Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 vikoja(tyhjäkäynti, perä, lämppäri)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #31
    Originally posted by peto2 View Post
    M30 koneen aikoihin ei ole kukaan edes haaveillut nakutuksen tunnistimista ...
    Jaa, olisiha minun pitänyt tuo aavistaa, kokemusta M30 koneesta eri muodoissa n. 12 vuotta (tosin autoista jotka on ajalta ennen E32:ia)

    Tuon ajan autoissa nakutus kuuluu kuskin viereiseltä istuimelta, ja tunnistimena toimii hyvä kuulo
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • mick
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 63
      • Pyhäjärvi

      #32
      Originally posted by peto2 View Post
      ko. anturi on kipinä ennakon tunnistin ja 6- sylinterin tulpanjohdon olisi mentävä tuosta läpi..
      Osaisitko kertoa mitä tuo tekee sitten? Se selvis, että tunnistaa kipinän(tai jännitepulssin), mutta säätääkö se sitten jotain vai mitä? Jos siinä jokin syttyboksi ohjaa sytytystä, niin mihin se tarvitsee tuota kipinätietoa? Eikö se boksi ite tiedä koska se kipinän räiskäsee??

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #33
        Suuttimien ruuttaussekvenssiin se liittyy. Ton anturitiedon perusteella moottorinohjaus tietää missä kohtaa tahtia kone on menossa ja osaa sit erittäin hienostuneesti laittaa vain kolmeen pyttyyn kerrallaan bensaa. Ilman tuota anturia suihkitaan vapautuneesti kaikkiin.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • mick
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 63
          • Pyhäjärvi

          #34
          Originally posted by Morkai View Post
          Suuttimien ruuttaussekvenssiin se liittyy. Ton anturitiedon perusteella moottorinohjaus tietää missä kohtaa tahtia kone on menossa ja osaa sit erittäin hienostuneesti laittaa vain kolmeen pyttyyn kerrallaan bensaa. Ilman tuota anturia suihkitaan vapautuneesti kaikkiin.
          Selvä! Kiitokset tiedosta! Pitääpäs tänään testata muuttuuko käynti tai persdyno hepat kun tuon laittaa paikalleen Eli kutosen(sen VAUHTIpyöränpään eka?) piuhaan tuo?

          /lisäys:
          Kuinkas helkkarissa sen saa siihen johtoon kiinni? Tulpanjohdossa on kumpikin pää kiinni todella hyvin... Onko alkuperäinen tulpanjohto sellainen että siihen saa tuon kiinni näppärästi?

          /lisäys2:
          Tajusin käydä katsomassa purkuautosta nyt... Ja niin se näyttäisi olevan siellä kutoselle menevän tulpanjohdon ympärillä tuo. Ja kutospyttyhän on siis vauhtipyöränpäässä
          Purkuautosta oli tulpanjohto katkastu, tuo anturi pujotettu johtoon ja johto liitetty teipillä takas. Ei näytä kauhean luotettavalta liitokselta, olisiko tuolle mitään järkevämpää tapaa olemassa?
          Last edited by mick; 26-09-2009, 13:47.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #35
            Voi muuten olla sitten astetta vittumaisempi saada paikoilleen tarvike johtoihin.
            Kun päitä ei saa irroitettua ja johto voi olla jopa paksumpaa kuin tuo anturin reikä.

            Comment

            • StreetA
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 296
              • ?

              #36
              Originally posted by mick View Post
              Selvä! Kiitokset tiedosta! Pitääpäs tänään testata muuttuuko käynti tai persdyno hepat kun tuon laittaa paikalleen Eli kutosen(sen hihnapyöränpään eka?) piuhaan tuo?
              Ei ku tulipellin puoleiseen.Jakopäästä päin kun lähet laskemaan 1,2,3 jne...

              Comment

              • mick
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 63
                • Pyhäjärvi

                #37
                Ohoh!
                Laitoin sen anturin paikalleen... Eli katkasin kutospytyn tulpanjohdon. Oli onneksi metalliytimellä, niin sai hyvin liitettyä takaisin paikalleen. Ja muutenkin purkuautosta otin tulpanjohtojen suojamuovit, ja laittelin nekin samalla paikalleen. Kone ekan kerran käyntiin, ja moottorin ääni muuttui jonkinverran.

                En uskonut sitä, vaan kävin koeajolla. Ja en uskonut vieläkään, otin kaverin kyytiin ja sanoin että kuuntelee moottorin ääntä tarkasti. Se naputus, minkä luulin tulevan venttiilikoneistosta, on nyt hävinnyt kokonaan! Mitä ihmettä??

                Eli tuon siistimmin tuo kone ei varmasti voi käydä

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  #38
                  Originally posted by mick View Post
                  Ohoh!
                  Laitoin sen anturin paikalleen... Eli katkasin kutospytyn tulpanjohdon. Oli onneksi metalliytimellä, niin sai hyvin liitettyä takaisin paikalleen. Ja muutenkin purkuautosta otin tulpanjohtojen suojamuovit, ja laittelin nekin samalla paikalleen. Kone ekan kerran käyntiin, ja moottorin ääni muuttui jonkinverran.

