Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihde vapaalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #16
    Originally posted by TheRipper View Post
    Kyllä ainakin siinä minkä minä lukaisin kerran läpi niin neuvottiin, että jos auto seisoo pitkään käynnissä on suositeltavaa laittaa vapaalle sensijaan että olisi joko D ja P päällä. itse ainkin tuota käytän aina...jos auto tyhjäkäynillä seisoo pihallakin niin aina N päällä ei koskaan P.
    hienoja uskomuksia ..WANHOJEN 4HP laatikoiden kanssa ei kannattanut laittaa vapaalle tai parkille valoissa.. "hyvällä tuurilla" paloi laatikosta A-pakka näppärän tyyppivian vuoksi.
    Terveellisintä perinteiselle automaatille on pitää se D asennossa pysähdyksien ajan. Tällöin laatikossa ei luista mikään (=kulu) toisin kuin vapaalla, N asento on "sama" kuin pitäisi manuaalissa kytkintä pohjassa.

    P ja N asennolla ei ole muuta eroa kuin parkkilukko
    Last edited by peto2; 30-05-2014, 18:20.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 5018
      • Paimio

      #17
      Originally posted by peto2 View Post
      hienoja uskomuksia ..WANHOJEN 4HP laatikoiden kanssa ei kannattanut laittaa vapaalle tai parkille valoissa.. "hyvällä tuurilla" paloi laatikosta A-pakka näppärän tyyppivian vuoksi.
      Terveellisintä perinteiselle automaatille on pitää se D asennossa pysähdyksien ajan. Tällöin laatikossa ei luista mikään (=kulu) toisin kuin vapaalla, N asento on "sama" kuin pitäisi manuaalissa kytkintä pohjassa.

      P ja N asennolla ei ole muuta eroa kuin parkkilukko
      Niitähän ne...uskomuksia.

      Mutta eihän se nyt ihan noin kuintekaan ole. Nimenomaan D-asennossahan loota pyörii kokoajan ja yrittää tuuppia autoa liikkeelle ja jarrulla sitä sitten estetään ja näinollenhan laatikko kuluu juuri enemmän...ja voi jopa olla vahingollista... Mutta kun laittaa vapaalle niin laatikko ei pyöri lainkaan.
      Tai näin sen ainakin olen ymmärtänyt sen pahemmin automaatin sisäistä elämää tutkimatta....voinhan toki olla ymmärtänyt jotain väärinkin aikojen saatossa...eipä olisi ensimmäinen kerta.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #18
        Originally posted by TheRipper View Post
        Niitähän ne...uskomuksia.

        Mutta eihän se nyt ihan noin kuintekaan ole. Nimenomaan D-asennossahan loota pyörii kokoajan ja yrittää tuuppia autoa liikkeelle ja jarrulla sitä sitten estetään ja näinollenhan laatikko kuluu juuri enemmän...ja voi jopa olla vahingollista... Mutta kun laittaa vapaalle niin laatikko ei pyöri lainkaan.
        Tai näin sen ainakin olen ymmärtänyt sen pahemmin automaatin sisäistä elämää tutkimatta....voinhan toki olla ymmärtänyt jotain väärinkin aikojen saatossa...eipä olisi ensimmäinen kerta.
        Väärin. Vapaalla nimenomaan laatikko pyörii. Se on turbiini joka "luistaa" vaihteen ollessa päällä ja tästä ei ole mitään haittaa.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • AlliumPorrum
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 316
          • Suomi

          #19
          Originally posted by Mik@ View Post
          Paina startti nappia ilman että poljet jarrua.
          Ei toimi mulla jostain syystä noin?? Eli kun laitan avaimen paikalleen, menee päälle P. Jos painan virrat päälle ilman jarrua, on edelleen P. Vaikka mitä tekisi niin ei mene N:lle??

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #20
            Originally posted by AlliumPorrum View Post
            Ei toimi mulla jostain syystä noin?? Eli kun laitan avaimen paikalleen, menee päälle P. Jos painan virrat päälle ilman jarrua, on edelleen P. Vaikka mitä tekisi niin ei mene N:lle??
            Pitää se tietysti siitä vaihdeviiksestä valita N. Kohtuu herkästi menee sitten vahingossa d:lle tai R:lle...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • AlliumPorrum
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 316
              • Suomi

              #21
              No kokeilin sitäkin eli vedin itseeni päin mut ei se ainakaan sillä mennyt N:lle. Ja jos taas sen jälkeen liikuttaa ylös tai alas menee D tai R. Eli mitenkäs kummassa sen tuosta saa valittua?

