Originally posted by bittivirhe
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		BMW i5 keskustelu
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Juu näin on, takaveto on kallis ja nelivedossa on range ainakin ilmoituksen mukaan aika nirkonen. Katsellaan ekat testit, todellinen range ensin ja sitten uudelleen mietintään. xdrive40 tulee jossain vaiheessa, toivotaan että sen range olisi lähempänä takavetoisen arvoja, jotka on riittävät. Ja voihan M60 olla myös ok, jos WLPT arvot on lähempänä todellisuutta. Esim iX50 ja M60 välillä on WLPT-rangessa selvä ero, mutta todellisuudessa menevät aika samalla kulutuksella. No kesän jälkeen alkaa testejä varmasti näkymään.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Tämä i5 on ainakin minusta aika järjettömän hintainen kampe. 520D perusmallin hinta nousi 10k€ mikä kielii siitä, että akkumallit on niin kalliita tehdä, että pakko nostaa tuokin dieselin hinta ylös, jotta joku ostaa niitä akkumalleja.
En tiedä millä laskuopilla kannattaa enää sähköautolla ajaa jos se nelivetona maksaa uutena 110k€ Arvonalennus on sen verran järeää varmasti, että se on jo ihan sama syökö se 500-1000€:lla sähköä vai 2500€:lla dieseliä vuositasolla. Odotan edelleen sitä aikaa kun alkaisi saamaan nelivetoisen sähköauton kohtuu rangella ( jos käytännössä pääsisi 30 pakkasellakin 250km niin olisi ok) ja 20cm maavaralla hintaluokkaan max. 50k€. No ok ix1 on lähellä sitä muuten, mutta hinta on siinäkin auton luokkaan nähden karannut lapasesta.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Kyllä sinne sulaketauluun käy joku vaihtamassa joko automaattisulakkeet tai perinteisten kannat. Ei sekään ihan ilmaista ole vaikka kyse onkin muutaman minuutin operaatiosta...Originally posted by bittivirhe View PostEsim. Savon Voima ottaa sekä kertapaukun että suolaisen hinnan joka kuukausi, jos pääsulakekoon nostaa edes 3x35 ampeeriin (kehuivat vielä, että heidän ei tarvitse tehdä mitään muutoksia mihinkään eli mitään kuluja heille ei olisi tullut).M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Ei se tosiaan pelkästään sillä ole hyvä ettei verkkoyhtiön tarvitse tehdä muutoksia. Minulle Caruna sanoi, että heidän puolesta voit laittaa suoraan 80A pääsulakkeet ja jos tarvitset isommat niin tarkastelevat tarkemmin ja tarvittaessa tulevat tekemään. Ei niitä pääsulakkeita voi kasvattaa jos keskusten nimellisvirta ei riitä tai jos vaikka mittauskeskus ja ryhmäkeskus ovat erillisinä niin niiden välisen nousujohdon kapasiteetin (pinta-alan asennustapa huomioituna, tai mittauksella varmistettuna) pitää olla myös riittävä että kestää oikosulkuvirran. Keskuksessa pitää olla myös vapaita lähtöjä auton laturia varten. Minulla rajoitti eniten keskusten nimellisvirta 50A ja siksi en laittanut isompia sulakkeita kun olisi mennyt keskukset vaihtoon tai toinen liittymä rinnalle. Muuten kyllä olisin laittanut isommat kun olisi samalla hoitunut.Originally posted by MajorDrake View PostKyllä sinne sulaketauluun käy joku vaihtamassa joko automaattisulakkeet tai perinteisten kannat. Ei sekään ihan ilmaista ole vaikka kyse onkin muutaman minuutin operaatiosta...Last edited by FlyingFinn; 01-06-2023, 13:34.
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Tampereella Sähkölaitokselle maksetaan liittymähintojen erotus ja sen jälkeen voi urakoitsijan tilata vaihtamaan sulakkeet ja raportoimaan muutostyön heidän järjestelmään. 25A -> 63A erotus on vajaa tonni ja muutama satanen urakoitsijalle työstä.Originally posted by MajorDrake View PostKyllä sinne sulaketauluun käy joku vaihtamassa joko automaattisulakkeet tai perinteisten kannat. Ei sekään ihan ilmaista ole vaikka kyse onkin muutaman minuutin operaatiosta...
En ole ymmärtänyt tuota että uudessakin kämpässä (2022) on vielä tulppasulakkeet ennen mittaria.i4 M50
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Kalliilta kuulostaa, kun jopa Caruna Oy ei halunnut rahaa, vain ilmoituksen urakoitsijalta ja hänen tekemään tuon 1min homman.Originally posted by AC* View PostTampereella Sähkölaitokselle maksetaan liittymähintojen erotus ja sen jälkeen voi urakoitsijan tilata vaihtamaan sulakkeet ja raportoimaan muutostyön heidän järjestelmään. 25A -> 63A erotus on vajaa tonni ja muutama satanen urakoitsijalle työstä.