                  En uskonut sitä, vaan kävin koeajolla. Ja en uskonut vieläkään, otin kaverin kyytiin ja sanoin että kuuntelee moottorin ääntä tarkasti. Se naputus, minkä luulin tulevan venttiilikoneistosta, on nyt hävinnyt kokonaan! Mitä ihmettä??

                  Eli tuon siistimmin tuo kone ei varmasti voi käydä
                  No tuohan viittais nyt suoraan siihen että se käyttää noita kahta suutinpankkia erikseen, ja toimii normaalisti. On meinaan aikamoinen tikitys jos kaikki 6 suutinta lyö samaa aikaa
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • mick
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 63
                    • Pyhäjärvi

                    #39
                    Moottorin reagoiminen kaasuun taisi muuttua hieman, tai sitten en aikaisemmin huomannut tällaista: tyhjäkäynnillä kun hipasee kaasuun, niin kierrokset laskee ja kone melkein sammuu. Samoin kun lähtee liikkeelle, niin tuntuu että kone "ökähtää" aluksi, sitten tulee vasta vetoa. Kierroksilta tuota ei huomaa. Onko syy edelleen tuossa ilmamassamittarissa, vai jossain muussa?

                    Toinen mikä ihmetyttää, on kojelaudasta kuuluvat äänet. Kun sammutan auton, kuuluu hetkenaikaa jonkin sähkömoottorin pyörimisääntä, jotain kai se säätää? Sitten jos jää autoon istumaan, niin hetken kuluttua kuuluu jälleen jotain outoja ääniä, hieman hiljempana kuin tuo ensimmäinen ääni. Mitähän ääniä nuo mahtaa olla?

                    Niin joo, tuo sammutuksen jälkeinen ääni on kuulunut parina aamuna myös kesken ajon. Aamut ovat olleet aikaisempia kylmempiä, lasitkin jäässä...

                    Comment

                    • MET
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 200
                      • Lappeenranta

                      #40
                      Ilmastoinnin moottorit siellä pitää omaa elämäänsä. Ihan normaalia.

                      Comment

                      • mick
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 63
                        • Pyhäjärvi

                        #41
                        Tyhjäkäynnin kanssa taistelen edelleen.

                        Ostin käytetyn ilmamäärämittarin, tai oikeastaan kaksi. Eikä käynti muutu miksikään sama minkä noista laittaa paikalleen. Juuri samalla tavalla kierrokset vaeltaa tyhjäkäynnillä, ja tyhjäkäynniltä kaasua painaessa meinaa kone sammua. Ajossa toimii ihan ok, paitsi näin pakkasella tuntuu että yksi tai jopa kaksi pyttyä on kylmänä poissa pelistä.

                        Voisiko olla jokin ruiskusuutin jumissa?
                        Voisiko puola aiheuttaa tuollaista vikaa?

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #42
                          Eihän siellä vaan imuvuotoa olisi?

                          Comment

                          • mick
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 63
                            • Pyhäjärvi

                            #43
                            Tarkastelin kaikki liitokset, jarruspraylla suihkuttelin eikä kierrokset nousseet. Jatkuvasti vaeltaa kuitenkin, eli jos sitä ei oteta lukuun niin ei mitään vaikutusta.

                            Huomasin kuitenkin uuden asian nyt kolmannen ilmamäärämittarin kanssa:
                            Tyhjäkäynti vaeltaa todella paljon, ja ei juurikaan yli 500 kierroksen nouse. Eli lähes sammuu --> 500rpm --> lähes sammuu. Ja alakierroksilla on veto täysin poissa! Kaasua joutuu painamaan aika reippaasti ennenkuin tapahtuu mitään. Ylhäällä taas jaksaa hyvin vetää, ja alhaallakin isolla kaasulla.

                            Aikaisemmin kone lähes sammui, kun tyhjäkäynniltä painas vähän kaasua. No, nyt se sammuu.
                            Eli vika voisi olla sittenkin tuossa ilmamäärämittarissa. Ja minulla on kolme epäkuntoista :(

                            Voisiko joku mitata vastuksen arvot läppä kiinni, läppä puoliauki ja läppä täysin auki? Tai olisiko noita vastusarvoja jossain jo mitattuna? Jos noista kolmesta keräisi parhaat osat ja rakentaisi yhden toimivan...

                            Comment

                            • mick
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 63
                              • Pyhäjärvi

                              #44
                              Onkos noissa jonkinlaista manuaalista säätöä?
                              Autossani ei ole lambdaa. Pitäisikö tuo säätää jotenkin pakokaasuanalysaattorin avulla?
                              Jousen jäykkyyttä säätämällä tms? Vai meneekö automaattisesti säätöihin, jos osa on ehjä?

                              Comment

                              • MV_e31
                                Newbiemmer
                                • Sep 2006
                                • 24

                                #45
                                Ootko tarkistanut lämpötila-anturit? Omassa (e31) oli EML-boksille menevä anturi sökönä (esim. näytti -17 vaikka kone yli +70), tyhjäkäynti vaelteli välillä jäi nykimään ym. Uuden anturin vaihdon jälkeen ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä ollenkaan. Piti ottaa akun navat irti ja tyhjentää muistit, jonka jälkeen kone oppi tyhjäkäynnin käppyrät uudestaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