Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750 iL käyntihäikkää sitkeästi - selvisi -> tulpat !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    #16
    DME-Boksien vaihdon jälkeen pitäisi suorittaa synkronointi, johon löytyy myös ohjeet helposti netistä esim. haulla m70 synchronization. Tolla synkronoinnilla noi kaasuläppämoottorit saadaan toimimaan yhdenaikaisesti. Itse synkronointi on auttanut monelle myös kaikenlaisiin käyntihäiriöihin, eikä sen kokeileminen maksa mitään, joten sitäkin kannattaa kokeilla jos ei mitään muuta enää keksi.

    Itse asustelen Espoossa ja multa löytyisi muutama käytetty DME-boksi vanhempiin M70 moottoreihin. Niissä on toi boksin loppuosan koodi -156 kun taas uudemmissa taitaa olla -352. Boksin koodi muuttui muistaakseni noin 9/90 tohon uudempaan. En oo kyl ihan varma tosta ajankohdasta. Voisin lainatakin bokseja, mikäli homma ei tunnu selviävän muilla tavoin.

    Privalla kannattaa ottaa yhteyttä, mikäli tarvetta bokseille on. Muutakin voi tietysti kysyä.


    Originally posted by bigmasa View Post
    Asentotunnistimet mittailtu (ohmimittarilla) ja oli toleransseissa, bentleyn manuaalissa oli myös ohje, miten DME-boksien pinneistä 1 ja 15 mitataan AC-jännite, mutta sieltä en saanut lukemaa (liitin auki ja konetta käynnistetään?).

    Putsailinkin niitä tunnistimia hihnapyörän luota paineilmalla ja elektroniikkaspraylla alta päin, kovin hyvin niihin ei oikein pääse käsiksi.



    Mulla oli noi tökkelit erijärjestyksessä siinä keulalla, sekin tullut mieleen jos siellä on jotain väärin kytketty. Yritin kyllä zekkailla, meneekö oikein, enkä parempaa keksinyt.

    Niin ja lamdojen vaihdolla ei ollut kummoista merkitystä, laitoin ne sitten niin päin kuin olivatkin alunperin. (lambdat siis uudet boschit). Tämäkin kertoo jotain?

    Boksin vaihtoja vois kokeilla, jos joku viitsis lainata, ei niitä ihan kokeiluna viitsis hankkia. Vaatiiko DME-boksin vaihto jotain koodausta?

    Nyt aamulla kun ajoin duuniin, kylmänä on tehoton ja ajo takkuista, näillä keleillä puolen kilsan ajon jälkeen kone "herää" ja voi toimia 15-30 min ajon ihan moitteetta, yllättäen taas putoaa muutamaksi sekunniksi.

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #17
      oliskohan ajatusta etsiä ihan mekaanistakin vikaa varmuuden vuoksi, eli esim ohivuotomittaus ja jakopään/ketjun kuluneisuuden tarkistus? Siihen päälle kaasuläppien/koteloiden tarkistus ja testaus. Korkeet HC:t viittais sytkä/venttiili -vikaan, tai ylipäätään jostain syystä palamatonta menis läpi. Kuulostaa melko moniongelmaiselta tapaukselta...
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #18
        Yks mahdollinen ongelma, joka voi aiheuttaa todella paskaa käyntiä on vedenlämmönanturien vikaantuminen. Mulla oli itellä yks anturi sieltä tulipellin luota hajonnu ja välitti väärää veden lämpötilaa moottorinohjaukselle. Käytännössä se anturi kuvitteli, että veden lämpö on koko ajan +8 astetta, joka sitten sotki koneen toimintaa kun muut kaksi anturia näytti oikein. Käynti meni aivan paskaks kun kone lämpeni ja bensankulutus kasvo aivan sairaaks. Tossa alkukevään viileillä keleillä vikaa ei huomannu kun vasta koneen lämmettyä.

        Ne vedenlämmönanturithan löytyy sieltä koneen perästä tulipellin läheltä. Itse anturit ei maksa paljon, joten niidenkin tsekkaus vois olla ihan hyödyllistä.

        Comment

        • bigmasa
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 130
          • Espoo

          #19
          Originally posted by Raputurkki View Post
          Yks mahdollinen ongelma, joka voi aiheuttaa todella paskaa käyntiä on vedenlämmönanturien vikaantuminen. Mulla oli itellä yks anturi sieltä tulipellin luota hajonnu ja välitti väärää veden lämpötilaa moottorinohjaukselle. Käytännössä se anturi kuvitteli, että veden lämpö on koko ajan +8 astetta, joka sitten sotki koneen toimintaa kun muut kaksi anturia näytti oikein. Käynti meni aivan paskaks kun kone lämpeni ja bensankulutus kasvo aivan sairaaks. Tossa alkukevään viileillä keleillä vikaa ei huomannu kun vasta koneen lämmettyä.