En ole ymmärtänyt tuota että uudessakin kämpässä (2022) on vielä tulppasulakkeet ennen mittaria.
Kyllähän pääsulakkeet ovat kaikkialla yhä tulppasulakkeita.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Ei ainakaan naapuriyhtiöllä liittymismaksun erotus kattanut sulakepohjien vaihtoa, vaan se piti teettää erikseen. Savon Voimaa en testannut, oli niin törkeät hinnat.Originally posted by MajorDrake View PostKyllä sinne sulaketauluun käy joku vaihtamassa joko automaattisulakkeet tai perinteisten kannat. Ei sekään ihan ilmaista ole vaikka kyse onkin muutaman minuutin operaatiosta...G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Ei niitä verkkoyhtiö teekään. Sähkärin hommia. Helppohan se sulakkeiden pohjien ja sulakkeiden vaihto olisi tehdä itsekin mutta määräykset kieltää ja hyvä niin. Siinä kun pitää tarkistaa kaikenlaista muutakin ennen kuin ne sulakkeet vaihdetaan. Ei se sähkärikään niitä vaihda jos keskukset ja kaapelit ei sitä mahdollista ja näistä on oltava täysi varmuus. Tai ainakaan toivottavasti ei vaihda. Verkkoyhtiö kirjoittaa vaan laskun liittymäkoon suurentamisesta ja rekisteröi sähkärin ilmoituksen järjestelmäänsä.Originally posted by bittivirhe View PostEi ainakaan naapuriyhtiöllä liittymismaksun erotus kattanut sulakepohjien vaihtoa, vaan se piti teettää erikseen. Savon Voimaa en testannut, oli niin törkeät hinnat.
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Mulla aurinkovoimalan asentajat muutti keskuksen isommille amppeereille. Käytännössä ilmeisesti kaapelointihommia vain.Originally posted by FlyingFinn View PostEi niitä verkkoyhtiö teekään. Sähkärin hommia. Helppohan se sulakkeiden pohjien ja sulakkeiden vaihto olisi tehdä itsekin mutta määräykset kieltää ja hyvä niin. Siinä kun pitää tarkistaa kaikenlaista muutakin ennen kuin ne sulakkeet vaihdetaan. Ei se sähkärikään niitä vaihda jos keskukset ja kaapelit ei sitä mahdollista ja näistä on oltava täysi varmuus. Tai ainakaan toivottavasti ei vaihda. Verkkoyhtiö kirjoittaa vaan laskun liittymäkoon suurentamisesta ja rekisteröi sähkärin ilmoituksen järjestelmäänsä.
Liittymäkoon voi suurentaa siis veloituksetta, jos asennat tarpeeksi ison voimalan, tai siis sanot asentavasi. Ei ole kukaan käynyt katsomassa että onko voimala edes olemassa :thinksigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Tämä ei vaikuta ihan luvallisille, mutta mikä minä olen tuomitsemaan….Originally posted by suppari View PostMulla aurinkovoimalan asentajat muutti keskuksen isommille amppeereille. Käytännössä ilmeisesti kaapelointihommia vain.
Liittymäkoon voi suurentaa siis veloituksetta, jos asennat tarpeeksi ison voimalan, tai siis sanot asentavasi. Ei ole kukaan käynyt katsomassa että onko voimala edes olemassa :think
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Nyt ei kyllä ihan avaudu mitä siellä on tehty, mutta pääsulakkeet (liittymäkokohan) rajoittaa myös käytettävän aurinkovoimalan maksimitehon. Jos sulla on esim. 3x25A liittymä, niin maksimi aurinkovoimalan laskennallinen teho (tai siis invertterin kapasiteetti, joka yleensä mitoitetaan pienemmäksi kuin paneelien max teho) voi teoriassa maksimissaan olla sen hieman rapiat 17kW (3x230Vx25A=17.25kW).Originally posted by suppari View PostMulla aurinkovoimalan asentajat muutti keskuksen isommille amppeereille. Käytännössä ilmeisesti kaapelointihommia vain.
