Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3541
    • Raisio

    Originally posted by jani View Post
    Mutta ei kait niistä kukaan uuden hintaa maksa?



    Niin sinun tyylinen kommentti jälleen kerran. En tiedä mitenkä keksit minua verrata ravikansaan, varsinkin kun olen suoraan sanonut että itsellä ainoa este i4 hankinnalle on ohut lompakko. Parasta ois että näitä alkais pian saamaan edullisesti käytettynä ja toki plussaa on jos akut näissä toimii 200tkm ajettuna.



    Näin minä olen ymmärtänyt että 20-25keur akkuremppa olisi aika normi hinta. Toki hienoa on että jos uuden akuston saa 10keur tai jopa vain 5keur rahalla.



    Jos sulla on parempaa tietoa niin toki jaa se meille muillekin, varmasti kiinnostaa monia.

    Ilmeisen tahallaan väännät akkuhintakeskustelun nykyhetkeen. Akuissa nyt takuu pitkälle, sähköakkuja vuosien päästä joka nurkalla ja volyymit laskee hintoja ym joten turha puhua esim i4 kohdalla 25t€ vaihtohinnasta sitten joskus kun akulla vetäisty se 200tkm.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • jobo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 144
      • Espoo

      Tämähän kuin suoraan iltalehden kommenttiosiosta. Sähkiksen akkutakuun loputtua akku välittömästi hajoaa ja pakko hakea marmorilta uusi tai auto paaliin.
      BMW i4 M50 -23

      BMW 330e M-sport -17
      BMW 120d M-sport -14
      MINI JCW -09

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5156
        • Kuopio

        Originally posted by ritariässä View Post
        Ilmeisen tahallaan väännät akkuhintakeskustelun nykyhetkeen. Akuissa nyt takuu pitkälle, sähköakkuja vuosien päästä joka nurkalla ja volyymit laskee hintoja ym joten turha puhua esim i4 kohdalla 25t€ vaihtohinnasta sitten joskus kun akulla vetäisty se 200tkm.
        Ihan mahdotonta tässä viherpesumaailmassa on sanoa mikä akun hinta on 5vuoden kuluttua.
        Last edited by jani; 23-10-2022, 21:51.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6712
          • PK-seutu

          Originally posted by jani View Post
          Ihan mahdotonta tässä viherpesumaailmassa on sanoa mikä akun hinta on 5vuoden kuluttua.
          Niin miksi sitten heittelet jotain 25k€ summia?

          Ps. Ja tiedoksi, että ei niitä kokonaisia akkuja vaihdella hölmöjen Teslojen tapaan, vaan moduuli kerrallaan jos joskus tarve on.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Tiik
            BTCF Member
            • Apr 2012
            • 497
            • Vantaa

            Ehkä voisi olla hyvä lukottaa sähköautokeskustelut niin, että niihin ketjuihin pääsee vain henkilöt, jotka todella omistavat moisen. Jos täällä on väkeä, jotka kyseenalaistavat ko. tekniikan, niin yhtä lailla fanaattista on asenne toisella puolella. Normaalin, korrektin ja toisia kunnioittavan keskustelun ylläpitäminen tuntuu osalle olevan tässä tilanteessa mahdotonta. :think

            Mitä tulee itse autoon, niin aika paljonhan näitä on jo liikenteessä, työkavereillanikin taitaa jo olla 2 tai 3 kpl. Hurjat ovat vain nuo Nettiauton pyyntihinnat, kun ei alle 80k tunnu paljon tarjontaa olevan. Viime viikolla juttelin RintaJoupin myyntipäällikön kanssa ja melko murheellisena totesi, että sähköautot eivät kuulemma myy tällä hetkellä juuri lainkaan. Kirosi kun pihassa 50 Teslaa, jota kukaan ei halua ostaa.
            Last edited by Tiik; 24-10-2022, 00:08.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4996
              • Paimio

              Originally posted by Tiik View Post
              Ehkä voisi olla hyvä lukottaa sähköautokeskustelut niin, että niihin ketjuihin pääsee vain henkilöt, jotka todella omistavat moisen. Jos täällä on väkeä, jotka kyseenalaistavat ko. tekniikan, niin yhtä lailla fanaattista on asenne toisella puolella. Normaalin, korrektin ja toisia kunnioittavan keskustelun ylläpitäminen tuntuu osalle olevan tässä tilanteessa mahdotonta. :think
              Jostain syystä tiettyjen henkilöiden tunteet kuumenevat heti jos edes häivähdys jostain sähköautojen edes mahdollisista ongelmista tulee esiin...eikä sellainen kyllä edistä asioita millään tavalla.

              Paljon on tässä hyvää asiaa ja asiallistakin keskustelua, mutta aivan liian usein tietyt vaan haastaa riitaa vaikka kuinka asiallista pohdintaa olisi.

