Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3/i4/i8/iX3/iX kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    #46
    Originally posted by pyroz View Post
    Tuosta Batt. Kapa max. lukemasta on hyvä vielä mainita, että vaikkei se nyt ihan samalla lailla heittele kuin "GOM" rangemittari, niin sekin arvo voi elää. Eikä se ole välttämättä ns. "koko totuus" akun tilasta.

    Mikäli tuo batt.kapa max. lukema tippuisi sinne akkutakuun rajoille, eli 70% alle ja päätät lähteä BMW:tä akkutakuun kanssa haastamaan niin tekevät sille ensin testin ja "kalibroivat" ja "resetoivat" ohjainlaitteita minkä kerkeävät. Eli saattaa sieltä sittenkin yhtäkkiä ilmestyä lisää käytettävää kapasiteettia pienillä tempuilla. Ja kas koko härdelli ja testailu jäikin artistin maksettavaksi (käsittääkseni).

    i3 akut ovat osoittautuneet erittäin hyvin aikaa ja ajoa kestäviksi (BMW jopa pidensi uusien akkutakuuta 100tkm --> 160tkm 2020 vuoden alusta), mutta jos joku niin nimenomaan 60Ah mallien akussa saattaa alkaa kapa heikentyä. 94Ah ja 120Ah ovat pykälää parempia tässäkin suhteessa. En tiedä onko varsinaisesti teknologista eroa miten paljon akuissa, vaiko sitten enemmän bufferia isommissa.
    Äkkiseltään kuulostaisi kennojen/moduulien balansoinnilta.

    Eli joku yksittäinen kenno/moduuli saattaa ikääntyessään tulla jännitteeltään heikommaksi, kuin muut ja auto sitten lukee koko akuston "kuntoa" ikäänkuin sen heikoimman yksilön mukaan.
    Siksi saattaa näyttää siltä, että koko akusto olisi heikommassa kunnossa, kuin todellisuudessa on. Balansoinnilla tuo koko akusto ns. "palautetaan ruotuun" jolloin saadaan kaikki kennot taas "samalle tasolle".
    Eli sinänsä kummallisemmasta vippaskonstista ei ole kysymys. Balansoinnilla tosiaan myös selviää se, onko akusto oikeasti kokonaisuutena heikossa hapessa, vai oliko siellä vaan yksittäinen osio hengästynyt.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6712
      • PK-seutu

      #47
      Originally posted by GameOver View Post
      Äkkiseltään kuulostaisi kennojen/moduulien balansoinnilta.

      Eli joku yksittäinen kenno/moduuli saattaa ikääntyessään tulla jännitteeltään heikommaksi, kuin muut ja auto sitten lukee koko akuston "kuntoa" ikäänkuin sen heikoimman yksilön mukaan.
      Siksi saattaa näyttää siltä, että koko akusto olisi heikommassa kunnossa, kuin todellisuudessa on. Balansoinnilla tuo koko akusto ns. "palautetaan ruotuun" jolloin saadaan kaikki kennot taas "samalle tasolle".
      Eli sinänsä kummallisemmasta vippaskonstista ei ole kysymys. Balansoinnilla tosiaan myös selviää se, onko akusto oikeasti kokonaisuutena heikossa hapessa, vai oliko siellä vaan yksittäinen osio hengästynyt.
      Varmasti näin. Ja i3:n BMS on myös fiksumpi kuin monen muun sähköauton (näin olen intternetsistä ainakin lukenut ). Kennothan menevät helpommin epätasapainoon kun paljon pikaladataan 50kw DC:llä. Mutta kun menet kotiin ja lyöt kotilaturin kiinni, niin jätä piuha autoon kiinni vaikka lataus tulee valmiiksi. i3:n BMS osaa tehdä itse kennojen balansointia sillä aikaa kun kuorsaat makkarissa.

      Aiemman viestin pointti oli nimenomaan se, että salavalikon batt. kapa lukemaa ei kannata vaan nopeasti vilaista vaan se voi muuttua suuntaan tai toiseen ja jos on ihan hilkulla niin voi olla että tulee akkutakuukeissistä bumerangia . Tai sitten ei tule
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        #48
        Originally posted by pyroz View Post
        Varmasti näin. Ja i3:n BMS on myös fiksumpi kuin monen muun sähköauton (näin olen intternetsistä ainakin lukenut ). Kennothan menevät helpommin epätasapainoon kun paljon pikaladataan 50kw DC:llä. Mutta kun menet kotiin ja lyöt kotilaturin kiinni, niin jätä piuha autoon kiinni vaikka lataus tulee valmiiksi. i3:n BMS osaa tehdä itse kennojen balansointia sillä aikaa kun kuorsaat makkarissa.