Liittymäkoon voi suurentaa siis veloituksetta, jos asennat tarpeeksi ison voimalan, tai siis sanot asentavasi. Ei ole kukaan käynyt katsomassa että onko voimala edes olemassa :think
Jos sinne pääkeskukseen on tosiaan sulakepohjat vaihdettu vaikka 35A sulakkeille ilmoittamatta uutta liittymäkokoa siirtoyhtiölle, niin voi tulla jatkossa melkoisia seuraamuksia. Etäluettavat mittarit (riippuen mittarityypistä) kun viestittävät paljon muutakin kun pelkän kokonaiskulutustiedon.________________________
G26 i4 2023
F11 530xd 2014
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Liittymäkoko ei nimenomaan rajoita aurinkopaneelijärjestelmän maksimitehoa. Verkkoyhtiö on lain mukaan velvollinen nostamaan liittymän sulakekoon veloituksetta sellaiseksi kuin tarve. Sama jos kaapelointi/muuntajat rajoittaa, pitää verkkoyhtiön hoitaa asia kuntoon.Originally posted by [Zei-M-Zei] View PostNyt ei kyllä ihan avaudu mitä siellä on tehty, mutta pääsulakkeet (liittymäkokohan) rajoittaa myös käytettävän aurinkovoimalan maksimitehon. Jos sulla on esim. 3x25A liittymä, niin maksimi aurinkovoimalan laskennallinen teho (tai siis invertterin kapasiteetti, joka yleensä mitoitetaan pienemmäksi kuin paneelien max teho) voi teoriassa maksimissaan olla sen hieman rapiat 17kW (3x230Vx25A=17.25kW).
Jos sinne pääkeskukseen on tosiaan sulakepohjat vaihdettu vaikka 35A sulakkeille ilmoittamatta uutta liittymäkokoa siirtoyhtiölle, niin voi tulla jatkossa melkoisia seuraamuksia. Etäluettavat mittarit (riippuen mittarityypistä) kun viestittävät paljon muutakin kun pelkän kokonaiskulutustiedon.
Mulla on 50A pääsulakkeet (näistä on kirjalliset sopimukset) ja maksan 25A liittymästä kk maksut, ja sulakekoon korottamisesta en ole maksanut mitään. Millaisia seuraamuksia minulle on nyt siis luvassa ja keneltä?sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Mitä kohtaa tarkoitat?Originally posted by MikaLaaksonen View PostTämä ei vaikuta ihan luvallisille, mutta mikä minä olen tuomitsemaan….sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Täytyy kyllä sanoa, että aika poikkeuksellinen verkkoyhtiö. Toki teknisesti toimii jos pääsulakekoko on suurempi kuin paneelijärjestelmän teoreettinen maksimituotto, mutta epäilen että ei muualla Suomessa onnistu tuollainen, että maksetaan 3x25A liittymästä ja tehoa voidaan silti verkosta ottaa lähes 35kW (=3x50A) ainakaan yksityistalouksissa, tai sitten kyseessä on joku "ei pienvoimala sähköntuottosopimus", joka on saatavissa sähköntuottajayrityksille. Jos sen sijaan laskutus toimii huipputehon mukaan, niin silloin ei ole mitään merkitystä pääsulakekoolla kunhan keskukset/siirtolinjat/muuntajat vain sen kestävät.Originally posted by suppari View PostLiittymäkoko ei nimenomaan rajoita aurinkopaneelijärjestelmän maksimitehoa. Verkkoyhtiö on lain mukaan velvollinen nostamaan liittymän sulakekoon veloituksetta sellaiseksi kuin tarve. Sama jos kaapelointi/muuntajat rajoittaa, pitää verkkoyhtiön hoitaa asia kuntoon.
Mulla on 50A pääsulakkeet (näistä on kirjalliset sopimukset) ja maksan 25A liittymästä kk maksut, ja sulakekoon korottamisesta en ole maksanut mitään. Millaisia seuraamuksia minulle on nyt siis luvassa ja keneltä?________________________
G26 i4 2023
F11 530xd 2014
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Lainsäädäntö on kaikille verkonhaltijoille sama, eikä silläkään ole merkitystä onko yksityishenkilö vaiko yritys.Originally posted by [Zei-M-Zei] View PostTäytyy kyllä sanoa, että aika poikkeuksellinen verkkoyhtiö. Toki teknisesti toimii jos pääsulakekoko on suurempi kuin paneelijärjestelmän teoreettinen maksimituotto, mutta epäilen että ei muualla Suomessa onnistu tuollainen, että maksetaan 3x25A liittymästä ja tehoa voidaan silti verkosta ottaa lähes 35kW (=3x50A) ainakaan yksityistalouksissa, tai sitten kyseessä on joku "ei pienvoimala sähköntuottosopimus", joka on saatavissa sähköntuottajayrityksille. Jos sen sijaan laskutus toimii huipputehon mukaan, niin silloin ei ole mitään merkitystä pääsulakekoolla kunhan keskukset/siirtolinjat/muuntajat vain sen kestävät.
Tehoa ei tietenkään saa ottaa kuin sen mistä maksaa, toki melko suurella todennäköisyydellä se on joskus minullakin jo ylittynyt. Verkkoyhtiö sanoi että jos ylityksiä tulee tarpeeksi usein/pitkäkestoisesti, voivat korottaa kk maksua. Liittymisoikeus mun tapauksessa on 3x50A jo valmiiksi, että muita kuluja ei tule.
Ei ehkä halvin tapa nostaa pääsulakekokoa isolla paneelijärjestelmällä, joten kovin pahoillaan tästä ei kannata olla
							
						sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
 
Comment