Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3/i4/i8/iX3/iX kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kimmo-R
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 400
    • Tampere

    i3/i4/i8/iX3/iX kysymyksiä ja vastauksia

    Laitetaas tämmöinen ketju pystyyn kuten muillakin malleilla. i3:sia alkaa jo olla Suomen maanteillä jonkin verran ja lisää tulee kun hinnat tippuneet.

    Itse tuore BEV 60Ah omistaja ja bemareita työkseni tuunailen, niin alkaa tämänkin pelin kommervenkit olemaan jo melko hyvin hallussa koodauksineen ja hifipäivityksineen.
    Last edited by Kimmo-R; 13-01-2021, 19:04.
    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
    --Audiokit.fi--
    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
    BMW i4 M50 Supercharged -23
    BMW i3 60Ah -14
  • ///J
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 569
    • Tre

    #2
    Saattaa olla tyhmä kysymys mutta kun ei näistä sähkövatkaimista oikein vielä ymmärrä.

    Käykö i3:een kauppojen yms. latauspisteellä olevat latauskaapelit ja lataavatko ne yhtä nopeasti kuin bemarin oma pikalatauskaapeli?
    Jos auto on varustettu pikalatausominaisuudella, pärjääkö yhdellä letkulla eli schukokaapelilla (normi pistorasialaturi) jos autossa ei muuta ole? Jos tarkoituksena siis ladata pääasiassa kotona (pistorasiasta) ja silloin tällöin mahdollisimman nopeasti jossain latauspisteellä. Vai tarvitaanko myös se toinen kaapeli?

    Eli ajaako kaupan pihassa olevan latausaseman kaapeli saman asian kuin tämä: https://www.bmw.fi/fi/aiheet/palvelu...isteisiin.html

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6712
      • PK-seutu

      #3
      Originally posted by ///J View Post
      Saattaa olla tyhmä kysymys mutta kun ei näistä sähkövatkaimista oikein vielä ymmärrä.

      Käykö i3:een kauppojen yms. latauspisteellä olevat latauskaapelit ja lataavatko ne yhtä nopeasti kuin bemarin oma pikalatauskaapeli?
      Jos auto on varustettu pikalatausominaisuudella, pärjääkö yhdellä letkulla eli schukokaapelilla (normi pistorasialaturi) jos autossa ei muuta ole? Jos tarkoituksena siis ladata pääasiassa kotona (pistorasiasta) ja silloin tällöin mahdollisimman nopeasti jossain latauspisteellä. Vai tarvitaanko myös se toinen kaapeli?

      Eli ajaako kaupan pihassa olevan latausaseman kaapeli saman asian kuin tämä: https://www.bmw.fi/fi/aiheet/palvelu...isteisiin.html
      Tiivistettynä: Ainoastaan pikalaturit (Isompi kuin Type2 liitin) ovat sellaisia joissa on oma kaapeli kiinteänä. Siellä Lidlin pihassa olevasa pömpelissä siis on johto valmiina. Mutta yleensä kaikki muut pienempitehoiset AC laturit vaativat sinulta sen mukana olevan oman Type2 kaapelin. Schuko sitten vain kotona töpselistä tai vaikka tuttavan luona kyläillessä (voi sitä muutenkin mukana kuskata toki).

      i3 osaa ottaa Type2 kaapelin kautta max. 11kw (paksumpi 3-vaihekaapeli kannattaa hankkia) lataustehon. CCS pikalaturista sitten 50kw asti.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • ///J
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 569
        • Tre

        #4
        Originally posted by pyroz View Post
        Tiivistettynä: Ainoastaan pikalaturit (Isompi kuin Type2 liitin) ovat sellaisia joissa on oma kaapeli kiinteänä. Siellä Lidlin pihassa olevasa pömpelissä siis on johto valmiina. Mutta yleensä kaikki muut pienempitehoiset AC laturit vaativat sinulta sen mukana olevan oman Type2 kaapelin. Schuko sitten vain kotona töpselistä tai vaikka tuttavan luona kyläillessä (voi sitä muutenkin mukana kuskata toki).

        i3 osaa ottaa Type2 kaapelin kautta max. 11kw (paksumpi 3-vaihekaapeli kannattaa hankkia) lataustehon. CCS pikalaturista sitten 50kw asti.
        Selvensi, kiitos tiedosta.

