Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    #31
    Kaikssa sähköautoissa (ja polttiksissa) kulutus kylmästartin jälkeen on suurinta. Eli range jää lyhyeksi jos autolla ajetaan pikkupätkää ja se jäähtyy välillä. Rangella on yleensä merkitystä matka-ajossa ja kulutus laskee nopeasti kun paikat saadaan lämpimäksi jos muut olosuhteet ei muutu.

    Jos saat hoidettua päivittäiset vakioajot pienemmällä akulla, isompaa akkua 20k€ lisähintaan ja isompaa massaa ei kannata valita satunnaisten pitempien matkojen takia. Lataustauko on ihan luonnollinen tapahtuma 200km/2 tunnin välein. Kannattaa muistaa että akkua ei ajeta tyhjäksi ja sitä ei pikaladata täyteen. Eli matka-ajossa operoidaan välillä 10-80%. Siten 300km aamurange on 200km matka-ajossa/lataus.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 787
      • Lappeenranta

      #32
      Originally posted by 205/65-15H View Post

      Jos saat hoidettua päivittäiset vakioajot pienemmällä akulla, isompaa akkua 20k€ lisähintaan ja isompaa massaa ei kannata valita satunnaisten pitempien matkojen takia. Lataustauko on ihan luonnollinen tapahtuma 200km/2 tunnin välein. Kannattaa muistaa että akkua ei ajeta tyhjäksi ja sitä ei pikaladata täyteen. Eli matka-ajossa operoidaan välillä 10-80%. Siten 300km aamurange on 200km matka-ajossa/lataus.
      Olen kyllä eri mieltä. Kun kyseessä on iso auto, niin sillä ajetaan/se on hankittu myös pitkiä matkoja varten. Olet toki oikeassa, että jos auton käyttö on 'nurkissa pyörimistä', niin pienellä akulla tulee toimeen. Mutta selllaiseen toimintaan on pienempi auto monin verroin kätevämpi.

      Ainakin itselle 200km välein pysähdys matka-ajossa olisi kyllä aika rasittavaa. Hyvällä matka-autolla ajaa helposti 400-500km etappeja ilman sen suurempia ponnisteluja.

      Kävin muutama kuukauksi sitten päiväseltään Luleåssa, ja ensi viikonloppuna sama matka on edessä. Matkaa tulee edestakas ~1600km. No onhan tuo 'rautaper...lyä', kun tuon taitaa saman vuorokauden aikana. Tai oikestaan ei, kun laittaa istuimesta hieronan päälle säännöllisen väliajoin ja käyttää Drive Assistantia ennen tuollanenkin matka vaati enemmän tekemistä
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • paavju
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 85
        • Etelä-Savo

        #33
        Juu, jos auto maksaa 90 teur, ja sillä pääsee pakkasella 200 km, niin ei kiitos. Työpäivinä tulee usein sellaisia vajaan 300 km työmatkoja, eikä huvittaisi yhtään istua jossain laturilla sähköletkun päässä varttumassa matkan jatkumista.

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          #34
          Niin, tämä on iX-ketju. Jos on tätä autoa ostamassa ja 20k€ on varaa/halua panostaa lisää isompaan akkuun niin mikä ettei. Yritin tässä tuoda esiin näkemystä että parin kolmen tunnin välein on hyvä pysähtyä tauolle vaikka rakko kestäisikin. Samalla nopeasti latautuvaan autoon saa energiaa seuraavaa 2-3 tunnin ajoa vastaavan määrään. Toki jos ajat työksesi joka päivä säässä kuin säässä +600km niin diesel lienee paras voimanlähde edelleen. Käyttöprofiileita on niin erilaisia ja ainakin itselle alhaisempi auton omamassa on tavoiteltava hyve.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 787
            • Lappeenranta

