Moi, ja apuva !
potilas on vuoden -92 seiska, edellisellä omistajalla oli jo käyntihäikkiä,
mutta tutkailuista ja uusista osistakin huolimatta samat oireet vaan jatkuu;
(pitkä vuodatus, mutta tuntuu olevan pitkä tämä tiekin tämän kanssa)
- kone käynnistyy hyvin, tyhjäkäynti vähän epätasaisen tuntuinen
- kylmänä "veto" on poissa, mutta kun vähän lämpenee, tehot kotona
- ajoittain, esim 5-10 min välein ajossa, tehot putoaa kokonaan pois hetkeksi, kone lähes sammuu, mutta muutaman sekunnin kakomisen jälkeen taas kaikki toimii hyvin. Tuntuma on, että ilmenee erityisesti, kun antanut kaasua kunnolla, mutta joskus ei ollenkaan, joskus muutenkin. Ei vielä osaa ihan sanoa tarkemmin.
Sain viime viikolla auton kilpiin ja liikenteeseen, päästöistä meni rimaa hipoen läpi, arvot oli rajojen tuntumassa eli ei ihan terve. Ajelin viikonloppureissun muutama sata kilsaa (uudet bensatkin noin vuoden seisokin jälkeen) ja kyllähän toi kulkee, ajoittainen käyntihäikkä vaan tuo epävarmuutta ajoon :-(
Kulutus on varmaan lähellä normaalia, noin 14l sekalaisessa matka-ajossa. "Putoaminen" tapahtuu vakkari päällä tai polkimella, samalla kulutusmittari romahtaa nollille, muutaman sekunnin jälkeen moottori taas herää.
tehtyä/tutkittua;
- uudet tulpat, virranjakajat, pyörijät, puolat, tulpanjohdot, ilmansuodattimet, bensansuodattimet, ilmamassamittareita vaihdeltu, toista EML-boksia kokeiltu, imusarjantiivisteet tiivistetty, haitariputket uusittu ja imuvuotoja etsitty, suuttimet mitattu ja todettu ok:ksi Finjectorilla, samoin bensatukkien paineensäätimet, bensapumppujen releet vahdettu. Katit avattu ja toinen vaihdettu, toinen näytti ihan terveeltä, lambdat vaihdettu Boschin uusiin.
Lambdan piuhojakin kokeiltu toisin päin, toimi paremmin näin kun olikin.
Toinen bensapumppu vaihdettu uuteen runsas vuosi sitten, toinen ilmeisesti toimi hyvin silloin, nyt molemmat pumppaa bensaa hyvin.
Eilen mittailin bensanpaineita ennen "tukkia" ja samat oli molemmin puolin eikä paine putoa silloin kun koneen tehot "putoaa", mitä nyt Bilhelvetin mittarilla pystyi. Samoin paine pysyy hyvin koneen sammuttamisen jälkeen.
Jos näpsii suuttimien virtatökkeleitä yksi kerrallaa pois, käynti notkahtaa vähän samalla tavalla joka pytyn kohdalla, eli elämää tuntuisi niissä olevan. Ja jos irrottaa ilmamassamittarien piuhat, käynti putoaa samalla tavalla molemmin puolin.
Sytytyspiuhojen järjestys tarkistettu oikeaksi ja ohmimittarilla antoi samaa tasoa kaikista. Öljymääärä puolessa välissä mittatikkua ja ei lisäänny eli polttamatonta ei keräänny.
Vikakoodeja ei olet nyt luettu, mutta aiemmin siitä ei ollut apua. (eikä tuolta vikakooditopikista ole löytynyt vielä ketään, joka lukisi näin vanhaa).
Oisko ideoita mitä seuraavaksi?
Olisko kuitenkin otain bensansyötön/takaiskuventtiinlin tms häikkää ? Tästä oli juuri toisessa topikissa tässä foorumissa , mutta tämä käynnistyy aina hyvin, kuumanakin.
