Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i5 keskustelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thmas
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 531
    • HEL

    BMW i5 keskustelu

    Myyjältä saatujen tietojen mukaan hinnasto julkaistaan touko-kesäkuussa, sedanin tuotanto alkaa heinäkuussa, i5 farkun tuotanto 3/2024. G60 hybridien valmistus alkaa 11/2023.

    Lisää infoa vaikka tästä

    Kovasti odottelen hinnastoa, olisi potentiaalinen työsuhdepeli.
    Audi e-tron 55

    Exiä:
    1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1421

    #2
    Oisko MB EQE hinnasto suuntaa antava?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • MikaLaaksonen
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 375
      • Vantaa

      #3
      Toivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan

      Comment

      • JPM50
        Bimmer Rookie
        • May 2022
        • 178
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by MikaLaaksonen View Post
        Toivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan

        Kosketusnäytöt ovat tuossa i5:ssakin:

        i4 M50 Black Sapphire

        Comment

        • lnaukkar
          Bimmer Rookie
          • Sep 2015
          • 189
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by MikaLaaksonen View Post
          Toivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan

          Kuvien perusteella on tulossa samanlainen keskikonsoli kuin seiskassa. Kabiinissa varmaan muutakin yhtäläisyyttä kun lisävarusteena löytyy jotain kristallihommia.

          Tässä alla kuvassa on siis 7-sarjalainen, mutta ne kuvat mitä vitosesta on napattu, on aika yks yhteen.

          Last edited by lnaukkar; 17-03-2023, 08:41.
          2023 G26 i4 M50
          2023 U11 iX1 xDrive30

          Comment

          • isolohko
            BTCF Member
            • May 2004
            • 896
            • Kymenlaakso

            #6
            Originally posted by MikaLaaksonen View Post
            Toivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan
            Normaalin näköinen sähköauto = teslamainen yrjöttäväsukkulakalossisämpylä?

            Vai normaalin näköinen auto? = BMW g-sarjalainen?

            Onko i4 mielestäsi normaalin näköinen vai epänormaalin?

            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

            Comment

            • Palehti
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 139
              • Klaukkala

              #7
              Originally posted by isolohko View Post
              Normaalin näköinen sähköauto = teslamainen yrjöttäväsukkulakalossisämpylä?
              Teslaa on monenlaista. Mielestäni uudistettu S on todella tyylikäs auto ja ajattoman näköinen auto. 3:ssakin ainoastaan etupää on "muodoton" ja Y on vähän samaa kastia.
              Makuasioita

              Originally posted by isolohko View Post
              Onko i4 mielestäsi normaalin näköinen vai epänormaalin?
              i4 on minun mielestäni normaalin näköinen. Jos munuaiset olisivat lainattu 3-sarjalaisesta ja stance (ilman maavaran menetystä) olisi matalampi, niin auton ulkonäöstä en löytäisi moitittavaa.
              i5 on toivottavasti normaaleilla munuaisilla ja muutenkin perinteisen ja tyylikkään näköinen auto. Takapää siinä taitaa olla vähän sellainen laskeva linja, kuten jossain A7 Audissa oli/on ja siihen silmä tottuu ajan myötä.
              i5 puhuttaa meikäläistä ainakin todella paljon automallina.
              i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
              ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 723
                • Lappeenranta

                #8
                Juu uusi 5-sarja kiinnostaa. Pari vaatimusta on:

                Takakontissa on kuitekin oltava tilavuutta aiempaa paremmin. Uudessa seiskassa on sekä sähkössä että hybridissä, eli toivoa on.

                Ovien ikkuinoissa periteiset kehykset (ainakin seiskassa on, joten toivoa on)

                Takapenkki on tehty aikuisille istuttavaksi (on ollut aiemmin).

                Sähkömallissa pitää olla lisäksi kunnon akku. Jos se on sama kuin i4:ss, niin se on siinä. Kulutus ei tule tuolla muodolla olemaasn mikään ultraulhainen, joten akulla pitää olla kokoa tai sitten pitää odotella hybridiä, joka ei välttämättä ole huono vaihtoehto lainkaan, m560e -versiona.
                Mini, E24
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • jori
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1003
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Juu uusi 5-sarja kiinnostaa. Pari vaatimusta on:

                  Takakontissa on kuitekin oltava tilavuutta aiempaa paremmin. Uudessa seiskassa on sekä sähkössä että hybridissä, eli toivoa on.

                  Ovien ikkuinoissa periteiset kehykset (ainakin seiskassa on, joten toivoa on)

                  Takapenkki on tehty aikuisille istuttavaksi (on ollut aiemmin).

                  Sähkömallissa pitää olla lisäksi kunnon akku. Jos se on sama kuin i4:ss, niin se on siinä. Kulutus ei tule tuolla muodolla olemaasn mikään ultraulhainen, joten akulla pitää olla kokoa tai sitten pitää odotella hybridiä, joka ei välttämättä ole huono vaihtoehto lainkaan, m560e -versiona.
                  Akku vaihtoehdoissa pitäisi olla yli 100kWh akku jotta kantamaa ja suorituskykyä tulee riittämiin. Kiinnostaa myös itseä jos hinta ei kohoa pitkälle yli 100k€.
                  Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                  Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1421

                    #10
                    Nopea +150kw ja laakea latauskäyrä sekä +70kwh nettoakku riittää +200km ja 2-3 tunnin siirtymiin, rakko rajoittaa eniten. Vetohommat toki erikseen.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 723
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Nopea +150kw ja laakea latauskäyrä sekä +70kwh nettoakku riittää +200km ja 2-3 tunnin siirtymiin, rakko rajoittaa eniten. Vetohommat toki erikseen.
                      Aika nirkokseksi menee.

