Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3/i4/i8/iX3/iX kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #16
    Originally posted by ikiliikkuja View Post
    Käyttöautona 4v vanha 94 Ah Rex. Ajettu 43tkm. Tapaninpäivänä melkein kotona ja sähkö vähissä mutta Rex ei käynnistynyt. Onneksi riitti sähkö kotipihaan saakka. 12V akku niin tyhjä ettei käynnistynyt. Nyt uusi akku paikallaan (motonetistä 25Ah motobatt). Etukannen alla oleva 12v akun irroitusta varten avattavan liittimen kiinnilaitto oli haastavin pähkinä. Tällaiselle tallaajalle ei meinannut aueta mistä pitää vapauttaa lukitukset että menee pistoke takaisin kiinni.
    Hmm. Olikos korkeajännitejärjestelmä ajettu alas akun vaihdon ajaksi kuten kuuluukin? Meinaan ne akkukaapelit on edelleen jännitteelliset irroituksenkin jälkeen (ei aina, mutta lähes aina)
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • ikiliikkuja
      Bimmer Rookie
      • Feb 2010
      • 46
      • Pusula

      #17
      Eipä kyllä muut kuin tuo töpseli avattu...

      Comment

      • Kimmo-R
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 400
        • Tampere

        #18
        Tein tuossa joku aika sitten jutun i3 Harman Kardoneiden päivitysprojektista, niin laitetaas linkki tännekin. Pahoittelut englannin kielestä, mutta ajattelin jutun auttavan näin suurempaa yleisöä.

        -> BMW i3 Harman Kardon audio upgrade
        Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
        --Audiokit.fi--
        BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
        BMW i4 M50 Supercharged -23
        BMW i3 60Ah -14

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #19
          I3Rex

          Voiko tällä ajaa ilman lataamista vaikka xxx tankillista agrekaatilla ?
          Vai vaatiiko akkujen lataamisen myös.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6712
            • PK-seutu

            #20
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            I3Rex

            Voiko tällä ajaa ilman lataamista vaikka xxx tankillista agrekaatilla ?
            Vai vaatiiko akkujen lataamisen myös.
            Voi. REX:n kun starttaa, niin se pyrkii pitämään akun varauksen ko. kohdassa. Talvikelissä motarivauhdissa se on siinä ja siinä miten se jaksaa pitää varauksen. Eli jos vaikka starttaa rexin mukaan 75% kohdalla, niin pystyt ajamaan vaikka 500km putkeen tai enemmänkin, mutta jos se on 100km/h kovassa pakkasessa niin todennäköisesti siellä 500km päässä akun varaus on tippunut tuosta, mutta tankki vaan täyteen ja meno jatkuu.

            EDIT: mikäli tarkoitit, että voiko ajaa vaikka vuoden kaikki ajot pelkällä REXillä, niin kyllä sitä pitää välillä ladatakin kuitenkin. Mutta yllä kuvatut pidemmätkin siirtymät kyllä onnistuu. Parhaiten ne onnistuu kun lähtee täydellä akulla ja sitten starttaa rexin mukaan heti kun pystyy (kun akkua 75% tai alle).
            Last edited by pyroz; 04-02-2021, 23:13.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #21
              Originally posted by pyroz View Post
              Voi. REX:n kun starttaa, niin se pyrkii pitämään akun varauksen ko. kohdassa. Talvikelissä motarivauhdissa se on siinä ja siinä miten se jaksaa pitää varauksen. Eli jos vaikka starttaa rexin mukaan 75% kohdalla, niin pystyt ajamaan vaikka 500km putkeen tai enemmänkin, mutta jos se on 100km/h kovassa pakkasessa niin todennäköisesti siellä 500km päässä akun varaus on tippunut tuosta, mutta tankki vaan täyteen ja meno jatkuu.

              EDIT: mikäli tarkoitit, että voiko ajaa vaikka vuoden kaikki ajot pelkällä REXillä, niin kyllä sitä pitää välillä ladatakin kuitenkin. Mutta yllä kuvatut pidemmätkin siirtymät kyllä onnistuu. Parhaiten ne onnistuu kun lähtee täydellä akulla ja sitten starttaa rexin mukaan heti kun pystyy (kun akkua 75% tai alle).
              Vastasit juuri siihen mitä olin kysyvinään. Juuri tuollaista 500-600km matkan tekemistä varten tämä tieto on tärkeä. Tommosen välin ajaminen ilman huolta ja miettimistä latauspaikoista on meidän käytössä tärkeä, ei noita matko montaa tule vuodessa mutta ei niitäkään varten tarvitse jättää ”matka autoa” seisomaan pihaan eikä vuokrailla. Antaahan Rex aika paljon huolettomuutta, etukäteen matkojen varrelle osuvien laturien miettiminen on vähäisempää ja autoilu polttismaista.

              Kyllä tämmöinen on edelleen ainoa järkevä vaihtoehto pääsääntöisesti kaupunkirallia ajavalle joka satunnaisesti lähtee sukuloimaan kauemmas. Siis jos käytettyä pääomaa vrt ajamiseen. 60-70k€ tesla kyllä kulkee sen 500km ehkä pakkasellakin mutta latausta joutuu miettimään liikaa, esim jos ei siellä matkan päässä ole kuin shuko ja käydään kylässä jne.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6712
                • PK-seutu

                #22
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Vastasit juuri siihen mitä olin kysyvinään. Juuri tuollaista 500-600km matkan tekemistä varten tämä tieto on tärkeä. Tommosen välin ajaminen ilman huolta ja miettimistä latauspaikoista on meidän käytössä tärkeä, ei noita matko montaa tule vuodessa mutta ei niitäkään varten tarvitse jättää ”matka autoa” seisomaan pihaan eikä vuokrailla. Antaahan Rex aika paljon huolettomuutta, etukäteen matkojen varrelle osuvien laturien miettiminen on vähäisempää ja autoilu polttismaista.

