Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 711
    • Lappeenranta

    Click image for larger version  Name:	image001 (1).jpg Views:	0 Size:	70.7 KB ID:	5501412
    Hiljalleen etenee. Nyt odotellaan 2-3 viikkoa (toivottavasti ei pidempään), että takaisinkutsu saadaan suljettua.

    Hakumatkaa on jo tullut suunniteltua. Kaksi vaihtoehoa, tulla laivalla Travemundestä tai ajaa Ruotsin läpi. Pojan kanssa lähdettäneen reissuun, joten kuskeja on vain yksi. Ajatus on lentää Saksaan torstaina ja taikaisin kotona pitää olla viikonlopun aikana. Jos haku menee koulunpäättö viikolle, niin takaisin pitää olla la ip juhlimassa ylioppilasta (Turku), mikä kiristäisi aikataulua oleellisesti.
    Last edited by tiko4tiko; 01-05-2024, 16:46.
    Mini, E24
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6704
      • PK-seutu

      Perjantai aamulento Saksaan ja sunnuntaina aamulla Vuosaaressa on normaali tahti vaikka hakisi alpeilta asti

      Toki jos jo lauantaiksi pitää olla takaisin niin sitten torstai on hyvä lähtöpäivä
      S65, S85, H1, N63TU, HA0

      Comment

      • torso1
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 309

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Click image for larger version

Name:	image001 (1).jpg
Views:	353
Size:	70.7 KB
ID:	5501412
        Hiljalleen etenee. Nyt odotellaan 2-3 viikkoa (toivottavasti ei pidempään), että takaisinkutsu saadaan suljettua.

        Hakumatkaa on jo tullut suunniteltua. Kaksi vaihtoehoa, tulla laivalla Travemundestä tai ajaa Ruotsin läpi. Pojan kanssa lähdettäneen reissuun, joten kuskeja on vain yksi. Ajatus on lentää Saksaan torstaina ja taikaisin kotona pitää olla viikonlopun aikana. Jos haku menee koulunpäättö viikolle, niin takaisin pitää olla la ip juhlimassa ylioppilasta (Turku), mikä kiristäisi aikataulua oleelisesti.
        Hienoa, toivottavasti takaisinkutsu saadaan purettua nopeasti ja kaikki menee hyvin auton haun suhteen. Eli tässäkin yksilössä on siis delivery stop päällä. Liittyykö jarruihin vai mihin tuo kamppis?


        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 711
          • Lappeenranta

          Originally posted by torso1 View Post

          Hienoa, toivottavasti takaisinkutsu saadaan purettua nopeasti ja kaikki menee hyvin auton haun suhteen. Eli tässäkin yksilössä on siis delivery stop päällä. Liittyykö jarruihin vai mihin tuo kamppis?

          Joo jarruihin, eli autolla ei saa ajaa ennenkuin asia on korjattu. Myyjän mukaan auton prioriteetti nousee osien suhteen, kun nimet saatiin papereihin.
          Mini, E24
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 711
            • Lappeenranta

            Originally posted by pyroz View Post
            Perjantai aamulento Saksaan ja sunnuntaina aamulla Vuosaaressa on normaali tahti vaikka hakisi alpeilta asti
            Polttomoottoriautolla helppo homma, mutta sähköautolla matkanopeus jää aika alhaiseksi. En sano ettei onnistu, mutta kyllä tuossa ainekset laivasta myöhästumiseen on. Lisäksi oman kokemus muilta kuin kotilatureilta autonlataamiseen on minimaalinen, eikä yhtään auta että syvällisempi käytäntöön tutustuminen aiheeseen alkaa auton luovutuksesta. Mitä latausappia Saksassa kannattaa käyttää? Tarkoitus on, että tolppa antaa sen mitä i7 pystyy ottamaan vastaan eli 200kW. ABRP ehdottelee reitin varrelta Teslan Superchargereita, mutta niistä kai pitää maksaa joku kuukausimaksu, jotta lataus onnistuu.

