2004
                    • 285
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Itsellä on keskikulutus pysynyt alle 4l / 100 km.
                    Työmatkaa 40 km / sivu, josta valtatietä 30 km. Eli päivässä 60 km 100 km/h rajoitusta ja 20 km taajamaa, muut ajot tietysti päälle. Kaikki ajot on menty pelkästään Comfortmoodi päällä, ei sen kummemmin ole pihistelty. Toki lataan kotona sekä töissä. Kuukaudessa on mennyt sähköä kotipistokkeesta vähän reilulla 20e: llä.
                    Kyseessä siis vanhempi pieniakkuinen G30. Vm: 2017.
                    Last edited by 0200227; 29-04-2023, 18:00.
                    G30 530e

                    Ex tötteröt:
                    F11 523iA
                    E61 525iA
                    E46 325ciA
                    E39 523i
                    E36 320i
                    E38 740iA
                    E34 535i
                    E34 518i

                    Comment

                    • LongJohn
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2017
                      • 269
                      • Kuopio

                      #11
                      Pre-LCI takapotkulla keskikulutus koko käyttöhistorian (viime kesästä) osalta tällä hetkellä 2,5l/100km ja laskussa. Kävi pakkasten aikaan 2,8. Tämän hetken tankillinen 1,5l/100km, menty karvan alle 1700km ja tankissa on 19 litraa 40 litrasta jäljellä. Suurin tankkausvälin kulutus oli 800km reissu loppukesästä. Tästä reilut 500km matkaa ja loput kohteessa nurkkapyöritystä koittaen sähköajoa maksimoida. Tuossa meni 4,3l/100km.

                      Comment

                      • Samu81
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 132
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by LongJohn View Post
                        Pre-LCI takapotkulla keskikulutus koko käyttöhistorian (viime kesästä) osalta tällä hetkellä 2,5l/100km ja laskussa. Kävi pakkasten aikaan 2,8. Tämän hetken tankillinen 1,5l/100km, menty karvan alle 1700km ja tankissa on 19 litraa 40 litrasta jäljellä. Suurin tankkausvälin kulutus oli 800km reissu loppukesästä. Tästä reilut 500km matkaa ja loput kohteessa nurkkapyöritystä koittaen sähköajoa maksimoida. Tuossa meni 4,3l/100km.
                        Sori OT, mutta tuo on kyllä niin pätkäajoa sekä optimaalista käyttöä latausmahdollisuuksin että vääristää useimpien omistajien todellista arjen kulutusta.

                        Asun itse pk-seudulla ja paljon tulee ajoa sellaisiin paikkoihin joissa ei kertakaikkiaan pysty lataamaan akkua kotimatkaa varten TAI jäljellä olevan sähkön haluaakin käyttää matkustamon lämmittämiseen. Tällöin auton todellinen kulutus on aivan jotain muuta kuin paljon puhutut 2-3-4L/100km.

                        Viimeisin kylmästartti (yön yli kadunvarsiparkissa Herttoniemessä Helsingissä josta 30km töihin Kauniaisiin), akun ~20% meni ohjaamon lämmittämiseen "nollakelissä" -> työmatkan kulutus 7,9L/100km vaikka ajelin erittäin maltillisesti (Kehä 1 päästä-päähän, lähiöjunnaamista kilsa-pari).

                        Näin siis edes täällä pk-seudulla jossa kauppojen ja Hezeburgereidenkin latausasemia on varmasti runsaasti.