          Ne vedenlämmönanturithan löytyy sieltä koneen perästä tulipellin läheltä. Itse anturit ei maksa paljon, joten niidenkin tsekkaus vois olla ihan hyödyllistä.
          Synkronointia kokeiltu Shogunin ohjeiden mukaan, ei vaikutusta.

          Se olikin vaikeampi tehdä, kun kierrokset nousi 5000rpm niin useimmiten kone heitti sitten sen "pudotuksen" peliin, mutta joten kuten se onnistui; kolme kertaa peräkkäin ykkösellä (10 sekuntia 5000rpm ynnä muut temput)

          Eli kovilla kierroksilla vika ilmaantui useasti peräkkäin, normaaliajossahan kierrokset on suht matalat, joten se ei ilmene ehkä siitä syystä niin usein, bensan saanti kuitenkin tulis mieleen ?

          Kylmäkäynti on tosiaan huono, onneks näillä keleillä lämpenee nopeasti, siellä on kolme erilaista lämpötila-anturia ja ei niitä ehkä ihan arvauksena viittis vaihtaa, mutta pitää tutkailla, tarvikkeina ne ei paljoa tosiaan maksa, orkkikset sitten yhteensä lähemmäs pari satkua, kun laakkoselta kysyin, no Langin tankillinen bensaa

          Kylmänä kokeilin, kun ei ota kierroksia, niin molemmat puolet kuitenkin käy, ilmamassamittarien irroitus heikentää käynnin ihan samalla tavalla.

          Ja boksien loppunumerot on 352, tossa yks toinen foorumilainen lupaili jo kokeilua toisilla, pitää raportoida sitten tulokset.

          Comment

          • bigmasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 130
            • Espoo

            #20
            Dodiin, saman numeroisia DME-bokseja kokeiltu "Örvellyksen" seiskasta, mutta samat oireet jatkui, ajoittainen pudotus. Käynti oli molempien korviin hyvin samanlainen molemmissa autoissa eikä mitään poikkeavaa havaittu konetilassa.

            Imusarjan heiluttelu ei muuta käyntiä eikä muukaan, millä imuvuotoja etsittiin.

            Sain lainaksi käytetyt lämpötila-anturit, joten niitä voisi tietysti seuraavaksi mittailla/vaihtaa, josko tulisi parannusta. Yhteys kierrosten yllättävään putoamiseen vähän oudoksuttaa, mutta huonoon kylmäkäyntiin enemmänkin eli kannattanee kokeilla noitakin. (ahdas paikka).

            Muita idiksiä ei oikein tällä erää ole

            Comment

            • ihu412
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 263
              • Tampere/Rovaniemi

              #21
              Kampuran antureita vois seuraavana koittaa. Takkuaako kaasuläpät?

              Comment

              • bigmasa
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 130
                • Espoo

                #22
                Originally posted by ihu412 View Post
                Kampuran antureita vois seuraavana koittaa. Takkuaako kaasuläpät?
                Taas vähän harrastettu;
                - vaihdettu bensapumppuhässäkät tankkiin, ei mitään eroa entiseen
                - kokeiltu toisia, kaikkia kolmea, koneen lämpötila-antureita, ei vaikutusta

                Kampuran antureita pitäis ensin tutkia tarkemmin, oskilloskoopilla, mutta se ei nyt multa onnistu. (varsinkin alemman kampuratunnistimen vaihto näyttää aika hankalalta).

                kaasuläpät on putsattu ja ne tuntuu toimivan hyvin, moottoreita en tosin avannut, nehän saattaa kanssa olla huollon tarpeessa.

                Nyt kun taas ajellut lisää, niin toi käyntihäikkä liittyy selvästi kylmäkäyntiin ja lämpmänä kaasun polkasuun kunnolla, muutaman sekunnin jälkeen tulee usein kierrosten putoaminen.

                Voisko tankin tai bensansyötön huohotus tms. korvausilmajuttu aiheuttaa tän, miten se zekataan ja mistä, realoem:stä en pikavilkaisulla hokannut?

                Comment

                • ihu412
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 263
                  • Tampere/Rovaniemi

                  #23
                  Varmaan joltain palstalaiselta löytyis kampuran anturi lainaan. Katoitko kampuran anturin liittimet?
                  Aivasteleeko kone kun painat tallan nopeasti pohjaan?
                  Last edited by ihu412; 13-07-2013, 19:57.