            Tein yksinkertaisen ajonopeuteen ja lataamisen perustuvan laskelman 880km:lle olettaen että lataus onnistuu aina luvatussa 35min 10...80%. Sähköautolla realistininen matkanopeus näyttäs olevan 100km/h. (Bensalla liikuttaessa käytin 140km/h makanopeutta arvioinneissa.)

            ajonopeus / kulutus / matkanopeus / aika
            100 km/h / 19,3kWh / 85 km/h / 10h 22 min
            120 km/h / 24kWh / 95 km/h / 9h 17 min
            130 km/h / 27,4kWh / 98 km/h / 9h
            160 km/h / 30,8kWh / 110 km/h / 8h


            Mini, E24
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6704
              • PK-seutu

              Originally posted by tiko4tiko View Post

              Polttomoottoriautolla helppo homma, mutta sähköautolla matkanopeus jää aika alhaiseksi. En sano ettei onnistu, mutta kyllä tuossa ainekset laivasta myöhästumiseen on. Lisäksi oman kokemus muilta kuin kotilatureilta autonlataamiseen on minimaalinen, eikä yhtään auta että syvällisempi käytäntöön tutustuminen aiheeseen alkaa auton luovutuksesta. Mitä latausappia Saksassa kannattaa käyttää? Tarkoitus on, että tolppa antaa sen mitä i7 pystyy ottamaan vastaan eli 200kW. ABRP ehdottelee reitin varrelta Teslan Superchargereita, mutta niistä kai pitää maksaa joku kuukausimaksu, jotta lataus onnistuu.

              Tein yksinkertaisen ajonopeuteen ja lataamisen perustuvan laskelman 880km:lle olettaen että lataus onnistuu aina luvatussa 35min 10...80%. Sähköautolla realistininen matkanopeus näyttäs olevan 100km/h. (Bensalla liikuttaessa käytin 140km/h makanopeutta arvioinneissa.)

              ajonopeus / kulutus / matkanopeus / aika
              100 km/h / 19,3kWh / 85 km/h / 10h 22 min
              120 km/h / 24kWh / 95 km/h / 9h 17 min
              130 km/h / 27,4kWh / 98 km/h / 9h
              160 km/h / 30,8kWh / 110 km/h / 8h


              On tuo tullut tehtyä sähköautoilla myös. IHan jopa i3:lla jossa 50kW lataus ja sellainen on haettu myös Mynkkenin tienoilta. Täysin tehtävissä. i7:ssa on sen verran iso akku, että sitä tarvitse tuolla matkalla ladata kuin kaksi kertaa. Sanot liikkeeseen, että varmistavat akun olevan 100% kun noutamaan saavut. Toinen noista latauksista on joka tapauksessa ruokatauko ja kyllä normaali ihminen toisenkin stopin tekee vessaan ja kahvia hakemaan. Eli todellinen extra aika pysähdyksissä sähköauton takia on varmaan luokkaa 15min-40min varmuusmarginaalia laskien. Aamulla seiskan jälkeen vaan lentoon niin edellytykset on hyvät, koska laivassa pitää olla vasta yöllä yhden aikoihin. Pitkä päivä siitä toki tulee se on selvä. Onko jälkikasvu sellaisen ikäistä että jaksaa roikkua mukana?

              Pieni lisästressi on helppo ymmärtää siinä, jos ei ole aiemmin sähköautoa pikalataillut edes Suomessa. On ihan tervettä laskea varmuusvaraa siihen toki. Oma kokemus on kuitenkin sellainen, että sanoi se auton navi tai ABRP mitä tahansa, niin todellisuus iskee kasvoilla ja sitä sitten tien päällä kyllä ihan itse alkaa vilkuilla latausstoppia silloin kun se itselle tai autolla alkaa näyttää sopivalta. Saksassa on nykyään erittäin hyvä latausverkosto isojen baanojen varrella. Sen takia ei ole huolta. Itsellä on ollut pääsääntöisesti Saksassa käytössä "MAingau" niminen mobiilisovellus, jonka sai englanniksi ja sinne sujahti nätisti suomalainen luottokortti maksutavaksi. Sen lisäksi itsellä on Shellin latauspalvelu, johon on myös RFID tagi. Ainakin yksi fyysinen tagi on hyvä olla, koska joskus "shit happens" ja ne sovellukset eivät vaan toimi. Fiksuinta olisi laittaa nuo kuntoon jo hyvissä ajoin ja testata toimivaksi ihan täällä kotoSuomessa vaikka naapurin tai tutun autoa ladaten. Esimerkiksi se Shell toimii täällä yhtälailla (ota huomioon mahdolliset roaming kulut ei kannattane täällä vetäistä akkua täyteen vaan kokeilla vaan että toimii)

              Tuollainen keskinopeuden laskeminen ennakkoon on tuollaista teoreettista suuntaa antavaa. Todellisuus on baanalla sitten tilanteen mukaan. Välillä 150km/h ja välillä paikallaan onnettomuuden takia. Näitä ei ne route plannerit pysty huomioimaan etukäteen ja usein se todellisuus onkin tosiaan jotain muuta kuin kuukautta ennen kotoa suunnitellessa.