        Aiemman viestin pointti oli nimenomaan se, että salavalikon batt. kapa lukemaa ei kannata vaan nopeasti vilaista vaan se voi muuttua suuntaan tai toiseen ja jos on ihan hilkulla niin voi olla että tulee akkutakuukeissistä bumerangia . Tai sitten ei tule
        Aaaivan. Joo varmasti näin.

        Leafit osasi niin ikään tasapainotella itsensä juurikin samalla metodilla. Jos halusi varman päälle pelata, niin kävi latauksen valmistuttua irroittamassa johdon ja laittamassa takaisin kiinni.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6712
          • PK-seutu

          #49
          Originally posted by GameOver View Post
          Aaaivan. Joo varmasti näin.

          Leafit osasi niin ikään tasapainotella itsensä juurikin samalla metodilla. Jos halusi varman päälle pelata, niin kävi latauksen valmistuttua irroittamassa johdon ja laittamassa takaisin kiinni.
          Tässä vielä lisää infoa:

          BMW i3 akuista

          Sitten vielä oleellinen lainattuna tuolta lopusta:

          "If Tesla or Leaf owners tell you that you need to only fill to 80% because it’s better for the battery –just give them a pitying look and smug smile."
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • hydrophyte
            Bimmer Rookie
            • Feb 2011
            • 44
            • Klaukkala

            #50
            Lievänä offtopicina.. Broidilla on Leaf, jolla on ajellut reilu 100.000km ja on 6v vanha. Oli huollossa mitattu akun kapasiteetti ja tulos oli, että 98% kapasiteetti uudesta akusta. Tämä(kin) aiheuttaa itselleni lisää painetta I4 hankintaan...

            Comment

            • peter
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 316
              • xy

              #51
              Retrofistausta. Lci jossa on entrynav. Toimiiko lci kyoceran iso 10” näyttö koodaamalla?

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6712
                • PK-seutu

                #52
                Originally posted by peter View Post
                Retrofistausta. Lci jossa on entrynav. Toimiiko lci kyoceran iso 10” näyttö koodaamalla?
                En muista noita valmistajien nimiä ulkoa, mutta LCI:ssä ei toimi sama.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • peter
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 316
                  • xy

                  #53
                  Originally posted by pyroz View Post
                  En muista noita valmistajien nimiä ulkoa, mutta LCI:ssä ei toimi sama.
                  Lci:ssa on kyoceran näyttö(japanilainen), prelci kiinalainen, joka ei ainakaan toimi

                  Comment

                  • vaviah
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 632
                    • Turku

                    #54
                    Originally posted by vaviah View Post
                    Kakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?
                    Pitihän tuo kyseinen yksilö itselle lunastaa, ja voin nyt vastata, että ei onnistu 70 km talvella. Ilmoitti rangeksi aamulla n. 130 km, mutta 75 km matkan jälkeen jäljellä oli 6 km! Ajo pääasiassa satasen vauhtia eco pro plussalla. Vettä satoi koko matkan reilusti. Muuten kyllä kerrassaan mainio auto, ja äärimmäisen mukava pyöriteltävä kaupungissa.
                    X1 18d sDrive -18
                    320i GT xDrive -13
                    i3 BEV -13
                    X1 18dA xDrive -16
                    X5 3.0iA -00
                    320d Touring -00
                    528iA Touring -97
                    325 CiA -93
                    316i -94
                    316 -88

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1016
                      • Pikis

                      #55
                      Originally posted by vaviah View Post
                      Pitihän tuo kyseinen yksilö itselle lunastaa, ja voin nyt vastata, että ei onnistu 70 km talvella. Ilmoitti rangeksi aamulla n. 130 km, mutta 75 km matkan jälkeen jäljellä oli 6 km! Ajo pääasiassa satasen vauhtia eco pro plussalla. Vettä satoi koko matkan reilusti. Muuten kyllä kerrassaan mainio auto, ja äärimmäisen mukava pyöriteltävä kaupungissa.
                      Oudon vähän olet päässyt, katsoitko yhtään mikä oli reissun keskikulutus?
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • peter
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 316
                        • xy

                        #56
                        Originally posted by vaviah View Post
                        Pitihän tuo kyseinen yksilö itselle lunastaa, ja voin nyt vastata, että ei onnistu 70 km talvella. Ilmoitti rangeksi aamulla n. 130 km, mutta 75 km matkan jälkeen jäljellä oli 6 km! Ajo pääasiassa satasen vauhtia eco pro plussalla. Vettä satoi koko matkan reilusti. Muuten kyllä kerrassaan mainio auto, ja äärimmäisen mukava pyöriteltävä kaupungissa.
                        Kyllä pitäisi 60amppeerisella päästä talvella kevyesti tuo 75km, nimimerkillä kokemuksen syvä rintaääni. Kannattanee tutkia akun kunto