            #35
            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Niin, tämä on iX-ketju. Jos on tätä autoa ostamassa ja 20k€ on varaa/halua panostaa lisää isompaan akkuun niin mikä ettei. Yritin tässä tuoda esiin näkemystä että parin kolmen tunnin välein on hyvä pysähtyä tauolle vaikka rakko kestäisikin. Samalla nopeasti latautuvaan autoon saa energiaa seuraavaa 2-3 tunnin ajoa vastaavan määrään. Toki jos ajat työksesi joka päivä säässä kuin säässä +600km niin diesel lienee paras voimanlähde edelleen. Käyttöprofiileita on niin erilaisia ja ainakin itselle alhaisempi auton omamassa on tavoiteltava hyve.
            Tottahan tämä, käyttöprofiilit on erialisia ja matkakin taivalletaan erilaisilla taktiikoilla. Toiset pysähtyy usein ja toiset sitten harvemmin.

            iX kyseessä olellen 40-malli on tällä hetkellä ainoa saatavilla oleva, 50-mallin toimitusajat taitaa olla jo toista vuotta.
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • paavju
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 85
              • Etelä-Savo

              #36
              Originally posted by tiko4tiko View Post
              Tottahan tämä, käyttöprofiilit on erialisia ja matkakin taivalletaan erilaisilla taktiikoilla. Toiset pysähtyy usein ja toiset sitten harvemmin.
              Omat työajot on usein sellaisia, että reilut 100 km kohteeseen jossa ei tyypillisesti ole latausmahdollisuutta, ja sitten paluumatka, jonka varrelle pitäisi jäädä lataamaan.

              Käyttöauto mainostaa jo 50:stä: https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuv...MW/IX/FOT-589/

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 787
                • Lappeenranta

                #37
                Originally posted by paavju View Post
                Meni aika nopeesti, myyty noin viikossa.

                Saas nähdä kuinka tälle käy https://www.nettiauto.com/bmw/ix/12599781 Toisin kuin Käyttöauton iX 50:ssa tässä on jo hintapyyntöä merkittävästi yli hinnaston
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • paavju
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 85
                  • Etelä-Savo

                  #38
                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Meni aika nopeesti, myyty noin viikossa.

                  Saas nähdä kuinka tälle käy https://www.nettiauto.com/bmw/ix/12599781 Toisin kuin Käyttöauton iX 50:ssa tässä on jo hintapyyntöä merkittävästi yli hinnaston
                  No hups, äkkiä kattoen n. 30 teur yli ovh:n, vaikka onkin kaksilla kumeilla (yhdet vanteet). No, myyntipaikkana Varkaus selittänee tuon

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 787
                    • Lappeenranta

                    #39
                    Originally posted by paavju View Post
                    No hups, äkkiä kattoen n. 30 teur yli ovh:n, vaikka onkin kaksilla kumeilla (yhdet vanteet). No, myyntipaikkana Varkaus selittänee tuon
                    Joo ei tuossa hinnassa ole mitään järkeä, Saksassa https://www.bmw.de/de/neuwagensuche.html#/results ~20 kpl iX 50 -malleja, ja (lähes) täysillä varusteilla hinnat 123-132keurin välissä. Noista joutuisi tuodessa maksamaan Suomen alvin, kun eivät ole yli 6 kk vanhoja vaan uusia autoja, hinnat näyttäisi tuolla verokorjauksella olevan aika samat kun Suomen listahinnat. Muutamissa on 'online-hinnat', jotka ovat 6-7keur alle konfiguraattorin antaman hinnan.

                    Käyttöauton iX 50 löytyy edelleen ainakin tämän linkin takaa https://loyda.bmw.fi/r/I20-iX/iX-xDr...figuratorMatch
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 787
                      • Lappeenranta

                      #40
                      iX 50 Tuulilasin ajossa https://www.youtube.com/watch?v=8L2coay6XAs
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • tuningki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1205
                        • $ievi

                        #41
                        Nyt ollaan kyllä rumuuden huipulla, kojelauta on hipelynäyttöineen kirsikka kakun päällä ja ulkoa melkeen yhtä hirveä.
                        Last edited by tuningki; 26-12-2021, 09:56.
                        Bmw 320d -10
                        Volvo s40 2.4 -05
                        ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                        ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                        ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 787
                          • Lappeenranta

                          #42
                          Originally posted by tuningki View Post
                          Nyt ollaan kyllä rumuuden huipulla, kojelauta on hipelynäyttöineen kirsikka kakun päällä ja ulkoa melkeen yhtä hirveä.
                          Niin se on ulkonäkö katsojan silmissä Minusta auto on ulkoa hyvinkin onnistunut. Isot 'hampaat' ovat toki huomiota herättävät, mutta jos niista vertaa esim Mersun EQS keulaan, jossa on vain musta kiiltävä muovilipare maskina, niin onhan tuo iX 'naama' paljon onnistuneempi. Muutenkin auto on luonnossa paljon paremman näköinen kuin kuvissa.