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          #5
          Originally posted by pyroz View Post
          i3 osaa ottaa Type2 kaapelin kautta max. 11kw (paksumpi 3-vaihekaapeli kannattaa hankkia) lataustehon. CCS pikalaturista sitten 50kw asti.
          Semmoinen tarkennus että 60Ah i3 osaa ottaa vain yhdestä vaiheesta type2 virtaa. Muistaakseni jos autossa on pikalataus optio niin sitten se osaa ottaa 32A siitä yhdestä vaiheesta eli 7,4kw, ilman pikalatausta 16A eli 3,7kw. Vasta 94Ah versiossa tuli kolmevaihe AC lataus 16A eli 11kw ja DC pikalataus vakiona.
          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6712
            • PK-seutu

            #6
            Originally posted by kooma View Post
            Semmoinen tarkennus että 60Ah i3 osaa ottaa vain yhdestä vaiheesta type2 virtaa. Muistaakseni jos autossa on pikalataus optio niin sitten se osaa ottaa 32A siitä yhdestä vaiheesta eli 7,4kw, ilman pikalatausta 16A eli 3,7kw. Vasta 94Ah versiossa tuli kolmevaihe AC lataus 16A eli 11kw ja DC pikalataus vakiona.
            Hyvä täsmennys kiitos
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • kooma
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1016
              • Pikis

              #7
              Tässä muutamia pointteja i3 ostoa harkitseville:

              -Jos ostat 60Ah version niin muista että pikalataus on ollut optio ja sitä ei autossa välttämättä ole. Jos et saa tarkistettua varustelistaa niin sen näkee siitä että lataustöpselissä on ne kaksi lisäpinniä type 2 liittimen alapuolella.

              -Lämpöpumppu ja rex ovat toisensa poissulkevia koska ne asentuu fyysisesti samaan paikkaan.

              -Jos autossa ei ole penkinlämmittimiä niin sitten siinä ei ole myöskään akun lämmitystä. En ostaisi pohjolaan sellaista.

              -Akun takuu on 8v / 100 000km. Jos kilometrit alkaa lähestyä tuota niin auton hinta pitää sitten olla sen mukainen.
              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

              Comment

              • Kimmo-R
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 400
                • Tampere

                #8
                Tuo ilmalämpöpumppu muuten ei ole REXin tilalla vaan siinä on tyhjää kun avaa sen kontin hiilikuituisen pohjalevyn. Molempia ei kylläkään saa samaan pakettiin, mutta tarkemmin en tiedä mistä johtuu.
                Omassa kun pumpun laittaa päälle, niin alkaa pieni pulputus tai enemmänkin vaimea koputus vasemman etulokarin kohdalta eli siellä ainakin jotain tekniikkaa.

                Joku joskus kysynyt, kuinka pumppu jaksaa sitten kovilla pakkasilla. REX versiossahan on vissiin joku 5kW lämpövastus, mutta kyllä pumpullisessakin on jonkun kokoinen vastus lämppärin kennolla. Sen verran jouduin sisustaa purkaan kun bassokajarit vaihdoin, että näki kun kennolle menee paksut virta- ja maakaapelit. Mutta eiköhän tuleva talvi näytä tarkeneeko.

                Onko muuten tuosta esilämmityksestä tietoa toimiiko "Ilmastoi nyt" ja ajastamalla samanlailla? Joku Facen i3 worldwide ryhmässä väitti, että heti ilmastoimalla lämmittää vaan kabiinin kun ajastamalla myös akut.

                Tuo 1-vaiheen lataus on kyllä vähän harmi. Menin investoimaan 600€ Wallboxin tallille, jossa 3x16A voimavirta niin eihän se lataa kun 16A eli 3,7kW teholla verrattuna matkalaturin 12A 2,8kW eli ei älytöntä eroa. Toisen matkalaturin olisi saanut ~250€ ja mallista riippuen nekin pystyy säätään 16A teholle.
                Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                --Audiokit.fi--
                BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                BMW i4 M50 Supercharged -23
                BMW i3 60Ah -14

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1016
                  • Pikis

                  #9
                  Originally posted by Kimmo-R View Post
                  Tuo ilmalämpöpumppu muuten ei ole REXin tilalla vaan siinä on tyhjää kun avaa sen kontin hiilikuituisen pohjalevyn. Molempia ei kylläkään saa samaan pakettiin, mutta tarkemmin en tiedä mistä johtuu.
                  Omassa kun pumpun laittaa päälle, niin alkaa pieni pulputus tai enemmänkin vaimea koputus vasemman etulokarin kohdalta eli siellä ainakin jotain tekniikkaa.

                  Joku joskus kysynyt, kuinka pumppu jaksaa sitten kovilla pakkasilla. REX versiossahan on vissiin joku 5kW lämpövastus, mutta kyllä pumpullisessakin on jonkun kokoinen vastus lämppärin kennolla. Sen verran jouduin sisustaa purkaan kun bassokajarit vaihdoin, että näki kun kennolle menee paksut virta- ja maakaapelit. Mutta eiköhän tuleva talvi näytä tarkeneeko.

