Originally posted by tiko4tiko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
Tässä on ollut vähän matala lentoa monestakin syystä. Seiskalla on ajettu ~ 2600km kaikkiaan. Onhan tämä järjetön hyvä matka-auto. Nyt kesälomalla on ajettu neljän aikuisenkokoisen henkilön (lyhyin 176cm) kanssa, ja kukaan ei ole valittanut mistään, tilanpuuteesta, istuinmukavuudesta, melusta (toki aivan äänetön auto ei Suomen asfaltilla ole), paikkojen puutumista jne. Tosin mulle tilanne on melki sama kuin yksikseen ajelis. Muu tiimi on nukkunut lähes kaikki matkat Rankkapäivä tai aikainen aamu vaatii omansa, joten suurin melunlähde autossa on oman istuimen tuuletuspuhallin.
Rangen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, matkalla ei ole vielä latailtu, tosin yhdensuuntaiset 'pitkät matkat' ovat olleet vain 240km. Viimeksi käytiin pävämatkalla Virossa ja auto latautui parkissa matkana aikana, joten tuo 480km päivämatkakin meni ilman ylimääräisiä stoppeja. Talvella voi olla uus tilanne, jos autoa pitää lämmittää paljon. No sen näkee sitten. Perusmatkan Lpr-pääkaupunkiseutu/lentokenttä ajaa talvella kevyesti yhteen suuntaan, mutta edestakas lataamatta ei pääse. Olen kuitenkin ajatellut, että lataamaan pääsee kääntöpisteellä min 22kW teholla, joten jo muutamassa tunnissa tulee riittävästi lisää puhtia paluumatkalle.
Pikku pöyritelyssä i7:n mitat huomaa ja auto on kömpelö verrattuna esim X5:een. Ei tällä parkkihalliin mieluusti aja, parkkiruutuunkin auto on lähes puolimetriä liian pitkä. No markettien parkkipaikoilla sivummalla voi ajaa sitten auton parkkiin samalla tapaa kuin auton, jossa on kärri perässä, kahteen ruutuun. Toki kamerat on todellä hyvät ja nihin on pesurit niin edessä kuin takana
Sedanin, jossa selkänojat eivät kaadu, monikäyttöisyys on olematon. Mutta tämä oli tiedossa. Piti siirtää 160cm pitkä kokoontaitettu popup-teltta, niin Minillähän tuo piti hoitaa Ei mahtunut seiskaan eikä e90:een, kun kummasakaan ei selkänojat kaadu. Toki toinen vaihtoehto olis ollut peräkärri. Koukku i7:stä löytyy ja vetokykyä 2tn
Aikoinaan tuli koeajolla naureskeltua automaattioville. Nyt huomaa Miniin tai E90 istuessa, että hetken aika menee, että hokaa - ovihan ei mennekään automaatisesti kiinni, kun jarrua polkee Näin sitä nopeasti pilantuu turhuuksille. Autolle voi myös opettaa parkeerauksen tuttuun paikkaan ja auto tunnistaa jatkossa paikan ja sompailee sitten itse auton parkkiin. Vähentää kömpelyyden haittaa.....olispa töissäkin vakiopaikka Ja pitihän tässä puhelin vaihtaa, jotta pääsee kokeilemaan etäparkkia. tätä en ole tosin vielä ehtinyt testaamaan. Pitää ensi harjoitella avoimella parkkipaikalla. Tavoite on laittaa seiska katokseen jatkossa/talvella. Sen verran ahdas paikka, että ovia ei saa auki, (ei saanut X5:ssakaan). Mutta jos seisaka suhjataa parkkiin puhelimella niin mikä ettei ja ulos katoksesta samalla tapaa + lopuksi automaatiisesti kuskin ovi vielä auki
Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
👍 3
Comment
-
-
Tarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostTarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostTarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Laitetaanpa hieman päivitystä, miten on mennyt.
Kokonaisuutena kilometrejä on kertynyt hankinnan jälkeen 5000km. Elokuussa keskiarvomatka on 208km, keskinopeus 88km/h ja keskikulutus 23kW/h. Täytyy sanoa, että kulutus on yllättänyt positiivisesti. Ennakkoon vähän arvioin, että matkanopeuksia on otettettava napsu pari alaspäin, mutta eipä näytä olevan tarvetta, Toki ei tällä kulutuksella Hesan reissua ajeta lataamatta edestakas, mutta sähköä on löytynyt toimistonpihalta (surkea esitys toki, puolet tolpista on mykkänä), lentokentällä ja Länsisatamassa.
