BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Tehkääpä uusi threadi jos tarvetta. Täällä tonni täynnä.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Mä oon ajanut pian 100tkm sähköautolla ja tämä rangesta keskustelu on vähäisen merkityksensä vuoksi kyllä niin väsynyttä juttu kun olla voi, mutta antaa nyt mennä vielä yhden kerran.

    Mun päivittäinen työmatka on 70km edes takaisin, i4:llä ton ajaa aivan heittämällä useita kertoja vaikka pakkasta olisi -35c ja tästä muodostuu ainakin 80% jos ei enemmänkin minun ajeluista. Keskinopeus matkalla on noin 80km/h, puolet motaria ja puolet maantietä. .
    Tuolla kokemuksella olisi kyllä voinut laittaa myös luvut pöytään -35c ajelussa niin ei tarviis arvailla kenenkään, useita kertoja on kumminkin aika laaja käsite.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Range keskustelu voi olla vähän kyllästyttävää, mutta tosi väsynyttä on myös sen vähättely. Se että jollekin yksilölle i4 toimintamatka riittää hyvin, ei tarkoita että se riittää kaikille hyvin. Varmasti on paljon ihmisiä joille esim i4 range riittää mainiosti kaikkiin tai lähes kaikkiin ajoihin, varmaan suurimmalle osalle. Mutta sitten on myös autoilijoita jotka tekee ajosuorituksia joissa nykysähköautojen toimintamatka aiheuttaa ylimääräistä vaivaa polttomoottoriautoiluun nähden ja eihän sellainen ole toivottavaa. :think

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by jobo View Post
    Vielä väsyneempänä voisi pitää keskustelua i4 "alhaisesta" huippunopeudesta. En muista milloin oisin itse edes miettinyt paljonko oman auton huiput on, i4 ilmeisesti rajoitettu 225kmh. En tiedä mikä olisi mahdollinen tilanne että tarvitsisi lisää? Autobahnoillakin on yhtä helvettiä koittaa ajaa tuotakaan vauhtia kun yhtäkkiä siinä onkin 89 kulkeva puolalainen rekka ohittamassa 87 kulkevaa romanialaista kuka ohittaa 85 kulkevaa bulgarialaista.
    nopeasti arvottuna sun sigun autoista riittää yhteenlaskettuna lähes 600hevoseen paperilla,
    jos nettiautosta löytyy vastaaville oikeat luvut?

    onko tämä sinun "yhtä helvettiä"-kokemuksesi kenties näillä (ilmeisesti nelipyttyisillä?) muodostunut?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Phaedrus View Post
    Vaihtovirtalataus? Eikö sähköauton akkuja ladata aina DC:llä, ja jos autolle tarjoaa AC:tä niin auton oma sisäänrakennettu laturi muuttaa sen DC:ksi?
    Kyllä. Sitä juuri tarkoitettiin.

    Leave a comment:


  • jobo
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Mä oon ajanut pian 100tkm sähköautolla ja tämä rangesta keskustelu on vähäisen merkityksensä vuoksi kyllä niin väsynyttä juttu kun olla voi, mutta antaa nyt mennä vielä yhden kerran.

    Vielä väsyneempänä voisi pitää keskustelua i4 "alhaisesta" huippunopeudesta. En muista milloin oisin itse edes miettinyt paljonko oman auton huiput on, i4 ilmeisesti rajoitettu 225kmh. En tiedä mikä olisi mahdollinen tilanne että tarvitsisi lisää? Autobahnoillakin on yhtä helvettiä koittaa ajaa tuotakaan vauhtia kun yhtäkkiä siinä onkin 89 kulkeva puolalainen rekka ohittamassa 87 kulkevaa romanialaista kuka ohittaa 85 kulkevaa bulgarialaista.

    Leave a comment:


  • Phaedrus
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post
    Alarajasta en ole ihan varma, mitä suositellaan, kunhan vain ei ihan tyhjäksi akkua purista. Vaihtovirtalataus olisi suositeltavampaa vs. useat toistuvat tasavirtalataukset, jotka kuluttavat akkua tietysti enemmän. Ohjekirjan mukaan usean peräkkäisen tehokkaan tasavirtalatauksen seurauksena auto alkaa jo itse rajoittamaan suurinta lataustehoa akuston suojaamisen vuoksi.
    Vaihtovirtalataus? Eikö sähköauton akkuja ladata aina DC:llä, ja jos autolle tarjoaa AC:tä niin auton oma sisäänrakennettu laturi muuttaa sen DC:ksi?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Mä oon ajanut pian 100tkm sähköautolla ja tämä rangesta keskustelu on vähäisen merkityksensä vuoksi kyllä niin väsynyttä juttu kun olla voi, mutta antaa nyt mennä vielä yhden kerran.