              Ei tuommoisessa lukittelussa kyllä ole mitään järkeä...kyllä asioista pitäisi pystyä asiallisesti keskustelemaan muutenkin.

              Itseäni ainakin nämä autot kiinnostavat kovasti.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5156
                • Kuopio

                Originally posted by pyroz View Post
                Niin miksi sitten heittelet jotain 25k€ summia?
                Niin.. jos katsoo nykysuuntaan missä kaivokset, metsäteollisuus ja maatalous on tehty "erittäin saastuvaksi" ja samalla myös energian hinta on pilvissä, mikä vaikuttaa aika konkreettisesti tuotantokustannuksiin niin mikä on sitten sinun mielestä se indikaattori jolla akkujen hinnat tulevat olemaan edullisia tulevaisuudessa?

                Eikä minulla sitä vastaan mitään ole että jos akuston tai kennon voi uusia edullisesti tarpeen tullen, hyvä vaan. Pelkäänpä vaan ettei näin pääse käymään.

                Mutta mikäli ollaankin onnellisten tähtien alla ja akkujen hinnat tulevatkin romahtamaan, sehän vaan painaa uusien i4 hintoja alaspäin ja mikä taas painaa käytettyjen hintoja alaspäin reilusti, eikö?
                Last edited by jani; 24-10-2022, 08:01.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1080
                  • Espoo

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Jostain syystä tiettyjen henkilöiden tunteet kuumenevat heti jos edes häivähdys jostain sähköautojen edes mahdollisista ongelmista tulee esiin...eikä sellainen kyllä edistä asioita millään tavalla.

                  Paljon on tässä hyvää asiaa ja asiallistakin keskustelua, mutta aivan liian usein tietyt vaan haastaa riitaa vaikka kuinka asiallista pohdintaa olisi.

                  Ei tuommoisessa lukittelussa kyllä ole mitään järkeä...kyllä asioista pitäisi pystyä asiallisesti keskustelemaan muutenkin.

                  Itseäni ainakin nämä autot kiinnostavat kovasti.
                  Tässä tosin ei sitä asiallista keskustelua ollut vaan lähdettiin liikkeelle sekä siitä, että akku hajoaa heti takuun loputtua ja sen korjaaminen maksaa uuden Octavian verran. Tällä ei oikein kovin asiallista keskustelua saa aikaan. Ja tämä nimenomaan i4-ketjussa, jossa jokainen yksilö on alle vuoden vanha eli menee vielä vuosia ja vuosia ennenkuin akkutakuu ensimmäisessä päättyy.

                  Originally posted by jani View Post
                  Niin.. jos katsoo nykysuuntaan missä kaivokset, metsäteollisuus ja maatalous on tehty "erittäin saastuvaksi" ja samalla myös energian hinta on pilvissä, mikä vaikuttaa aika konkreettisesti tuotantokustannuksiin niin mikä on sitten sinun mielestä se indikaattori jolla akkujen hinnat tulevat olemaan edullisia tulevaisuudessa?

                  Eikä minulla sitä vastaan mitään ole että jos akuston tai kennon voi uusia edullisesti tarpeen tullen, hyvä vaan. Pelkäänpä vaan ettei näin pääse käymään.

                  Mutta mikäli ollaankin onnellisten tähtien alla ja akkujen hinnat tulevatkin romahtamaan, sehän vaan painaa uusien i4 hintoja alaspäin ja mikä taas painaa käytettyjen hintoja alaspäin reilusti, eikö?
                  Sä olet nyt täysin omien uskomustesi varassa, kun toistaiseksi reaalimaailmassa kaikki teknologia ja sen huoltaminen on ajan kuluessa muuttunut edullisemmaksi. Taantumia, lamoja ja energiakriisejä on ollut ennenkin.
                  Last edited by PNM2; 24-10-2022, 08:35.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5156
                    • Kuopio

                    Originally posted by PNM2 View Post


                    Sä olet nyt täysin omien uskomustesi varassa, kun toistaiseksi reaalimaailmassa kaikki teknologia ja sen huoltaminen on ajan kuluessa muuttunut edullisemmaksi. Taantumia, lamoja ja energiakriisejä on ollut ennenkin.
                    Äkkiseltään googlattuna i3 akusto maksaa ulkomailla n. 13000-14000€. Yleisesti Suomessa BMW varaosat maksavat 30-50% enemmän kuin esim. Saksassa ja huoltotyötkään eivät oman kokemuksen mukaan ole mitään kovin halpoja, joten mitäpä lottoat akuston vaihdolle hinnaksi täällä?