Kotona en ole vieläkään saanut muiden kiireiden vuoksi aikaiseksi latausasemaan vaan on menty tuolla 230V matkalaturilla, mutta hyvin tuollakin on selvitty, kun menoa ei ole ollut peräkkääisinä päivinä. Muutekaan pikalatausta ei ole käytetty, elokuussa, tehokkaimmat laturit ovat olleet sataman ja lentokenttän 22kW. Tuo toimiston tolppa pukkaa 6...11kW, riippuen onko autoja yksi vai kaksi kiinni tolpassa.
Nyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Matka-autona seiska on kyllä oiva laite, varsianinen lentävä matto. Toisaalta jo ostaessa tiedotostettu iso koko tuo omat hankaluudet. Perusparkkiruutu on kaikin puolin pieni ja ruutu kuin ruutu on 5,5metriselel autolle lyhyehkö. Onneksi nuo lautausruudut ainakin lentokentällä ja satamassa ovat normaalia suurempia.
Ensimmäinen vikakin on saatu päälle viime viikolla. Apukuskin penkki on hävittänyt asetuksensa, ja manuaalin mukainen resisetointi ei saa penkkiä tolkuihinsa. Penkki liikkuu vain 2cm kerraallaan, TV ei suostu kääntymään esiin lainkaan ja oikea takapenkki liikkuu samalla tavalla 2cm nykyissä, takapenkin ns lounge asento ei toimi lainkaan (etupenkin pitäisi vetäytyä pois tieltä). Jenkkisivuston mukaan syynä on viallinen apukuskin penkin paikka-anturi. Jollakin samaa vaivaaa on ollut myös kuskin penkissä. USAssa molempien penkkien anturit vaihdetaan. No pitää ottaa yhteyttä huoltoon. Veikkaan että ensin yritetään softaresettiä, ja jos vika uusiutuu niin sitten vasta vaihdetaan osia. Näin se oli äksän kattoluukun kanssa, ja tuo jäi sitten ikuisesti tilaan jossa luukulle resetin sai tehdä sitten itse silloin tällöin.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostLaitetaanpa hieman päivitystä, miten on mennyt.
Kokonaisuutena kilometrejä on kertynyt hankinnan jälkeen 5000km. Elokuussa keskiarvomatka on 208km, keskinopeus 88km/h ja keskikulutus 23kW/h. Täytyy sanoa, että kulutus on yllättänyt positiivisesti. Ennakkoon vähän arvioin, että matkanopeuksia on otettettava napsu pari alaspäin, mutta eipä näytä olevan tarvetta, Toki ei tällä kulutuksella Hesan reissua ajeta lataamatta edestakas, mutta sähköä on löytynyt toimistonpihalta (surkea esitys toki, puolet tolpista on mykkänä), lentokentällä ja Länsisatamassa.
Kotona en ole vieläkään saanut muiden kiireiden vuoksi aikaiseksi latausasemaan vaan on menty tuolla 230V matkalaturilla, mutta hyvin tuollakin on selvitty, kun menoa ei ole ollut peräkkääisinä päivinä. Muutekaan pikalatausta ei ole käytetty, elokuussa, tehokkaimmat laturit ovat olleet sataman ja lentokenttän 22kW. Tuo toimiston tolppa pukkaa 6...11kW, riippuen onko autoja yksi vai kaksi kiinni tolpassa.
Nyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Matka-autona seiska on kyllä oiva laite, varsianinen lentävä matto. Toisaalta jo ostaessa tiedotostettu iso koko tuo omat hankaluudet. Perusparkkiruutu on kaikin puolin pieni ja ruutu kuin ruutu on 5,5metriselel autolle lyhyehkö. Onneksi nuo lautausruudut ainakin lentokentällä ja satamassa ovat normaalia suurempia.