              Pari eri latausmahdollisuutta etukäteen kuntoon ja sitten eikun vetoja. HANAA MIKA niinkuin vanha sanonta kuuluu

              EDIT: Niin ja hei laitatte myyjän kanssa sinulle BMW Charging tilin kuntoon niin sillän voi vetäistä lataukset kaikkein helpoiten
              Last edited by pyroz; 01-05-2024, 20:49.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 711
                • Lappeenranta

                Originally posted by pyroz View Post

                Tuollainen keskinopeuden laskeminen ennakkoon on tuollaista teoreettista suuntaa antavaa. Todellisuus on baanalla sitten tilanteen mukaan. Välillä 150km/h ja välillä paikallaan onnettomuuden takia. Näitä ei ne route plannerit pysty huomioimaan etukäteen ja usein se todellisuus onkin tosiaan jotain muuta kuin kuukautta ennen kotoa suunnitellessa.

                Pari eri latausmahdollisuutta etukäteen kuntoon ja sitten eikun vetoja. HANAA MIKA niinkuin vanha sanonta kuuluu

                EDIT: Niin ja hei laitatte myyjän kanssa sinulle BMW Charging tilin kuntoon niin sillän voi vetäistä lataukset kaikkein helpoiten
                hyvää asiaa. Tuo BMW charging pitää muistaa. Katsoin jo, mutta sitä ei voi tehdä ennenkuin auto on liitetty myBMW tiliin. Vaatinee, että puhelin ja auto ovat yhteyksissä keskenään. Sitten vielä joku muu rinnalle vaikka tuo Teslan systeemi. Superchargereita kuitenkin kiitellään siitä, että ne toimii.

                Mistä tieto, että 1:00 riittää. Finnlines nettisivuilla sanotaan, että Travemünden check-in sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä (2:00) eli puolelta yöltä. Oletko ostanut lipun vasta samana päivänä, netistähän lipun voi ostaa klo 19 asti?

                Kun stau iskee, niin tilanne muuttuu nopeasti. Onneksi systeemit näyttää aika luotettavasti, millaisesesta tulpasta on kyse niin voi arvoida kannataako yrittää kiertää. Eikä sekään auta, kun tieltä ei useinkaan pääse ajoissa pois, sitten on vaan pakko odottaa. Itse olen käyttänyt etelä-pohjoissiirtymiseen itäistä reittiä (München-Nürnberg-Leipzig-Berliini-Lübeck). Aika vähän nopeusrajoituksia, vähemmän autoja muutenkin, joten tietyötkään eivät tee pahoja ruuhkia. Ja nytkin näyttäs olevan vain muutaman tietyö ko. reitillä. Parasta reitissä on, että Hampurin ympäri ei tarvii ajaa, vaan pääsee suoraan Lübeckiin. Jotenkin tuntuu, että tuossa Hampurin ympärillä tapahtuu aina ja jatkuvasti.

                Olen miettinyt myös vaihtoehtoa, että lentäisi paikan päälle jo edellisenä iltana (Jotta aamulennolle ehtii, pitää täältä erämaasta tulla kuitenkin lähemmäs hotelliin, niin miksei suoraan kentälle), yöpyisi sukulaisten luona, saisi alle hyvin nukutun yön ja bonarina heiltä matkaa liikkeeseen on ~10km. Ajamaan pääsisi jo ennen puolta päivää, ajaisi Rostockiin, sieltä lautalla Gedseriin (lauttoja 2h välein) Sitten illlan ja yön aikana Kapellsär/Tukholma aamuksi Kaksi 800km pätkää jotka on työpäivän mittaisia, ei paha rasti. Loppumatkaan energiaa saa tarvittaessa lisää, kun jossain keski-Ruotsisssa ottaa torkut latauksen aikana 'executive'-takapenkillä (on sitten tuollekin turhakeelle jotain käyttöä), voi ladata vaikka kokonaisen tunnin....Tämä olisi nopea, edullinen ja robusti tapa, laivassa makoilun sijaan pääsee ajamaan, siihenhän auto on tehty

                Toki 'varaslähdöllä' laivavaihtoehto ratkeaa myös, aikataulua ei tarvii stressata lainkaan
                Mini, E24
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6704
                  • PK-seutu

                  Originally posted by tiko4tiko View Post

                  hyvää asiaa. Tuo BMW charging pitää muistaa. Katsoin jo, mutta sitä ei voi tehdä ennenkuin auto on liitetty myBMW tiliin. Vaatinee, että puhelin ja auto ovat yhteyksissä keskenään. Sitten vielä joku muu rinnalle vaikka tuo Teslan systeemi. Superchargereita kuitenkin kiitellään siitä, että ne toimii.