    Mun päivittäinen työmatka on 70km edes takaisin, i4:llä ton ajaa aivan heittämällä useita kertoja vaikka pakkasta olisi -35c ja tästä muodostuu ainakin 80% jos ei enemmänkin minun ajeluista. Keskinopeus matkalla on noin 80km/h, puolet motaria ja puolet maantietä. Kun kerran kahdessa kuukaudessa tulee lähdettyä jonnekkin kauemmas eli noin 200km päähän tai pidemmälle, lähdetään liikkeelle tietysti täydellä akulla.

    Viime kesänä kävin M50:llä mutkat Kööpenhaminassa, akullisella pääsi 400-450km. Jos akku sattuu menemään sopivasti tyhjäksi niin suurteholaturilta saa vartissa 50%, toisessa vartissa 25% ja kolmannessa vartissa 15%, tässä kohtaa akun varaus on siis 90%. Täyteen akun saa tunnissa, mutta tälle ei varsinaisesti ole tarvetta. Toisin sanoen kesällä vartissa tulee vähintään 200km, puolessa tunnissa 300km ja kolmessa vartissa 360km. Tänään aamulla pakkasta oli -5c ja työmatkan kulutus oli 21,2 kWh/100km, nousua kesästä noin 2 kWh/100km. Ja nämä on sitten rajoitus +10 maantiekulutuksia, ei mitään kahden kilometrin pätkäajoa pakkaskelillä tai 30km/h ylinopeudella ajamista.
    Juuri näin.

    Siksi tässä itsekin jaksaa yrittää vääntää rautalankaa, kun 2,5vuotta sitten oli itse ihan yhtä skeptinen sähköllä ajamiseen. Käytäntö sen osoittaa ja hyvin onnistuu. Ja jos verrataan vaikka parin vuoden takaista tähän päivään niin laturien määrä ja teho tien päällä on mullistunut täysin.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Alarajasta en ole ihan varma, mitä suositellaan, kunhan vain ei ihan tyhjäksi akkua purista. Vaihtovirtalataus olisi suositeltavampaa vs. useat toistuvat tasavirtalataukset, jotka kuluttavat akkua tietysti enemmän.

    Ohjekirjan mukaan usean peräkkäisen tehokkaan tasavirtalatauksen seurauksena auto alkaa jo itse rajoittamaan suurinta lataustehoa akuston suojaamisen vuoksi.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Mä oon ajanut pian 100tkm sähköautolla ja tämä rangesta keskustelu on vähäisen merkityksensä vuoksi kyllä niin väsynyttä juttu kun olla voi, mutta antaa nyt mennä vielä yhden kerran.

    Mun päivittäinen työmatka on 70km edes takaisin, i4:llä ton ajaa aivan heittämällä useita kertoja vaikka pakkasta olisi -35c ja tästä muodostuu ainakin 80% jos ei enemmänkin minun ajeluista. Keskinopeus matkalla on noin 80km/h, puolet motaria ja puolet maantietä. Kun kerran kahdessa kuukaudessa tulee lähdettyä jonnekkin kauemmas eli noin 200km päähän tai pidemmälle, lähdetään liikkeelle tietysti täydellä akulla.

    Viime kesänä kävin M50:llä mutkat Kööpenhaminassa, akullisella pääsi 400-450km. Jos akku sattuu menemään sopivasti tyhjäksi niin suurteholaturilta saa vartissa 50%, toisessa vartissa 25% ja kolmannessa vartissa 15%, tässä kohtaa akun varaus on siis 90%. Täyteen akun saa tunnissa, mutta tälle ei varsinaisesti ole tarvetta. Toisin sanoen kesällä vartissa tulee vähintään 200km, puolessa tunnissa 300km ja kolmessa vartissa 360km. Tänään aamulla pakkasta oli -5c ja työmatkan kulutus oli 21,2 kWh/100km, nousua kesästä noin 2 kWh/100km. Ja nämä on sitten rajoitus +10 maantiekulutuksia, ei mitään kahden kilometrin pätkäajoa pakkaskelillä tai 30km/h ylinopeudella ajamista.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by JH. View Post
    Omassa i4:ssä on aika tarkka mittari vrt. mun aiemmat autot. Ei pysty ajamaan lähellekään +10 km/h mittarissa ilman että kamerat välkkyy. Taidan kuitenkin jättää omat mielipiteeni ajonopeuksista kun muutenkin tarpeeks OT:tä tässä ketjussa.