                        Comment

                        • vaviah
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 632
                          • Turku

                          #57
                          Originally posted by peter View Post
                          Kyllä pitäisi 60amppeerisella päästä talvella kevyesti tuo 75km, nimimerkillä kokemuksen syvä rintaääni. Kannattanee tutkia akun kunto
                          Paluumatkalla jäi rangea 30 km. Ainut ero oli rankka sade. Tiedä sitten voisiko se noin paljon vaikuttaa kovemmissa nopeuksissa. Normaalisti range täyteen ladattuna 120 km luokkaa. Kapasiteetiksi ilmoittaa reilu 16 kW, eli noiden osalta pitäisi olla ok.
                          X1 18d sDrive -18
                          320i GT xDrive -13
                          i3 BEV -13
                          X1 18dA xDrive -16
                          X5 3.0iA -00
                          320d Touring -00
                          528iA Touring -97
                          325 CiA -93
                          316i -94
                          316 -88

                          Comment

                          • miyli
                            BTCF Member
                            • Dec 2008
                            • 2084
                            • Naantali

                            #58
                            Originally posted by vaviah View Post
                            Paluumatkalla jäi rangea 30 km. Ainut ero oli rankka sade. Tiedä sitten voisiko se noin paljon vaikuttaa kovemmissa nopeuksissa. Normaalisti range täyteen ladattuna 120 km luokkaa. Kapasiteetiksi ilmoittaa reilu 16 kW, eli noiden osalta pitäisi olla ok.
                            Kyllä sade vaikuttaa paljon kulutukseen. Renkaan vierintävastus lisääntyy ja tuulilasinpyyhkijät kuluttaa virtaa. Myös jos synkkä päivä ajovalot päällä jotka vievät virtaa enemmän kuin päivänajovalot. Itse myös huomannut että jos ajaa n.100 km/h kulutus kasvaa aika lailla verrattuna esim. 60-80km/h. Itsellä tällä hetkellä keskikulutus 13,8kw/100km.
                            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                            0-200km/h 11.40s
                            100-200km/h 6,00s
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                            Comment

                            • peLoGo?
                              BTCF Member
                              • Jul 2012
                              • 377
                              • Vaasa

                              #59
                              Leikittelin ajatuksella jos kakkosautoksi vaihtaisi i3'sen. Tietysti ensimmäinen ongelma on että malli on täysin vieras itselle.

                              Mitä kaikkea tällaista ottaessa olisi hyvä ottaa huomioon?
                              - Mitä eroa on nettiauton malleissa i3 ja i3s?
                              - Onko kaikissa yhtä pitkä akkutakuu? Miten tarkistaa onko akkutakuu voimassa? Mitä edellytyksiä että takuu on voimassa?
                              - Mitkä ovat pakollisia varusteita?
                              - Onko joku akku paras / joku jota pitää erikseen välttää?
                              - Tietääkö jostain helposti missä on lämpöpumppu? Onko must have?
                              - Mitä ajovaloja saatavilla? Xenonit? Ledit? Halogenejä kannattaa välttää?
                              - Onko näihin eri penkkejä, vai kaikki samalla? Ristiseläntuki? Lämmitys?
                              - ConnectedDrive lienee erittäin kätevä? Mitä kaikkea voi ohjata?
                              - Kattoluukku olisi varmaan ihan kiva, vähentää ilmastoinnin tarvetta?
                              - Mitä eri hifejä saatavilla?

                              Eli yritän kartoittaa mistä hintatasosta lähtee sellaiset joissa on riittävät varusteet ja akkutakuu voimassa. Entä miten hintataso tuontiautoissa? Olisiko nämä taloudellisesti järkeviä hakea itse Ruotsista tai Saksasta?
                              BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                              BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                              Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                              Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                              Ex. BMW F10 530dA -10
                              Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                              Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                              Ex. BMW E60 525i -04

                              BimmerCode & BimmerLink + ENET

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6712
                                • PK-seutu

                                #60
                                Originally posted by peLoGo? View Post
                                Leikittelin ajatuksella jos kakkosautoksi vaihtaisi i3'sen. Tietysti ensimmäinen ongelma on että malli on täysin vieras itselle.