                  Mistä tieto, että 1:00 riittää. Finnlines nettisivuilla sanotaan, että Travemünden check-in sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä (2:00) eli puolelta yöltä. Oletko ostanut lipun vasta samana päivänä, netistähän lipun voi ostaa klo 19 asti?

                  Kun stau iskee, niin tilanne muuttuu nopeasti. Onneksi systeemit näyttää aika luotettavasti, millaisesesta tulpasta on kyse niin voi arvoida kannataako yrittää kiertää. Eikä sekään auta, kun tieltä ei useinkaan pääse ajoissa pois, sitten on vaan pakko odottaa. Itse olen käyttänyt etelä-pohjoissiirtymiseen itäistä reittiä (München-Nürnberg-Leipzig-Berliini-Lübeck). Aika vähän nopeusrajoituksia, vähemmän autoja muutenkin, joten tietyötkään eivät tee pahoja ruuhkia. Ja nytkin näyttäs olevan vain muutaman tietyö ko. reitillä. Parasta reitissä on, että Hampurin ympäri ei tarvii ajaa, vaan pääsee suoraan Lübeckiin. Jotenkin tuntuu, että tuossa Hampurin ympärillä tapahtuu aina ja jatkuvasti.

                  Olen miettinyt myös vaihtoehtoa, että lentäisi paikan päälle jo edellisenä iltana (Jotta aamulennolle ehtii, pitää täältä erämaasta tulla kuitenkin lähemmäs hotelliin, niin miksei suoraan kentälle), yöpyisi sukulaisten luona, saisi alle hyvin nukutun yön ja bonarina heiltä matkaa liikkeeseen on ~10km. Ajamaan pääsisi jo ennen puolta päivää, ajaisi Rostockiin, sieltä lautalla Gedseriin (lauttoja 2h välein) Sitten illlan ja yön aikana Kapellsär/Tukholma aamuksi Kaksi 800km pätkää jotka on työpäivän mittaisia, ei paha rasti. Loppumatkaan energiaa saa tarvittaessa lisää, kun jossain keski-Ruotsisssa ottaa torkut latauksen aikana 'executive'-takapenkillä (on sitten tuollekin turhakeelle jotain käyttöä), voi ladata vaikka kokonaisen tunnin....Tämä olisi nopea, edullinen ja robusti tapa, laivassa makoilun sijaan pääsee ajamaan, siihenhän auto on tehty

                  Toki 'varaslähdöllä' laivavaihtoehto ratkeaa myös, aikataulua ei tarvii stressata lainkaan
                  Kappas olen itse tosiaan aina hakenut autot tuolla "perjantai aamuna lento ja samana iltana jo laivassa" systeemillä ja enpäs muistanut, että PE-LA yönä lähtevä laiva lähteekin vähän myöhemmin kuin viikon muut lähdöt. No mutta joka tapauksessa satamassa tarvitsee siis olla vasta hyvin myöhään illalla.

                  Jos oikein tuttuja majoittajia on 10km päässä autoliikkeeltä niin menisin itsekin edeltävänä iltana. Sitähän voi ehtiä parille hyvälle vehnäpirtelöllekin Ja sopisin myyjän kanssa kaupat jo 09:00 niin pääsee liikkeestä matkaan viimeistään 10:30. Silloin on aikaa matkan tekoon yli 13h.
                  Last edited by pyroz; 02-05-2024, 10:18.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0

                  Comment

                  • torso1
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 309

                    Originally posted by torso1 View Post

                    Juuri näin. Kaupat tehtiin viime vuoden loka-marraskuussa ja uuden auton oletettu luovutusaika oli 2024 helmikuun alkupuolella. Joten jos nyt tekisi vastaavasta uudesta kaupat ja vaihdokki hinnoiteltaisiin uudestaan, niin rahallinen menetys olisi varmasti 10-15 k€ vähintään..jos edes riittäisi.
                    Myyjä laittoi juuri äsken viestiä että on tilannut uuden auton vastaavalla speksillä. Tuontantopaikka vk21 toukokuulle. Hänkin ymmärsi jo tässä vaiheessa että BMW:ltä ei vastausta delivery stopin osalta saa ja se keissi ei purkaannu hetkessä. No, minuahan tämä ei haittaa. Ajellaan sitten taas ”ilmaisia” kilometrejä kesän ajan iX:llä

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 406
                      • Oulu

                      Originally posted by pyroz View Post

                      Jos oikein tuttuja majoittajia on 10km päässä autoliikkeeltä niin menisin itsekin edeltävänä iltana.
                      Ekalla kerralla menin edellisenä iltana. Toisella kertaa ”edellisenä” aamuna. Molemmilla kerroilla tarkoitus olla köpiksen suunnalla yö ja seuraava yö laivassa. Jälkimmäisellä kerralla oli tarkoitus ottaa löysemmin eli lisä yö saksanmaalla. Lähdöt oli Munchenin ja Stutgartin suunnalla.