                  Onko muuten tuosta esilämmityksestä tietoa toimiiko "Ilmastoi nyt" ja ajastamalla samanlailla? Joku Facen i3 worldwide ryhmässä väitti, että heti ilmastoimalla lämmittää vaan kabiinin kun ajastamalla myös akut.

                  Tuo 1-vaiheen lataus on kyllä vähän harmi. Menin investoimaan 600€ Wallboxin tallille, jossa 3x16A voimavirta niin eihän se lataa kun 16A eli 3,7kW teholla verrattuna matkalaturin 12A 2,8kW eli ei älytöntä eroa. Toisen matkalaturin olisi saanut ~250€ ja mallista riippuen nekin pystyy säätään 16A teholle.
                  Piti oikein googlata tuota rex/lämpöpumppu juttua, se taitaa olla niin että lämpöpumpun palikoita on siinä missä rexissä on bensatankki ja siksi ei voi olla molempia.

                  Meillä ei ainakaan viime talvena (joka oli leuto) ollut ongelmia lämmön tuoton kanssa mutta muistan että asteita tuli säädeltyä, ajastat lämmityksen esim 20 astetta niin auto on lähtiessä todella lämmin ja sitten kun ajelee jonkun aikaa niin saa nostaa asteen tai pari kun alkaa tuntua viileältä.

                  Akun lämmityksestä olen kuullut samaa että se tapahtuu vain ajastamalla ja että se käynnistyy jo paljon ennen asetettua lähtöaikaa.

                  Meillä on myös kolmeen vaiheeseen kytketty latauslaite mutta eiköhän tulevaisuudessa tule lopulle kahdelle vaiheellekin käyttöä. Kiinteä latauslaite on nyt kuitenkin mielestäni paljon parempi ratkaisu ja jos sellaisen laittaa niin samalla sitten kaikki kolme vaihetta vaikka nykyinen auto ei niitä osaisikaan hyödyntää.
                  Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • Kimmo-R
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 400
                    • Tampere

                    #10
                    i3 isolla Professional näytöllä eikä pysty vaihtamaan ratista biisiä kun luurista streamaa Spotifyä. Tulee mittaristoon "Not possible". F11 taas onnistuu kuten muissakin mitä testannut. Kuulukos tämä olla näin vai onko joku asetus pielessä?
                    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                    --Audiokit.fi--
                    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                    BMW i4 M50 Supercharged -23
                    BMW i3 60Ah -14

                    Comment

                    • saki
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 247

                      #11
                      Originally posted by Kimmo-R View Post
                      i3 isolla Professional näytöllä eikä pysty vaihtamaan ratista biisiä kun luurista streamaa Spotifyä. Tulee mittaristoon "Not possible". F11 taas onnistuu kuten muissakin mitä testannut. Kuulukos tämä olla näin vai onko joku asetus pielessä?
                      Sama ominaisuus omassa.
                      BMW i3 REX

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1016
                        • Pikis

                        #12
                        Originally posted by saki View Post
                        Sama ominaisuus omassa.
                        Piti tsekata, sama homma rattirullan kanssa. Samsungin luuri, 2014 auto, HK, pro navi, uusimmat softat. Kojelaudan nuolinäppäimistä vaihtuu ja tietenkin idrivestä.
                        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • saki
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 247

                          #13
                          Nähtävästi jos puhelin on USB liitännän kiinni toimii se ratin rulla/nappi.
                          BMW i3 REX

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            #14
                            Meillä on ollut i3 kohta vuoden ja ainoa varsinainen vika tuli pari viikkoa sitten kun toisen puolen kässärin aktuaattori alkoi präkäämään, idriveen siis ilmoitus parking brake failure ja vikakoodi actuator faulty.

                            Aika harmiton vika jos hajoaa niin päin ettei mene kässäri päälle mutta jos menee päälle eikä lähde enää pois päältä niin onkin huonompi homma. Meillä lähti vielä pois päältä mutta kun luin netistä että porukalla on jäänyt se päälle niin siihen ei sitten enää koskettu ennen korjausta. Meni BPS takuun piikkiin.
                            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • ikiliikkuja
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2010
                              • 46
                              • Pusula

                              #15
                              12V akku vaihtoon

                              Käyttöautona 4v vanha 94 Ah Rex. Ajettu 43tkm. Tapaninpäivänä melkein kotona ja sähkö vähissä mutta Rex ei käynnistynyt. Onneksi riitti sähkö kotipihaan saakka. 12V akku niin tyhjä ettei käynnistynyt. Nyt uusi akku paikallaan (motonetistä 25Ah motobatt). Etukannen alla oleva 12v akun irroitusta varten avattavan liittimen kiinnilaitto oli haastavin pähkinä. Tällaiselle tallaajalle ei meinannut aueta mistä pitää vapauttaa lukitukset että menee pistoke takaisin kiinni.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