Originally posted by Jarger
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
iX
Collapse
X
-
Taitaa olla tässäkin karmittomat ikkunat kuten monissa muissakin sähköautoissa. Saadaanko sillä muutama kilo pois auton kokonaismassasta....muuta etua en keksi. Itsellä on tavoite pysyä karmillisissa.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostTaitaa olla tässäkin karmittomat ikkunat kuten monissa muissakin sähköautoissa. Saadaanko sillä muutama kilo pois auton kokonaismassasta....muuta etua en keksi. Itsellä on tavoite pysyä karmillisissa.½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
Comment
-
-
Originally posted by Tomi T View PostJo E31:ssä ja E36 coupessa oli sellaiset. Onhan se toki hyvä että on tavoitteita elämässä.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Nyt on juutuubissa jo muutmia koeajoa. Hieno auto iX on monellakin tapaa.
Itse olen positiivisesti yllättynyt, että range on noin hyvä käytännössäkin, vaikka auton on iso. Luvataan ~600km ja käytännöntesteissä range on 500-550km välissä. Toki akku tyhjenee, jos ajaa kovaa, 200km/h vauhdilla range 200km. Mutta ei sitä bensa X3:llakaan tuossa vauhdissa yli 300km baanalla ajettu tankillisella
Kunhan Suomessa latausinfra rakentuu, niin mikä ettei seuraava auto voi olla sähkömalli, ja katsotaan nyt rauhassa millaisia i5/i7 ovat. Ainakin salakuvien perusteella ei samanalaisia sämpylöitä ole luvassa kuin Mersun EQ-mallit. Toki keulan muodot voi vaatia tottumista päivän jos toisenkin . Sisältä autot lienee systeemeiltään ja designiltaan iX:n 'kopioita'.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Eilen sain sijaisautoksi iX xdrive40. Fiilikset lyhyesti.
Auto oli kaikkiaan positiivinen kokemus, alhainen painopiste, vetopito aivan manio, ja muutenkin kyllä tuo ajoltaan oli aivan oikea bemari. Hyvää työtä on tehty. Lisäksi auto oli hiljainen, mukava ja tilava. Ja ulkonäkö luonnossa hyvä ja sopivasti moderni omasta mielestä.
Sähköllä eteneminen, varsinkin kun keli oli mitä oli, ei kyllä poikennut mitenkään merkitävästi X5 45e:stä sähkömoodissa.
Toki sitten oli kyllä asioita jotka laittavat miettimään: karmittomat ikkunat (joo sää oli pahin mahdollinen mutta ei välttämättä Suomeen säähän se paras), levottomuus moottorijärrutuksessa (sain auto kylkimyyryyn useampaan kertaan - ehkä jarrutuksen voimakkuus säädettävissä jotenkin, ja toki tiellä oli paljon lunta&leveät renkaat, mutta esim X5 käyttäytyy ko. oloissa kuin kesällä ajelisi), huonossa kelissä yllättävä lyhyt range-ennuste 240km , iDrive on muuttunut erittäin paljon, joten lyhyellä koejajolla en edes yrittänyt päästä siihen sisälle. Omasta mielestä tietyt toiminnot olisi kyllä parempi olla aivan nomihallintalaitteilla - lämmitykset, puhallukset jne. Turhaa kikkailua, mikä tekee satunnaisen käytön hankalaksi, kun toiminnot piilotetaan valikkojen taakse.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
BMW.fi sivulla on havainollinen simulaattori iX:n rangen arviointiin, muutella voi nopeuta (maantie/moottoritie). lämpötilaa ja mallia (40/50)
Isompi akkuinenmalli (50) on aika pätevä peli korkeammllakin nopeudella. Ohessa eri sähköautojen rangea on vertailtu autobaanan 130km/h nopeudella. Ero iX:n ja EQS:n välillä on yllättävän pieni.
Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostBMW.fi sivulla on havainollinen simulaattori iX:n rangen arviointiin, muutella voi nopeuta (maantie/moottoritie). lämpötilaa ja mallia (40/50)
Isompi akkuinenmalli (50) on aika pätevä peli korkeammllakin nopeudella. Ohessa eri sähköautojen rangea on vertailtu autobaanan 130km/h nopeudella. Ero iX:n ja EQS:n välillä on yllättävän pieni.
https://www.autobild.de/artikel/elek...-20977681.html
Eli oman lyhyen kokemuksen perusteella tuosta BMW:n laskurin ennusteesta -10 C jäädään oikeasti 100 km jälkeen tosielämässä. Eli 1/3, ja se on paljon.Last edited by paavju; 09-12-2021, 21:44.