                                Mitä kaikkea tällaista ottaessa olisi hyvä ottaa huomioon?
                                - Mitä eroa on nettiauton malleissa i3 ja i3s?
                                - Onko kaikissa yhtä pitkä akkutakuu? Miten tarkistaa onko akkutakuu voimassa? Mitä edellytyksiä että takuu on voimassa?
                                - Mitkä ovat pakollisia varusteita?
                                - Onko joku akku paras / joku jota pitää erikseen välttää?
                                - Tietääkö jostain helposti missä on lämpöpumppu? Onko must have?
                                - Mitä ajovaloja saatavilla? Xenonit? Ledit? Halogenejä kannattaa välttää?
                                - Onko näihin eri penkkejä, vai kaikki samalla? Ristiseläntuki? Lämmitys?
                                - ConnectedDrive lienee erittäin kätevä? Mitä kaikkea voi ohjata?
                                - Kattoluukku olisi varmaan ihan kiva, vähentää ilmastoinnin tarvetta?
                                - Mitä eri hifejä saatavilla?

                                Eli yritän kartoittaa mistä hintatasosta lähtee sellaiset joissa on riittävät varusteet ja akkutakuu voimassa. Entä miten hintataso tuontiautoissa? Olisiko nämä taloudellisesti järkeviä hakea itse Ruotsista tai Saksasta?
                                - S mallissa on samasta moottorista softalla otettu noin 10hp enemmän, 20" vanteet, lokareissa pienet levikkeet, hieman madallettu, sport-ajotila, sporttisempi etupuskuri
                                - Akkutakuu on 8v/100tkm ja 2020 autoista alkaen 8v/160tkm
                                - Pakollisia varusteita on ainakin omasta mielestä:
                                - pikalataus (sekä DC, että AC)
                                - Penkinlämmittimet (tuovat mukanaan akunlämmittimen)
                                - Lämpöpumppu (ei REX malleissa)
                                - Iso navi (tuo mukanaan enemmän vahvistintehoa perus kaiuttimille)
                                - Valoja on joko Halogenit tai ledit. Ledit tuli vakioksi 2018 LCI malleihin (huom. halogenien tilalle kun sijoittaa 200€:llä Philipsin LED polttimoita niin saa todella hyvät valot)
                                - Kaikissa samat penkit. Verhoiluja muutama eri vaihtoehto
                                - Connected palvelut kaikissa i-malleissa vakiona
                                - Stereoita on vain perus tai Harman Kardon, mutta Pro navi tuo perustasoon vähän lisää vahvistintehoa
                                - En usko kattoluukun tuovan energiasäästöä. Kun se on auki niin ilmanvastus heikkenee

                                Itse välttäisin 60Ah malleja. Niissä on näiden autojen tyyppiviat ja lastentaudit (KLE-yksikkö, koneen kannakkeet, ja akkukin ei ihan niin käyttöä kestävä kuin muissa). Samoin niissä alkaa tuo 8v akkutakuu olemaan kohta jo ohi.

                                Lämpöpumppu on tosiaan saatavilla vain BEV malleihin, koska pumppu ja REX:n tankki eivät mahdu samaan aikaan paikoilleen. Lämpöpumppu toki auttaa jonkin verran lämmityksen ja jäähdyhtyksen energiankulutuksessa, mutta hyvä huomioida, että kunnon pakkasilla ILP ei enää ole edes käytössä. Mutta mikäli hankkii auton ilman REX:ä niin ottaisin ehdottomasti ILP:n.

                                Itse olen suosinut REX malleja. Se on tekniikkaa jota ei kukaan muu ole tarjonnut (Opel Ampera on sinneppäin, mutta jo vanhaa skeidaa) tai tarjoa edelleenkään. Monilla on argumentteja REX:ä vastaan, mutta se räksytys unohtuu kyllä jo ensimmäisellä kerralla kun kohdalle osuu rikkinäinen laturi tai kolmen tunnin jonot niin voi vaan klikata REX:n päälle ja ajaa kotiin lataamaan. Harmi, että REX:ä ei enää 120Ah malleihin ollut Euroopassa saatavilla

                                Tuo pro navi ja sen tuoma lisävahvistinteho on monelle ehkä pieni juttu, mutta mielestäni ei tarvitse olla mikään kosketusnäyttöjä 24/7 lääppivä teini, että toteaa business navin / pienen näytön vaan yksinkertaisesti aneemiseksi esitykseksi tällaisessa autossa katsoi sitä mistä kulmasta tahansa.

                                Ruotsi on jo vuosia ollut todella heikko käytettyjen osalta. Hinnat nousivat ja eivät usein ole kilpailukykyisiä (toki vaihtelee).
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