                      70kWh netto tarkoittaisi, että jos lähtee 100% liikkeelle niin ensimmäiselle legille on käytössä 90% ~ 63kWh ja seuraavalle sitten enää 70% (10%...80%) eli 49kWh. Arvioisin, että omalla ajotyylillä kulutus tulis olemaan i5:llä tasolla 27-32kWh/100km reipas vauhtisessa maatie/moottoritieajossa. Menee kyllä jatkuvaksi laataamiseksi ja pysähtelyksi pienellä akulla. Rakko ei tuossa kyllä rajoita yhtään mitään edes näin vanhalla miehellä.

                      Ja ns.'pitkiä reissuja tulee helposti, ei se ole päivänselvää että päivän reissulla täältä Hesaan ja takas auton saa 'kääntöpisteellä ladattua' - matka on ~500km. Yhden latauksen voi järjestellä, skippaamalla esim päivällä lunchin ja pysähtymällä syömään/latamaan. Mutta kaksi stoppia, ei ei.... vertailutilanne on non-stop ees taas. Tai esim 2. reissu Turkuun ja takas ~800km. Tuollasella 100kWh nettoakulla lataamisia tulee 1,5kpl eli kertaalleen 10..80%+ lyhyt lataus. 70kWh nettoakulla, akku on ladatava lähdön jälkeen 3 kertaa täyteen 10...80% huhuh Ja vertailukohta on että nykyisin homma hoituu ilman pysähdyksiä per suunta. Nämä siis 27kWh kulutuksilla (~120km/h todellista) ja pahemmaksi menee, kun hieman nostaa vauhtia (motari ~140km/h, tai yön pikku tunneilla....en kerro).

                      Toki latausnopeus auttaisi, mutta se on tiedossa, että i5 on 400V auto, joten supernopeasta lautauksesta ei kannata edes uneksia, kun se ei ole mahdollista edes teknisesti. 150kWh keskitehoon harva auto pystyy .10....80% (vielä). i5 pystynee noin 100kWh keskitehoon, kuten muutkin sähköbemarit (i4, IX50...)
                      Mini, E24
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3440
                        • Raisio

                        #12
                        Bmw, farmari, täyssähkö. Hyvä yhdistelmä.

                        Toivottavasti isolla akulla koska pitkään akseliväliin mahtuu iso akku ja farkut monesti sellaisessa käytössä missä tulee kilsoja.

                        Comment

                        • Thmas
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 531
                          • HEL

                          #13
                          Kovan kisaajan tulee saamaan Audi A6 e-tronista: https://www.youtube.com/watch?v=4shRrD4FuNA
                          Audi e-tron 55

                          Exiä:
                          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                          Comment

                          • MikaLaaksonen
                            BTCF Member
                            • Jan 2011
                            • 375
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by isolohko View Post
                            Normaalin näköinen sähköauto = teslamainen yrjöttäväsukkulakalossisämpylä?

                            Vai normaalin näköinen auto? = BMW g-sarjalainen?

                            Onko i4 mielestäsi normaalin näköinen vai epänormaalin?
                            Tarkoitin ehkä suunnilleen sitä, miltä esim. bemarit näytti noin 2016. Tai ylipäätään sitä, että ne ei yritä olla erilaisia, koska sähkö. I4 on yksi normaalimman näköisistä sähköautoista

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6714
                              • PK-seutu

                              #15
                              Originally posted by tiko4tiko View Post
                              Aika nirkokseksi menee.

                              70kWh netto tarkoittaisi, että jos lähtee 100% liikkeelle niin ensimmäiselle legille on käytössä 90% ~ 63kWh ja seuraavalle sitten enää 70% (10%...80%) eli 49kWh. Arvioisin, että omalla ajotyylillä kulutus tulis olemaan i5:llä tasolla 27-32kWh/100km reipas vauhtisessa maatie/moottoritieajossa. Menee kyllä jatkuvaksi laataamiseksi ja pysähtelyksi pienellä akulla. Rakko ei tuossa kyllä rajoita yhtään mitään edes näin vanhalla miehellä.

                              Ja ns.'pitkiä reissuja tulee helposti, ei se ole päivänselvää että päivän reissulla täältä Hesaan ja takas auton saa 'kääntöpisteellä ladattua' - matka on ~500km. Yhden latauksen voi järjestellä, skippaamalla esim päivällä lunchin ja pysähtymällä syömään/latamaan. Mutta kaksi stoppia, ei ei.... vertailutilanne on non-stop ees taas. Tai esim 2. reissu Turkuun ja takas ~800km. Tuollasella 100kWh nettoakulla lataamisia tulee 1,5kpl eli kertaalleen 10..80%+ lyhyt lataus. 70kWh nettoakulla, akku on ladatava lähdön jälkeen 3 kertaa täyteen 10...80% huhuh Ja vertailukohta on että nykyisin homma hoituu ilman pysähdyksiä per suunta. Nämä siis 27kWh kulutuksilla (~120km/h todellista) ja pahemmaksi menee, kun hieman nostaa vauhtia (motari ~140km/h, tai yön pikku tunneilla....en kerro).

                              Toki latausnopeus auttaisi, mutta se on tiedossa, että i5 on 400V auto, joten supernopeasta lautauksesta ei kannata edes uneksia, kun se ei ole mahdollista edes teknisesti. 150kWh keskitehoon harva auto pystyy .10....80% (vielä). i5 pystynee noin 100kWh keskitehoon, kuten muutkin sähköbemarit (i4, IX50...)
                              Tuskinpa siellä nyt kuitenkaan 70kWh akkua on jos i4:ssa on jo 86kWh. Eiköhän se ole vähintään sama tai hieman isompi.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