Ensimmäinen vikakin on saatu päälle viime viikolla. Apukuskin penkki on hävittänyt asetuksensa, ja manuaalin mukainen resisetointi ei saa penkkiä tolkuihinsa. Penkki liikkuu vain 2cm kerraallaan, TV ei suostu kääntymään esiin lainkaan ja oikea takapenkki liikkuu samalla tavalla 2cm nykyissä, takapenkin ns lounge asento ei toimi lainkaan (etupenkin pitäisi vetäytyä pois tieltä). Jenkkisivuston mukaan syynä on viallinen apukuskin penkin paikka-anturi. Jollakin samaa vaivaaa on ollut myös kuskin penkissä. USAssa molempien penkkien anturit vaihdetaan. No pitää ottaa yhteyttä huoltoon. Veikkaan että ensin yritetään softaresettiä, ja jos vika uusiutuu niin sitten vasta vaihdetaan osia. Näin se oli äksän kattoluukun kanssa, ja tuo jäi sitten ikuisesti tilaan jossa luukulle resetin sai tehdä sitten itse silloin tällöin.
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View PostEikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja).
i7 oli koeajossa hiljainen ja että ne penkit tuntuivat hyviltä..
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Mukavaa päivitystä seiskasta. On varmaan hieno matka-auto sitä en epäile. Ja kyllähän se valtameri laivakin kääntyy kun on 4p-ohjaus apuna. Onko tuossa seiskassa sulla ollut minkälainen äänieristys tuulen suhinoiden ja rengasäänien osalta? Huomasin tässä kun kävin viime syksynä i5 M60 koeajamassa että yllättävän paljon ajoviima/tuuli ja rengasmelu kuului kabiiniin. Mielestäni äänieristys ei ole todellakaan sillä tasolla minkä hintainen auto on. Eikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja). Entinen iX50 oli nimittäin todella hiljainen auto matka-ajossa. En tiedä miten ne on siitä niin hiljaisen saanut. Enpä äkkiseltään muista oisko uusi seiskakaan edes ollut niin hiljainen mitä iX löysillä kitkarenkailla.
Näyttäisi että autot (iX ja i7) kiihyvät ja pysähtyvät tasatahtiin. Ajodynamikkatestissa (slalom ja kaistanvaihto) eroa i7:n eduksi on reilusti 18m slalom 60,4 vs 65,4 km/h, kaistanvaihto 124 vs 134km/h. Tämän kyllä tunteekin iX ratissa, aika norsuhan se on. Ei i7 tietenkään mikään M3 ole (vrt 18m slalom 72km/h ja kaistanvaihto 149km/h), mutta normaalia hyvää henkilöautotasoa luvut kuitenkin on. Ja kun sinua kiinostaa kuiteskin, niin X5 45e:lle (21' renkailla) vastaavat luvut 64 ja 129km/h. X5 50e kiihtyvyys on samaa luokkaa kuin näillä sähkömalleilla ja pysähtyminen sujuu peräti 3metriä lyhyemmällä matkalla 100km/h vauhdista 35 vs 32m. Jarrutuksessa X5 voittaa jopa M3 Competionin 1m:llä !
Melua ovat mitanneet seuraavasti
nopeus (km/h).......iX (dB A)........i7 (dB A)
80......................... 61.................59
100........................65.................62
130........................67.................64
160........................71.................68
180........................73.................70
M3 Competition pörisee 100km/h vauhdissa saman mikä i7 kohisee 180km/h vauhdissa
Näiden mittausten perusteella ero on selvä ja pitäisi olla kyllä korvin kuultavissa. Desibeliasteikko on logaritminen ja eroa voisi kuvata siten että jos kuuntelet livenä soittajaa ja soittajien määrä kasvaa kahteen äänenvoimakuus kasvaa noin 3dB. Tai tässä tapauksessa jos olisi miksauspöytä, jossa kahden i7 sisämelu yhdistään, saadaan iX:n melutaso nopeuksilla 100..180km/h. 80km/h vauhdissa ero on vähemmän.
Kaikki mittaukset toki Saksan oloissa ja asfaltilla. Suomessa tien pinta on hyvin erilainen, mutta tuskin nämä toisinpäin kääntyy.Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 07:22.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostNyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Mielenkiintoista on kuulla mikä on kulutuksen lisäys sitten talvella tässä.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View Post
Mahtaakohan tässä olla samaa ongelmaa kuin joissain uusissa mersuissa. Reunan puoleinen valo näyttää pistemäisen kirkkaasti suoraan vastaantulevaa silmiin? Tuota ei välttämättä kuski itse havaitse mutta vastaantulevaa takuulla häiristee. Itse olen useammankin tämmöisen kohdannut liikenteessä. Nämä valoautomatiikat on kyllä enemmän tai vähemmän perseestä tuolla liikenteessä.