Comment
-
-
Originally posted by paavju View PostMulla oli koeajossa 40-malli, otin sen n. 10 asteen pakkasessa piuhasta ajoon, oletan että oli ns. täyteen ladattu, sisätilat kuitenkin kylmät. Näytti aluksi 280 km rangea. N. 70 km, välillä reippaankin, arviolta kuitenkin keskimäärin 80/kmh lenkin jälkeen akusta oli jäljellä 60 %. Tietämättä/muistamatta tarkemmin yksityiskohtia, niin päädyin tuosta käytännössä reilun 200 range-ennusteeseen (3x70 km) 10 asteen pakkasella päissään laskien, kylmästä lähdettynä. Onko tuo häävi, ei ehkä. Itsellä lämmin talli paikkaisi asiaa, ja varmaan autokin "notkistuu" ajan myötä. Mutta kuten jossain aiemmassa postauksessa oli, niin jos pakkasella pääsisi luvatut 300 km, niin melko lailla nopsaan menisi nimi tilauslappuun.
Eli oman lyhyen kokemuksen perusteella tuosta BMW:n laskurin ennusteesta -10 C jäädään oikeasti 100 km jälkeen tosielämässä. Eli 1/3, ja se on paljon.
Mitähän -25 tekisi... Agregaatti kärryssä perään ja halpaa sähköajoa...? Vaikka silti tämä himoittaa...
Comment
-
-
Originally posted by paavju View PostSelvennän vielä tuota logiikkaa: ekat 70 km vei 40 % varauksesta, jäljellä 60 %. Oletus, että seuraavat 70 km pätkät veisi hiukka vähemmän kun kabiinin lämpöä pidetään yllä, eli 30 % akusta per 70 km.
Mitähän -25 tekisi... Agregaatti kärryssä perään ja halpaa sähköajoa...? Vaikka silti tämä himoittaa...Last edited by tiko4tiko; 10-12-2021, 16:08.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
iX 40 Koeajo
Tulipa tommosella tehtyä semmonen 45min koeajo aika kipakassa pakkasessa. Yöllä oli ollut -24 ja päivälläkin vielä -17. Auto oli latauksessa ja jäinen eli ei ollut sinä päivänä ajettu. Kävin laittaan lämmöt päälle ja oisko joku 5-10min niin lähin ajeleen. Oli jo lämmennyt aika hyvin vaikka en huomannut katsoa lämmittikö koko autoa. No lasit oli sulat ja penkki ja ratti jo lämpimät.
Lähtiessä oli 96% akkua jäljellä mut en muista mitä näytti rangea.
Ohjaus on jäykähkö pakkasella ja ei palauta kunnolla vaan joiutuu ite kääntämään suoraan ratin. Takapään jousitus oli oudon pompauttava eli ei ollu oikeen mukava ja jotenkin lyhytliikkeinen ja vaimennus outo. Nytki niskassa epämukavasti. Moottoritiellä meno oli vakaata muuten, mutta ohjaus oli jotenkin kiikkerän olonen ja tuntui että auto lähtee helposti alta sivuttain. Tie oli kyllä aika liukas ja kitkat alla. Paineita en katsonut.
Auto oli kyllä mukavan lämmin joka paikasta ja kyynärnojat myös lämpis sähköllä sekä etualapaneelit. Oli mukavaa kun oli lämmintä
Kulutus oli aivan hirveä. Näytti että n.38,5Kwh/100km oli keskimäärin ja rangea sen mukaan koeajon loppussa jotain 155km. Ehkä sen 40km ajoin. Että kovalla pakkasella voi tosiaan olla se 200km tavoittamattomissa hyvä jos 150km pääsee ilma ressiä
Tiloiltaan nyt ehkä ok mut ei niin tilava kuin GT:ni eikä pärjänny sille jousituksessa eikä ajoltaan/ohjaukseltaankaan. Tavavaratila oudon pieni. Mielestäni sitä ei kyllä voi verrata X5 mitenkään, koska tämä uusin X5 on todellä hyvä auto ajella eikä tiloiltaankaan pärjää sille. Ehkä oikeampi kohde olisi X3.G08 LCI iX3 M Sport
Comment
-
-
Originally posted by Peksu View PostTiloiltaan nyt ehkä ok mut ei niin tilava kuin GT:ni eikä pärjänny sille jousituksessa eikä ajoltaan/ohjaukseltaankaan. Tavavaratila oudon pieni.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Comment