545e hybridiakku solu viallinen, BPS?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2355
    • Uusimaa

    #61
    Originally posted by VilleP View Post
    Varmatenkin lain silmissä riittävästi perehtynyt henkilö on sellainen joka on tarvittavat kurssit käynyt ja omaa tiedot roplaamansa auton sähköjärjestelmistä. Kuten tuossa ylemmässä lainauksessasi mainitaan. On pystyttävä todistamaan että Jaska the mekaanikko on saanut riittävät teidot, jos käräjille joutuu oikosulun aiheuttaman hallipalon takia.
    Sen vuoksi tuossa poikkeuslaissa sanotaan "Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita....." koska oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita.

    Se mitä käräjillä sitten tuollaisen lausekkeen jälkeen vaaditaan todistelemaan niin ollaan jo mutu-maailmassa. Toki jätän sille varauksen että työskentelet laki-alalla ja omaat kokemusta jostain ennakkotapauksesta? Samat säännöt pätee myös jarrutöihin. Oikeutta jarrutöihin ei vaadita, mutta silti voit tehdä dramaattisen ikäviin seurauksiin johtavan virheen. Ja näitä on varmasti tehtykin. Miten niissä on sitten oikeudessa käynyt, olisi ihan mielenkiintoista tietää? Onko kurssitodistuksilla selvitty ilman seuraamuksia? Tai ilman niitä jouduttu vaikeuksiin?
    Last edited by JKK; 24-11-2025, 18:45.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2539
      • Vantaa

      #62
      Oikeudella tehdä sähkötöitä tarkoitetaan:

      Oikeus tehdä sähkötöitä edellyttää muunmuassa sitä, että sähkötöitä tekevä henkilö tai yritys tekee Tukesin rekisteriin ilmoituksen sähkötöistä ja nimeää sähkötöiden johtajaksi palveluksessaan olevan henkilön, jolla on sähköalan pätevyystodistus.

      Tätä ei siis tarvita kun sähköautoja korjataan. Vaan siihen riittää nuo aiemmin mainitut asiat. Nuo termistöt on melko yleispäteviä, mutta kyllä niille aina selitykset löytyvät. Ovat vaan melko tulkinnan varaosia. No jarrujen vaihto vähän huono esimerkki, kun siihen ei ole laissa määriteltyjä stantardeja Tuskin ihan heti tulee oikeuteen tapauksia missä tee-se-itse mies on möhlinyt korkeajännite asennukset ja tulee korvaus vaateita siitä. Yleisesti ottaen vastuu sähkötöistä on ihan asentajalla ja sähkötöiden johtajalla. Eli jos olet sähkömiehenä jotain sössinyt, niin vastuuseen joudut henk.koht.
      Last edited by VilleP; 24-11-2025, 20:20.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 4503
        • Finnland

        #63
        Saako noita siis kotona tehdä itse, kuten vaikkapa vaihtaa Mikkiin viallisen johdon?
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Mikaatm
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 572
          • Vantaa

          #64
          Originally posted by VilleP View Post
          Oikeudella tehdä sähkötöitä tarkoitetaan:

          Oikeus tehdä sähkötöitä edellyttää muunmuassa sitä, että sähkötöitä tekevä henkilö tai yritys tekee Tukesin rekisteriin ilmoituksen sähkötöistä ja nimeää sähkötöiden johtajaksi palveluksessaan olevan henkilön, jolla on sähköalan pätevyystodistus.

          Tätä ei siis tarvita kun sähköautoja korjataan. Vaan siihen riittää nuo aiemmin mainitut asiat. Nuo termistöt on melko yleispäteviä, mutta kyllä niille aina selitykset löytyvät. Ovat vaan melko tulkinnan varaosia. No jarrujen vaihto vähän huono esimerkki, kun siihen ei ole laissa määriteltyjä stantardeja Tuskin ihan heti tulee oikeuteen tapauksia missä tee-se-itse mies on möhlinyt korkeajännite asennukset ja tulee korvaus vaateita siitä. Yleisesti ottaen vastuu sähkötöistä on ihan asentajalla ja sähkötöiden johtajalla. Eli jos olet sähkömiehenä jotain sössinyt, niin vastuuseen joudut henk.koht.
          Tää on muuten mielenkiintoinen, johon en ole aiemmin tutustunut.

          Tosissaan autokorjaamot jotka tekevät sähköautojen akkujen/moottorien kanssa korjauksia ei ole Tukes:n alaisia sähkötöitä?