                        Noihin megalomaanisen pieniin kulutuksiin näillä pääsee käytännössä vain hieromalla autollaan jonkinlaista arjen tuttua, lyhyiden etäisyyksien koti - työpaikka - harrastus/kauppa -kolmiota ja näissä jokaisessa päätepisteessä vielä auton latausmahdollisuus.
                        i8 '14

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1030
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Samu81 View Post
                          Noihin megalomaanisen pieniin kulutuksiin näillä pääsee käytännössä vain hieromalla autollaan jonkinlaista arjen tuttua, lyhyiden etäisyyksien koti - työpaikka - harrastus/kauppa -kolmiota ja näissä jokaisessa päätepisteessä vielä auton latausmahdollisuus.
                          Kyllä, mutta meitä on aika monta. Tankkasin viimeksi helmikuun alussa Mansessa käydessäni ja tuosta on puolet jäljellä. Seuraava tankkaus varmaan golfkauden startattua joskus toukokuussa. Jos päivittäinen ajo on paria-kolmeakymmentä kilsaa, pärjää sähköllä lähes kokonaan.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by Samu81 View Post
                            Sori OT, mutta tuo on kyllä niin pätkäajoa sekä optimaalista käyttöä latausmahdollisuuksin että vääristää useimpien omistajien todellista arjen kulutusta.

                            Asun itse pk-seudulla ja paljon tulee ajoa sellaisiin paikkoihin joissa ei kertakaikkiaan pysty lataamaan akkua kotimatkaa varten TAI jäljellä olevan sähkön haluaakin käyttää matkustamon lämmittämiseen. Tällöin auton todellinen kulutus on aivan jotain muuta kuin paljon puhutut 2-3-4L/100km.

                            Viimeisin kylmästartti (yön yli kadunvarsiparkissa Herttoniemessä Helsingissä josta 30km töihin Kauniaisiin), akun ~20% meni ohjaamon lämmittämiseen "nollakelissä" -> työmatkan kulutus 7,9L/100km vaikka ajelin erittäin maltillisesti (Kehä 1 päästä-päähän, lähiöjunnaamista kilsa-pari).

                            Näin siis edes täällä pk-seudulla jossa kauppojen ja Hezeburgereidenkin latausasemia on varmasti runsaasti.

                            Noihin megalomaanisen pieniin kulutuksiin näillä pääsee käytännössä vain hieromalla autollaan jonkinlaista arjen tuttua, lyhyiden etäisyyksien koti - työpaikka - harrastus/kauppa -kolmiota ja näissä jokaisessa päätepisteessä vielä auton latausmahdollisuus.
                            Oheisessa kuvassa viime viikolta todistusaineistoa. Kirkkonummi - Turku - HelsinkiVantaa - Kirkkonummi. Yhteensä 352km. Aamulla lähdetty täydellä akulla, ei välilatauksia, Motarilla ajettu aamulla toiseen suuntaan 112km/h cruisessa ja toiseen suuntaan iltapäivällä kiireessä lentokentälle 122km/h cruisessa (en tiedä kuka ajoi ).

                            Lopputulos siis 352km matkasta 58,6km sähköllä ja polttoaineen kulutus 5,6L/100km. Erittäin kohtuullista sanoisin. Autona MY20 pre-LCI, eli isommalla akulla. Lämpötila oli muutaman asteen plussalla.

                            Last edited by pyroz; 31-03-2022, 11:51.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • rizzo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2007
                              • 5415
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by pyroz View Post
                              Oheisessa kuvassa viime viikolta todistusaineistoa. Kirkkonummi - Turku - HelsinkiVantaa - Kirkkonummi. Yhteensä 352km. Aamulla lähdetty täydellä akulla, ei välilatauksia, Motarilla ajettu aamulla toiseen suuntaan 112km/h cruisessa ja toiseen suuntaan iltapäivällä kiireessä lentokentälle 122km/h cruisessa (en tiedä kuka ajoi ).

                              Lopputulos siis 352km matkasta 58,6km sähköllä ja polttoaineen kulutus 5,6L/100km. Erittäin kohtuullista sanoisin. Autona MY20 pre-LCI, eli isommalla akulla.
                              Täytyy sanoa, että on kyllä erittäin miellyttävä näkymä ohjaamossa. Hieno mittaristo + iDrive. Oma F10 vaikuttaa museoautolta tuohon verrattuna.

                              Harmi kun politiikan, verotuksen tms. (?) takia ei tehdä plugaridieseleitä. Olisi kyllä omaan käyttöön erittäin jees jos mentäisiin vaikka 50-60 km sähköllä ja loput dieselillä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