                      Jälkimmäisellä kerralla suunnitelma ei aivan onnistunut kun maksoinkin pankkisiirrolla. Joutui odottelemaan jotain 5-6 tuntia ennen kuin rahat näkyi heidän (liikkeen) tilillä ja sain auton itselleni. Siinäpä ei sitten hirveän pitkälle enää ehtinyt illan/valoisan aikana.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6704
                        • PK-seutu

                        Originally posted by ekaBMW View Post

                        Ekalla kerralla menin edellisenä iltana. Toisella kertaa ”edellisenä” aamuna. Molemmilla kerroilla tarkoitus olla köpiksen suunnalla yö ja seuraava yö laivassa. Jälkimmäisellä kerralla oli tarkoitus ottaa löysemmin eli lisä yö saksanmaalla. Lähdöt oli Munchenin ja Stutgartin suunnalla.

                        Jälkimmäisellä kerralla suunnitelma ei aivan onnistunut kun maksoinkin pankkisiirrolla. Joutui odottelemaan jotain 5-6 tuntia ennen kuin rahat näkyi heidän (liikkeen) tilillä ja sain auton itselleni. Siinäpä ei sitten hirveän pitkälle enää ehtinyt illan/valoisan aikana.
                        Omat kommentit pohjautuu nimenomaan Finnlinesin Travemünde - Vuosaari aikatauluihin ja joko käteiskauppaan tai niin että koko auto on maksettu ennakkoon. Merkkiliikkeiden kanssa olen aina itse maksanut tilisiirrolla koko auton etukäteen jolloin nouto on sellainen tunnin-puolentoista kestävä prosessi kaikkine kahvinjuonteineen ja navin asettamisineen. Tokikaan näin ei tulisi toimittua turkkilaisen häkkikauppiaan saati yksityisen myyjän kanssa.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0

                        Comment

                        • ekaBMW
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 406
                          • Oulu

                          Tuossa toisella kerralla plan B oli se että joudun olemaan yötäkin ennen kuin saan auton. Eli siksi olin varautunut tuolla lisäpäivällä. Jos olisin saanut auton nopeammin niin olisin käyttänyt lisäpäivän ”maisemien katseluun” paahtamisen sijasta.
                          Joku kerta pitäisi varata enemmänkin aikaa ja olla turistina ihan kunnolla.
                          F11 530d xDrive 09/16
                          Ex E60 530d xDrive A 10/08
                          Ex E60 520dA 09/08 liisari
                          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                          Ex Opel Kadett 1.6 -89

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 711
                            • Lappeenranta

                            Käytettyjen i7:n markkina aaltoilee Saksassa kovin. Kun seiskan varasin kolme viikkoa sitten, niin BMW Gebrauchwagen Börsessä oli lähes 70 autoa, josta omilla filttereillä jäljelle jäi noin 10kpl. Tsekkasin uteliaisuuttani tämän hetken tilanteen. Autoja on vain 30 kpl, ja omaan speksiin niistä menee 4 kpl, joista toki kaksi ylittäisi oman budjettini, vähissä ovat varastot Tarjonnan vähetessä hinnanlasku on tietysti lähes pysähtynyt, hinnat ovat samalla tasolla kuin vajaa kuukausi sitten.

                            Käytetyt hybridit 750e ja M760e maksavat 5k€ ja 15k€ enemmän kuin sähköseiska, ja Suomeen tuotuna tietysti autovero (~5k€) päälle, joten lisää tulee sähkömalliin selkeesti. Hybridien hinnat on jämäntäneet myös paikoilleen, tosin tarjontaakin on samalla tavalla niukasti kuin täyssähkössä. Hybridit pitää hintansa selvästi paremmin kuin täyssähkö, sillä vastaavin varustein 750e ja M760e ovat olleet uutena 20k€ ja 10k€ halvempia kuin i7 60 ja nyt vuoden vanhoina ne ovat siis selvästi arvokkaampia. Sähköauto on vaihtoautomarkkinalla kuraa

                            Suomessa nettiautossa i7-tarjonta on toiseen suuntaan. Autoja on tarjolla enemmän kuin koskaan aiemmin, 17 kpl. Hintapyynnöt on kyllä aika optimistisia.....
                            Mini, E24
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