Originally posted by PNM2
View Post
BMW i4 keskustelua
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Niin, kyllähän sitä yleensä ladataan juuri halvimpaan aikaan. Pari viikkoa sitten kun tuuli kunnolla ja Olkiluoto puski täysillä niin sähkö oli ilmaista ja jopa miinusmerkkistä.
-
Vuoden 2021-2022 väliltä oli seurattu paljon pörssisähkö on yöllä koko vuorokauden keskihintaa halvempaa ja päästy tulokseen 50%.Originally posted by FlyingFinn View PostNiin, kyllähän sitä yleensä ladataan juuri halvimpaan aikaan. Pari viikkoa sitten kun tuuli kunnolla ja Olkiluoto puski täysillä niin sähkö oli ilmaista ja jopa miinusmerkkistä.
Käytännössä tähän päivään saakka yöllä tai tuulisella saanut pörssisähköautoilija ladattua alle 10snt/kwh, jopa 0€/kwh + siirto hinnalla. Kiinteät sopparit toki ihan kauheita, en ottaisi sähköautoilijana kyllä…
Julkinen lataus myös ihan ok-hintaista, ollen varmaan keskimäärin 0,25€ ja jos auto ottaa yli 100kw keskinopeudella niin esim. Elli-sovelluksella päästään 0,15€/kwh hintoihin. Myös Northe uutena toimijana tarjoo 0,17snt/min 50kw latausta (0,2€/kwh).
0,25€/kwh hinnalla vielä säästää about 150€/kk vr. polttis, eikä tartte tinkii mistään jos ajaa 30tkm/v. Toki jollain vertailulla hybrid Corollalla vr. IX40 kulutus, niin säästö varmaan 0€…______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
Ei varmaan vielä ensimmäistäkään eikä siitä ole ollut kyse eikä myöskään siitä miten pitkään BMW:n akkutakuu on ollut voimassa. Pohdin vaan aikaisemmin ääneen millainen lovi köyhän pörssiin mahtaa tulla kun(jos) 200tkm ajettuun i4seen joutuu koko akuston uusimaan.Originally posted by PNM2 View PostKuinka monta tällaista on siis jouduttu vaihtamaan Suomessa ja millaisilla spekseillä autot ovat olleet? Sä nyt olet selkeästi lotonnut hinnaksi sen 25000€ ihan Stetson-Harrison -menetelmällä. Osaatko ajatella asiaa niin, että koko akustoa ei kannata tai tarvitse uusia suurimmassa osassa huoltoa vaativista tapauksista?
Tämä on muutenkin i4-ketju, joissa edelleen se akkutakuu on voimassa vuositolkulla jokaisessa.
Ja kyllä ymmärrän sen että autoon voi vaihtaa pelkän akkumoduulin. Mutta tilanne voi olla niin että Pekka haluaa vaihtaa koko akuston, miksi sitä en tiedä.
Ja vastataan tähän sinun Stetson & Harrisoniin: i3ssa akkumoduulin hinta on noin 1900euroa Saksassa (hinta täältä https://www.originparts.de/index.php...61277933747%09) ja tietääkseni näitä on 8kappaletta. Tällöin minun matikalla moduulien hinta yhteensä on reilu 15keur ja siihen työt päälle.
Tuohon kun laitetaan BMW Suomi kate 30%-50% (mikä yleensä on hintaeroa suomi vs. saksa) päälle + työt niin eikö tällöin summaksi muodostu 20-25keur?Last edited by jani; 24-10-2022, 12:42.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Miksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit? Onko nyt jotain näyttöä isommin, että edes i3:een näitä joutuu tietyssä iässä tai kilsoilla uusimaan kaikkia? Lisäksi unohdat kokonaan muiden kuin merkkiliikkeiden mukaantulon, kun akkumoduuleja oikeasti joskus pitää alkaa vaihtamaan niin, että siitä muodostuu mitään volyymia sekä kappalehinnan hyvin todennäköisen laskun vaikka i3:n osiin verrattuna, kun tuotteista alkaa tulla massatavaraa. Ei pajoilla se työ sen kalliimpaa ole kuin nykyäänkään.Originally posted by jani View PostKyllä ymmärrän sen että akustoon voi vaihtaa pelkän moduulin. Tilanne voi olla niin että Pekka haluaa vaihtaa koko akuston, miksi sitä en tiedä.
Ja vastataan tähän sinun Stetson & Harrisoniin: i3ssa akkumoduulin hinta on noin 1900euroa Saksassa (hinta täältä https://www.originparts.de/index.php...61277933747%09) ja tietääkseni näitä on 8kappaletta. Tällöin minun matikalla moduulien hinta yhteensä on karvan vajaa16keur ja siihen työt päälle.