                  Comment

                  • bigmasa
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 130
                    • Espoo

                    #24
                    Originally posted by ihu412 View Post
                    Varmaan joltain palstalaiselta löytyis kampuran anturi lainaan. Katoitko kampuran anturin liittimet?
                    Aivasteleeko kone kun painat tallan nopeasti pohjaan?
                    Kampuran anturin liittimet zekattu ja anturit mitattu ohmi-mittarilla ja molemmat oli spekseissä, ks aiemmat postaukset. Lämpimänä ei aivastele yhtään, toimii kuten pitää, kaikki konit kotona, paitsi - kuten skrivailtu - ajoittain totaalinen voimien putoaminen

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #25
                      Originally posted by bigmasa View Post
                      Kampuran anturin liittimet zekattu ja anturit mitattu ohmi-mittarilla ja molemmat oli spekseissä, ks aiemmat postaukset. Lämpimänä ei aivastele yhtään, toimii kuten pitää, kaikki konit kotona, paitsi - kuten skrivailtu - ajoittain totaalinen voimien putoaminen
                      noistakin saa jo jotain vikakoodeja ulos, ei siinä kai mitään häviä jos lukasis. äkkiseltään kuulostais silti pätkivältä maalta tai plussalta :think

                      DME rele(et?), DME boksien maadotukset, polttoainepumppujen releet, virtalukon pohja,..

                      en lukenut koko kirjoitusta joten sori jos tulee toistoa :think
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • ihu412
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 263
                        • Tampere/Rovaniemi

                        #26
                        Voisko kaasupolkimen potentiometri aiheuttaa noita ongelmia?
                        Lähinnä siksi tuota mietin kun aikaisemmissa viesteissä oli maininta et kaasulla leikkimällä sai tehot palaamaan.
                        Last edited by ihu412; 18-07-2013, 20:47.

                        Comment

                        • bigmasa
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2006
                          • 130
                          • Espoo

                          #27
                          oireet jatkuu, mutta ihan kuin nyt ajojen lisännyttyä ne olis lyhentyneet ja harventuneet :think Kesäautoksi tolla pärjää työmatka-ajossakin 25km sivu ihan kohtalaisesti.

                          Se, että käyntihäikkä on vain ajoittainen vaikeuttaa tutkimusta, viimeksi kyllä todensin, että vasen puoli oli pois pelistä. Tätä tutkimusta pitää jatkaa.

                          Vikakoodinlukijaa en ole foorumilta löytänyt, eikä oma Inpa asennus ole edistynyt, aiempi omistaja kyllä käytti vikakoodienluvussa ahkerasti, eikä mitään löytynyt, joten odotukset ei sen suhteen ole korkealla.

                          Semmosen yksityiskohdan huomasin, että kun vika tulee päälle, niin ajotietokoneen keskikulutusmittarin mukaan kulutus on nolla, vaikka se mittariston kulutusviisari on heiluu ihan normaalisti. Sitten kun tilanne normalisoituu, kulutuslukemat päivittyy taas oikein. Tästä vois jotain päätellä?

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #28
                            Sen verran kaihertaa tämä dilemma, että etsiskelin töiden lomassa jotain tietoja, ja kulutuslukema tulee ymmärtääkseni suuttimien teoreettisesta aukioloajasta DME:n kautta:

                            "The fuel consumption is calculated in the A25 body electronics module (EKM) using the ti injection signal (other variables like fuel tank contents, speed and time are only relevant for derived calculations like range and average consumption). The ti injection signal is supplied to the EKM by the DME module(s"

                            Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                            Eli jos kerran DME ei anna mitään suuttimien aukioloarvoa, niin silloinhan MID:n keskikulutusmittarin pitäisikin mennä nollille :think

                            Olisiko vika toisen lohkon suuttimien johtosarjassa, maadoituksessa, DME:ssä, EKM:ssä tai jossain muualla?
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • ihu412
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 263
                              • Tampere/Rovaniemi

                              #29
                              Ootko noita dme:n releitä vielä koittanut vaihdella?

                              Comment

                              • bigmasa
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2006
                                • 130
                                • Espoo

                                #30
                                Originally posted by ihu412 View Post
                                Ootko noita dme:n releitä vielä koittanut vaihdella?
                                En vielä, tietäiskö joku suoraan missä ja mitkä ne on? Realoemin mukaan valmistettu 01/1992, järjestykset taitaa vähän vaihdella valmistusajankohtien mukaan.
                                (Kaikki löytämäni releet olen kyllä irroitellut ja puhdistanut liittimet, mutta en avannut tai tehnyt tarkempaa analyysia). Ne nyt voisi kokeilla vaihtaakin.

                                Tänks myös BeamR ideoista, tutkailu jatkuu
                                Last edited by bigmasa; 31-07-2013, 23:19. Reason: valmistusajankohta lisätty

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