Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i5 keskustelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 728
    • Lappeenranta

    #16
    Originally posted by pyroz View Post
    Tuskinpa siellä nyt kuitenkaan 70kWh akkua on jos i4:ssa on jo 86kWh. Eiköhän se ole vähintään sama tai hieman isompi.
    Totta, i4:n nettoakku on ~80kWh ja ei se i5:ssa varmasti vähempää ole. Jossain vaiheessa huhut oli kovia, että akku olisi sama. Se on kuitenkin i5:een liian pieni omasta mielestä. Mersussa on netto 90kWh ja kori on liukkaampi, joten jos/kun i5 on alle 100kWh netto, niin range skapan mese voittanee. Toki bemarin voimalinja on nuukempi, joten se mikä ilmanvastuksessa häviää niin sen voi keriä takaisin voimalinjan hyötysuhteella. Nyt yleisesti huhutaan 100kWh:sta, mutta onko netto vai brutto? Hieman epäilyttää että autoon mahtuisi sama akku kuin i7:aan eli arvaisin että kyseessä on brutto, ja netto on sitten ikkunassa 90-95kWh ympäristössä riippuen, miten pyöristetty tuo 100kWh on.
    Last edited by tiko4tiko; 26-03-2023, 20:09.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1421

      #17
      Sattuneesta syystä tullut katseltua TeslaBjörn ix40 videoita. Luulis että kulutus ois i5 pienempi ja lataus parempi. Itse haluaisin että tuleva auto olisi massaltaan lähempänä 2000 kuin 2500kg. Toki jos autolla ajaa matkaa joka viikko kelissä kuin kelissä niin akkuun kantsii satsata. Hyvä että voi valita kapan eri vaihtoehdoista.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 728
        • Lappeenranta

        #18
        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Sattuneesta syystä tullut katseltua TeslaBjörn ix40 videoita. Luulis että kulutus ois i5 pienempi ja lataus parempi. Itse haluaisin että tuleva auto olisi massaltaan lähempänä 2000 kuin 2500kg. Toki jos autolla ajaa matkaa joka viikko kelissä kuin kelissä niin akkuun kantsii satsata. Hyvä että voi valita kapan eri vaihtoehdoista.
        Juu, iX40 meni kyllä tuossa TeslaBjörnin testissä erinomaisesti. Tasaisella ja maltillisella nopeudela näyttää toimivan erittäin hyvin Kyllä noita videoita kannattaa katella.

        Jos i5:een on laitettu pienempiin kuoriin sama kuin mitä löytyy i7:stä (sisustus, etuistuimet, viimeistely), niin huima on kärry on tulossa. Sedan/farkku, suosisin itse sedania, kunhan tavaratilaa on riittävästi, jatkuvasti likaista takalasia en niin kaipaa.
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • BFI18
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1456
          • Turku

          #19
          i5 talvitestailua:
          G26 i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • 315i
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2014
            • 239
            • Arctopolis

            #20
            Vuoden talviauto 2024

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              #21
              onko tämä i5 nyt samanlainen kun i4 eli ei kokonaan sähköauto vaan tuollainen sekoitus kaikkea pohjaratkaisulta?

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6686
                • PK-seutu

                #22
                Originally posted by duckland View Post
                onko tämä i5 nyt samanlainen kun i4 eli ei kokonaan sähköauto vaan tuollainen sekoitus kaikkea pohjaratkaisulta?
                i4 on kokonaan sähköauto. Jos haluat itkeä pohjalevyn pellin muotoa takapenkillä keskellä istuvan jaloissa niin itke rauhassa, sähköauto se silti on.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0

                Comment

                • lnaukkar
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2015
                  • 189
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by duckland View Post
                  onko tämä i5 nyt samanlainen kun i4 eli ei kokonaan sähköauto vaan tuollainen sekoitus kaikkea pohjaratkaisulta?
                  Juu samaan koriin kaikki voimalinjat
                  2023 G26 i4 M50
                  2023 U11 iX1 xDrive30

                  Comment

                  • duckland
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 418

                    #24
                    Originally posted by pyroz View Post
                    i4 on kokonaan sähköauto. Jos haluat itkeä pohjalevyn pellin muotoa takapenkillä keskellä istuvan jaloissa niin itke rauhassa, sähköauto se silti on.
                    Hei en ny halunnut itkeä vaan kysyä ihan asiallisesti. Siihen olisi voinut vastata ihan asiallisesti. Sähköauto se on silti, mutta itse jotenkin kokisin kokonaan sähköautoksi suunnitellun tai kokonaan bensaksi tehdyn enemmän kompromittomaksi ratkaisuksi kun että noin erilaista tekniikkaa sisältävät tehdään samalle levylle. Voiko esim. I4 matala maavara johtua kompromissista pohjalevyssä?