Tuohon kun laitetaan BMW Suomi kate 30%-50% (mikä yleensä on hintaeroa suomi vs. saksa) päälle + työt niin eikö tällöin summaksi muodostu 20-25keur?i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Kyllä kai sähköauton kustannusten jakautuminen auton elinkaarelle on erilainen kuin polttisautolla. Sähkärillä tulee jossain vaiheessa isompi könttä maksettavaksi kuin perinteisillä maksetaan vähän kerrallaan. Tämä on kuitenkin ennen auton hankintaa tiedossa joten siihen voi halutessaan varautua. Jostain syystä joku 25 k€ akuston vaihto mielletään näissä tapauksissa suureksi kustannukseksi vaikka bensa-autoilusta maksetaan samassa ajassa vähintään sama hinta. Bensaan verrattuna säästyneet rahat voi laittaa possuun ja ottaa sieltä sitten kun pitää akkuja uusia.Last edited by FlyingFinn; 24-10-2022, 14:38.
Comment
-
Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?Originally posted by PNM2 View PostMiksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit? Onko nyt jotain näyttöä isommin, että edes i3:een näitä joutuu tietyssä iässä tai kilsoilla uusimaan kaikkia? Lisäksi unohdat kokonaan muiden kuin merkkiliikkeiden mukaantulon, kun akkumoduuleja oikeasti joskus pitää alkaa vaihtamaan niin, että siitä muodostuu mitään volyymia sekä kappalehinnan hyvin todennäköisen laskun vaikka i3:n osiin verrattuna, kun tuotteista alkaa tulla massatavaraa. Ei pajoilla se työ sen kalliimpaa ole kuin nykyäänkään.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Yleistetään rankasti. Ne ketkä ostaa uuden auton, vaihtavat sen pois ennen kuin alkaa se kalliimpi osienvaihtorulianssi. Eli käyttävät ne halvimmat kilsat ja jäljelle jää meikäläisen kaltaisille ne mahdolliset kalliit rempat. Eikä ainakaan mun kohdalle ole osunut vielä 25ke remppaa. Muutamien tonnien kyllä.
Ja ihan matikkaahan se on, akut kestää määrän X latauskertoja. Sit alkaa kapa putoamaan ja jossain vaiheessa täytyy vaihtaa kaikki akut. Se että milloin se tapahtuu, 180tkm kohdalla vai 300tkm kohdalla. Selviää ajan kanssa.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Eikös tuossa i4:ssa ole myös modulirakenne joten siitä varmaan jonkinlainen yhtäläisyys. Isommin en ole asiaan perehtynyt mutta ilmeisesti joissain sähköautoissa akku on vaihdettava kokonaan kun tässä se onnistuu osissa moduleina.Originally posted by TheRipper View PostKun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
Comment
-
Veikkaan, että markkina kuitenkin ohjaa siihen että hinnassa näkyy jos on kalliit rempat tekemättä. Aika näyttää.Originally posted by |foder| View PostYleistetään rankasti. Ne ketkä ostaa uuden auton, vaihtavat sen pois ennen kuin alkaa se kalliimpi osienvaihtorulianssi. Eli käyttävät ne halvimmat kilsat ja jäljelle jää meikäläisen kaltaisille ne mahdolliset kalliit rempat. Eikä ainakaan mun kohdalle ole osunut vielä 25ke remppaa. Muutamien tonnien kyllä.
Ja ihan matikkaahan se on, akut kestää määrän X latauskertoja. Sit alkaa kapa putoamaan ja jossain vaiheessa täytyy vaihtaa kaikki akut. Se että milloin se tapahtuu, 180tkm kohdalla vai 300tkm kohdalla. Selviää ajan kanssa.
Comment
-
Niin, mä en tosiaan tiedä, miksi i4-ketjussa tuodaan jo tuotannostapoistuneen sinänsä erittäin hienon i3:n speksejä koko ajan esille. Jos latauskerrat esim vaikuttavat akuston kestävyyteen, ladataan samoilla kilsoilla i3:a huomattavasti useammin kuin i4:ää.Originally posted by TheRipper View PostKun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Selväksi on tullut jo että yhden moduulinkin voi vaihtaa.Originally posted by PNM2 View PostMiksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit?.
Minähän vastasin sinun ja Pyrozin kysymykseesi mistä Stetson&Harrison hatusta olen akustolle hinnan 25keur keksinyt, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Esitin omasta mielestä ihan validin näkemyksen koko akuston hinnasta vaihto töineen.