Nyt tätä voisi käydä näyttämässäkin, jos jollain osaajalla olis mahdollisuutta ihmetellä livenä täällä etelän tuntumassa?
potilas on vuoden -92 seiska, edellisellä omistajalla oli jo käyntihäikkiä,
mutta tutkailuista ja uusista osistakin huolimatta samat oireet vaan jatkuu;
(pitkä vuodatus, mutta tuntuu olevan pitkä tämä tiekin tämän kanssa)
- kone käynnistyy hyvin, tyhjäkäynti vähän epätasaisen tuntuinen
- kylmänä "veto" on poissa, mutta kun vähän lämpenee, tehot kotona
- ajoittain, esim 5-10 min välein ajossa, tehot putoaa kokonaan pois hetkeksi, kone lähes sammuu, mutta muutaman sekunnin kakomisen jälkeen taas kaikki toimii hyvin. Tuntuma on, että ilmenee erityisesti, kun antanut kaasua kunnolla, mutta joskus ei ollenkaan, joskus muutenkin. Ei vielä osaa ihan sanoa tarkemmin.
Sain viime viikolla auton kilpiin ja liikenteeseen, päästöistä meni rimaa hipoen läpi, arvot oli rajojen tuntumassa eli ei ihan terve. Ajelin viikonloppureissun muutama sata kilsaa (uudet bensatkin noin vuoden seisokin jälkeen) ja kyllähän toi kulkee, ajoittainen käyntihäikkä vaan tuo epävarmuutta ajoon :-(
Kulutus on varmaan lähellä normaalia, noin 14l sekalaisessa matka-ajossa. "Putoaminen" tapahtuu vakkari päällä tai polkimella, samalla kulutusmittari romahtaa nollille, muutaman sekunnin jälkeen moottori taas herää.
tehtyä/tutkittua;
- uudet tulpat, virranjakajat, pyörijät, puolat, tulpanjohdot, ilmansuodattimet, bensansuodattimet, ilmamassamittareita vaihdeltu, toista EML-boksia kokeiltu, imusarjantiivisteet tiivistetty, haitariputket uusittu ja imuvuotoja etsitty, suuttimet mitattu ja todettu ok:ksi Finjectorilla, samoin bensatukkien paineensäätimet, bensapumppujen releet vahdettu. Katit avattu ja toinen vaihdettu, toinen näytti ihan terveeltä, lambdat vaihdettu Boschin uusiin.
Lambdan piuhojakin kokeiltu toisin päin, toimi paremmin näin kun olikin.
Toinen bensapumppu vaihdettu uuteen runsas vuosi sitten, toinen ilmeisesti toimi hyvin silloin, nyt molemmat pumppaa bensaa hyvin.
Eilen mittailin bensanpaineita ennen "tukkia" ja samat oli molemmin puolin eikä paine putoa silloin kun koneen tehot "putoaa", mitä nyt Bilhelvetin mittarilla pystyi. Samoin paine pysyy hyvin koneen sammuttamisen jälkeen.
Jos näpsii suuttimien virtatökkeleitä yksi kerrallaa pois, käynti notkahtaa vähän samalla tavalla joka pytyn kohdalla, eli elämää tuntuisi niissä olevan. Ja jos irrottaa ilmamassamittarien piuhat, käynti putoaa samalla tavalla molemmin puolin.
Sytytyspiuhojen järjestys tarkistettu oikeaksi ja ohmimittarilla antoi samaa tasoa kaikista. Öljymääärä puolessa välissä mittatikkua ja ei lisäänny eli polttamatonta ei keräänny.
Vikakoodeja ei olet nyt luettu, mutta aiemmin siitä ei ollut apua. (eikä tuolta vikakooditopikista ole löytynyt vielä ketään, joka lukisi näin vanhaa).
Oisko ideoita mitä seuraavaksi?
Olisko kuitenkin otain bensansyötön/takaiskuventtiinlin tms häikkää ? Tästä oli juuri toisessa topikissa tässä foorumissa , mutta tämä käynnistyy aina hyvin, kuumanakin.
Nyt tätä voisi käydä näyttämässäkin, jos jollain osaajalla olis mahdollisuutta ihmetellä livenä täällä etelän tuntumassa?
Comment