    Auto suosittaa lataamaan 80% jos ei ole tarvetta enemmälle. 100%:iin lataaminen ei kuitenkaan vaikuta takuisiin. Sitä vartenhan siellä on se pieni brutto- ja nettokapasiteetin välinen erotus olemassa. Litiumakku kun ei tykkää olla 100% eikä 0% mutta se olis käyttäjille liian sekavaa niin asia hoidetaan taustalla käyttäjältä piilossa.
    Eikö alarajalle siis ole annettu mitään suositusta? Puhelimien akuissahan suositellaan pitämään lataus kai jossain 20...40 - 80 välillä. i4:n toimintamatka kyllä riittää itselleni lähes aina pitämään vaikka tuolla 40-80 välilläkin. Jostain BMW:n yleisistä suosituksista muistan lukeneeni, että kannattaa aina kotona kytkeä yöksi piuhaan vaikka ei varsinaista tarvetta lataukselle olisikaan.

    Leave a comment:


  • JH.
    replied
    Omassa i4:ssä on aika tarkka mittari vrt. mun aiemmat autot. Ei pysty ajamaan lähellekään +10 km/h mittarissa ilman että kamerat välkkyy. Taidan kuitenkin jättää omat mielipiteeni ajonopeuksista kun muutenkin tarpeeks OT:tä tässä ketjussa.

    Auto suosittaa lataamaan 80% jos ei ole tarvetta enemmälle. 100%:iin lataaminen ei kuitenkaan vaikuta takuisiin. Sitä vartenhan siellä on se pieni brutto- ja nettokapasiteetin välinen erotus olemassa. Litiumakku kun ei tykkää olla 100% eikä 0% mutta se olis käyttäjille liian sekavaa niin asia hoidetaan taustalla käyttäjältä piilossa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Niin eiköhän ne sooloilijat jotka ei noudata sääntöjä ja säädettyjä ajonopeuksia ole juuri niitä jotka sen liikenteen tukkoisuuden aiheuttaa. Eivät vaan itse ymmärrä sitä kun kuvittelevat etenevänsä nopeasti kun mittarikin niin näyttää. Se ei kiinnosta minkälaista sekaannusta se muulle liikenteelle aiheuttaa. Minäminäminäminä asenteella mennään.

    Asiaan: Onko i4:n käyttöohjeessa jotain suositusta lataustavalle millä pidetään akku hyvässä kunnossa? Onko esim. jotain prosenttiväliä annettu missä se lataus kannattaa pitää? Sen ainakin pystyy rajoittamaan kuinka täyteen akun lataa.
    On toki eri asia ajaa sitten niin reilusti yli että se aiheuttaa tilanteita. Sellaisesta en ainakaan itse puhunut. Mutta joku 103km/h mittarissa satasen alueella on alinopeutta ja ruuhkia ja ohituksia aiheuttavaa siitä ei pääse yli eikä ympäri.

    i4 suositellaan jättämään lataus vähän vajaaksi ellei ole kohtapuoliin lähdössä tien päälle. Lataus täyteen on sinänsä aivan ok, mutta ei suositella seisotettavaksi pitkiä aikoja täydessä latingissa.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Reilua alinopeutta ajellaan kyllä aika yleisesti sähkö- ja hybridiautoilla ja se on kyllä ärsyttävää.
    Vähän ohi aiheen menee, mutta kesälomareissulla Keski-Euroopassa ei tule mieleen että olis ollut sähköautot missään kohtaan tientukkona. Toisaalta niitä oli kyllä hyvin vähän liikenteessäkin. Suomessa ei ole tullut nyt maanteillä ajettua niin ei kokemusta.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Niin eiköhän ne sooloilijat jotka ei noudata sääntöjä ja säädettyjä ajonopeuksia ole juuri niitä jotka sen liikenteen tukkoisuuden aiheuttaa. Eivät vaan itse ymmärrä sitä kun kuvittelevat etenevänsä nopeasti kun mittarikin niin näyttää. Se ei kiinnosta minkälaista sekaannusta se muulle liikenteelle aiheuttaa. Minäminäminäminä asenteella mennään.

    Asiaan: Onko i4:n käyttöohjeessa jotain suositusta lataustavalle millä pidetään akku hyvässä kunnossa? Onko esim. jotain prosenttiväliä annettu missä se lataus kannattaa pitää? Sen ainakin pystyy rajoittamaan kuinka täyteen akun lataa.

    Leave a comment:

Working...
X