Jos teillä on parempi tieto asiasta niin otan kyllä sen enemmän kuin mielellään vastaan.
Ei minua haittaa jos akuston voi uusia 5keur kustannuksella tulevaisuudessa. Päinvastoin, silloin ei ole ainakaan mitään järkeä yhtä moduulia uusia? Tosiasia on että kun eka moduuli menee ikääntymisen takia, loputkin moduulit tulevat takuulla perässä. Tämän takia ainakin itse näkisin mielekkään vaihtaa kaikki kerralla, jolloin auto on taas "luotettavasti" käyttökelpoinen pidemmän aikaa kuin että ajat pelko perseessä koska saat Falckin jätkille soittaa.
Voisi kuvitella että hinta on hyvin sama, i4 moduulien hintaa ei ole tiedossa, siksi olen verrokkina käyttänyt i3 moduulin hintaa.Originally posted by TheRipper View PostKun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?Last edited by jani; 24-10-2022, 16:12.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Ennustajaeukkoa ei tässä varmaan kukaan yritä esittää. Ei kellään ole argumenttia, että sähköautoihin ei voi tulla kalliita vikoja ikääntyessään. Mutta yhtälailla on hölynpölyä heitelle sellaisia perättömiä väitteitä hatustaankaan.Originally posted by |foder| View PostTuon ikäisenä nämä tulevat vasta omaan hankintabudjettiin sopivaksi. Onko näiden ostaminen enää silloin järkevää? Ken tietää.
Eipä sitä varmaan vuonna 2007-2009 kukaan tiennyt, että käsissä on kasa jäätävää skeidaa BMW:ltä N47 moottorin muodossa, jota todella moneen malliin on käytetty...S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
i3 on toistaiseksi ainoita esimerkkejä (BMW:ltä) sähköautoista, joilla alkaa olla 10v ikää ja merkittäviä ongelmia ei ole ilmaantunut. Itseasiassa erittäin erittäin vähän.Originally posted by TheRipper View PostKun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Tässä ei ole tarvittu tai kysytty tietoa, paljonko i4:n akusto maksaa vaan sä itse toit mainitun summan esiin lähes varmana tulevana korjauskuluna akkutakuun loputtua. Missään vaiheessa sulla ei ole tässä keskustelussa ollut ideaa, että moduuleita voisi vaihtaa eikä koko akustoa; olet vain "nopealla googlailulla" hakenut tämänhetkisiä i3:n akkumoduulien hintoja ja spekuloinut Suomen Saksaa kalliimmilla työn osuuksilla. Mä olen myös aikalailla varma, että määrän lisääntyessä kappalehinta on pudonnut aikanaan itsemaksettavissa i4:n akkumoduulien vaihdoissa, vaikka miten nyt pelotellaan materiaalipulalla.Originally posted by jani View PostSelväksi on tullut jo että yhden moduulinkin voi vaihtaa.
Minähän vastasin kysymykseesi mistä Stetson&Harrison hatusta olen akustolle hinnan 25keur keksinyt, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Voisi kuvitella että hinta on hyvin sama, i4 moduulien hintaa ei ole tiedossa.
Tämä on mun mielestä esim i4:n kannalta erittäin hyvä juttu ja koskee toki myös muita Bemarin sähköautoja.Originally posted by pyroz View Posti3 on toistaiseksi ainoita esimerkkejä (BMW:ltä) sähköautoista, joilla alkaa olla 10v ikää ja merkittäviä ongelmia ei ole ilmaantunut. Itseasiassa erittäin erittäin vähän.Last edited by PNM2; 24-10-2022, 16:17.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Jos joskus on ollut jotain, niin se ei kerro nykyisestä tilanteesta, tai tulevaisuudesta juurikaan, koska kennoja kehitetään niin kovaa vauhtia. Samsung on toimittanut Bemarille luotettavia kennoja kymmenen vuotta, mutta siitä huolimatta i4 ja iX malleille on ollut takaisinkutsuja tulipalojen vuoksi. Myös kilpajuoksu rangesta on niin kova, että i4 on saamassa pidemmän rangen, mutta vaikeammin korjattavan akun.Originally posted by pyroz View Posti3 on toistaiseksi ainoita esimerkkejä (BMW:ltä) sähköautoista, joilla alkaa olla 10v ikää ja merkittäviä ongelmia ei ole ilmaantunut. Itseasiassa erittäin erittäin vähän.
Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
Comment