          Mutta kun meillä firmassa putkiasentaja irroittaa lämmitysverkoston pumpusta johdot ja kytkee ne uudestaan identtiseen pumppuun niin ne on Tukes:n alaisia sähkötöitä johon tarvitaan vähintään S3 luvat.

          Onko lainsäädäntö autokorjaamoiden osalta ajan tasalla?

          Mielestäni ei todellakaan.

          Sähkötyöt on sähkötöitä tehtiin ne autoon tai rakennukseen ja kyllä niihin pitää yrityksessä olla sähkötöiden johtaja joka on Tukes:n rekisterissä.

          450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2539
            • Vantaa

            #65
            Näin tosiaan on. Varmaan siitä syystä että olisi kohtuutonta vaatia autokorjaamolta että sinne palkataan tarpeeksi kokenut sähkäri istumaan lupinensa kanssa.




            Saa siis tehdä kotonakin, kunhan on riittävästi perehtynyt. Ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Sitten jos mennään peukaloimaan akkua syvemmälti, niin se lienee menee jo jännitetyöksi(jota toki ei se merkkarin asentajakaan saa tehdä, eikä tarvitse)?

            https://www.diagno.fi/blog/sahkoauto...at-tyokalut-18 Sähkötyö vs. jännitetyö


            SFS-standardi yhdessä lainsäädännön kanssa määrittelee raamit ja velvoitteet sähkötöiden tekemiselle. Sähkötyöksi katsotaan työ, jossa korkeajännitejärjestelmä kytketään "pois päältä". Eli esimerkiksi sähköauton ajomoottorin vaihtotyö, joka edellyttää korkeajännitepiirin jännitteettömäksi tekemistä ja sen varmistamista, sekä jännitteen uudelleenkytkemisen estämistä.

            Mikäli työskennellään jännitteellisten osien parissa, esimerkiksi avataan auton ajoakku, puhutaan jännitetyöstä, joka vaatii jo hieman enemmän. Tässä artikkelissa keskitytään sähkötyöhön. (Jännitetyöhön liittyen vastaava kirjoitus julkaistaan pian.)
            Last edited by VilleP; 25-11-2025, 23:27.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2355
              • Uusimaa

              #66
              Itseäni lähinnä kiinnostaa tämä itsenäisesti kotona työskentely, yksityishenkilönä. Jos nostan akkupaketin pöydälle ja vaihdan sinne omatoimisesti kuusi kennopakettia, niin kuka tai mikä on se instanssi joka voisi tulla keskeyttämään puuhasteluni? Tai estää autolla ajamista sen jälkeen? Katsastusmies, poliisi, herra/rouva ylitarkastaja? Tai kenelle naapurissa asuva mielensäpahoittaja voi käytännössä yrittää vedota että lopettaisin moisen hengenvaarallisen autonkorjailun? Jos sellaista ei käytännön tasolla ole, niin ei voisi vähempää kiinnostaa minkäänlainen virkamiesmutustelu. Ja kun asian dokumentoi hyvin valokuvilla ja videoilla, niin tuskin tarvitsee myöhemminkään jännittää.

              Olettaisin että itsenäinen, yksin toimiva yrittäjä voi myös toimia tällä alalla oman vastuun periaatteella, ilman että kukaan viranomainen tulee kyselemään tutkintopapereita. Eri asia tietysti jos alainen tekee vaaralliset työt, jolloin yrittäjällä täytyy luonnollisesti olla vastuu alaisen asianmukaisesta koulutuksesta.
              Last edited by JKK; 26-11-2025, 21:12.
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2539
                • Vantaa

                #67
                Ei tietenkään kukaan tule puuttumaan siihen mitä kotona tekee. Eihän kukaan tule puuttumaan vaikka talosi pistorasiat vaihdat. Ongelma tulee vasta siinä vaiheessa kun haetaan maksajaa palanneelle talolle tms.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 4503
                  • Finnland

                  #68
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Ei tietenkään kukaan tule puuttumaan siihen mitä kotona tekee. Eihän kukaan tule puuttumaan vaikka talosi pistorasiat vaihdat. Ongelma tulee vasta siinä vaiheessa kun haetaan maksajaa palanneelle talolle tms.
                  Noin minäkin sen olen ymmärtänyt. Isä oli todella pätevä sähköjen kanssa, itsellä ne on vähän luokkaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
                  Viimeisimmät pistorasia-asennukset hänelle kuitenkin teetettiin paikallisen sähköalan firman toimesta, juuri tuon vastuukysymyksen vuoksi.
                  Mikkiin kyllä vaihdoin itse uuden piuhan isän kanssa, kun se joskus siihen nuorempana uusi itse sisälle kärvähtäneet osatkin.