              Comment

              • mr81
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 300
                • PK-seutu

                #22
                Helpompi laittaa eka D tai R ja sit liikutat viistä pikkasen alas tai ylöspäin puoleen väliin.
                E65 730d '08 Monaco blue
                Ex: E60 523iA '08

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #23
                  Siinä on eri pykälät, ei tosiaan tartte vetää loppuun asti kumpaankaan laitaan.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5018
                    • Paimio

                    #24
                    Heheh... juu kyllä siitä viiksestä saa kaikki valinnat päälle.

                    Ensin vetää itseä päin kuten normaalistikin ja sitten hieman vain ylös (tai alas vaiko molemmatkin käy en nyt muista) niin sitten on N päällä...tai vastaavasti jos on jo D-päällä niin sitten hieman ylös niin tulee N ja hieman enemmän niin tulee R...yksinkertaista.

                    Niin ja P menee päälle napista painamalla...tai automaattisesti kun ottaa avaimen pois...joka täällä nyt on jo tullutkin esille.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • AlliumPorrum
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 316
                      • Suomi

                      #25
                      Kokeilin nyt siten että laitoin vaan avaimet paikoilleen ja väänsin vaihdevivusta siihen ekaan pykälään mutta ei, aina vaan pysyy P:ssä. Ja sitten ilman jarrua virrat päälle ja sama tulos. Eikä auta sekään että ensin laittaa R:ään tai D:hen ja siitä takas ekaan pykälään.

                      Mitä ihmettä? Onkohan näissä jotain mallikohtaisia eroja jos muilla toimii noin ja mulla ei??

                      Mitähän sitten kokeilisi..?

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #26
                        Originally posted by AlliumPorrum View Post
                        Kokeilin nyt siten että laitoin vaan avaimet paikoilleen ja väänsin vaihdevivusta siihen ekaan pykälään mutta ei, aina vaan pysyy P:ssä. Ja sitten ilman jarrua virrat päälle ja sama tulos. Eikä auta sekään että ensin laittaa R:ään tai D:hen ja siitä takas ekaan pykälään.

                        Mitä ihmettä? Onkohan näissä jotain mallikohtaisia eroja jos muilla toimii noin ja mulla ei??

                        Mitähän sitten kokeilisi..?
                        Niin unohtui mainita että auto pitää olla ensin käynnissä. Ei onnistu kylmiltään.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • AlliumPorrum
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 316
                          • Suomi

                          #27
                          Originally posted by Supa View Post
                          Niin unohtui mainita että auto pitää olla ensin käynnissä. Ei onnistu kylmiltään.
                          Mutta aiemmin oli puhe että virrat pitää olla ns. 1- asennossa eli painetaan starttia ilman jarrua jolloin auto ei käynnisty..? Voisikos nyt joku vääntää tämän ihan rautalangasta step-by-step, lähtien siitä kun istahdan etupenkille ja avaimet on vielä taskussa?

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #28
                            On sitten comfort access tai ei:

                            Auto käyntiin.
                            Sammuta auto, jätä virrat päälle
                            Laita vaihde vapaalle.
                            30 min. päästä P menee itsestään päälle.
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5018
                              • Paimio

                              #29
                              Tai vaihtoehtoisesti:

                              Istu sisään
                              Auto Käyntiin
                              Vaihdevipua itseä päin ja hieman ylös tai alas, ei mihinkään pykälään asti vain vaan hieman ylös tai alas ja vaihde on vapaalla.
                              Sitten jos sammuttaa virran vaihde jää vapaalle ja on vapaalla kunnes ottaa avaimen pois tai tuon 30 min.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • AlliumPorrum
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 316
                                • Suomi

                                #30
                                Originally posted by TheRipper View Post
                                Tai vaihtoehtoisesti:

                                Istu sisään
                                Auto Käyntiin
                                Vaihdevipua itseä päin ja hieman ylös tai alas, ei mihinkään pykälään asti vain vaan hieman ylös tai alas ja vaihde on vapaalla.
                                Sitten jos sammuttaa virran vaihde jää vapaalle ja on vapaalla kunnes ottaa avaimen pois tai tuon 30 min.
                                Tätä tosiaan kokeilin jo moneenkin kertaan mutta ei toiminut, aina vaan palaa P. Mutta koklaanpa tuota käynnistys-sammutus metodia illemmalla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