545e hybridiakku solu viallinen, BPS?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2351
    • Uusimaa

    #61
    Originally posted by VilleP View Post
    Varmatenkin lain silmissä riittävästi perehtynyt henkilö on sellainen joka on tarvittavat kurssit käynyt ja omaa tiedot roplaamansa auton sähköjärjestelmistä. Kuten tuossa ylemmässä lainauksessasi mainitaan. On pystyttävä todistamaan että Jaska the mekaanikko on saanut riittävät teidot, jos käräjille joutuu oikosulun aiheuttaman hallipalon takia.
    Sen vuoksi tuossa poikkeuslaissa sanotaan "Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita....." koska oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita.

    Se mitä käräjillä sitten tuollaisen lausekkeen jälkeen vaaditaan todistelemaan niin ollaan jo mutu-maailmassa. Toki jätän sille varauksen että työskentelet laki-alalla ja omaat kokemusta jostain ennakkotapauksesta? Samat säännöt pätee myös jarrutöihin. Oikeutta jarrutöihin ei vaadita, mutta silti voit tehdä dramaattisen ikäviin seurauksiin johtavan virheen. Ja näitä on varmasti tehtykin. Miten niissä on sitten oikeudessa käynyt, olisi ihan mielenkiintoista tietää? Onko kurssitodistuksilla selvitty ilman seuraamuksia? Tai ilman niitä jouduttu vaikeuksiin?
    Last edited by JKK; 24-11-2025, 18:45.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2535
      • Vantaa

      #62
      Oikeudella tehdä sähkötöitä tarkoitetaan:

      Oikeus tehdä sähkötöitä edellyttää muunmuassa sitä, että sähkötöitä tekevä henkilö tai yritys tekee Tukesin rekisteriin ilmoituksen sähkötöistä ja nimeää sähkötöiden johtajaksi palveluksessaan olevan henkilön, jolla on sähköalan pätevyystodistus.

      Tätä ei siis tarvita kun sähköautoja korjataan. Vaan siihen riittää nuo aiemmin mainitut asiat. Nuo termistöt on melko yleispäteviä, mutta kyllä niille aina selitykset löytyvät. Ovat vaan melko tulkinnan varaosia. No jarrujen vaihto vähän huono esimerkki, kun siihen ei ole laissa määriteltyjä stantardeja Tuskin ihan heti tulee oikeuteen tapauksia missä tee-se-itse mies on möhlinyt korkeajännite asennukset ja tulee korvaus vaateita siitä. Yleisesti ottaen vastuu sähkötöistä on ihan asentajalla ja sähkötöiden johtajalla. Eli jos olet sähkömiehenä jotain sössinyt, niin vastuuseen joudut henk.koht.
      Last edited by VilleP; 24-11-2025, 20:20.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 4487
        • Finnland

        #63
        Saako noita siis kotona tehdä itse, kuten vaikkapa vaihtaa Mikkiin viallisen johdon?
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Mikaatm
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 571
          • Vantaa

          #64
          Originally posted by VilleP View Post
          Oikeudella tehdä sähkötöitä tarkoitetaan:

          Oikeus tehdä sähkötöitä edellyttää muunmuassa sitä, että sähkötöitä tekevä henkilö tai yritys tekee Tukesin rekisteriin ilmoituksen sähkötöistä ja nimeää sähkötöiden johtajaksi palveluksessaan olevan henkilön, jolla on sähköalan pätevyystodistus.

          Tätä ei siis tarvita kun sähköautoja korjataan. Vaan siihen riittää nuo aiemmin mainitut asiat. Nuo termistöt on melko yleispäteviä, mutta kyllä niille aina selitykset löytyvät. Ovat vaan melko tulkinnan varaosia. No jarrujen vaihto vähän huono esimerkki, kun siihen ei ole laissa määriteltyjä stantardeja Tuskin ihan heti tulee oikeuteen tapauksia missä tee-se-itse mies on möhlinyt korkeajännite asennukset ja tulee korvaus vaateita siitä. Yleisesti ottaen vastuu sähkötöistä on ihan asentajalla ja sähkötöiden johtajalla. Eli jos olet sähkömiehenä jotain sössinyt, niin vastuuseen joudut henk.koht.
          Tää on muuten mielenkiintoinen, johon en ole aiemmin tutustunut.

          Tosissaan autokorjaamot jotka tekevät sähköautojen akkujen/moottorien kanssa korjauksia ei ole Tukes:n alaisia sähkötöitä?

          Mutta kun meillä firmassa putkiasentaja irroittaa lämmitysverkoston pumpusta johdot ja kytkee ne uudestaan identtiseen pumppuun niin ne on Tukes:n alaisia sähkötöitä johon tarvitaan vähintään S3 luvat.

          Onko lainsäädäntö autokorjaamoiden osalta ajan tasalla?

          Mielestäni ei todellakaan.

          Sähkötyöt on sähkötöitä tehtiin ne autoon tai rakennukseen ja kyllä niihin pitää yrityksessä olla sähkötöiden johtaja joka on Tukes:n rekisterissä.

          450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2535
            • Vantaa

            #65
            Näin tosiaan on. Varmaan siitä syystä että olisi kohtuutonta vaatia autokorjaamolta että sinne palkataan tarpeeksi kokenut sähkäri istumaan lupinensa kanssa.




            Saa siis tehdä kotonakin, kunhan on riittävästi perehtynyt. Ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Sitten jos mennään peukaloimaan akkua syvemmälti, niin se lienee menee jo jännitetyöksi(jota toki ei se merkkarin asentajakaan saa tehdä, eikä tarvitse)?

            https://www.diagno.fi/blog/sahkoauto...at-tyokalut-18 Sähkötyö vs. jännitetyö


            SFS-standardi yhdessä lainsäädännön kanssa määrittelee raamit ja velvoitteet sähkötöiden tekemiselle. Sähkötyöksi katsotaan työ, jossa korkeajännitejärjestelmä kytketään "pois päältä". Eli esimerkiksi sähköauton ajomoottorin vaihtotyö, joka edellyttää korkeajännitepiirin jännitteettömäksi tekemistä ja sen varmistamista, sekä jännitteen uudelleenkytkemisen estämistä.

            Mikäli työskennellään jännitteellisten osien parissa, esimerkiksi avataan auton ajoakku, puhutaan jännitetyöstä, joka vaatii jo hieman enemmän. Tässä artikkelissa keskitytään sähkötyöhön. (Jännitetyöhön liittyen vastaava kirjoitus julkaistaan pian.)
            Last edited by VilleP; Yesterday, 23:27.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            Working...
            X