                  Noista hitsihommista tuli mieleen, että pienenä poikana muistan isän kotitalossa kun oli liki "jokatalvinen riesa" ja vesijohtoputkea saivat sulatella hitsauslaitteen avulla. Tämä toki aikana kun olin pikkupoika, mutta muistaakseni se tehtiin puikkokoneen muuntajaa apuna käyttäen.
                  Myöhemmin tuli ilmastonmuutos ja sulattelua ei tarvittu..... oikeasti sen nimi oli kunnallinen vesijohto
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2539
                    • Vantaa

                    #69
                    Menee jo offtopiciksi, mutta menköön. Joo kyllähän nyt vähänkin sähkön perusteet osaava osaa pistorasiat vaihtaa tai lisätä muutaman lisää autotallin kalvorasialta yms. Mutta hommaan liittyy monta muuttujaa litosten tekemisten lisäksi, notta parempi jättää ammattilaiselle joka mittaa työnsä ja tekee siitä pöytäkirjan. Joka vuosi palaa useampi talo ja kuolee moni ihminen kun kylän "sähkömies" tai serkun kaima on käynyt tekemässä omia asennuksia.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5249
                      • Paimio

                      #70
                      Mutta mitäs sitten jos oman puuhastelun jälkeen tuo akku syttyy palamaan (vaikka ihan omia aikojaan ei välttämättä johtuen mistään virheestä tms) ja polttaa vaikka talon tai joukon muita autoja niin vakuutus ei varmastikaan korvaa senttiäkään...?
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2355
                        • Uusimaa

                        #71
                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Mutta mitäs sitten jos oman puuhastelun jälkeen tuo akku syttyy palamaan (vaikka ihan omia aikojaan ei välttämättä johtuen mistään virheestä tms) ja polttaa vaikka talon tai joukon muita autoja niin vakuutus ei varmastikaan korvaa senttiäkään...?
                        Niin, se on varmaan jo melko monimutkainen asia siinä vaiheessa, johon ei tässä väittelemällä saada vastausta. Ellei joukoissamme ole vakuutusalan erikoisosaajaa?

                        Vakuutusyhtiön pitää myös pystyä todistamaan ja perustelemaan oma näkökulmansa. Että mikä on johtunut ja mistä. Ja mikä ei ole johtunut. Pelkkä ilmoitus, että korvaus evätään koska auton kolmas omistaja, xxxx on vaihtanut 4 vuotta sitten autoon omatoimisesti akuston kennot. On vaikea uskoa että näin kävisi ilman että on pystytty todistamaan että joku on mennyt työn suorittamisessa pieleen.

                        Vakuutusyhtiö ei lähtökohtaisesti ole laitos, joka voi itse mielivaltaisesti päättää ihan mitä haluaa, vaikka joskus siltä voi tuntuakin. En oikein usko että pelkästään kertaalleen itse vaihdetut kennot riittää sellaisenaan korvausten epäämiseen, jos työ on tehty ohjeiden mukaisesti ja dokumentoitu valokuvien kera asiallisesti. Eikä tieto itse vaihdetuista kennoista välity enää (todennäköisesti 10v päähän) sille seitsemännelle omistajalle, jolla se auto sitten ehkä palaa.

                        Niiden kennojen vaihtaminen ei siis ole edelleenkään mitään rakettitiedettä jos olette yhtään perehtyneet asiaan. Väittäisin että nykyaikaisen auton venttiilivarren kumien vaihto on huomattavasti vaativampi ja tarkempi työ kuin akun kuuden kennomodulin vaihto. Molemmat vaatii osaamista. En suosittele kenellekään, kumpaakaan em. töistä jos ei ole syvällisesti perehtynyt asiaan asianmukaisilla työkaluilla ja välineillä.

                        Tosin kaikkea on nähty. Minulta on pyydetty nähtäväksi mm. autonasentajan tutkintotodistusta, kun tilasin Autodocilta toimimattomat Stark-merkkiset rengaspaineanturit. Sitä ei minulta löytynyt ja 6kk jatkuneen väsytystaistelun jälkeen sain palauttaa sensorit saksaan ja sain rahani takaisin. Se oli periaatteellinen vääntö, jossa piti löytää ylemmän tason johtohenkilö että sille hulluudelle saatiin loppu.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9178
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by JKK View Post

                          Niin, se on varmaan jo melko monimutkainen asia siinä vaiheessa, johon ei tässä väittelemällä saada vastausta. Ellei joukoissamme ole vakuutusalan erikoisosaajaa?