                Kyllä tämmöinen on edelleen ainoa järkevä vaihtoehto pääsääntöisesti kaupunkirallia ajavalle joka satunnaisesti lähtee sukuloimaan kauemmas. Siis jos käytettyä pääomaa vrt ajamiseen. 60-70k€ tesla kyllä kulkee sen 500km ehkä pakkasellakin mutta latausta joutuu miettimään liikaa, esim jos ei siellä matkan päässä ole kuin shuko ja käydään kylässä jne.
                Itse nyt ajanut i3:lla syksystä asti ja ainut kerta kun REXiä on tarvittu oli joulun aikaan sukulointireissut jotka oli luokkaa 500km pituisia. Ei tarvinnut miettiä mitään latauksia, eikä korona-aikaan viititty edes mennä kenenkään kotiin sisälle asti eli missään ei ladattu edes shukolla. Hienosti meni

                Vaikka sitä aniharvoin tarvitsee, niin siltikään en ostaisi ilman REXiä. Ei tarvita kovin kummoista kristallipalloa kun ennustaa tästä muutaman vuoden eteenpäin. Ladattavat sähköpelit yleistyy sitä tahtia, että kohta on latureilla ruuhkaa. Tai jos ei ole ruuhkaa niin laturi on epäkunnossa. i3 REX kuski voi vetää hymyn naamalle ja ajaa aamunkoittoon.

                Ps. Pikalaturit on vielä hinnoiteltu sen verran suolaisiksi, että mieluummin tuuttaa sen REXin avuin kotiin asti kuin jää odottelemaan lataamista matkan päällä ja maksaa sähköstä saman verran kuin REXin bensat, mutta on kotona tuntia myöhemmin.
                Last edited by pyroz; 05-02-2021, 09:31.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #23
                  Rexiä tosin ei ole tarkoitettu, kuin hätävara voimanlähteeksi. Tarkoittaa sitä, että rexi ei kestä pitkään ajelua loputtomiin.

                  25Kwh on teho jolla Rexi tuottaa voimalinjaan tuolloin.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6712
                    • PK-seutu

                    #24
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Rexiä tosin ei ole tarkoitettu, kuin hätävara voimanlähteeksi. Tarkoittaa sitä, että rexi ei kestä pitkään ajelua loputtomiin.

                    25Kwh on teho jolla Rexi tuottaa voimalinjaan tuolloin.
                    Kyllä kyllä. Mutta loistava tae siitä, että akun hyytyessä ei matkanteko tyssää ja pidemmänkin reissun voi joskus heittää käyttäen REXiä ja akkua vuorotellen jne.

                    REX:ssä on eri kierrosalueita joilla se toimii, eli ei ole aina 25kW teho.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #25
                      Onko suurta merkitystä valita 60 vai 94 mallia, rexinä toki. ?

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17513
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Rexiä tosin ei ole tarkoitettu, kuin hätävara voimanlähteeksi. Tarkoittaa sitä, että rexi ei kestä pitkään ajelua loputtomiin.
                        Mitä tarkoitat sillä, että REX ei kestä?
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17513
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Onko suurta merkitystä valita 60 vai 94 mallia, rexinä toki. ?
                          On tuossa melkoinen ero toimintasäteessä. Rajaisin 60Ah mallin pois.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #28
                            Originally posted by Laku View Post
                            On tuossa melkoinen ero toimintasäteessä. Rajaisin 60Ah mallin pois.
                            Ajosuorite normi viikolla noin 100km ja max 200km. Hinnoissa on 10k€ eroa.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #29
                              Originally posted by Laku View Post
                              Mitä tarkoitat sillä, että REX ei kestä?
                              Rexiä, eli 2 sylinteristä moottoria joka on lainattu BMW:n scootterista ei ole mitoitettu pitkäkestoisesti tuottamaan siitä EME:llä (generaattori) otettavaa tehontarvetta.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6712
                                • PK-seutu

                                #30
                                Originally posted by zakspeed View Post
                                Rexiä, eli 2 sylinteristä moottoria joka on lainattu BMW:n scootterista ei ole mitoitettu pitkäkestoisesti tuottamaan siitä EME:llä (generaattori) otettavaa tehontarvetta.
                                Se on toki aliviritetty toimimaan huomattavasti maksimitehoa tai kierroksia alemmalla alueella, kestävyys ja myös varmasti melu huomioiden. Näissä taitaa olla myös fiksusti niin, että auton huoltoväliä ei määritä kilometrit, vaan pelkkä aika. Monta i3 iDriven huoltohistoriaa nähnyt, joissa tehty vasta yksi huolto ja vaikka kilsoja oli vaikka 45tkm niin vihreä OK loistaa silti vieressä. Ja loogistahan tuo on kun REX on kuitenkin niin vähäisellä käytöllä lähtökohtaisesti jos katsotaan autolla ajettuja kilometrejä.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