                    Mutta sehän olisi hyvä uutinen että akun/moduulin vaihto olisi edullista tulevaisuudessa.
                    Last edited by jani; 24-10-2022, 10:48.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17514
                      • Turku

                      Originally posted by Tiik View Post
                      Viime viikolla juttelin RintaJoupin myyntipäällikön kanssa ja melko murheellisena totesi, että sähköautot eivät kuulemma myy tällä hetkellä juuri lainkaan. Kirosi kun pihassa 50 Teslaa, jota kukaan ei halua ostaa.
                      Sähköautot eivät myy? Miksi ihmeessä, kun olen nimenomaan luullut, että niiden osalta kauppa käy ja dieseleiden myynti on tekemätön paikka?
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        talvi edessä ja pörssisähkö hinnoilla jos joutuu lataamaan niin taitaa sillä diisselillä olla edullisempia kilsoja edessä seuraavat 6 kuukautta. Käytetyn ostoa voi venyttää kevääseen kun näkee mihin sähkön hinta asettuu. Näin itsekin tekisin jos nyt pitäisi autoa vaihtaa.

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1080
                          • Espoo

                          Originally posted by jani View Post
                          Äkkiseltään googlattuna i3 akusto maksaa ulkomailla n. 13000-14000€. Yleisesti Suomessa BMW varaosat maksavat 30-50% enemmän kuin esim. Saksassa ja huoltotyötkään eivät oman kokemuksen mukaan ole mitään kovin halpoja, joten mitäpä lottoat akuston vaihdolle hinnaksi täällä?

                          Mutta sehän olisi hyvä uutinen että akun/moduulin vaihto olisi edullista tulevaisuudessa.
                          Kuinka monta tällaista on siis jouduttu vaihtamaan Suomessa ja millaisilla spekseillä autot ovat olleet? Sä nyt olet selkeästi lotonnut hinnaksi sen 25000€ ihan Stetson-Harrison -menetelmällä. Osaatko ajatella asiaa niin, että koko akustoa ei kannata tai tarvitse uusia suurimmassa osassa huoltoa vaativista tapauksista?

                          Tämä on muutenkin i4-ketju, joissa edelleen se akkutakuu on voimassa vuositolkulla jokaisessa.

                          Originally posted by duckland View Post
                          talvi edessä ja pörssisähkö hinnoilla jos joutuu lataamaan niin taitaa sillä diisselillä olla edullisempia kilsoja edessä seuraavat 6 kuukautta. Käytetyn ostoa voi venyttää kevääseen kun näkee mihin sähkön hinta asettuu. Näin itsekin tekisin jos nyt pitäisi autoa vaihtaa.
                          Millaisena näet skenaarion, jossa joutuu jatkuvasti väkisin lataamaan nimenomaan kalliin pörssisähköhinnan aikana? Miksei käytä niitä halvimpia tunteja lataamiseen?
                          Last edited by PNM2; 24-10-2022, 11:21.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Tomi T
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 3837
                            • Nokia

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Tämä on muuten i4-ketju, joissa edelleen se akkutakuu on voimassa vuositolkulla jokaisessa.
                            Hyvähän se on täälläkin mennä iltapäivälehtien lööppityylillä, "katso tästä mitä tapahtuu jos sitä ja jos tätä josjosjos".

                            8v/160tkm on siis BMW:n sähköautojen akkutakuu, jos joku ei tiennyt.
                            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                            ex. 53*BMW

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7064
                              • Forssa

                              Originally posted by Tomi T View Post
                              8v/160tkm on siis BMW:n sähköautojen akkutakuu, jos joku ei tiennyt.
                              Tuon ikäisenä nämä tulevat vasta omaan hankintabudjettiin sopivaksi. Onko näiden ostaminen enää silloin järkevää? Ken tietää.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • FlyingFinn
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 646

                                Mikäli akkupaketin saa 25 k€:lla niin sehän on edullinen jos kestää esim. 200 tkm/10v. Esim. vastaavan bensa-auton ylläpitoon verrattuna. Mikähän on vaikutus vaihtohintaan jos on 200 tkm ajettu sähkäri mihin on akusto vaihdettu. Eli auto on käytännössä kuin uusi kosmeettista kulumaa lukuunottamatta jos siitä on pidetty huolta normaalisti. Harrastuskäyttöautomielessä myös suorituskyvyltään suorastaan halpa nykyisiin polttomoottorivehkeisiin verrattuna. Ei nyt ihan suoraan verrokkeja tietenkään ole mutta M4:n ja i4M50:n hintaerolla vaihtaa akuston ainakin pari kertaa. Tiedä vaikka BMW olisi niin fiksu, että akkujen kehittyessä akustoremontin yhteydessä olisi mahdollista ostaa parempi versio. Sähköauto on paikallisesti päästötön ja siitä kannattaa toisaalta vähän maksaakin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