                          Vakuutusyhtiön pitää myös pystyä todistamaan ja perustelemaan oma näkökulmansa. Että mikä on johtunut ja mistä. Ja mikä ei ole johtunut. Pelkkä ilmoitus, että korvaus evätään koska auton kolmas omistaja, xxxx on vaihtanut 4 vuotta sitten autoon omatoimisesti akuston kennot. On vaikea uskoa että näin kävisi ilman että on pystytty todistamaan että joku on mennyt työn suorittamisessa pieleen.

                          Vakuutusyhtiö ei lähtökohtaisesti ole laitos, joka voi itse mielivaltaisesti päättää ihan mitä haluaa, vaikka joskus siltä voi tuntuakin. En oikein usko että pelkästään kertaalleen itse vaihdetut kennot riittää sellaisenaan korvausten epäämiseen, jos työ on tehty ohjeiden mukaisesti ja dokumentoitu valokuvien kera asiallisesti. Eikä tieto itse vaihdetuista kennoista välity enää (todennäköisesti 10v päähän) sille seitsemännelle omistajalle, jolla se auto sitten ehkä palaa.

                          Niiden kennojen vaihtaminen ei siis ole edelleenkään mitään rakettitiedettä jos olette yhtään perehtyneet asiaan. Väittäisin että nykyaikaisen auton venttiilivarren kumien vaihto on huomattavasti vaativampi ja tarkempi työ kuin akun kuuden kennomodulin vaihto. Molemmat vaatii osaamista. En suosittele kenellekään, kumpaakaan em. töistä jos ei ole syvällisesti perehtynyt asiaan asianmukaisilla työkaluilla ja välineillä.

                          Tosin kaikkea on nähty. Minulta on pyydetty nähtäväksi mm. autonasentajan tutkintotodistusta, kun tilasin Autodocilta toimimattomat Stark-merkkiset rengaspaineanturit. Sitä ei minulta löytynyt ja 6kk jatkuneen väsytystaistelun jälkeen sain palauttaa sensorit saksaan ja sain rahani takaisin. Se oli periaatteellinen vääntö, jossa piti löytää ylemmän tason johtohenkilö että sille hulluudelle saatiin loppu.
                          Näitä akkupaketteja kuitenkin korjataan jatkuvasti ja niihin tehdään jopa parannuksia esim. liitosläpivienteihin ja tiivistykseen. Kaikki muutokset eivät ole kuitenkaan valmistajan ohjeistuksen mukaisia. Jos vakuutusyhtiö voisi kategorisesti evätä vahinkotapauksessa korvauksen pelkästään sen tiedon perusteella, että jotain on muokattu tai tekijä ei ole saanut virallista koulutusta tehtävään, ei mikään yrityskään suostuisi tällaisia tekemään.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • nupaha
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 284
                            • Pohojanmaa

                            #73
                            Luulisi, että näille akkukennomarkkinoillekkin ilmestyy yhtiöitä, joilta saa kennoja ja akuja, ettei tarvi ostaa käytettyjä tai uusia maahantuojan kautta.
                            työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                            kauppakassina Audi A3 sedan
                            kesäkissana Jaguar XKR
                            tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2355
                              • Uusimaa

                              #74
                              Originally posted by nupaha View Post
                              Luulisi, että näille akkukennomarkkinoillekkin ilmestyy yhtiöitä, joilta saa kennoja ja akuja, ettei tarvi ostaa käytettyjä tai uusia maahantuojan kautta.
                              Aivan varmasti tulee. Sen takia nämä höpöpuheet autojen päätymisestä paaliin akun käyttöiän päässä jaksaa minua aina naurattaa. Sinne mihin syntyy markkinarako, sinne kehittyy myös bisnestä. Ja tälle alueelle syntyy vielä iso markkinarako ja paljon kilpailua.
                              Last edited by JKK; 29-11-2025, 00:38.
                              BMW G30 545e M-Sport

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3885
                                • Raisio

                                #75
                                Vanhoihin suosikkimalleihin pukkaa jo kaikenlaista, ehkä myöhemmin plugareihinkin.

                                Comment

                                Working...
                                X