                          Sisältä iX on moderni sopivasti, rauhallinen ja avara. Mittaristo on HUD:n yleistyttyä ollut jo aika tarpeeton viimeiset 15 vuotta. Kaareva kosketusnäyttö on taasen hieno keksintö (tai no vanha keksintöhän tuo - olihan lämmityslaiteen säätimet bemarissa käänetty kohti kuskia useissa mallisarjoissa), joiloin kädellä yltää kurottelematta näpläämään koko näyttöä
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • Vesa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 363
                            • Oulu

                            #43
                            BMW on pahasti myöhässä sähköautoissa ja se saattaa olla kohtalon kysymys, kun kiinalaiset valmistajat rynnivät markkinoille.

                            iX on onnistunut sähkäri, joskin vain harvojen saavutettavissa hinnan vuoksi. Eniten itsellä tökkii etupenkit, jotka ovat käsittämätön halpuutus.
                            Nykyiset:
                            BMW F11 535DA xDrive -15
                            Toyota Yaris Hybrid -20

                            Exiä noin 60 kpl...

                            Comment

                            • Krampus
                              BTCF Member
                              • Nov 2017
                              • 374
                              • Keski-Suomi

                              #44
                              Originally posted by Vesa View Post
                              BMW on pahasti myöhässä sähköautoissa ja se saattaa olla kohtalon kysymys, kun kiinalaiset valmistajat rynnivät markkinoille.

                              iX on onnistunut sähkäri, joskin vain harvojen saavutettavissa hinnan vuoksi. Eniten itsellä tökkii etupenkit, jotka ovat käsittämätön halpuutus.
                              Sama juttu. Ei voi käsittää noita penkkejä. En ole tuommosessa istunut, mutta lättänä sohva vaan piirtyy mieleen.
                              E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                              F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                              Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 787
                                • Lappeenranta

                                #45
                                Originally posted by Vesa View Post
                                BMW on pahasti myöhässä sähköautoissa ja se saattaa olla kohtalon kysymys, kun kiinalaiset valmistajat rynnivät markkinoille.

                                iX on onnistunut sähkäri, joskin vain harvojen saavutettavissa hinnan vuoksi. Eniten itsellä tökkii etupenkit, jotka ovat käsittämätön halpuutus.
                                Joo iX on iso ja arvokas auto, mutta sama sähkötekniikka löytyy jo i4sta ja tulevaisuudessa monesta muustakin. Mutta näinhän tämä saksalaisisa merkeillä menee, ensin tulee kalliimmat mallit . Nuotataan helppo irrallinen raha pois ja sitten esitellään halvempia malleja. Seuraavaksi tulee tähän tekniikkaan perustuva i7, jota seuraavat varmasti aika nopealla syklillä i5 ja i3 (3-sarja).

                                Myöhässä olemisesta bemarin osalta olen eri mieltä, hyvin ovat kehittäneeet tekniikkaa. Sähköauto on lisäksi paljon yksinkertaisempi kuin hybridi. Esim bemarin uusimman generaation sähkömoottori on nerokas, moottorissa ei ole lainkaan kestomagneetteja. Lisäksi ensitestien perusteella systeemin hyötysuhde tuntuu olelvan kilpailukykyinen.

                                iX penkeistä ja muutenkin materiaaleista olen kyllä samaa mieltä. iX sisutus verrattuna X5:n Merino-täysnahkaan ja comfort-penkkeihin verrattuna on hieman budget-luokan ratkaisu. Mutta kun kauppa käy, niin panaostavat vaihtoehtoihin sitten myöhemmin. Optioiden määrä vaikeuttavat kasausta ja kun muutenkin linjat on ylitäynnä, niin yksinkertaisempikin riittää. Tulevassa i7:ssa tälläinen 'säästäminen' olisi jo aikamoinen moka.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