                    Comment

                    • jobo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 143
                      • Espoo

                      #25
                      Originally posted by duckland View Post
                      Hei en ny halunnut itkeä vaan kysyä ihan asiallisesti. Siihen olisi voinut vastata ihan asiallisesti. Sähköauto se on silti, mutta itse jotenkin kokisin kokonaan sähköautoksi suunnitellun tai kokonaan bensaksi tehdyn enemmän kompromittomaksi ratkaisuksi kun että noin erilaista tekniikkaa sisältävät tehdään samalle levylle. Voiko esim. I4 matala maavara johtua kompromissista pohjalevyssä?

                      En usko että sähköisyydellä on sen kanssa tekemistä koska esim bensakoneisen M440i maavara on näköjään sama. Matalalla menee, ei siitä tosin mihinkään pääse.



                      Bemarin tyyli on toistaiseksi tämä ja i4, i5 ja i7 on kaikki kaikille voimanlähteille sopivia. Aika näyttää oliko hyvä taktiikka vai ei.
                      BMW i4 M50 -23

                      BMW 330e M-sport -17
                      BMW 120d M-sport -14
                      MINI JCW -09

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3427
                        • Raisio

                        #26
                        Matalaa painopistettä ja hyvää ajettavuutta haettu tällä ilman että nostetaan auto korkeammalle ja kompensoidaan kovemmalla jousituksella painopisteen nousua ja samalla ajomukavuus huononee. Ei sen kummempaa tässä.

                        Comment

                        • duckland
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 418

                          #27
                          Originally posted by jobo View Post
                          En usko että sähköisyydellä on sen kanssa tekemistä koska esim bensakoneisen M440i maavara on näköjään sama. Matalalla menee, ei siitä tosin mihinkään pääse.



                          Bemarin tyyli on toistaiseksi tämä ja i4, i5 ja i7 on kaikki kaikille voimanlähteille sopivia. Aika näyttää oliko hyvä taktiikka vai ei.
                          Joskus noita katsoin ja oli pakko tarkastaa muistanko väärin. i4 125 m440 gc 140 ja m440 coup 129, mutta coupe on 5 senttiä matalampi korkeudessa että näyttäisi alustan olevan matalampi ja gc on myös matalampi kun i4 vaikka maavaraa enemmän.

                          Itseasiassa kun katsoo mittoja on i4 ja gc millilleen saman kokoisia. Onko noi samoja pelleiltään? Jos on niin i4 on jotain pohjassa joka madaltaa maavaraa

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            #28
                            Originally posted by ritariässä View Post
                            Matalaa painopistettä ja hyvää ajettavuutta haettu tällä ilman että nostetaan auto korkeammalle ja kompensoidaan kovemmalla jousituksella painopisteen nousua ja samalla ajomukavuus huononee. Ei sen kummempaa tässä.
                            Jos tuo olisi ainoa syy niin miksi 440 coupea ei ole laskettu 125 korkeuteen koska sen ajoominaisuudet paranisi, mutta se on jätetty korkeammalle kun i4 vaikka pitäisi olla urheilullisempi auto. Ilman suurempaa tietoa veikkaan että i4 on pohjassa jotain ja se on ollut pakko tehdä noin alas vaikka wheelgappi on hirmuinen ja kokonaiskorkeus isompi kun verrokeilla. Saman pohjalevyn tuomia käytännön ongelmia suunnittelussa?

                            Comment

                            • lnaukkar
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2015
                              • 189
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by duckland View Post
                              Joskus noita katsoin ja oli pakko tarkastaa muistanko väärin. i4 125 m440 gc 140 ja m440 coup 129, mutta coupe on 5 senttiä matalampi korkeudessa että näyttäisi alustan olevan matalampi ja gc on myös matalampi kun i4 vaikka maavaraa enemmän.

                              Itseasiassa kun katsoo mittoja on i4 ja gc millilleen saman kokoisia. Onko noi samoja pelleiltään? Jos on niin i4 on jotain pohjassa joka madaltaa maavaraa
                              Akku siellä on, auton pohja n. 4 cm on paksumpi i4:ssa vrt polttomoottori 4GC. Tosta puolet on sijoitettu niin että maa on lähempänä ja toinen puoli sitten niin että sisälattia on korkeammalla. Esim bassokajarit ei mahdu etupenkin alle, joten ne on siirretty oviin. Tän takia i4:n kaarissa on hassun paljon tilaa, kori on korkeammalla. Wheel gap on pienempi polttomoottorissa.


                              Jotain samanlaista voi olla luvassa i5 kanssa myös
                              2023 G26 i4 M50
                              2023 U11 iX1 xDrive30

                              Comment

                              • isolohko
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 895
                                • Kymenlaakso

                                #30
                                Taitanut yleistyä tuo prototyyppikoeajojen järjestäminen, n. 7 tuntia sitten alkanut lisääntyä YT:t i5:sta, eDrive40 takavetoa ja M60 xDrivea. TM myös julkaissut ajofiilikset. Että tässä olisi nyt i4 urheilullisuus ja i7 mukavuus yhdistettynä samaan pakettiin.

                                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