Mielenkiintoista on kuulla mikä on kulutuksen lisäys sitten talvella tässä.Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 19:43.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Ei sitä välttämättä itse huomaa jos vastaantulevaa häikäistyy, ei sitä valoa tarvitse niin paljoa tulla että koko vastaantulevan kabiini valaistuu että häikäisee inhottavasti...mutta tottahan toki se myös hämää kun ei valot enään vilkahda selvästi pois pitkiltä niin helpostihan sitä luulee että sieltä tullaan pitkät päällä varsinkin kun ledivalot on vielä aika pistäviä.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostMelua ovat mitanneet seuraavasti
nopeus (km/h).......iX (dB A)........i7 (dB A)
80......................... 61.................59
100........................65.................62
130........................67.................64
160........................71.................68
180........................73.................70
M3 Competition pörisee 100km/h vauhdissa saman mikä i7 kohisee 180km/h vauhdissa
Näiden mittausten perusteella ero on selvä ja pitäisi olla kyllä korvin kuultavissa.
Mutta joo, onhan tuo todella mahtava auto kaikinpuolin ja sisusta (Gran Lusso) upea. Oikeastaan sisusta aikoinaan kauppasi tämän automallin, kun takapenkille istahti niin tiesi mitä käy. Kulutus on ollut yllättävän pieni, menee samoja tai n. 0,5-1kWh/100km enemmän mitä aiempi Polestar 2. 25km työmatkaa sellainen 16-17kWh/100 kulutuksella.Tuota kun jo useamman vuoden jauhanut sähköautolla niin aika helppo verrata eri autoja siinä. Rangehan riittää aivan mainiosti omaan käyttöön ja ne pari 400km matka-ajoa menee jopa harmittavasti ilman välilatauksia oppinut jo taukoilemaan välillä, mutta voihan sitä aina stoppailla.
Kahlasin ajatuksella taannoin sen n. 400 sivun pääohjekirjan + 70 sivua infotainmentin ohjekirjan ja niitä lukiessa vaan miettii, että on aikamoinen määrä toimintoja upotettu näihin. Tyyliin puolet sellaisia, ettei edes osaisi kuvitella kun taustat on vähän simppelimmissä autoissa.
Ainoa negatiivinen on minusta Bemarin latausajastuslogiikka. Miksei se vaan voi olla, että auto lataa nyt näillä asetetuilla tunneilla. Se esivalmistelun ja lähdön pakotus sotkee pahasti pörssioptimointia. Pakko ladata ilman ajastuksia autosta ja laturin päästä ajastaa ja harmikseen on vähän kökkö siinä ajastus. Polestarissa oli superhelppo vain määrittää ne tunnit 5min tarkkuudella milloin ladataan.
Comment
-
-
Mulla myös 21’ renkaat, talveksi oli tarkoistus hommata 19’ nastoilla toki.
Suomi-asfaltilla renkaat tuppaa pitämään ääntä vaikka asfaltti olisi uusikin. Omassa pelit suhisee (140km/h), kuulee jos radio ei ole päällä. Melusammassa autossa toki suhinaa ei vois kuulla. Autaskohan M-peilikoppa jossa yläkulmassa on evä?Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostEilen sain television toimimaan. En tiedä mitä tuolla tekee, mutta kattelin parit SuurSaimaa ajojen videot yputubesta ja join parit asennuslonkerot siihen kylkeen Asennus vaati erillisen mokkulan oston, BMW:n osanumero 84 10 5 A48 C11 (70€) ja sitten tietty liittymän. Saksassa toimisi autoon asennettu eSIM, mutta Suomessa vaatii avaimennäkösen palikan, johon nanoSIM laitetaan sisälle. Suomessa uutena myytävissä autoissa ko. palikka tulee tottakai auton mukana. Iso kiitos paikalliselle Barvasria Hedinille avusta ja konsultaatiosta
Toisaalta, eikös tuolla omalla mokkulalla voisi saada autoon nettiyhteyden sitten joskus kun loppuu ConnectedDriven ilmainen soppari? Pääsisi varmaan halvemmalla ostaa siihen oma dataliittymä kuin jatkaa ConnectedDrivea johonkin kuluttajaystävälliseen hintaan
Comment
-
Comment